2600 XT "räddare i nöden"

Permalänk
Medlem

2600 XT "räddare i nöden"

Hej alla glada!

Finns säkert vettigare sätt att ta reda på detta men swecklockers användare brukar ge bra svar!

Är ingen jättekrävande "gamer" men tycker om att lira lite då och då. Jag måste inte heller ha bästa grafikinställningar men undviker gärna de sämsta, då de flesta nya spel utan "HDR" "ANTI-ALIASING" osv ser ut som half life 1 (eller skit med dagens mått mätt).

Till problemet: Jag tycker att min dator underpresterar i dagens och även/kanske framförallt lite äldre spel. Vad är det som sätter käppar i hjulet?

Datorspec.
c2d e6300 @ 2.2Ghz
1g minne pc5300 (antar att jag får uppgradera till 2)
X1650pro 256mb gddr3
resten e nog inte så noga....

Grafikkortet e minst sagt ingen höjdare men tycker ändå att allt som allt datorn underpresterar. Exempel följer: Glöm att det går att spela med HDR på i något spel t.ex. Lost Planet och TDU(Test Drive Unlimited.) Anti-Aliasing brukar ligga på en stark 2a eventuellt 4a om jag har tur (dock inte i dessa tidigare nämnda titlar.) Även en del äldre spel fungerar inte riktigt som jag vill TOCA 3 t.ex. När spelet släpptes existerade inte ens mina datorkomponenter för guds skull och kan knappt lira spelet med högre inställningar. Detta var ju inte så jätteviktigt men kom igen ett äldre spel bör flyta fint med högre inställningar men icke.

Funderar på om 1gig minne till och ett 2600 XT GDDR4 256/512 mb 800/2200mhz löser problemet.

Tacksam för alla svar. ps (slipper gärna inlägg som hänvisar mig till att köpa 8800GTX osv. Kom ihåg jag e glad om jag kan spela spel på 1024*768 och medium på allt gärna med HDR på för en gångs skull.) ds

Permalänk
Medlem

Vad gäller RAM-minnet: Vad stöder ditt moderkort? Kan du köra PC 6400? Där kan du få lite prestandaökning, eftersom jag antar att du kör single channel på en modul?, och istället kan köra 2x1024Mb 800MHz dual channel vid uppgradering till nya. Runt tusenlappen för minnena borde gå.

Vad gäller ditt förslag på grafikkort: Jag har inget direkt att invända. Det är prisvärt och lyfter definitivt prestandan. Jag tillhör en av dem som hellre tittar på grafikminnets hastighet än mängd. Du kör dessutom vad jag förstår i relativt låga upplösningar. Det låter som ett utmärkt val för dina behov. Jag själv har dock egentligen ingen bred erfarenhet av ATI. Jag har samma processor som du och kör med 8600 GT 256Mb DDR3 Silent, flyter på fint i det enda spelet jag lirar för tillfället, Medieval Total War II.

Permalänk
Medlem

Re: 2600 XT "räddare i nöden"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iljas
Hej alla glada!

Finns säkert vettigare sätt att ta reda på detta men swecklockers användare brukar ge bra svar!

Är ingen jättekrävande "gamer" men tycker om att lira lite då och då. Jag måste inte heller ha bästa grafikinställningar men undviker gärna de sämsta, då de flesta nya spel utan "HDR" "ANTI-ALIASING" osv ser ut som half life 1 (eller skit med dagens mått mätt).

Till problemet: Jag tycker att min dator underpresterar i dagens och även/kanske framförallt lite äldre spel. Vad är det som sätter käppar i hjulet?

Datorspec.
c2d e6300 @ 2.2Ghz
1g minne pc5300 (antar att jag får uppgradera till 2)
X1650pro 256mb gddr3
resten e nog inte så noga....

Grafikkortet e minst sagt ingen höjdare men tycker ändå att allt som allt datorn underpresterar. Exempel följer: Glöm att det går att spela med HDR på i något spel t.ex. Lost Planet och TDU(Test Drive Unlimited.) Anti-Aliasing brukar ligga på en stark 2a eventuellt 4a om jag har tur (dock inte i dessa tidigare nämnda titlar.) Även en del äldre spel fungerar inte riktigt som jag vill TOCA 3 t.ex. När spelet släpptes existerade inte ens mina datorkomponenter för guds skull och kan knappt lira spelet med högre inställningar. Detta var ju inte så jätteviktigt men kom igen ett äldre spel bör flyta fint med högre inställningar men icke.

Funderar på om 1gig minne till och ett 2600 XT GDDR4 256/512 mb 800/2200mhz löser problemet.

Tacksam för alla svar. ps (slipper gärna inlägg som hänvisar mig till att köpa 8800GTX osv. Kom ihåg jag e glad om jag kan spela spel på 1024*768 och medium på allt gärna med HDR på för en gångs skull.) ds

Kolla de andra trådarna ang rekomendationer på billigt grafikkort. Kommer du se vad som ett bra köp eller inte.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag letar själv efter grafikkort i den prisklassen, och det är inte lätt.

Men för att sammanfatta alla dussinet recensioner av 2600XT så rekommenderas det inte för gaming. Dessutom på just "anti-aliasing" så presterar det rätt dåligt jämfört med Nvidias kort.

Alternativen för gaming verkar vara X1950pro och 8600gts. Men lita inte på mina ord, för jag letar inte riktigt efter samma som du.

Permalänk

ja X1950pro är bra men inte 8600gts. inte för gaming

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem

Idag släppte Tom's sitt förslag på prisvärda grafikkort för augusti månad:

http://www.tomshardware.se/grafikkort/20070815/grafikkortsgui...

Jag personligen skulle vilja ha ett 8800 GTS (320 MB)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arturo
Vad gäller RAM-minnet: Vad stöder ditt moderkort? Kan du köra PC 6400? Där kan du få lite prestandaökning, eftersom jag antar att du kör single channel på en modul?, och istället kan köra 2x1024Mb 800MHz dual channel vid uppgradering till nya. Runt tusenlappen för minnena borde gå.

Jag hoppas att du är medveten om att det spelar ingen roll om han har 800 minnen eller hansnuvarande 5300 om han inte överklockar datorn. Så han kan lika gärna köpa en gig 5300 till.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Hjälpsam

Börja med att öka minnet för att se hur långt det räcker, 1GB är för lite för många spel i dag.
Om du bara har en modul kan du köpa en likadan till för att få 2GB dual-channel.
Om du har 2 st 512MB moduler, köp 2st 1GB så att du får 3GB dual-channel, vilket är optimalt för 32bitars OS.
1 GB får du för drygt 500:- och 2 GB för drygt 1000:-

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Jag hoppas att du är medveten om att det spelar ingen roll om han har 800 minnen eller hansnuvarande 5300 om han inte överklockar datorn. Så han kan lika gärna köpa en gig 5300 till.

Har han inte klockat lite redan? C2d 6300 ligger väl på 1,86 GHz original? Jag har samma PCU och kör med 6400. Har klockat till 2,0 Ghz. Ska förbättra kylningen lite dock innan jag ger mig in på det på allvar. Men visst, du har rätt, det spelar väl inte så stor roll kanske.

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte klocka så mkt mer p.g.a. mitt psu och moderkort så det är ingen fara Arturo. Däremot har jag hört att även norton gud förbjude , (som jag har) tar/stjäl kraft i det tysta.

Uppgraderingar till 2 gig minne X1950XT/pro och byte av antivirus/brandvägg borde väl göra tricket?

...och ja mitt moderkort stödjer det mesta förutom klockning :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iljas
Jag kan tyvärr inte klocka så mkt mer p.g.a. mitt psu och moderkort så det är ingen fara Arturo. Däremot har jag hört att även norton gud förbjude , (som jag har) tar/stjäl kraft i det tysta.

Uppgraderingar till 2 gig minne X1950XT/pro och byte av antivirus/brandvägg borde väl göra tricket?

...och ja mitt moderkort stödjer det mesta förutom klockning :/

Det är väl bara att kolla enhetshanteraren när det gäller Norton, sen kan du högerklicka på programikonen nere i aktivitetsfältet också och inaktivera det när du ska köra spel.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arturo
Idag släppte Tom's sitt förslag på prisvärda grafikkort för augusti månad:

http://www.tomshardware.se/grafikkort/20070815/grafikkortsgui...

Jag personligen skulle vilja ha ett 8800 GTS (320 MB)

Haha kul att dem också tror att 8800ultra bara är ett överklockat 8800gtx ;O

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
Haha kul att dem också tror att 8800ultra bara är ett överklockat 8800gtx ;O

Det är det väl ??

Visa signatur

C2D E4300 @ 3150Mhz | 2048MB OCZ Gold XTC 4-4-4-12 | ASUS P5N-E SLi | Albatron GeForce 8800GTS | 200GB IDE | Atrix Extreme power 520W | Antec Nine Hundred | Superpi @ 18s |

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare i tråden så är ett hd2600 inte ämnat för gaming, det ligger i jämn balans med 8600GT och presterar bra i benchmarks, men när det kommer till gaming och anti-aliasing så skider det sig, då är 8600 bättre, men 2600 drar å andra sidan lite ström och är tyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MHolfve
Som sagt tidigare i tråden så är ett hd2600 inte ämnat för gaming, det ligger i jämn balans med 8600GT och presterar bra i benchmarks, men när det kommer till gaming och anti-aliasing så skider det sig, då är 8600 bättre, men 2600 drar å andra sidan lite ström och är tyst

Båda två blir endå dubbel-överkörda över ett X1950Pro för samma pengar... ? Lönt att ens titta ppå 8600 eller 2600 ?

*Hobbydiktatorn*

Berätt var ett Ultra inte är ett överklockat GTX?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs