Nvidia skrotar 8900. G90 istället

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jag misstänker också det.

Sen ang. 9xxxx serien så blir det kul när det kommer ett kort som heter 9800gts! Jag minns mitt 9800pro och ska bli kul att ha ett 9800gts eller gtx.
Fast dom lär inte heta så för att det inte ska bli missförstånd.

Hehe, tror inte jag heller.

Kanske kommer att heta 9900GTS/GTX/GX2 eftersom Atis kommer att heta X2900~

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Tvärt om skulle jag tolka det, Nvidia känner att G81 inte skulle nå upp till R600 och därför satsar på att komma igen med G90 lite senare. Eller så struntar dom helt enkelt i att vara snabbast och satsar på att vara prisvärda istället, precis som dom gjorde med NV4x där dom hoppade över NV47 för att satsa på G70 och därmed lät ATI ha prestandakronan, vilket enligt mig inte gick så bra i slutändan. Visst funkade det tills ATI fick ut X850 och X800XL men sedan var ATI inte bara tveklöst snabbast utan också mest prisvärd med X800XL.

Hade inte ATI haft stora problem med R520 så hade nästföljande generation (7800 vs. X1800) kunnat gå rejält åt helvete för Nvidia. Den här gången ser det dock ut som ett bättre val då R700 verkar ligga ganska långt bort i tiden. Men om ATI då satsar på en 65nm version av R600 (R650 eller R680) så är vi nog tillbaka till status quo...

Man kan igentligen tolka det på två sätt. Först; att nVidia känner inte R600 som hot, Två; nVidia känner sig hotad av R600.
Vi får se vad det blir men jag håller mig fortfarande till det första. För att R600 ska ha runt 700million transistorer om rykten stämmer, precis som G80. Så nVidia se ingen menning att svettas över att få ut en snabbare version av G80 när 8800-serien kan tävla emot R600.

X800XL var ett kort för att byta ut X800Pro. X800XL var inte prisvärd, klockade otroligt dåligt och kostade en bra slant. I mina ögon så var X800Pro mer prisvärd än X800XL då Pro kunde man klocka ordentligt och fanns möjligheten till att öppna pipes och få en X800XT. Med X800XL skulle man vara glad om man lyckas klocka extra 40mhz på kärnan/minnen.
/
nVidia skulle inte vara i helvete om R520 skulle komma i samma tid som 7800. Nu överdriver du bara. För nVidia skulle det bara vara tuffare visst. Men de skulle ändå gå med stark plus med sina kort. Att ATI är var de är idag beror helt på de själva. Vad, det tänker jag inte gå in på för att det skulle vara för långt och nog skulle det bli offtopic...

Cheers..

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Man kan igentligen tolka det på två sätt. Först; att nVidia känner inte R600 som hot, Två; nVidia känner sig hotad av R600.
Vi får se vad det blir men jag håller mig fortfarande till det första. För att R600 ska ha runt 700million transistorer om rykten stämmer, precis som G80. Så nVidia se ingen menning att svettas över att få ut en snabbare version av G80 när 8800-serien kan tävla emot R600.

X800XL var ett kort för att byta ut X800Pro. X800XL var inte prisvärd, klockade otroligt dåligt och kostade en bra slant. I mina ögon så var X800Pro mer prisvärd än X800XL då Pro kunde man klocka ordentligt och fanns möjligheten till att öppna pipes och få en X800XT. Med X800XL skulle man vara glad om man lyckas klocka extra 40mhz på kärnan/minnen.
/
nVidia skulle inte vara i helvete om R520 skulle komma i samma tid som 7800. Nu överdriver du bara. För nVidia skulle det bara vara tuffare visst. Men de skulle ändå gå med stark plus med sina kort. Att ATI är var de är idag beror helt på de själva. Vad, det tänker jag inte gå in på för att det skulle vara för långt och nog skulle det bli offtopic...

Cheers..

Ditt ordval skvalrar om dina sympatier, "känner sig hotade av" låter ganska mycket mildare än "kan inte konkurera med" eller hur

För att övergå till något av vettigt: Det verkar föga sannorlikt att R600 inte skulle besegra 8800. Visst har R600 haft sina problem men inte en enda gång har det talats om att det inte skulle prestera bra, lägg där till vida överlägsen minnesbandbredd, mindre tillverkningsprocess och det faktum att ATI vet exakt vad det är dom behöver slå så måste man verkligen vilja se det som något annat än att Nvidia ger sig för att man ska göra det. Sen kan det vara så att G90 kommer relativt snart och det därför inte finns någon större mening med G81.

X800XL var grymt prisvärd, när jag köpte mitt i Feb. 05 kostade det 3295:- och det med ICE-Q-kylaren. Nvidias, i orginalutförande, likvärdiga 6800GT (PCIe) kostade då i runda slängar 4000:- medans X850XT fanns för 4400-4500:-. 2 av korten var prisvärda...

Ok, helvete var ett för stark ord. Jag erkänner, jag gillar verkligen att använda kraftfulla ord :). Men det hade hur som helst inte varigt kul för Nvidia om dom vart tvungna att dras med X1800 från ~Mars 05 när det var tänkt att lanseras istället för Okt. då det faktiskt kom. Min poäng var att det känns som en dålig idé att ta någon slags mellanväg och utveckla ett halv-nytt kort för slå motståndaren ut i butikshyllorna med ett par månader istället för att spendera någon extra månad på att utveckla någonting som kan konkurera bättre under dom resterande ~15 månaderna utav generationen. Nu klarade sig Nvidia väldigt bra men det berodde nästan helt på ATI's problem och man kan inte räkna med att konkurenten skjuter sig i foten gång på gång.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Ditt ordval skvalrar om dina sympatier, "känner sig hotade av" låter ganska mycket mildare än "kan inte konkurera med" eller hur

Allt är en tolknings fråga

Citat:

För att övergå till något av vettigt: Det verkar föga sannorlikt att R600 inte skulle besegra 8800. Visst har R600 haft sina problem men inte en enda gång har det talats om att det inte skulle prestera bra, lägg där till vida överlägsen minnesbandbredd, mindre tillverkningsprocess och det faktum att ATI vet exakt vad det är dom behöver slå så måste man verkligen vilja se det som något annat än att Nvidia ger sig för att man ska göra det. Sen kan det vara så att G90 kommer relativt snart och det därför inte finns någon större mening med G81.

R600 kommer vara snabbare än 8800GTX det är ingen tvekan om men hur mycket är fråga. Jag gissar på runt 2000-3000p i 3DM05 över 8800GTX, men bara en gissning. Man får väl se om G90 kommer snart eller inte. Men spännande att se vad det blir är ingen snack om.

Citat:

Ok, helvete var ett för stark ord. Jag erkänner, jag gillar verkligen att använda kraftfulla ord :). Men det hade hur som helst inte varigt kul för Nvidia om dom vart tvungna att dras med X1800 från ~Mars 05 när det var tänkt att lanseras istället för Okt. då det faktiskt kom. Min poäng var att det känns som en dålig idé att ta någon slags mellanväg och utveckla ett halv-nytt kort för slå motståndaren ut i butikshyllorna med ett par månader istället för att spendera någon extra månad på att utveckla någonting som kan konkurera bättre under dom resterande ~15 månaderna utav generationen. Nu klarade sig Nvidia väldigt bra men det berodde nästan helt på ATI's problem och man kan inte räkna med att konkurenten skjuter sig i foten gång på gång.

Må G70 var en extremt hottad NV45, men den sålde bra. Varför? För att nVidia visste vad marknaden ville. Istället för att sitta och svettas över skrivbordet och utvekla nåt från grunden så använde NV samma grund med massa nytt lullo lullo, och så blev G70. Visst det är inte lika ädelt som att göra som ATI gjorde med R520, men det gav pengar och en konkurans fri marknad för nästan 6 månader för G70. Sen kom G71, som sålde också väldigt bra och konkurerade "ok" mot R580. Och med tanke på att G71 är sonson till NV45 är rätt så imponerande. Samma grund bara minder tillverkningsprocess och tilllägg av stöd varje generation/serie. 2004 till 2006.

Men för ett seriöst företag är det bara en sak som är viktiga i slutändan, intjänat kapital i slutet av kvartalet och i slut årsrapporten. Att ta mellanvägar är bara en del av att vara ett företag, det må inte vara så rumsrent men om man ska ha ett litet försprång över sin konkurant så går det. Och så länge kunderna är nöjda så är det alright med mellanvägar osv tycker jag.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

tycker att det ät bara katt och råtta mella ATI och Nvidia.. själv håller jag mej till ati

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Men spännande att se vad det blir är ingen snack om.

Word!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.