Permalänk

Vad är det med mig!?...

Tjena!

Det är nåt jag alltid haft problem med: Att inte kunna försvara mig själv, - vare sig med ord eller med nävar.
Jag känner mig ofta kränkt i skolan och liknande.

Anledningen till att jag inte kan försvara mig själv genom att prata är nog för att jag inte kan koncentrera mig vid stressade situationer.

Anledningen till att jag inte kan försvara mig med nävarna vet jag inte, armarna känns tunga och jag känner inte styrkan. Jag har dock rätt så vältränade armar. Jag har dock läst lite om självförsvar för civila.
Så självförsvar är inget jag behöver lära mig skulle jag tro.

Detta är då mitt största problem! Eftersom det lagras mer och mer ilska för varje dag som går så har jag ständigt en enorm ilska inom mig. En ilska som vill slå till men inte kan.:mad:
Jag är sjukt trött på att ständigt känna mig nere pga detta.

Behöver hälp!
Vad ska jag göra för att kunna känna trycket i armarna?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Så har säkert alla känt någon gång, jag vet iaf. att jag har gjort det förut.
Kan hända nuförtiden också när man, just som du säger, känner sig stressad eller upprörd.

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Avstängd

Nu tycker inte jag att du ska lösa något genom nävarna.
Men känslan av att du kan göra det kan kanske hjälpa dig att kontrollera dig när du väl blir utsatt .

Det gäller bara att träna någon tävlingsinriktad kampsport, dvs en modern "västerländsk" där i princip hela delarna av träningspassen utgörs av sparring (dvs fri kamp) och fysisk träning.

Det mest uppenbara är ju boxning, men själv tycker jag att thaiboxning (med stor fokus på knäande) är mer lämpligt för slagsmål då man slipper förstöra knogarna.
Annars finns det även "kampsporter" som tar in brottningsmomentet men behåller de fina slagen och knäna från thaiboxning, dessa kallas vanligtvis shootfighting och MMA (mixed martial arts).
(Dessa har växt fram på samma sätt som boxning, men med skillnaden att man tillåter slag på marken, brottning, strypningar och ledlås)
Här har du ett klipp där de satt ihop fräna ögonblick från när proffsutövaren i MMA Genki Sudo tävlat och tränat, han är jävligt rolig att se på: http://www.youtube.com/watch?v=zlCQcfmEayo

Då du bor i sthlm är det inga problem med att hitta klubbar.

Ge fan i orientaliska kampsporter, de har inget med riktigt slagsmål att göra utan är på sin höjd en rolig fritidsaktivitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Ge fan i orientaliska kampsporter, de har inget med riktigt slagsmål att göra utan är på sin höjd en rolig fritidsaktivitet.

Om målet var att få ut lite ånga så är en kampsport med både matcher och självbehärskning det ultimata. Kolla upp exempelvis Koryu Uchinadi, en karategren med frimatcher och mera traditionella moment.

Visa signatur
Permalänk

Tack för snabba svar!

Nej, kampsporter är inget för mig. Är redan rätt så kunnig om olika slagmetoder och sånt, den fysiska styrkan har jag med, enda som fattas är ju den mentala förmågan att inte ta emot skit.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romar
Om målet var att få ut lite ånga så är en kampsport med både matcher och självbehärskning det ultimata. Kolla upp exempelvis Koryu Uchinade, en karategren med frimatcher och mera traditionella moment.

Har du funnit något i "traditionell" kampsport som verkligen tilltalar dig så fine, kul för dig.
Men jag skulle aldrig rekommendera någon det, speciellt inte för att lära sig slåss.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf

Nej, kampsporter är inget för mig. Är redan rätt så kunnig om olika slagmetoder och sånt

Hur skulle du kunna det?

Man kan inte slåss på instinkt, har du inte tränat så slår du med största säkerhet taskigt som tusan.
Den mildrande omständigheten är dock att nästan alla andra också är riktigt jävliga på att slå, så är man något bättre än dessa är ju det åtminstånne något.

Permalänk
Medlem

OFFT; Behövs inte speciellt mycket styrka för att nita någon.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

Jo, hur jag kan det? Vet inte.
Jag är dock rätt så säker på att jag har en väldigt bra metod då den inte bara används av civila.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk

känner mej också stressad i sådan konversationer med folk och får då inte riktigt fram dom ord som jag vill ha sagt.
jag kör då helt enkelt med den tekniken att när någon börjar skrika/höjja rösten/skälla ut en,så står jag där med ett hånleende och bara nickar(typ som "så är det inte" nickningar) och kanske säger "mm","ja","visst" osv,till slut så blir personen helt rasande arg pga att jag ej svarar utan bara står där och dumhetsförklarar personen med ansiktsutrycket,så personen helt enkelt ger upp och går sin väg...arg och rasande så att personen börjar slå på saker och ting?visst,men vem bryr sej,jag har då vunnit,thats all that matters.

att ta till nävarna är det sista allternativet(iaf för mej)....försvarar mej,det skulle jag deffenitivt göra,men att anfalla,aldrig.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

man behöver inte vara stark för att försvara sig.. visst det är ett plus men är man smidig och vet hur man slås så har man övertaget..

Dock så var ju frågan att inte ta emot skiten i fråga.
Jag har faktist inget bra svar..

något du kan testa är ett spela med..
omvänd sykologi.(stavning) typ någon säger att du är dum så svarar du typ med "jag gillar dig med" ..

Reagerar man inte så testar de gränser tills man reagerar och det går bara längre o längre. kan man ta övertaget och trycka ner någon uppkäftigjävel, men ord eller handling kvittar. tigger de om stryk så gör de..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

och ju längre och längre det går desto mer och mer gör dom en idiot av sej själv samt gör bort sej.
man ska inte underskatta att inte bry sej:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Jo, men ifall jag inte har förmågan att kunna känna kraften i armarna så är det ju inte bra ifall personen skulle hoppa på en.

Skulle gärna vilja ha svar angående armarna.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk

förstår inte riktigt vad du vill ha svar på.
kan du inte lyfta armarna eller vad är det du säger?
har du bly i armarna så du inte orkar svinga dom?
vad?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf

Anledningen till att jag inte kan försvara mig med nävarna vet jag inte, armarna känns tunga och jag känner inte styrkan. Jag har dock rätt så vältränade armar.
Vad ska jag göra för att kunna känna trycket i armarna?

Problemet är ju då att jag känner mig trött i armarna.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Kombinera drogen Speed med lite extremt speedad Drum N' Bass musik i mp3n, så lär du nog ge dom en snyting dom inte glömmer, och inte du heller för den delen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om någon kränker dig, säg "sluta", så att du gör klart för personen att du upplever dig kränkt. Det är viktigt att du säger ifrån. Om personen fortsätter, trots att du har rimligen upplyst honom om kränkningen, då måste du agera.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

De klart jag säger ifrån!
Men inte slutar idioterna för det.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
känner mej också stressad i sådan konversationer med folk och får då inte riktigt fram dom ord som jag vill ha sagt.
jag kör då helt enkelt med den tekniken att när någon börjar skrika/höjja rösten/skälla ut en,så står jag där med ett hånleende och bara nickar(typ som "så är det inte" nickningar) och kanske säger "mm","ja","visst" osv,till slut så blir personen helt rasande arg pga att jag ej svarar utan bara står där och dumhetsförklarar personen med ansiktsutrycket,så personen helt enkelt ger upp och går sin väg...arg och rasande så att personen börjar slå på saker och ting?visst,men vem bryr sej,jag har då vunnit,thats all that matters.

att ta till nävarna är det sista allternativet(iaf för mej)....försvarar mej,det skulle jag deffenitivt göra,men att anfalla,aldrig.

De kanske inte slår dig för att du (enligt mig) är riktigt vältränad, du kanske ger dom ett äkta matrix slag så de flyger igenom väggen!!

OnTopic : Ge någon på käften bara om du vill få ut din ilska, eller gör som i SIBA reklamen, slå dig själv med en kudde.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Jo, hur jag kan det? Vet inte.
Jag är dock rätt så säker på att jag har en väldigt bra metod då den inte bara används av civila.

Men har du tränat den metoden du nu pratar om? Teoretisk kunskap och praktiskt användande är väldigt skilda saker.

Sen säger jag väl som flera redan sagt att det alltid ska vara sista utvägen att verkligen ta till våld, att bara känna sig verbalt påhoppad är imo inte anledning nog. Men som också redan sagts så kan ju känslan av att kunna göra något om det skulle sluta där göra att du känner dig mer avslappnad och säkrare i någon form av konfontation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
De klart jag säger ifrån!
Men inte slutar idioterna för det.

Det är bra att du säger ifrån. Förvånansvärt många kryper bara ihop och tar skiten utan ett ord.

Om du redan sagt ifrån många gånger, så att ingen tvekan kan råda om att de verkligen har förstått, ska du göra klart för dina plågoandar att du tänker göra vad som krävs för att de ska sluta.

Börja samla bevismaterial mot dem. Inspelningar funkar bra. Presentera dessa bevis för auktoriteter i din omgivning. De har skyldighet att ingripa.

Konfrontera dina plågoandar enskilt och förklara för dem att du vill bli lämnad ifred. Åk hem till dem om det så krävs. Tala med deras föräldrar.

Om inget av detta hjälper, eller rentav förvärrar situationen, måste du tyvärr ta till våld för att freda dig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Visa var skåpet ska stå eller byt skola.
Så enkelt är det.
Gör du inget åt det på antingen det ena eller det andra viset så kommer det inte sluta.

Det krävs som sagt inte mycket för att knocka någon, men den följande polisanmälningen är väl kanske inte så rolig.

Permalänk
Medlem

För några år sedan var jag också sådan, typ rädd att stå upp för mig själv. Det har förändrats med åren och idag tar jag inte skit för fem öre. Jag slåss inte men är inte konflikträdd.

Tror konflikträdslan är viktig att komma över, våga munhuggas!

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk

Jag satt i samma sits på högstadiet..Till slut fick jag nog och smällde till en fruktansvärt iriterande kille på käften samt flög på honom.
Hade jag inte gjort det hade jag ångrat mig idag. Man måste visa att man själv ska ha lika mycket respekt som dem själva anser sig ska ha.

Spelar ingen roll om du löser problemet med våld eller ej, jag gjorde det med våld och det funkade utmärkt.

Visa signatur

:)

Permalänk

Nog för att våld mycket väl kan funka ibland (att säga något annat är att vara självförnekande), men det kan även innebära att det hela förvärras ganska så rejält.

Behöver du verkligen skydda dig själv med nävarna?

Ta inte skit. Ignorera personliga påhopp. De flesta försöker göra något när de blir påhoppade, vilket vanligtvis brukar innebära att de antingen blir sura eller att de blir helt innåtvända. Gör inget av dem! Gå stark igenom allt, hur jävla omöjligt det än är. Det är vansinnigt svårt om man inte gjort det tidigare, men det är imho det som fungerar absolut bäst. (Jag utgår då från kränkningar alltså, om någon vill debattera så ska man såklart inte ignorera dem - fast jag förstår om du har konflikträdsla, varenda person verkar ha det).

Det sämsta du kan göra är att försöka "kämpa emot" med hjälp av våld eller egna kränkningar. Då kommer det inte sluta förens ena parten helt bryts sönder - och i det här fallet lär det vara dig.

Nu vet jag inte hur gammal du är, men har du tänkt på att kontakta lärare? De har en skyldighet att ingripa. Utgången beror väl dock ganska mycket på vilken situation som finns i samhället du bor i. Är dina bekanta idioter som anser dig som "svikare" att be om hjälp från en högre instans så blir det ju problem, men annars bör det funka utmärkt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Ta ett stadigt tag i han som jävlas med dig och tryck honom mot en vägg och be han att hålla käften?

Är du någorlunda stark så är det inte svårt!

Blir det sen slagsmål så ska du inte hålla tillbaka något utan slå precis så mycket du orkar tills han inte kliver upp igen eller ber dig sluta. Det var ju trots allt han som började?

Fast man skall alltid försöka lösa skiten utan våld, våld är sista utvägen.

Ett bra tips som jag tillämpat många gånger är att skratta dem rakt upp i ansiktet så brukar dom bli så förvirrade att dem slutar, har funkat VARJE gång hittils.

Visa signatur

Intel P4 3Ghz - 1Gb DDR400 Dualchannel - Asus GF6800GT 128Mb- Seagate 160Gb - LG 12x DL DVD-RW - Acer AL1714 17" TFT @ 14ms

Permalänk
Medlem

Följ Harocits tips och börja med nån kampsport (inte kampkonst). Sparra, lär dig slåss, få en grym hobby. Muay Thai kan jag rekommendera starkt, det är tuffa grabbar, hårda slag.

Det är vad jag gjorde, dock var jag inte i din sits, men tyckte det var grymt kul. Det gick så långt att jag faktist tävlade i World Cup i Portugal. Har nog aldrig haft så ont i hela mitt liv, men visst känner man att man lever.

Och det är där det hela ligger. Du måste tävla, fysiskt, känna lite härlig smärta, adrenalinet flödar och det är man mot man. Men iom. att det hela är i träningssyfte kommer du inte bli skadad, och du lär dig.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

OnT:
Jag håller med de flesta andra, hitta en aggressiv fysisk aktivitet, som kampsport, och få utlopp därigenom. Jag kan av erfarenhet säga att det är ett riktigt bra sätt att få ut ilska på
OfT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Ge fan i orientaliska kampsporter, de har inget med riktigt slagsmål att göra utan är på sin höjd en rolig fritidsaktivitet.

Jag hoppas du skämtar!?
Det faktum att det tar längre tid, kräver mera och innehåller mer än bara "sparka där, slå här" gör dem ju inte till mindre kapabla för det, bara mindre attraktiva för folk som bara vill spöa på någonting...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Den som tar till nävarna visar ju om någon sin oerhörda intellekt.

Nej, fundera inte på att slåss, fundera på hur du ska kapa dom på riktigt med din verbala förmåga.

Jag har tagit emot en och annan rak höger och sett det som en ren och skär vinst. Slår inte ens tillbaka, det ligger inte för mig.

aldrig varit i närheten av misshandel, skulle det vara så, skulle jag stolt gå till sheriffen och anmäla vederbörande för "bristande intellekt".

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av $pike
skulle det vara så, skulle jag stolt gå till sheriffen och anmäla vederbörande för "bristande intellekt".

Hahaha
Oj så ofta man har velat göra det
Och visst är verbala käftsmällar någonting man hellre delar ut, men det räcker inte alltid till och helst av allt sparar man ju dem till folk som faktiskt förstår precis hur hårt det där vassa svaret precis tog

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Om du vill ha svar på varför du inte kan röra armarna när du är arg, så har det att göra med adrenalin.
Det är nämligen så att alla inte reagerar lika på en adrenalinchock, en del blir skitstarka, en del får tunga armar och blir skakiga i lederna efteråt...

Visa signatur