Permalänk
Medlem

stolpish...

har du skickat den tre gånger?

för isf är det ett solklart fall för reklamation....

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

Fabriksfel är det enligt lag 3 år på... så har man kvittot kvar så är det bara att ta kontakt med ÅF. Ska inte en dator i teorin kunna stå på dygnet runt utan att pajja?

Permalänk
Medlem

Har en 5024 och för ett tag sen började det komma ett brummande ljud ifrån fläkten när den går på låg nivå. När den ökar så försvinner ljudet.
Någon som vet vad som kan vara fel?
Hur lätt är det att öppna datorn och kolla på fläkten själv?

Permalänk
Medlem

det står inget om hur länge den får vara igång i sträck i manualen....

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

Köpte 5021an när dem kom ut ungefär.. 1.6mhz versionen med 512mb ram.. har uppgraderat till 2x512mb istället för 2x256mb.

Tycker dock den är lite seg ibland.. båda när man har några program öppna.. laddar ner.. packar upp rar filer etc... inte kanske samtidigt utan mer för sig.

*Hur gör jag om jag tex vill att den ska packa upp stora 4.5gb rar filer snabbare.. tar ca 15min nu..
*Kopiera mellan extern Lacie hårddisk snabbare.
*Inte bli så seg när några program är öppna samtidigt som man laddare ner.

*Är det ramminnet som måste uppgraderas, tex till 2gb?
*Ligger felet hos hårddisken. är den för slö? Behöver en 7200rpm införskaffas? I sådana fall vilken? Vill ha tyst och ganska billig.

Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Ljudproblem

Är det någon annan här som hör skrapljud när man lyssnar på en musik-cd eller spelar en dvd?

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk

Re: Ljudproblem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibjiba
Är det någon annan här som hör skrapljud när man lyssnar på en musik-cd eller spelar en dvd?

DVD-ROM:en har gått ner i PIO-mode. Avinstallera drivrutinen till secondary IDE-controller och starta om datorn.

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte2k
Köpte 5021an när dem kom ut ungefär.. 1.6mhz versionen med 512mb ram.. har uppgraderat till 2x512mb istället för 2x256mb.

Tycker dock den är lite seg ibland.. båda när man har några program öppna.. laddar ner.. packar upp rar filer etc... inte kanske samtidigt utan mer för sig.

*Hur gör jag om jag tex vill att den ska packa upp stora 4.5gb rar filer snabbare.. tar ca 15min nu..
*Kopiera mellan extern Lacie hårddisk snabbare.
*Inte bli så seg när några program är öppna samtidigt som man laddare ner.

*Är det ramminnet som måste uppgraderas, tex till 2gb?
*Ligger felet hos hårddisken. är den för slö? Behöver en 7200rpm införskaffas? I sådana fall vilken? Vill ha tyst och ganska billig.

Någon som vet?

jag skulle kunna tänka mig att det allmänt är processor å sånt som är slött.. tycker min beter sig likadant. kör dock kvar med orginalminnet. Min gamla htpc spöar min bärbara lätt på att packa upp rar-filer. Även då den hade lika mycke minne..

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danneboy
jag skulle kunna tänka mig att det allmänt är processor å sånt som är slött.. tycker min beter sig likadant. kör dock kvar med orginalminnet. Min gamla htpc spöar min bärbara lätt på att packa upp rar-filer. Även då den hade lika mycke minne..

I signaturen står det att du kör htpc:n med 1gb minne...
vad har du för snabbhet på hårddisken i den... kan det itne bero på den?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ljudproblem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike The Spike
DVD-ROM:en har gått ner i PIO-mode. Avinstallera drivrutinen till secondary IDE-controller och starta om datorn.

Tack för tipset, men båda mina idekanaler är inställda på DMA. PIO är inte valt. Är det fortfarande detta som är problemet?

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte2k
I signaturen står det att du kör htpc:n med 1gb minne...
vad har du för snabbhet på hårddisken i den... kan det itne bero på den?

det är därför ja uppgraderat till 1gb nu Det skulle ju kunna vara disken. Det är en 7200rpm iaf. Tror det är 8mb cache..

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk

Upptäckte idag att plasten spruckit vid gångjärnen på bägge sidorna av skärmen på min 5024. Har haft datorn i ett halvår ungefär och den enda gången jag fäller upp/ner skärmen är på kvällen/morgonen så jag tycker faktiskt att den borde hållt längre. Någon annan som råkat ut för detta och haft att göra med acer supporten? Det går väl på garantin?

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel Core 2 Duo T8300 2.4GHz | 3072Mb DDR2 667 MHz | 250GB HDD | Nvidia GeForce 9500m GS 512mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oldschool8bit
Upptäckte idag att plasten spruckit vid gångjärnen på bägge sidorna av skärmen på min 5024. Har haft datorn i ett halvår ungefär och den enda gången jag fäller upp/ner skärmen är på kvällen/morgonen så jag tycker faktiskt att den borde hållt längre. Någon annan som råkat ut för detta och haft att göra med acer supporten? Det går väl på garantin?

Jag har, fick datorn utbytt till en 5112 efter 1månad och 1vecka på service, gnällde på skärmen på 5112 och efter 2 veckor på service med den också, fick jag pengarna tillbaka.

Permalänk

Krånglade supporten över telefonen eller tog dom in datorn på en gång?

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel Core 2 Duo T8300 2.4GHz | 3072Mb DDR2 667 MHz | 250GB HDD | Nvidia GeForce 9500m GS 512mb

Permalänk

så fort du ringer dom skickar dom fraktsedlar innan du förklarat vad det gäller, dom är väldigt snabba på att ta in datorn och låta kunden vänta 2 - 5veckor utan att det behövs i vissa fall samt utan resultat. Dom kunde inte fixa nya delar till min dator och efter 3 veckor ersätter dom datorn med en ny dvs en nyare modell efter som den inte tillverkas längre. 5112 är en bra dator om man bortser från bruset på skärmen.
Det är bara att förklara att chassit för lcd skärmen är sprucken.

Jag är glad över att jag tillslut fick pengarna tillbaka, och jag kommer aldrig köpa något från acer mer.

Permalänk

okej, tack för information ;). Får väl börja kopiera över allt väsentligt till en annan dator då, alltid lika roligt ;).

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel Core 2 Duo T8300 2.4GHz | 3072Mb DDR2 667 MHz | 250GB HDD | Nvidia GeForce 9500m GS 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oldschool8bit
Upptäckte idag att plasten spruckit vid gångjärnen på bägge sidorna av skärmen på min 5024. Har haft datorn i ett halvår ungefär och den enda gången jag fäller upp/ner skärmen är på kvällen/morgonen så jag tycker faktiskt att den borde hållt längre. Någon annan som råkat ut för detta och haft att göra med acer supporten? Det går väl på garantin?

Hade samma problem med min, fick locket utbytt när den var på service. Dock kan jag även påpeka att jag har min 5024 inne hos Acer för femte gången nu, de har fortfarande inte lyckats fixa den. Har stora värmeproblem med den och Acers verkstad verkar ha noll koll på vad dom gör. Har kontaktat återförsäljaren där jag köpte den nu och förhoppningsvis kommer jag att få en helt annan dator eller pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nighteye
Hade samma problem med min, fick locket utbytt när den var på service. Dock kan jag även påpeka att jag har min 5024 inne hos Acer för femte gången nu, de har fortfarande inte lyckats fixa den. Har stora värmeproblem med den och Acers verkstad verkar ha noll koll på vad dom gör. Har kontaktat återförsäljaren där jag köpte den nu och förhoppningsvis kommer jag att få en helt annan dator eller pengarna tillbaka.

Hur länge sen köpte du datorn?

Permalänk
Medlem

min är fortfarande på rep efter 9 veckor... konsumentverket... here i come....

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

Mitt lock har också fått en skön spricka vid gångjärnet. Tänkte ringa dem och be att få den utbytt/reparerad.
Jag har lagt in en egen kopia av Win XP, gillar inte Acers egna, bloatade version. Men behöver man återställa till Acers Windows innan man skickar in den?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plake
Mitt lock har också fått en skön spricka vid gångjärnet. Tänkte ringa dem och be att få den utbytt/reparerad.
Jag har lagt in en egen kopia av Win XP, gillar inte Acers egna, bloatade version. Men behöver man återställa till Acers Windows innan man skickar in den?

ta ut hårddisken? gör jag alltid innan service.

Permalänk
Medlem

men hur funkar det... dem vill väl alltid sätta på datorn eller.. å utan hårddisk funkar väl inte det...

jag har nämligen oxå problem med skärmen.. det är lite skumma fläckområden här och där... det blir lixom lite ljusare på vissa ställen, ca 5x5mm

men vill helst inte göra backup på allt.. kan man ta ut hårddisken innan altså?

Permalänk

jo du kan ta ut hårddisken innan, dom sätter in sina test diskar. Bara du har informerat dom om vad problemet är.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om detta redan har diskuterats (har för mig att jag har läst något om detta någonstans, men lyckas inte hitta igen det), men har under se sista par månaderna fått ett konstigt problem med min 5024.

Tidigare har det fungerat bra att spela på den, spelade t.ex. FEAR som med lite experimenterande med grafikinställningarna slöt acceptabelt. Men sedan hände någonting, och nu lider alla spel jag har testat, även äldre sådana, av samma problem, nämligen att spelet flyter på i ca 30 sekunder, sedan varvar fläkten/fläktarna upp, och spelet börjar gå i slowmotion. Inte "hacka/lagga" som det gör när datorn är för långsam, när det bara skippar frames, utan bokstavligen i slowmotion. Detta håller i sig i ungefär 30 sekunder, och sedan flyter det på igen i 30 sekunder, osv..

Testade nu senast Unreal2, villket flyter på _perfekt_ när det flyter, kör det på hög upplösning och med högsta grafikinställningarna. Men likförbannat kommer slowmo-problemet upp. Händer även om jag sänker grafikinställningarna helt.

Har testat att uppdatera ati-drivrutinerna (omega) samt gjorde nu en systemåterställning, men problemet kvarstår.

Är det någon som känner till detta? Iom att systemåterställningen inte hjälpte så låter det ju som att detta skulle kunna bero på ett hårdvarufel. Förhoppningsvis är så inte fallet.

Edit: Problemet är att processorn klockar ner sig till 800MHz så fort den överstiger ~70 grader, villket den ju gör ganska omgående när man kör något tyngre.

Edit2: Ok, nu har jag undervoltat processorn, och problemet verkar vara löst. Jag blir ändå orolig för varför det behövdes helt plötsligt, eftersom jag har kört den i över ett år utan det, och aldrig haft problem.
Ska försöka öppna den, "förhoppningsvis" är bara luftflödet blockat av en massa damm.

Visa signatur
Permalänk

Finns det något sätt att stoppa datorn från att throttla ner? Jag använder den mest till att göra musik vilket innebär att varje gång jag pausar eller editerar bara ett ljud åt gången så klockar den ned. Så fort jag sen kör i gång alla ljudspår med alla plugins och mjukvaruinstrument så behöver datorn throttla upp igen. Under den perioden "uppthrottlandet" sker så låter allting hemskt och inte ens muspekaren svarar.
Om man någon gjort musik nån gång på sin dator så kan man kanske gissa sej till hur frustrerande det är att behöva vänta upp till 15 sekunder så fort man gjort någon lite detaljändring innan allt är i gång igen.
Jag skulle vilja ha nåt klockningsprogram med möjligheten at låsa datorn vid sin högsta prestanda. Tacksam för svar även om den här tråden verkar somna lite nu när alla begär pengarna till baka för sina 502xlaps...;)

Visa signatur

janetsson

Permalänk
Medlem

Provat att ändra energischema till "Alltid på" istället för "Bärbar dator" eller vad den nu står på för tillfället?

Visa signatur

• XP2100+@11x200|H2O|Abit NF7-S 1.2 • 3500+|MSI K8N Neo4|Gainward 7600GT|Antec P160
• Acer Aspire 5024WLMi
• Opteron165@260x9|MSI K8N Neo2 Pl|X1950Pro
Cancer, nej tack!

Permalänk

Efter en stunds testande verkar det faktiskt funka....en enkel lösning på en PC - godamn! Tack. Jag trodde ju att minimal power mangement var det det som sparade minst,..windowslogik.

Visa signatur

janetsson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janetsson
Efter en stunds testande verkar det faktiskt funka....en enkel lösning på en PC - godamn! Tack. Jag trodde ju att minimal power mangement var det det som sparade minst,..windowslogik.

Har du ställt ner grafikkortet så det går på "Optimal batterilivslängd" även med nätspänning? Har man tur så märks det i hur mycket fläkten behöver gå även när man sitter och gör saker som inte använder grafikkortet (musikeditering?).
Antog att du sitter med sladden i ganska ofta för annars kan det inte bli mycket gjort innan datorn slocknar.

Visa signatur

• XP2100+@11x200|H2O|Abit NF7-S 1.2 • 3500+|MSI K8N Neo4|Gainward 7600GT|Antec P160
• Acer Aspire 5024WLMi
• Opteron165@260x9|MSI K8N Neo2 Pl|X1950Pro
Cancer, nej tack!

Permalänk

Ups hämtade datorn i måndags för att reparera sprickan vid gångjärnen. I torsdags fick jag mail från acer om att datorn var mottagen och i fredags så fick jag ett till mail där dom sa att datorn var reparerad. Så nu är datorn på väg hem igen då. Tyckte det var bra support faktiskt. Leverans + reparation på under en vecka. Så det ska va. Återkommer när jag har fått datorn och packat upp den. Först då får man väl se om dom ens gjort något med den :).

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel Core 2 Duo T8300 2.4GHz | 3072Mb DDR2 667 MHz | 250GB HDD | Nvidia GeForce 9500m GS 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gnuX
Nån annan som har problem med de nya ATi-drivrutinerna? När jag byter upplösning så blir skärmen ibland (ofta) såhär: http://www.goatsgotohell.com/galler...-1/DSCN4300.jpg
Det funkar ok med drivrutinerna från acer men de är över 1,5 år gamla. Hårdvarufel kanske?

Jag har exakt samma problem, rätt säker att det är mjukvaran/grafikdrivare, men vad? Har testat 3 olika drivrutiner nu tror jag..

Det uppstog nu efter att jag hade ominstallerat datorn med en ren XP pro installation. så fort jag byter upplösning, tabbar ur från ett spel eller liknande blir det sådär som på bilden. Spelen flyter hur bra som helst annars.

Jag har även en till skärm inkopplad till datorn, och den fungerar som den ska då man byter upplösningar osv, är bara den som tillhör laptopen som krånglar så att säga.

Måste starta om eller gå ner i vänteläge då blir det normalt igen..
Någon som har några tips?