Permalänk

Nytt moderkort till E6750

Tjenare, håller på att byta ut de lite äldre delarna i min dator, och har då hamnat på linjen att jag antagligen borde byta ut mitt moderkort, då det jag har är 1: lånat av en polare(lång historia), två: precis på gränsen till att klara av min processor, och tre: Kommer antagligen inte funka så bra med ett nyare grafikkort.

Problemet är att jag är inte sådär jättehaj på moderkort, så jag skulle gärna ha ett tips på ett som funkar bra och inte är allt för nytt, det ska funka till min processor och minne:
Processor:Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz / 1333MHz / 4MB

Minne:Corsair XMS2 Xtreme 2048MB DDR2 XMS2-6400 800MHz (5-5-5-12) (2x1024MB) (TWIN2X2048-6400)

Jag är väl hyfsat säker på att jag skulle kunna hitta en som funkar, men jag vill ha en som är bra, ni som är lite mer haj än mig på detta kaske kan ge mig lite tips?

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort som helst baserat på P35 eller X38 skulle jag säga.

Ta en titt på t.ex. Asus P5K, Gigabyte GA-P35-DSx (där x:et hänger på vilka funktioner som finns) eller kanske Abit IP35.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

Det lutar åt ett http://www.webhallen.com/prod.php?id=85717
Tänkte bara dubbelkolla så att jag inte får något fel pga mina minnen, eftersom de som stod i infobladet på tillverkarens hemsida syftar på en annan version av minna minnen, men det borde funka ändå, eller hur.

Permalänk
Medlem

Det är ingenting som skulle krocka nej.
Du skulle inte bli missnöjd med just det moderkortet, rekommenderas starkt, annars finns DS3:an om du vill spara in ett par hundringar också.

Permalänk
Avstängd

klockar du inte är ett ds3 ett bra val, även om kortet klockar bra.
ds4 har crossfire om man skulle vilja köra två kort.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Det blir nog så att jag kör på det här moderkortet, och sen en 3870x2 som grafikkort, antagligen klockar jag upp min processor när jag har fått allt att funka, ska passa på att köpa en Zalman-fläkt till processorn så att jag kan vara helt säker på att inte få värmeproblem, och vem vet, man kanske kör xfire i framtiden nångång

Edit: hupps, höll nästa på att glömma: Tack allihopa för hjälpen