Permalänk
Medlem

Drog igång en vibestreamer jag nu också, funkar klockrent. Tack för tipset
@Scorpiion, Detta kan, kanske vara något? har inte testat det själv...

Permalänk
Avstängd

Har precis delat på min kombinerade "Fil och spel server" till två servrar.

Den som är klar nu är "Spel servern". Den är bara igång när jag hostar eller är på LAN. De är inget specielt med den. Jag kör spelen helt dedikerat. Inga extra program, bara Windows XP och spel.

Den består av följande.
Intel Xeon 3060
MSI 945P Neo5
Corsair 2GB PC2-4300
MSI Radeon X1550 128MB
Totalt 290GB HDD.

Sedan håller jag på med en "Fil server". Den är inte klar tyvär. Den skall de iaf köras Windows XP och nada mer program. Den kommer fungera mer som en NAS än dator. Men jag vill behålla ett OS på en ifall man skulle behöva göra något anat med den.

Än så länge finns de bara detta i den då jag väntar massa andra delar till den.
AMD Sempron 2800+
ASUS K8V-MX
Kingmax 1GB PC-3200
HighPoint RocketRAID 1640
40GB HDD

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Drog igång en vibestreamer jag nu också, funkar klockrent. Tack för tipset
@Scorpiion, Detta kan, kanske vara något? har inte testat det själv...

Hehe, har googlat runt lite.. ? som jag.. =P Jag hittade också det där för ett tag sen.. =P Har hållt på att fixa med de ett tag här nu.. men inte fått det att fungera.. (efter först ha försökt Videstreamer med wine som ska funka..) men iallafall.. så visade de sig att jag hade gjort en alldeles för klen grudinstallation.. =/ tänkte att jag skulle göra den så liten som möjligt men missade lite viktiga saker som perl och lite som behövs vid komplikering... Hm.. den ända nackdelen med Slack som jag tycker.. Lite krongligt att installera program.. Menmen.. hade nog fått igång de om jag hade haft alla program som jag behövde från början........ klantigt...=P

Permalänk
Medlem

Server specs står i sign, chassit är ett kapat ATX chassi för att spara lite utrymme i rummet. Slänger förmodligen upp ett galleri när jag tagit mig tid att lacka den
Används främst som backup, spelserver, torrent och leksak

Har ett Athlon 64 s754 system liggande som tyvärr saknar minne, annars hade det nog varit något av den också

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Förutom det vanliga redirectar min server mailen från hotmail till gmail

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Linux - EisFair - Diskless system

en liten "Proof of Concept" webbserver som kör Eisfair och bootar från ett minneskort

http://undcon.no-ip.com

sidan ska uppdateras när jag får tid och lust...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

kanske ska fixa en server funderar på att kunna komma åt den över internet förjag ofta är hemifrån men tar med min laptop lite för liten lagringsplats.
typ kanske kunna lyssna på musik över nätet helst utan att det hackar. o kanske flytta dokument o bilder till o från lagringsplatsen.
nån som kanske kan hjälpa mig med detta??

systemkraven är ju inte jätte maffiga:
p2 400 mhz
minne 64 mb
hårddisk 6 GB
extern hårddisk 320 GB (tyvärr så använder datorn usb 1) men ska skaffa ett usb 2.0 kort.
trådlöst nät 54 MB

kan eventuellt använda mig av en kraftigare dator.men denna låter mer morsan o farsan ej kanske så glada av att ha den på dygnet runt.

cpu 1,8 GH athlon
minne 512 MB
Hårddisk 100 GB

eventuellt klustra ihop domma datorerna hur gör man det?? + samma frågor som ovan.

skriv frågor om ni ej fattar vad jag menar.

Ny tråd för domma frågorna eller??

Permalänk
Medlem

För klustring, ta och googla på openmosix men jag tvivlar på att du skulle tjäna så mkt på det.

Permalänk

Windows 2000 Pro (blir nog byte till 2003 snart)
Dubbla FTP (vanlig + SSL)
Web-server(apache)
Winamp Shoutcast
Free proxy
IRC-klient

Hårdvara @ {xpm}
Ahtlon xp-m 2800+ @ 2.2ghz
Abit NF7
Corsair - TwinX XMS3200C2 (2x512)
Rocketraid 1640 SATA RAID kontrollerkort (4 kanal)
Rocketraid 133 IDE/PATA kontrollerkort (2 kanal)
Hiper 525w PSU
2.1Tb Hdd

Funderar på att byta chassie innan sommaren då de är trångt som fan.
100Mbit nätverkskort håller inte längre heller =/

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Har två webservrar som hostar div. sidor & en tracker.

  • FreeBSD 4.2 med Apache & PHP osv. (Hostar div. sidor samt FTP)
    IBM NetVista
    2.4GHz P4 Northwood
    256DDR-RAM(3200)
    80GB disk
    Det mesta i burken är tråkiga original OEM prylar.

  • Ubuntu-server med Apache & PHP osv. (tracker)
    En gammal FSC Scaleo 600(Gammalt kommunköp)
    2.4GHz P4 Northwood
    2GB DDR-RAM(3200)
    ~250gb disk
    500w thermaltake nätagg. (lite overkill kanske men det låg ändå bara)

    Burken är lite "moddad" för maximal luftgenomströmning så den är någon C över rumstemp.

-

Båda servrarna står på en 15/15 lina(100/100 mot vissa ISP).

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

Har min Thunderbird 800Mhz som Filserver, torrent-manager, filserver, webbserver och diverse småpryttel som svn etc.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Har för tillfället en ubuntu-server som bara kör det nödvändigaste: www, samba, ftp, mysql.

Innan jag bytte hårdvara i servern hade jag orkat lägga in openvpn och lite annat smått och gott också, det häftigaste var nog att jag kunde starta min stationära datorn med mobilen (mobil -> WAP -> server -> Wake-On-Lan).

Permalänk
Medlem

Har två burkar som kan kallas "servrar".

Den ena, en gammal Celeron 633:a med 196 Mb RAM agerar router/brandvägg/wlan-AP. Bakom denna ligger, förutom hushållets alla datorer, en gammal Celeron 800 med 384 Mb RAM och kör Ubuntu-server. Den styrs över SSH och kör webserver (www.fullhouseband.se), SMTP/IMAP-servrar, webmail, torrentflux (PHP-baserat torrent-interface), filserver, SFTP-server och andra tillfälliga experiment som behöver vara åtkomliga över internet.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Förutom det vanliga redirectar min server mailen från hotmail till gmail

Hejsan, jag har också ett Gmail konto och ett gammalt hotmail konto... Skulle vara kanon om man kunde ha så att en server redirectar den till gmailen... =D Tror du att du skulle kunna berätta lite mer om vad det är för program mm och vad du har för OS..?

Permalänk

Jag har en server som jag byggt ihop, bygglogg finns här: http://www.sweclockers.com/album/?id=1138

Den är alltså helt utan fläktar men pga konstruktionen så går hårddisk-temperaturen aldrig över 40 grader. Den drar 30 watt när den kör för fullt. Den står i garderoben och tar upp mkt lite plats, 1.8x1.8x1dm.

Jag har den som filserver, webserver, printserver och kör uTorrent på den.

Permalänk
Medlem

Har en gammal pentium 4 på 1.7 ghz, 256 mb ram som står och tuggar i en garderob i hallen.
Jag har den som filserver och ftp server. Kör mest Direct connect och utorrent på den. Har planer på att den ska få bli mailserver men inget som jag orkat sätta mig in i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scorpiion
Hejsan, jag har också ett Gmail konto och ett gammalt hotmail konto... Skulle vara kanon om man kunde ha så att en server redirectar den till gmailen... =D Tror du att du skulle kunna berätta lite mer om vad det är för program mm och vad du har för OS..?

Visst kan jag göra det.
Jag kör Windows XP.

Börja med att installera FreePOPS
www.freepops.org

Installera sedan GetMail for Hotmail
http://www.tucows.com/preview/332736

Starta sedan FreePOPS och GetMail.
Högerklicka på GetMail-ikonen och tryck på Mail Settings.
Tryck sedan på den lilla ikonen som ser ut som en röd back med mappar i brevid fältet där det står "Hotmail Account"
Fyll i såhär:

Du måste ha en SMPT-server. Jag använder den som ingår i IIS-paketet man kan installera med Windows, men du kan använda vilken som helst. T.ex den din ISP tillhandahåller.

Tryck sedan Save.

Nu kan du ställa in hur ofta den ska kolla och liknande.
Jag har ikryssat "Run at startup" och "Poll at launch".
Den pollar var 5e minut.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Ok.. det där låter ju smidigt men jag har ju (i det här fallet) tyvär linux på min server.. =/ Så jag får nog titta efter nån liknande variant för linux... Men tack för att du beskrev... Kan söka efter liknande program..

Permalänk
Medlem

Router:

M-atx moderkort med en K6-2 på 450MHz och 256MB SDRAM och 3st 3Com 10/100Mbit nätverkskort, PfSense installerat på äldre HDD ~2GB ska bytas mot SD kort innan den sätts i användning.
Allt intryckt i ett gamalt AST Advantage desktop chassi som fått smaka plåtsax för att få i moderkortet.

Testserver:

Aopen AX6B med P3 650MHz och 512MB SDRAM, 36GB 10krpm Cheetah U320 SCSI kopplat till ett Adaptec 29160.
Kör för tillfället Windows Server 2k3 Evaluation men ska troligen få ett par SATA kontrollerkort och bli filserver, troligtvis linuxbaserat.

Måste bara hitta något bra ställe att plantera den utom hörhåll, ljudnivån är ganska störande när man ska sova.

Visa signatur

| Pentium MMX 166MHz | 96MB EDO | 2,1GB Seagate | Panasonic Toughbook CF-25 Mark3 | Toughbook FTW! |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wombat
För klustring, ta och googla på openmosix men jag tvivlar på att du skulle tjäna så mkt på det.

hmm ok kanske skita i det o bara ta den bra datorn o spara p2 o använda som router eller brandvägg när jag flyttar hemifrån då eventuellt.

återigen har nu sökt på google o fått reda att komma åt sina filer om man är hemifrån över nätet så är ftp bäst. fast jag är ej bra på detta med servrar men skulle nog klara o sätta ihop en om någon kan förklara lite eller skicka svar till min mejl som e donic1989@hotmail.com. för jag antar att detta är väldigt offtopics. systemet står litte högre upp på denna sidan.

eller har jag fått detta om bakfoten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Här kommer en 100% n00b fråga, hur styr jag min (framtida) server från Vista om jag har XP i servern... mest tänker jag på µTorrent?

Har dock möjlighet att koppla in servern i skärmen (dual in) men vill slippa dubbla möss och knappbräda.

Finns det "bygga å använda server 4 noobs/dummies" sida eller liknande?

Sen vilken CPU bör jag välja av AMD = Duron800, Athlon900,1200,1600(?) Eller Intel = P2 300,450, Celeron 500, P3 800... och sammanlagt 5GB SDR RAM allt från 32MB till 1GB per sticka...
Servern kommer inte vara mer "publikt" än µTorrent (som jag inte delar ut från mer än nödvändigt) samt agera som router för denna burk och 2 laptop.
Ända kravet är att den inte behövs startas om varje timme (med XP yeh sure) eller brinner upp? (passiv kylning)

Har inte läst riktigt hela tråden så du kanske redan fått detta tipset men iaf..

Med en s.k KVM - switch kan du köra två datorer på en uppsättning skärm, tangentbord och mus. Bara att trycka på en knapp för att swappa. Finns massa varianter men net on net har en liten jävel för typ 300 spänn, vore kanske inte fel:)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

Jag använder min server till:
* Filserver
* Webserver
* Ftp-server
* Mail-server
* Asterisk
* Torrentflux
* Skrivarserver

Edit:
* Ris-server
* PXE-boot för en del verktyg och installation av ubuntu samt windows via ris-servern.

Kör Linux på servern.

Permalänk
Medlem

Hemma rullar en enkel filserver med Debian och sparar semesterfilmer på en mjukvaru-RAID 5 (mdadm) med 3x500GiB.
Kör inte så mkt mer än Slimserver och Samba. Och rtorrent såklart.

Sen har jag en Debiankärra till på "annan ort" som kör ventrilo_srv, apache, proftpd och eggdrop.

Några oumbärliga verktyg som Linuxnybörjade bör titta närmare på:
screen - terminalfönster
linuxlogo - söt
awstats/webalizer - statistik för apache mm
phpsysinfo - webbaserad systeminfo
irssi - enda tänkbara irc-klienten
ethstatus - nätverkstrafik i terminalen
monitorix/mrtg/rrdtool - webbaserad systemöversikt
osv osv osv osv

När jag ändå håller på kan jag utfärda en liten rekommendation:
Ta det försiktigt med öppen webserver på port 80 med php på servern där era precious filer ligger. Är man osäker på konfigurationen så kan man råka i trubbel. Man bör undika att köra något på defaultporten, dvs kör inte ftp på port 21 eller ssh på port 22 ut mot internet.

Permalänk
Medlem

Har en Debian server som kör dom vanliga servertjänsterna (eller vad man nu ska kalla det)

Apache
PHP
MySQL
Proftpd
Samba
SSH
Iptables

Hårdvaran är en P4 1.7Ghz 1.5Gb minne totalt 1Tb hårdiskutrymme.

Permalänk
Medlem

Jag kör uTorrent som dom flesta andra också verkar göra, sen foldar jag också, för Sweclockers såklart. Serverns "main"-funktion är filserver och backup kör även ftp-server. Men den agerar även spelserver vid lan och liknande. Sen kör jag en liten egen Shoutcast webradiokanal.
det var allt tror jag

Permalänk
Medlem

Har precis satt igång min men än så länge kör jag filserver med zftpserver, vibestreamer för streaming av musik och kör även utorrent och snart DC på den...

Vad har man en skrivarserver till? Är det bara en nätverksskrivare eller finns det några speciella funktioner?

Permalänk
Medlem

Min server står fint inne i garderoben, server kör jag mest µtorrent på jusst nu.
Körde apache på den innan men har inget behov av det längre.
Servern har Windows server 2003, kontrollerar den via VNC.

Hårdvaran är en Pentium 4 3.0 (S 478), 1024 MB ram, 160 Gb Sata disk.
Köpte även mig ett passivt kylt grafikkort (7200 GS).

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har en web/ftp/filservern stående hemma. Dock så anväder min morsa den som surfdator också... meh. Annars skulle jag ha installerat ett riktigt OS på den istället för XP.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Annars skulle jag ha installerat ett riktigt OS på den istället för XP.

Ehh, Om inte Xp är ett riktigt os, vad är det då?