Permalänk
Medlem

kapa s-ata sladd?

Kan man kapa och sedan löda samman en S-ata sladd ? (Har ingen aning om hur den ser ut inuti...) Någon med hyggliga kunskaper inom lödning klarar detta eller måste man vara riktigt långt gången?

Kan man böja, vrida och vända på en s-ata kabel rätt mycket utan att man börjar förlora data eller någonting annat konstigt?

Hur gör ni för att gömma undan era sladdar.?

MVH

John

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

Köpa en kortare sladd?
Att kapa och löda är inte att rekomendera inom svagström alls vad det än gäller.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

har bara hittat som kortast 20 cm vilket är ungefär 16 cm för långt. Iofs inget jätteproblem men vill man ha det perfekt så vill man...

Kan man vika en S-ata kabel mycket?? (Så mycket som gummit tillåter) 90 graders

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

jo, vad jag vet kan man böja, vrida bäst man vill med en sata kabel.. men de fins ju gränser =P

klipp upp en sladd och prova .. ;P skulle jag gjort.. de fins 7 ledare i en s-ata kabel om det är till någon hjälp!

Visa signatur

<3

Permalänk

har en som är kapad.. dock så har jag inte testat den ännu.. men 7 ledare och en extra för stabilitet tror jag det finns med ochså

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrandBil
har bara hittat som kortast 20 cm vilket är ungefär 16 cm för långt. Iofs inget jätteproblem men vill man ha det perfekt så vill man...

Kan man vika en S-ata kabel mycket?? (Så mycket som gummit tillåter) 90 graders

Vad jag vet så ska man inte vika den för mycket. Tror att det inte är rekomenderadet att böja dem mer än 70 grader.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Avstängd

70 grader ? skämtar du med mej, det går ju att böja den 180 grader utan problem

Visa signatur

AMD Athlon 64 3800+ @ 2760 mhz-Orginal cpu fläckten \ MSI K8N-NEO-4F \ 1GB DDR PC3200 \ X1600PRO \ 2st 320GB 7200RPM

Permalänk
Medlem

70grader i skarven, när man böjer en kabel blir den ju inte knivskarp, den blir rundad det är de graderna som inte får överstiga/understiga 70 grader.

Så om du böjer den över en 90graders kant och ska forma sladden exakt efter den så är det inte att rekommendera om jag förstått det rätt.

Men om du tittar på kablar du böjt i 180 grader så är inte själva kanten 180grader, den är rundat

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Medlem

har en som ja klippte sönder förut, man kanske skulle ta å testa om de gick med en lödd.. men man vet ju aldrig, man kanske pajar både moderkort å hd, å då blir man ju lessen i ögat.

Permalänk
Medlem

Går utmärkt att böja den 360 eller till och med 720 grader, det viktiga är böjradien.
Att linda den runt en bluertspenna ger en böjradie på några millimeter, och det är för lite. Linda den runt en mugg och du har några centimeters böjradie, och det skadar inte kabeln.
Numera finns det riktigt mjuka kablar, och då klarar de en mindre böjradie än de äldre styva kablarna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jag har klippt och lött fasta anslutningar direkt på hårddiskar med sata-kablar utan problem. och jag har böjt dom till bristningsgränns utan problem.

Bör vara svar på tal... peace out..

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk

jag kapade tvinnade ihop och lite eltejp inte snyggt men vafan diskarna funkar

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
...
Att kapa och löda är inte att rekomendera inom svagström alls vad det än gäller.

Vad f-n snackar du om? Skulle det vara mer "rekommenderat" att kapa och löda bruks- eller högspänningskablar? Högström?

Kan man löda och minsta lilla om elektronik är ju klenspänning/svagström det första man stöter på.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Det är seriell kommunkation så jag tror då de skulle gå om man inte är allt för kass på att löda. Man måste testa för att få veta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrandBil
har bara hittat som kortast 20 cm vilket är ungefär 16 cm för långt. Iofs inget jätteproblem men vill man ha det perfekt så vill man...

Kan man vika en S-ata kabel mycket?? (Så mycket som gummit tillåter) 90 graders

Du kan böja din S-ATA sladd tills du dör ungefär.. Fast det är lättare att snurra den så att den ligger i en cirkel den delen du inte vill veta av, det var vad jag gjorde iaf. Jag lyckades iofs Böja den med dock inte rakt böjd utan rundad snarare.

Visa signatur

Jag stavar inte fel, tangenterna sitter bara inte på rätt ställe!
Datorn: |Asus Rampage Extreme| |Intel Core 2 Extreme QX9650 @4.2GHz | |Corsair Dominator 1800Mhz 8Gb DDR3(4x2Gb)| |2xHIS Radeon HD4870| |300Gb WD VelociRaptor +1,53 TiB HDD| |Corsair 1KW PSU
Skärmar: |LG W2452V-PF 24" (Full HD)| |LG M228WA-BZ 22"| |LG 32LB75 32" LCD-TV|

Permalänk
Medlem

Tjo!

Kapade och lödde precis om min sata kabel med en veroboardbit i mitten. Den fungerar jättebra! 3 jord och 4 data kablar. Dom 3 jord är ihopkopplade tydligen och det fungerar som det ska. (Blev lite nojjig när jag körde med multimetern innan jag koppla in den)

Anledningen till veroboarden i mitten var att jag ville ha kabeln böjd 90grader och sen uppånervänd... Å totalt 8cm lång. Sitter som ett smäck nu! Overkillar min kabeldragning! hehe

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
Tjo!

Kapade och lödde precis om min sata kabel med en veroboardbit i mitten. Den fungerar jättebra! 3 jord och 4 data kablar. Dom 3 jord är ihopkopplade tydligen och det fungerar som det ska. (Blev lite nojjig när jag körde med multimetern innan jag koppla in den)

Anledningen till veroboarden i mitten var att jag ville ha kabeln böjd 90grader och sen uppånervänd... Å totalt 8cm lång. Sitter som ett smäck nu! Overkillar min kabeldragning! hehe

hez, haru bilder på din kabeldragning :P??