Softmoddat FireGL 3870 vs. "Spelgrafikkort" till CAD

Permalänk

Softmoddat FireGL 3870 vs. "Spelgrafikkort" till CAD

Jag tänkte köpa en dator att rendera med. Kör i Alias Studiotools, Maxwell studio, Maya, NX, etc. Som det är nu har jag hittat denna setup,

Grafikkort: Sapphire Radeon HD 3870 512MB GDDR3 PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI

Processor: Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB, BOXED m/fläkt

Minne: 2 stycken Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 4096MB, DDR2,2x2GB(KIT),DHX,E.P.P, CL5-5-5-15-2T

Moderkort: Gigabyte GA-EP35-DS3L, P35, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, ICH9, PCI-Ex16

Hårddisk: Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM

Nätagg: Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS, 120mm fläkt, 8xSATA, SLI

9113 kronor på komplett. Har inte beställt ännu.

Har ett gammalt chassi jag ska använda. Jag är ganska säker på denna konfiguration, det viktigaste för mig är som sagt processorn, eftersom jag ska använda datorn mest för att rendera scener.

Dock är jag osäker på grafikkortet. Jag valde detta eftersom det kan softmoddas till ATI:s FireGL CAD-kort. Men det är ju helt värdelöst på spel. Måste erkänna att jag gillar att spela lite då och då.

Därför undrade jag vad som är bäst? Köpa detta och softmodda det eller köpa ett bättre grafikkort som man både kan spela och cadda med? Tänkte mest på hardware shading i t ex Alias Studiotools. Blir det så stor skillnad för just CAD-program?

Permalänk
Medlem

O.o värdelöst på spel?

HD3870 klarar ju de flesta spel på max inställningar (givetvis inte Crysis.)

Visst är det ett ganska lågpresterande om man tittar på nya GFX men det duger utmärkt.

Permalänk

Men jag tänkte köpa en skärm också, antingen en 22" eller en 24" TFT. Blir inte spelen väldigt svårkörda om man kör de i skärmens native upplösning då?

Permalänk
Medlem

22" är nog inget problem, 24" kan bli kämpigare, dock handlar det om hur kräsen man är... Sitter själv på en 24" som jag inte kör i native-upplösning i alla spel just för att mitt gamla 8800GTS 320MB inte pallar med det. Men i spel märker man aldrig av att det inte är native, inte jag i vilket fall...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD