Tyst företagsdator, Budget 15-20.000 inkl.moms

Permalänk
Proffsmoddare

Tyst företagsdator, Budget 15-20.000 inkl.moms

Hallå, har fått i uppdrag att titta på en dator till min fars företag. Här är några kriterier som bör uppfyllas:
*Bör vara nästintill ljudlös.
*Ska klara enklare CAD renderingar.
*Bör inte kosta mer än 20000 inklusive moms, går det att få billigare är det önskvärt
*Alla produkter beställs från dustin och komplett (helst allt från samma).
*Ska vara stilren och inget "flashigt" typ antec 900.
*Skärm och hela kittet ska ingå i de 20.000 kronorna. dvs mus, högtalare osv.

Då det var ca 1 år sedan jag var riktigt insatt i vad som var bra just nu så har jag inte så stor koll på vad som är bra just nu. Men jag har i alla fall tänkt följande:

Orkade inte länka alla produkter men ni ser ganska bra vad jag tänkt på bilden ändå

Jag har tänkt enligt följande: med det fläktlösa grafikkortet, noctuakylaren och de nya fläktarna så kommer denna dator att vara nästintill ljudlös. Sen har jag även lagt in en fläktkontroller för att kunna reglera fläktarna.

Hårddiskarna ska köras i raid 1 är det tänkt för att öka säkerheten och det ska även fixas ett backuppsystem vid senare tillfälle.

Ett trådlöst ergonomiskt tangentbord och mus samt en bra musmatta kommer att göra det bättre att sitta vid datorn samt att man har en stor skärm så man kan öka produktiviteten

Snyggt och diskret chassi från lian li med bra byggkvalite samt kortläsare och brännare. Tycker att ett 520W nätagg från corsair bör räcka eller?

4 GB ram bör räcka eller vad tror ni? annars finns alltid möjligheten att uppgradera vid senare tillfälle.

Det ska även köpas en version av Windows Vista och även den ska ingå i priset. Tänker gå på en 64-bitars version av Vista eller är det dumt kanske? och nej, de ska inte använda xp även om det är bättre...

Om ni har några förslag på ändringar så skriv gärna i tråden! men kom ihåg att det som prioriteras här är hur behagligt det är att sitta vid datorn och inte hur man får maximal prestanda för pengarna.

Mvh Brodholm!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Om han skall ha en så tyst dator som möjligt. Skulle jag satsa på Passiv kylning på både grafikkort + processor.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339999 Chassi. jätte bra och stilrent

annars haru en bra lista där. Bara chassit har bra flöde och det blir svalt så låter den inte så mycket.

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Medlem

ser riktigt bra ut men Kylpasta behövs nog knappast då Nocuta's är rätt bra som den är

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

"*Ska klara enklare CAD renderingar."

Känns inte 20k som lite overkill? Ska du spela crysis på den efter kontorstid?

Permalänk
Proffsmoddare

@Fabola: Tror att Noctuan kommer att låta väldigt lite och den kanske tom klarar av att kyla processorn passivm, vad vet jag. Annars kan man alltid klocka ner den om man vill ha den passivt kyld. Men med 4 fläktar på lägsta inställningen så är troligen hårddiskarna det som låter mest

Men så du tycker att det där chassit från silverstone är bättre eller vet du bara att det är bra?

Är det alltså Silverstone KL-01 > LIAN LI PC-6070B?

Tyckte i alla fall att lian li chassit verkade bra, har inte kollat på silverstone chassit men jag ska ta en titt på det.

Edit: tittade lite på KL01 och det har ett plexiglas såg jag, så det är i mina ögon dött. Undrar fortfarande varför du tycker att det där chassit är bättre än lian li's. Och om någon annan har något att invända mot chassit så skirv gärna!

@Xlex: Finns ingen riktig anledning att inte köpa kylpasta, det minsta lilla glipa eller repa gör att temperaturen blir onödigt hög. Det betyder att fläktarna måste gå på högre varv och det betyder mer ljud vilket vi inte vill ha. Sen är kylpasta inte direkt dyrt. Valde en tub på 22 gram då den endast kostade 50 kr mer än en på 3,5 gram, kan ju vara bra att ha lite. Dock så är 22 gram lite overkill

@Gorgonzola: Nej, det ska inte spelas på den här datorn. Även om det troligen skulle gå alldeles ypperligt. Sen om du kollar på listan så är det en KOMPLETT dator, alltså typ skärm, mus, tangentbord, överspänningsskydd, Licens av windows vista och framförallt kylning och byggkvalite som prioriteras före billiga chassin som det ingår nätagg för 400 kronor

Enkla cad renderingar är inte dess enda uppgift, den ska även vara snabb och stabil som dator i sig. Det kommer även att bli AutoCAD och det tar en hel del. Sen kostar komponenterna inte mer typ 9.000 om man ränknar utan chassi och alla tillbehör så som skärm, operativsystem så det är knappast ett prestanda monster. Sen tror jag även att ett passivt 9600 får problem med ett spel så som crysis och om man nu tänkt spela på datorn skulle man ju ta ett av radeons nya kort utan att tveka, typ HD 4850 för samma pris som det passiva 9600 g-forcekortet (ca 1600kr för båda).

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
så är troligen hårddiskarna det som låter mest

Om utrymmet inte behöver vara fruktansvärt stort och du ändå har budget över så kan du ju köra Solid State-diskar, då blir det allt tyst!

Permalänk
Medlem

Hade valt ett billigare grafikkort med passiv kylning, en HR-01-Plus som processorkylare, noctuan presterar inget vidare passivt, tystare hårddisk samt ett stadigare chassi utan perforerade sidor så som P182 eller Coolermaster Cosmos 100 och ljudisolera vid behov.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Proffsmoddare

ja, jag har funderat på ssd-diskar men vette fan vad jag tycker om de än. Har du något förslag på en ssd?

Någon annan som har något förslag? Ska troligen beställa allt idag lite senare så om jag har missat något så säg till! =D

"Hade valt ett billigare grafikkort med passiv kylning, en HR-01-Plus som processorkylare, noctuan presterar inget vidare passivt, tystare hårddisk samt ett stadigare chassi utan perforerade sidor så som P182 eller Coolermaster Cosmos 100 och ljudisolera vid behov."

Ska troligen inte kyla passivt och den där kylaren finns inte på komplett eller dustin. Är även lite nyfiken på den nya noctua'n

Vilket grafikkort syftar du på? ett 8600 typ?

Vad finns det för tystare hårddisk? ge gärna en länk. Annars brukar ju seagate vara ganska tysta och har framförallt 5 års graranti vilket tyder på att det vågar lova att deras diskar håller. Coolermastern gillar jag inte tycker att den är ful som en sate :D. Sen är väl p182 ett riktigt bra chassi. Har ett sådant själv så jag vet, men det är så jävla tråkigt och framförallt stort. Tror att chassit från lian li är ganska tyst det med. stod att den innehåller ljuddämpnling på gtec men jag vet inte om det är sant. Man vill ju inte ha tunna skallriga plåtar heller. Någon som vet hur det är på lian lis chassi?

Tackar för svar

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Angående kylpasta, vad Xlex menar är att det följer med kylpasta med fläkten och att det därför är ingen idé att köpa extra.

Fläktkontrollern ser något ensam ut, vad är det du ska styra med den? Med tanke på att datorn inte bör dra många hundra watt ser jag inte hur du skulle vara i behov av en sådan? Kan iof vara kul att "leka" med, även om jag i så fall skulle välja en fläktkontroller med display så att den fyller ngn funktion.

Med tanke på att du inte ska spela på datorn kanske en quad-core är att föredra. Visserligen lite lägre klock men med tanke på att Autocad-program borde kunna utnyttja flera kärnor borde den kunna erbjuda bättre prestanda generellt sett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Angående kylpasta, vad Xlex menar är att det följer med kylpasta med fläkten och att det därför är ingen idé att köpa extra.

Fläktkontrollern ser något ensam ut, vad är det du ska styra med den? Med tanke på att datorn inte bör dra många hundra watt ser jag inte hur du skulle vara i behov av en sådan? Kan iof vara kul att "leka" med, även om jag i så fall skulle välja en fläktkontroller med display så att den fyller ngn funktion.

Med tanke på att du inte ska spela på datorn kanske en quad-core är att föredra. Visserligen lite lägre klock men med tanke på att Autocad-program borde kunna utnyttja flera kärnor borde den kunna erbjuda bättre prestanda generellt sett.

Med NH-U12P följer det med kylpasta som är riktit BRA/OKEJ

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Du behöver inte bättre än HD3450 om du inte ska spela, svalt och tyst med passiv kylning.

Tycker inte SSD är något i dagsläget men en velociraptor är riktigt tyst i idle om man monterar bort kylaren, 5 års garanti skadar inte heller. Seagate är inte särskilt tysta idag, samtliga nya Samsung och Wester Digital är betydligt tystare, T166 eller F1 vid samsung och GP (Tystaste mekaniska disken men inte snabbast) eller 320/640 Gb AAKS diskarna vid WD.

Tyvärr så är de chassi med färdig ljuddämpning nästan alltid betydelselösa då den alltid är påtok för tunn, bara cosmos 1000 har tillräckligt tjock dämpmaterial. Problemet med lianlis aluminium är att det vibrerar betydligt mer än tom ett genomsnittligt plåtchassi, har det dessutom perforerade sidor så är det hopplöst att få tyst, hur mycket du än isolerar. Man kan sällan få allt när det gäller tysta datorer och visst är varken cosmos eller p182 några skönheter men du får väga funktion mot utseende, jag hade prioriterat ljudnivån framför utseendet.

Nyan Noctuan har fått bra recensioner men måste undervoltas för att vara tyst, den är garanterat inte tyst i 12V.
http://www.silentpcreview.com/article846-page6.html
Finns Xigmatek HDT-S1283 så tycker jag du ska ta den före noctuan alla gånger, tystare, billigare och bättre.

liksom fqvarfort tycker jag du ska överväga en quadcore för cad har väl ganska avancerat multicorestöd?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
eller 320/640 Gb AAKS diskarna vid Samsung.

???

vad menar du? 3200/6400AAKS är ju Western Digital

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
???

vad menar du? 3200/6400AAKS är ju Western Digital

Klart jag menade WD, ibland kopplar bara inte min hjärna och fingrar :).

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag syftade främst på grafikkortet med min post, inga stora pengar men fortfarande knappast nödvändigt för enklare CAD...

Permalänk
Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Proffsmoddare

@fqvarfort: Ja, jag läste det lite fel. Trodde att han menade att noctuas kylare är så pass bra/släta att han menade att man inte behöver pasta.

Fläktkontrollen är till för att sätta ner fläktarna på den lägsta inställningen. Jag hade även tänkt att det skulle kunna vara bra att ha möjligheten att reglera dem.

Quad det vette fan, isf är det en q6600 som gäller inom rimliga priser eller är jag ute och cyklar? Sen blir inte de ganska varma om man jämför med en duo?

@Xlex: jag får be om ursäkt för misstaget

@Typhonos: Tänkte på det du sa om lian li och kommer troligen att gå på ett p182 som jag vet är bra.

Sen det där med hårddiskar så kanske det blir att köra med wds aaks. Har redan 4st 500gbare från aaks serien. Dock så har en börjat krångla. Tror att det är något fel i filsystemet och det blir inte bättre av en formation. vette fan vad jag ska göra. Men i så fall blir det 2 st wd 500gb aaks då jag har väldigt svårt för samsungs diskar, de har en tendens att börja ticka efter ett tag. Jag vet min polare har haft 2 och det är samma visa varje gång.

Är du säker på att segates diskar är högljuda? har du någon källa för på papperet är de tystare än en aaks samt att de har 5 års garanti.

Klarar verkligen ett sådant grafikkort en upplösning på 1920*1200 utan problem? Så att det inte blir för varmt eller inte ens klarar det.

Angående kylare så funderar jag nu på en TRUE eller något. Vette fan vad jag tycker om den där som du länkade. Hittade inga vidare tester, känns lite skum om jag får säga det själv. Hittade även det där monstret från thermalright för 850kr http://www2.dustin.se/pd_5010125215.aspx? är det någon som vet om det är något att ha?

@Gorgonzola: Jaha, trodde att du bara hade kollat lite snabbt och missat att det var en hel dator. Så att du trodde att det bara skulle vara en dator för 20000. För det kan jag hålla med om är overkill på för ett företag om det inte handlar om tyngre beräkningar. Ja, jag ska ta en funderare över grafikkortet dock så vill jag helst att det är g-force då jag är van med det. Annat om det vore ett dyrt kort, då skulle jag kunna sätta mig in i programvaran lite. Men nu är det till företaget och det ska vara så enkelt som möjligt för mig att hålla på med det.

@AMD_FOR_LIFE: Antar att du skämtar... ett chassi för 350kr med ett inbyggt nätagg på 400w. Att köpa det där chassit till den här utrustningen skulle vara som att köpa en limousine och köra på fälgarna om du förstår vad jag menar.

Får passa på att tacka för alla svaren hitintills

Edit: Funderar om detta kan vara något: http://www2.dustin.se/pd_5010123792.aspx eller så kanske det fungerar lika bra med vanliga http://www2.dustin.se/pd_5010105781.aspx

Är det någon som kan rekommendera ljuddämpande mattor? är de bra? och isf vilka?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

det chassit är faktiskt riktigt bra där jag jobbar har det sålts runt 1000 såna chassin till företag

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
@Fabola: Tror att Noctuan kommer att låta väldigt lite och den kanske tom klarar av att kyla processorn passivm, vad vet jag. Annars kan man alltid klocka ner den om man vill ha den passivt kyld. Men med 4 fläktar på lägsta inställningen så är troligen hårddiskarna det som låter mest

Men så du tycker att det där chassit från silverstone är bättre eller vet du bara att det är bra?

Är det alltså Silverstone KL-01 > LIAN LI PC-6070B?

Tyckte i alla fall att lian li chassit verkade bra, har inte kollat på silverstone chassit men jag ska ta en titt på det.

Edit: tittade lite på KL01 och det har ett plexiglas såg jag, så det är i mina ögon dött. Undrar fortfarande varför du tycker att det där chassit är bättre än lian li's. Och om någon annan har något att invända mot chassit så skirv gärna!

@Xlex: Finns ingen riktig anledning att inte köpa kylpasta, det minsta lilla glipa eller repa gör att temperaturen blir onödigt hög. Det betyder att fläktarna måste gå på högre varv och det betyder mer ljud vilket vi inte vill ha. Sen är kylpasta inte direkt dyrt. Valde en tub på 22 gram då den endast kostade 50 kr mer än en på 3,5 gram, kan ju vara bra att ha lite. Dock så är 22 gram lite overkill

@Gorgonzola: Nej, det ska inte spelas på den här datorn. Även om det troligen skulle gå alldeles ypperligt. Sen om du kollar på listan så är det en KOMPLETT dator, alltså typ skärm, mus, tangentbord, överspänningsskydd, Licens av windows vista och framförallt kylning och byggkvalite som prioriteras före billiga chassin som det ingår nätagg för 400 kronor

Enkla cad renderingar är inte dess enda uppgift, den ska även vara snabb och stabil som dator i sig. Det kommer även att bli AutoCAD och det tar en hel del. Sen kostar komponenterna inte mer typ 9.000 om man ränknar utan chassi och alla tillbehör så som skärm, operativsystem så det är knappast ett prestanda monster. Sen tror jag även att ett passivt 9600 får problem med ett spel så som crysis och om man nu tänkt spela på datorn skulle man ju ta ett av radeons nya kort utan att tveka, typ HD 4850 för samma pris som det passiva 9600 g-forcekortet (ca 1600kr för båda).

Jag har en polare som har exakt det chassit. fungerar perfekt för han och det är bra flöda och det är tyst. för han iaf . annars kan du ju titta in http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=311800 Antec gör dom bästa chassina i mina ögon

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fabola
Jag har en polare som har exakt det chassit. fungerar perfekt för han och det är bra flöda och det är tyst. för han iaf . annars kan du ju titta in http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=311800 Antec gör dom bästa chassina i mina ögon

mm, tror att chassit från silverstone är bra det med men om det blir ett antec så blir det ett p182. Palla inte med aluminum ;D

@AMD_for_life: Ja, det må hända att det är bra för att det är billigt. Tror inte direkt att det är ett chassi som man vill ha på ett kontor. Sen gillar jag verkligen inte när tillverkarna inkluderar nätagg i sina chassin. Om man skulle köpa typ 50 datorer så kanske ett sådant chassi vara att föredra men nu när det bara är 1 dator så går jag på ett lite dyrare så man vet vad man får. Sen vill man ju inte lita sina bokföringar och liknande med ett nätagg för typ 150-200 kronor.

Annars är det säkert bra antog att du skojade när du föreslog den i tråden då jag var ute efter byggkvalitet

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

det är faktiskt ett HKC nätagg och dem är riktigt bra

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=77406 kolla på den har et hec nätagg och förkortningen är HEC (High-Quality Evolution Commitment

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Hedersmedlem

Gällande hårddiskarna så vill du väl ha så tyst som möjligt och då bara 1 skiva. WD3200AAKS (Caviar SE16) är ju sådan. Dock lång garanti och ev. bättre funktion i RAID-system fås ju med RE-serierna (det går att fixa TLER på desktophårddiskar med). Dock hittar jag ingen information om WD3201ABYS har bara 1 platta eller inte. Men jag tror inte det, de är ju pågång med RE3-serien nu också (inte kommit till Sverige).
Om nu inte 500 GB var en lägsta gräns för utrymmet...

Sen operativsystemet, kör inte vista ultimate utan vista business. Företagssaker (går att ansluta till domän) och jag ser inget som gör ultimate något bättre.
Kör 64-bitars, du kanske snart till 8 GiB RAM om det krävs mycket och CAD-programmet kanske finns i 64-bitars?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Proffsmoddare

@AMD_for_life: Jaha, antog bara att det var skit, då det i 95% av fallen är så.

@Aqualize: Tror att jag kommer att gå på seagate's diskar eller om det blir raidversionen från wd. Har även funderat som du säger att skaffa hårddiskar med bara en platta då det är tystare.

Har även tänkt på det du sa med vista och ändrat till en business i stället för en ultimate.

Tackar ännu en gång för svaren!

Fortfarande ingen som vet något om ljuddämpningsmattor?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Konstigt att det diskuteras passiv kylning av processor utan att Scythe Ninja nämns. Om man vill slå på lite extra så finns den ju också i en kopparvariant.

Angående dämpmattor så brukar det ju inte göra mågon enorm skillnad. Ett misstag många gör är att köpa högljudda komponenter och tro att allt blir löst av dämpmattor.

Permalänk
Proffsmoddare

Ja, vilken är den bästa passiva kylaren? eller den som kyler bäst med väldigt liten påverkan, typ alla fläktar på low.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Jag skulle säga att scythe ninja copper är den bästa passiva. Ninja har ju väldigt brett mellan fenorna, så det behövs ingen fläkt för att skapa lite luftflöde. Den väger ungefär 1 kg utan fläkt, ungefär lika mycket som TRUE + fläkt och har rejäla fästen (alltså inga pushpins som vanliga ninja). Dock så är prislappen ganska saftig, ligger på drygt 700 (men en bra fläkt ingår, kan ju användas till något annat...)

Permalänk

En vanlig true är inte heller helt fel. Bara att köpa en nexus så blir den nästintill ljudlös!