Hur stor lcd bör jag köpa? Full-HD?

Permalänk
Medlem

Hur stor lcd bör jag köpa? Full-HD?

Jag undrar lite vilken storlek ni tycker jag ska ha på lcd-tvn som jag tänker köpa?

- Har ca 3m tittavstånd
- Tänker använda tvn som datorskärm, alltså surfa, titta på film och eventuellt spela på den.
- Funderar på en lcd mellan 32-40 tum.
- Student, vilket gör att ekonomin är begränsad.

Följdfrågan lyder: Behöver jag FullHD? Tyckte inte att jag behövde de tills ja kom på att de kanske e bra att ha ifall man ska surfa?

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar som vanligt inte en Full-HD i de lägre prisklasserna och storlekarna. Det du vinner i upplösning förlorar du oftast i (de viktigare) svärta, färgåtergivning osv.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Re: Hur stor lcd bör jag köpa? Full-HD?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av M33P
Jag undrar lite vilken storlek ni tycker jag ska ha på lcd-tvn som jag tänker köpa?

- Har ca 3m tittavstånd
- Tänker använda tvn som datorskärm, alltså surfa, titta på film och eventuellt spela på den.
- Funderar på en lcd mellan 32-40 tum.
- Student, vilket gör att ekonomin är begränsad.

Följdfrågan lyder: Behöver jag FullHD? Tyckte inte att jag behövde de tills ja kom på att de kanske e bra att ha ifall man ska surfa?

Vill du se på mycket film osv skulle jag ta fullHD, om du har bra med pengar dvs. Jag valde mellan en 42-46" full HD för 15 papp eller min 32" icke full hd för 5papp. Jag tyckte inte det var värt den extra tiden. Så jag tycker en billig 32" eller en full HD

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

jag skulle satsat på 40 då vet du att du inte kommer ångra dig senare sedan så skulle jag inte satsat på full hd

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Tänk på att välja en TV som klarar pixelmappning.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag har en 32'' och ca 3 meter till TV:n. Tycker nästan att den är för stor, 26 skulle räcka fint. 40'' vore kanske att ta i, men du kanske tycker om stora TV-skärmar :). Har inte haft något behov av FullHD än och tror inte det är någon vits i de lägre storlekarna. Lycka till!

Permalänk
Avstängd

Jag å andra sidan tycker fullhd- monitorerna börjar droppa i pris och komma ned på respektabla nivåer. Försök ta dig till t,ex Ljudkällaren vid Stigbergstorget (är det väl, tror jag) och be dem visa ett par fullhd- monitorer. Vi vet alla att med bluray och hd-dvd kommer det se bra ut men be dem visa med vanliga dvd-filmer om de har några så du får se hur de skalar. Jag är av åsikten att en fullhd monitor inte behöver offra något annat för att ge en bra bild.

Permalänk

Jag har en full-hd tv som jag matar med HDMI pixelmappat 1:1....sen kopplar man på band of brothers (matroska) i HD och lutar sig tillbaka

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Ok, även om jag e sugen på en 40" FullHD, kanske de blir en 32:a iaf... Men är det någon som har en 32" och använder den som datorskärm (surfa osv)? Fungerar det bra på 3m avstånd eller vad sitter ni på för avstånd?

glemmy: Jo, pixelmappning är helt klart ett krav!

Permalänk
Avstängd

Jag har en 32" och en 92" bild (lcd och proj), i upplösningen 1360x768 respektive 1280x720 och det går bra. På tre meter klarar jag inte av att se vad jag gör riktigt på lcdn. Gränsfall skulle jag säga på 40". Kan du rulla en meter fram så ska det dock inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Jag använder min 32'' LCD till film och spel. Just surfa på nätet, läsa, skriva texter är svårt. Får fort ont i huvudet och måste dessutom sitta 1-2 meter framför TV:n för att se bättre, vilket är på tok för nära tycker jag. Så jag rekommenderar inte att använda en TV till att surfa, nej.

Permalänk

vid surf är 32" lite litet på 3m avstånd... men till film och spel funkar det bra!
skulle inte lägga pengar på full-HD då "alla" nya lcd har mkt bra bild.

Jag skulle köpt en 37" LCD!

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en 42" LCD med 1360x768 på ca 2.5-3m avstånd och tycker bokstäverna på webben är ganska lagom.. skulle absolut inte vilja ha en full-hd till surf då upplösningen skulle bli för hög och bokstäverna skulle bli för små.

En 32-42" med Full-HD skulle jag nog inte rekomendera till surfande och allmänt datoranvändande. Halv HD är nog lagom till det.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Ok, då var det som jag misstänkte då!
Summa kardemumma:
1. 32" är nog för litet för att surfa på (speciellt med lite avstånd).
2. FullHD är onödigt/värdelöst vid surfande

Blir att investera i nåt större då (37"-40"), troligtvis utan FullHD för att kunna lägga pengarna på nåt bättre - svärta osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M33P
Ok, då var det som jag misstänkte då!
Summa kardemumma:
1. 32" är nog för litet för att surfa på (speciellt med lite avstånd).
2. FullHD är onödigt/värdelöst vid surfande

Blir att investera i nåt större då (37"-40"), troligtvis utan FullHD för att kunna lägga pengarna på nåt bättre - svärta osv.

FullHD är dock sjukt bra vid filmtittande, allt över 5 papp på en icke full HD är slöseri med pengar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
FullHD är dock sjukt bra vid filmtittande, allt över 5 papp på en icke full HD är slöseri med pengar.

Har ju ganska motsatta åsikten där. Med en TV som är upp till runt 40" på 3m avstånd kommer skillnaden mellan 1080p och 720p vara så minimal att de flesta förmodligen inte kommer att se den när det handlar om film och liknande. Bättre i så fall med bra färger och kontrast.

Ska du surfa och använda den till annat datoranvändande är ju 1080p att föredra då det annars blir ganska uppblåst och du får inte plats med så mycket på skärmen. Dock så lär du behöva sitta närmare än 3m för att kunna använda det utan att det ska vara jobbigt för ögonen.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara bekräfta att man vill ha en stor skärm för att surfa smidigt i upplösningen 1920*1080. Jag har en 46" LCD och får ändå zooma webbsidorna ibland när jag sitter i soffan och slösurfar. Den höga upplösningen gör dock att det går bra att sitta nära tv:n(bra om man är många i rummet).

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Har ju ganska motsatta åsikten där. Med en TV som är upp till runt 40" på 3m avstånd kommer skillnaden mellan 1080p och 720p vara så minimal att de flesta förmodligen inte kommer att se den när det handlar om film och liknande. Bättre i så fall med bra färger och kontrast.

Ska du surfa och använda den till annat datoranvändande är ju 1080p att föredra då det annars blir ganska uppblåst och du får inte plats med så mycket på skärmen. Dock så lär du behöva sitta närmare än 3m för att kunna använda det utan att det ska vara jobbigt för ögonen.

Jo men 40" på 3m är ju rätt litet. 46" är rätt okej faktiskt, farsan kör 46" på 2.5m och det är perfekt. Dessa skärmar är idag så billiga så det är värt det lilla steget upp i pris det innebär.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

66" på 2,8m här, helt underbart, skulle inte vara fel med större bild

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jo men 40" på 3m är ju rätt litet. 46" är rätt okej faktiskt, farsan kör 46" på 2.5m och det är perfekt. Dessa skärmar är idag så billiga så det är värt det lilla steget upp i pris det innebär.

Sen beror det ju på vad man har plats med också. En bra 46" full-hd kostar fortfarande rätt så mycket jämfört med en ca 40" hd modell bättre.

Permalänk
Avstängd

En annan aspekt på det, även om det går lite off topic, är att ett monster på 40+ tum dominerar ett vardagsrum rätt ordentligt om man inte har storleken för det. Det ser helt enkelt inte bra ut. Då är det nästan bättre med en mindre tv, typ 32 eller 37 tum och sedan en projektor som kan ge 80+ tum de där filmkvällarna, för kanske en ytterst marginellt högre kostnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
En annan aspekt på det, även om det går lite off topic, är att ett monster på 40+ tum dominerar ett vardagsrum rätt ordentligt om man inte har storleken för det. Det ser helt enkelt inte bra ut. Då är det nästan bättre med en mindre tv, typ 32 eller 37 tum och sedan en projektor som kan ge 80+ tum de där filmkvällarna, för kanske en ytterst marginellt högre kostnad.

Denna väg valde jag, var helt inne på 42/50" full-hd, sen fick jag upp ögonen för projektor och jag är så ruskigt glad att jag valde det Köpte till en 32" LCD för tv-tittande .

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Har ju ganska motsatta åsikten där. Med en TV som är upp till runt 40" på 3m avstånd kommer skillnaden mellan 1080p och 720p vara så minimal att de flesta förmodligen inte kommer att se den när det handlar om film och liknande. Bättre i så fall med bra färger och kontrast.

Jag håller helt och hållet med.

Dessutom skulle jag vilja tillägga att den enda typ av filmer där skillnad mellan SD/HD/FullHD verkligen märks är datoranimerade filmer. I andra filmer är skillnaden mellan SD/HS ganska liten och skillnaden mellan HD/FullHD i princip obefintlig om du inte pausa bilden och sitter riktigt, riktigt nära.

Sammanfattning: fullHD är helt onödigt för filmtittande. Lägg de extra pengarna på en bra ljudanläggning istället, B&W:s högtalare är t.ex. väldigt prisvärda.

Kan förresten tillägga att jag också har ca 3m till TV:n och tycker att min 42" plasma är alldeles lagom stor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik1982
Jag håller helt och hållet med.

Dessutom skulle jag vilja tillägga att den enda typ av filmer där skillnad mellan SD/HD/FullHD verkligen märks är datoranimerade filmer. I andra filmer är skillnaden mellan SD/HS ganska liten och skillnaden mellan HD/FullHD i princip obefintlig om du inte pausa bilden och sitter riktigt, riktigt nära.

Sammanfattning: fullHD är helt onödigt för filmtittande. Lägg de extra pengarna på en bra ljudanläggning istället, B&W:s högtalare är t.ex. väldigt prisvärda.

Kan förresten tillägga att jag också har ca 3m till TV:n och tycker att min 42" plasma är alldeles lagom stor.

Jag hoppas du skämtar, jag+alla som har varit hem och tittat på film och jämfört DVD vs HD (720p) har sett STOR skillnad, visst så varierar det från materialet, men för mig så har det ALLTID gått att se en stor skillnad, mitt råd till dig: skaffa glasögon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Jag hoppas du skämtar, jag+alla som har varit hem och tittat på film och jämfört DVD vs HD (720p) har sett STOR skillnad, visst så varierar det från materialet, men för mig så har det ALLTID gått att se en stor skillnad, mitt råd till dig: skaffa glasögon.

Kan bara instämma, satt och såg Sverige-Slovakien igår på SVT HD och switchade mellan SVT & HD, skillnaden var som natt och dag. Även x264 720p "fulrippar" är bra mkt bättre än SD DVDs.

Skillnaden 720p->1080p är däremot inte alls lika stor.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead