Superseg hastighet vid överföring av filer via korsad kabel. Ska det vara så?

Permalänk
Medlem

Superseg hastighet vid överföring av filer via korsad kabel. Ska det vara så?

Har hållt på att föra över filer från min bärbara till den stationära via korsad kabel.

När jag installerade körde jag 'konfigurera nätverk' och startade sedan om. (valde mitten alternativet gå in på internet via annan dator).

Nu när jag för över filer så är hastigheten ca 3GB/h vilket känns oerhört långsamt.

Ska det vara så här långsamt?

Noterar att det stå ingen ellel begränsad 'anslutning' på nätverksikonen.

Noterar att på den bärbara står det 10MB/s och den stationära 100MB/s.

Kan man konfigurera så att hastigheten höjs?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

eeehmm beror på nätverkskortet.. om den bara klarar 10Mbit/s
så gör den det..
annars kolla inställningar för lankortet i enhetshanteraren (?)

Permalänk
Medlem

10mbit/s = 1,25mbyte/s som MAX

det betyder att du som mest kan flytta 4500mbyte på en timma, men när var senaste gången något faktiskt klarade av den angivna hastigheten?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

alla hastigheter är enbart teoretiska iaf:)
bara för att ge ett litet hum..

ta lite filer i taget och inte allt på en gång så
känns det fortare:p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
alla hastigheter är enbart teoretiska iaf:)
bara för att ge ett litet hum..

ta lite filer i taget och inte allt på en gång så
känns det fortare:p

men det är alltså normala hastigheter?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

japp, som han skrev 10Mbit = 1,25 mbyte/ s
100mbit = 12,5 mbyte
1Gbit = 125 mbyte

Permalänk
Medlem

Lånar tråden liten...

Jag har idag införskaffat ett nytt gbit nätverkskort till min server. Kör internet via den vidare till en annan dator. Enligt båda nätverkskorten är anslutningen på 1 Gbps men jag får bara ut 20% av hastigheten. Använder en "vanlig" korsad cat 5e kabel. Vad kan vara fel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halm
Lånar tråden liten...

Jag har idag införskaffat ett nytt gbit nätverkskort till min server. Kör internet via den vidare till en annan dator. Enligt båda nätverkskorten är anslutningen på 1 Gbps men jag får bara ut 20% av hastigheten. Använder en "vanlig" korsad cat 5e kabel. Vad kan vara fel?

Köp en Cat 6 kabel

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halm
Lånar tråden liten...

Jag har idag införskaffat ett nytt gbit nätverkskort till min server. Kör internet via den vidare till en annan dator. Enligt båda nätverkskorten är anslutningen på 1 Gbps men jag får bara ut 20% av hastigheten. Använder en "vanlig" korsad cat 5e kabel. Vad kan vara fel?

Efter lite läsande här i forumet ska man tydligen köra en rak kabel när det är 1000 Base-T även om det gäller dator till dator.

Dessvärre sitter flaskhalsen i hårddiskarna enligt många (alla?). Jag trodde att en SATA 150 betydde överföring på 150MiB/s vilket är lika med 1,17 Gigabit/s.

Om jag går in under enheteshanteraren, ide ata kontrollerna och sen egenskaper har jag en flik för varje kanal jag kan koppla in hårddiskar på. Väljer jag att testa hastigheten på en sata300 disk (seagate 7200.9 500 gig) får jag upp en topphastiget på 204 MiB/s vilket är lika med 1,6 Gbps. Däremot ligger sustained speed (medelvärde?) på 59 MiB/s vilket är lika med 0,46 Gbps.

Hur tillförlitliga är dessa testresultat? Har ett Asus A8n SLI moderkort med nvidia 4 SLI chipet. Rätta mig om jag har fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
eeehmm beror på nätverkskortet.. om den bara klarar 10Mbit/s
så gör den det..
annars kolla inställningar för lankortet i enhetshanteraren (?)

Tack för tipset om enhetshanteraren. Ändrade någon inställning där från 10X till 100X. Även om det fortfarande står i ikonen att uppkopplingen är 10 Mb/s så kan jag nu föra över 15 GB/h.

mot tidigare 3 GB/h.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ1
Tack för tipset om enhetshanteraren. Ändrade någon inställning där från 10X till 100X. Även om det fortfarande står i ikonen att uppkopplingen är 10 Mb/s så kan jag nu föra över 15 GB/h.

mot tidigare 3 GB/h.

lol.. aja np

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
Köp en Cat 6 kabel

Det behövs inte. Cat5e ska klara gigabit utan problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiasss
Det behövs inte. Cat5e ska klara gigabit utan problem.

Men Cat 6 är rekomenderat

Visa signatur