Znote 6625 WD vs xps M1530 vs Vaio SZ71XN/C

Permalänk
Medlem

Znote 6625 WD vs xps M1530 vs Vaio SZ71XN/C

Tjena Grabs!

Mitt allra första inlägg är inte alls ett frivilligt sådant. Jag är enkelt tvungen att vända mig till om råd. Jag har i dagsläget en sony Fz11s, vilket är en ok dator men som jag nu inte tycker duger till. Grabbar, reglerna är väldigt enkla; budgeten ligger på 22 000 Kr och skärmstorleken får inte vara över 15.4". Jag vill ha en kraftfull, snygg, och prisvärd laptop. Jag har de senaste dagarna sammanställt tre modeller som jag sneglat på sistone;

Zept Znote 6625WD
15,4" WSXGA+ 1680x1050 - 6625WD
NVIDIA® Geforce 8600M GT
2.60 GHz Intel C2 DUO T9500 800MHz 6MB (Only works with Vista)
2048MB (2x1024) DDR2 800/PC6400 SODIMM
160GB 7200rpm SATA Hårddisk
Microsoft® Windows® Vista Home Premium 32bit - SE
Intel® Turbo Memory 1GB (endast Vista)
Sony Blu-ray Combo (BC-5500A)
Pris: 19 500 KR

Sony Vaio VGN-SZ71XN/C
Intel® Core™ 2 Duo Processor T9300 (2.5)
2gb ram
13,3"
200gb 5400rpm
NVIDIA® GeForce® 8400M GS GPU
Pris: 22 000 KR

Dell XPS M1530
Intel® Core™ 2 Duo Processor T7700 (2.40 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2 cache)
3gb ram
NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne
Fast, slank fackmatad Blu Ray-enhet, inklusive programvara
15.4-tums UltraSharp™ WXGA (1 280x800) CCFL-skärm (220 nit) med TrueLife™
250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Pris: 16000 KR

SÅ grabbar, förutom dessa datorer...vilka andra rekommenderar ni???

Permalänk
Medlem

Både Zepton och Dell är bättre än Vaion. Vaion har sämre grafikkort + att det är mycket märket du betalar för.

Har själv en Zepto, en 3415w som jag är väldigt nöjd med. Alltså en mycket bra dator. Zepton har som du skrivit ett 8600M GT men med 512mb dedikerat minne, dock ddr2 medan Dell 1530n har 8600M GT 256mb ddr3.

Men eftersom jag har Zepto själv och är väldigt nöjd med den så rekommenderar jag Zepto. Kika på 3415w modellen.

/palle

Visa signatur

MacBook 2,4GH, 2GB RAM, 160GB +160GB (Ext. HDD)*iPod Classic 80GB

#mac @ irc.pienet.org

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palle06
. Kika på 3415w modellen.

/palle

Varför ska han göra det? Eftersom han listar de modeller som han gör är han ju tydligen redo att lägga ut lite pengar på sin laptop och få en redig sak, varför då gå ner i modell och kika på svagare saker?

Visa signatur

SUCk . detta va bara upplysnings vis ett tips till dig från mig . du behöver inte svara för jag har som blokerat dig, så ditt medelande tillbaks kommer ej att läsas.

Permalänk
Medlem

Har själv beställt en XPS TM M1530 pris: 13 940,00 kr
Intel® Core™ 2 Duo-processor T7700 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-cache
15.4" UltraSharp™ Widescreen WSXGA+ (1680x1050) TFT Display with TrueLife™
4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]
250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet (slot in)
Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)
Sumpade blouray spelaren då jag inte ser mig behöva en på en laptot? Men om du vill ha en så kostar den bara "4k"
Och sen skulle jag gärna vilja ha lite snabbare hårddisk, men förhoppningsvis kan man byta den i framtiden... Är ju inget proffs, men jag tror att man får mycket för pengarna?

Visa signatur

d:D Antec180pB, Hiper Type-R Modular 580W...
| AMD 64 3000+ Venice Thermalright 120ultra, asus 7800gtx DFI sli-dr, 1GB TwinMOS |
Pumpar på BBB 15/14Mbit...

Permalänk
Medlem

Av dom du nämner skulle jag rekommendera dellen då den känns mer professionell och bättre kvalitet. Byggd av lätta metaller medan de flesta zeptos jag sett är plastiga. Dellen kan du också få i 1680x1050-upplösning om du ringer in. Den är också mer prisvärd och har som tidigare nämnt bäst grafikkort av alla.

Permalänk
Medlem

800mhz på minnena vill jag minnas inte stöds av santa rosa. Kanske går med Penryn-processorerna nu (som t.ex. zepto har), men det är jag inte 100% säker på. Annars får du nöja dig med 667mhz

Permalänk
Medlem

så vaion är utesluten..mmm....förutom dellen...kan ni tänka er nåt annat för angiven prissumma?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LtdRichard
Varför ska han göra det? Eftersom han listar de modeller som han gör är han ju tydligen redo att lägga ut lite pengar på sin laptop och få en redig sak, varför då gå ner i modell och kika på svagare saker?

så du menar att 3415w är en dålig dator? hehe. Det kag kan se och jämföra med min dator är att den Zepto han nämner har en kraftigare och snabbare processor.

Visa signatur

amd x4 965 + Antec Kühler H2O 620 + 7970 @ 1125 + adata 1666mhz + xfx 650w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VonHarald
så du menar att 3415w är en dålig dator? hehe. Det kag kan se och jämföra med min dator är att den Zepto han nämner har en kraftigare och snabbare processor.

Hmmm... Jag förstår inte riktigt vad du menar, det enda som tydligt framgick var om du undrade ifall jag tyckte 3415W var en dålig dator.
Det tycker jag inte. Men om man tittar på de alternativ han listar, 6625WD t.ex. så är han tydligen redo att lägga några slantar etxra för något mer prestanda.
Där den högre upplösningen på skärmen enligt mig är värt mest på hela datorn, typ.

Visa signatur

SUCk . detta va bara upplysnings vis ett tips till dig från mig . du behöver inte svara för jag har som blokerat dig, så ditt medelande tillbaks kommer ej att läsas.

Permalänk
Medlem

ehh..ok...förenklar det nåt om jag utesluter: Zepto, Lenovo, Acer,och givetvis kommunisterna APPLE!

Permalänk

Jag röstar zepto! Har själv ägt 2 st HP, en Packard Bel och en fs.

Visa signatur

SUCk . detta va bara upplysnings vis ett tips till dig från mig . du behöver inte svara för jag har som blokerat dig, så ditt medelande tillbaks kommer ej att läsas.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår också zepton. Antingen den eller en Asus V2S / V1S

http://www.prisjakt.se/produkt.php?e=245518

Finns även en billigare variant med 2,0ghz och 160gb HD. V2S har förvisso ett GS och inte GT, men har man inga enorma krav så duger det nog till det mesta. Asus V-serie är business laptops och ska, som jag förstått det hålla lika hög byggkvalité som t.ex. Vaio.

Send finns ju alltid 6224W/6324W från zepto som även dom är väldigt skarpa. 14" är ett väldigt bra format i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Jag ska antagligen beställa en ny laptop nu i veckan, och det lutar åt någon av de billigare zepto-modellerna, det jag funderar på är hur kvalitén på skärmarna är som de använder i sina datorer? Jag kommer använda datorn till det vanliga som surf,e-post,musik och film, men även jobba en del i photoshop så jag ser färgåtergivningen som en ganska viktig del.
Annars verkar ju zepto ge mest "bang 4 the buck" jämfört med andra tillverkare, plus att man kan köpa den utan operativsystem vilket är trevligt.

Permalänk
Avstängd

zeptos modeller har överlag bra färgåtergivning

Permalänk
Medlem

Har en SZ själv.. finns ju både nackdelar och fördelar.. nackdelar är väl det kommer med massa med blotware installerad.. Men det fixar man ju på några timmar..

Fördelar.. Grym Design, grym skärm.. batteritid.. välja mellan Stamina och Speed..
Kan inte uttala mig om de andra... eftersom jag inte har testat de.. köper jag en ny laptop.. blir utan tvekan en Vaio till

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

ok..nice...vilken sz är det du har

Permalänk
Medlem

SZ4XN

ska dock köpa en SZ7XN premium eller TZ premium snart...

Man faller ju för design och kvalitet.. har ju haft min mer 1år nu.. i snitt 8h om dan minst..

Visa signatur

------------