Permalänk
Medlem

BBB varning för deras modem

Hej,

Jag vet inte om det är bara jag som blev drabbad av detta men jag tänkte skriva i alla fall. Bredbandsbolaget skickade oss ett trådlöst modem som inte hade någon hård brandvägg. Jag arbetade hårt och orkade inte kolla genom deras modem i tre månader. PnP my ass.
Jag gick via deras program för att ändra lösenordet. Hittade ingen sådan funktion i deras mjukvara. Blev chockad och ställde frågan två ggr om hur de tänkte sig skydda sina klienter? Inget svar i annat bemärkelse än ignorerad.

Installerade zonealaram och den varnade om ca 80 attacker på en dag. Gud vet vad man lyckades kopiera av min datorer under dessa tre månader. MP3 databas var där med 300 skivor (hoppas att det var detta man blev intresserad av och inget annat). Panik samma dag och köpa D-link.

Vad är det jag ska vara orolig för egentligen? Lösenord epost och bank bla? Jag skannade efter spyware och fick inga napp.

Nu är jag bakom DL655 och outpost.

Må så gott
Esam

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

ZoneAlarm larmar om i princip allt, varav det mesta är ofarligt. Har du inte märkt av något speciellt är jag tämligen säker på att du kan vara lugn.
Lösenord, e-post, bank och liknande är egentligen inget brandväggsärende utan snarare något som har med antivirusprogram och antispyware att göra.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

1. Det är inte meningen att man ska rota runt i BBB's modem, därav den stänga mjukvaran.
2. "Panik samma dag och köpa D-link." - LOL

Permalänk
Medlem

Re: BBB varning för deras modem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Blev chockad och ställde frågan två ggr om hur de tänkte sig skydda sina klienter?

Eftersom de inte har någon kontroll över vilken hårdvara du kopplar upp på nätet och vilken mjukvara du kör så är det inte deras skyldighet att skydda dig, det ska du klara själv. Vissa ISPer tillhandahåller s.k. säkerthetspaket o.dyl. som mervärdestjänster till sina kunder, inte p.g.a. det är deras skyldighet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Re: BBB varning för deras modem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Bredbandsbolaget skickade oss ett trådlöst modem som inte hade någon hård brandvägg.

Och där har du svaret. Det är ett modem. Inte en router, inte en brandvägg utan ett modem. Ett med flera portar visst, men fortfarande ett modem och inget annat.

Det är precis som det skall vara. Vill man sen ha brandväggar och liknande så får man ju skaffa det, men de levererar en uppkoppling och inget annat, så att de gör detta på renast möjliga sätt är ju inte en negativ sak.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Har för mig att det ska gå att ändra kryptering och lösenord på farsans modem från BBB, allt annat är däremot låst.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Har för mig att det ska gå att ändra kryptering och lösenord på farsans modem från BBB, allt annat är däremot låst.

Helt rätt, allt man kan ändra är WPA/WEP inställningarna till största delen.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Re: Re: BBB varning för deras modem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och där har du svaret. Det är ett modem. Inte en router, inte en brandvägg utan ett modem. Ett med flera portar visst, men fortfarande ett modem och inget annat.

Det är precis som det skall vara. Vill man sen ha brandväggar och liknande så får man ju skaffa det, men de levererar en uppkoppling och inget annat, så att de gör detta på renast möjliga sätt är ju inte en negativ sak.

Brandvägg har varit standard i minst 10 år på modem (router). Har detta modem även trådlös-funktion lär kravet på brandvägg vara större tycker jag. Jag har aldrig tidigare varit med om abonnemang där modemet man får inte har brandvägg.

Jag tycker fortfarande att det är dåligt stil att man inte skickar med lådan någon deklaration på vad modemet har för specifikationer. Nåväl Jag är glad. Nu stängde jag av deras trådlösa (vilket jag inte kan göra personligen, snarare måste de göra det från deras central). Detta kallar jag löjligt.

Jag brukar ändra abonemang varje år för att få det senaste modemet. Nu har jag råd att axla detta privat egentligen och kommer därför att inhandla det senaste istället.

Jag fick en jädrans bra router i alla fall;-)

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

Nja kollade mitt Thomson ST780 modem jag fick ifrån BBB och där kan man stänga av det trådlösa nätverket i den som jag tolkar det då det står "Gränssnitt aktiverat:" och sen en kryssruta som är ikryssat här.

Sen körde jag ett tag utan lösenord på modemet vilket var o så ickesmart då jag har pekare ifrån DynDNS som då går direkt till modemet så vem som helst hade kunnat ändra på konfigurationen av modemet men det är ändrat nu men servern är fortfarande avstängd så därför det går direkt till modemet istället.

Sen att det inte följer med nån manual är väl lite snålt kan tyckas men å andra sidan har jag inte ens kört den medskickade skivan så den finns säkert där som en pdf antar jag.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: BBB varning för deras modem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Brandvägg har varit standard i minst 10 år på modem (router). Har detta modem även trådlös-funktion lär kravet på brandvägg vara större tycker jag. Jag har aldrig tidigare varit med om abonnemang där modemet man får inte har brandvägg.

Jag tycker fortfarande att det är dåligt stil att man inte skickar med lådan någon deklaration på vad modemet har för specifikationer. Nåväl Jag är glad. Nu stängde jag av deras trådlösa (vilket jag inte kan göra personligen, snarare måste de göra det från deras central). Detta kallar jag löjligt.

Jag brukar ändra abonemang varje år för att få det senaste modemet. Nu har jag råd att axla detta privat egentligen och kommer därför att inhandla det senaste istället.

Jag fick en jädrans bra router i alla fall;-)

Modem är transparenta prylar, de har normalt ingen routerfunktion eller brandvägg utan omvandlar bara analoga till digitala signaler.

Att man får tillgång till så lite funktioner i BBBs modem beror på att det är dom som äger det, inte du. Går det däremot sönder så skickar de ett nytt vilken är skönt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: BBB varning för deras modem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Modem är transparenta prylar, de har normalt ingen routerfunktion eller brandvägg utan omvandlar bara analoga till digitala signaler.

Att man får tillgång till så lite funktioner i BBBs modem beror på att det är dom som äger det, inte du. Går det däremot sönder så skickar de ett nytt vilken är skönt.

Det börjar bli simpelt igen. Att jag använder ordet "MODEMET" är för att referera till apparaten. Jag kan ju kalla den brandvägg eller router också beroende av funktionen om den har det. Jag behöver ingen läxa i vad modem innebär (alltså Modulator-demodulator av signalen).

Finns någon operatör förutom BBB som ger dig ett simpelt modem utan router eller brandväggsfunktionen? Jag har ju erfarenhet från Telia, tele2 och comhem tidigare. Ingen av de gjorde något liknande (avseende brandvägg). Router finns ju och jag kan enkelt referera till "Routern" ifall ni hängde fast vid "Modemet"

Modemet är deras men jag har köpt tjänsten att kommunicera via deras lina. Därför köpte jag tillgången till modemet eftersom de inte kan leverera tjänsten utan det (jag struntar väl i modemet om de kunde leverera tjänsten utan den).

Nu min fråga vad är det som garantera att min kommunikation inte kommer att bli avlyssnad i deras centrala server?
Lite simpelt,
Jag behövde väl inget brandvägg, behöver de det?

För övrigt registrerade zonealram attacker från privata server, såsom telia, tele2 och passagen, ....

Det finns ingen modemdeklaration varken i lådan eller på installations CD:n, som för övrigt har den sketna F-secure på (utan uppmaning att installera det dock).

må och lev

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Avstängd

Om det är Xavi modemet så är det inte ens en router. (Switch och accespunkt)

Permalänk
Medlem

Det är roligt att något som gör dig upprörd gör dom flesta andra som verkligen är "hardcore" internet användare glada. De flesta vill inte ha inbyggda eller gratis skräp NAT utrustning från sin ISP. Du räknar upp andra företag som enligt dig erbjuder just Modem med inbyggt NAT.

Dock har jag inte hört att Comhem gör det(har haft både UPC och Comhem i flera år med en rad olika motorola och webstar modem). Telia har erbjudigt de som binder sig extra länge ett mer lyxigt modem med WLAN som också haft inbyggd NAT. Tele2, enkla svaret varför dom erbjuder de är att dom oftast inte kör ett eget nät utan behöver modemet att klara PPPoE vilket i dagsläget oftast betyder att modemet en då kommer med NAT och därför helt enkelt blir enklast.

Sen så har du väl förstått vid det här laget att INGEN skulle vara intresserad av dina privata filer. Om du mot ALL förmodan skulle har blivit hackat pga av att du inte haft någon NAT brandvägg så skulle de handla om 2 saker, rootkit som kan användas för olika småsaker som spara filer på din dator eller använda den i ett botnät. Eller att någon skulle använda någon slags keylogger och injection för att komma åt bankkonton. Du verkar även köra Windows, vilket lär betyda att du säkert haft Windows standard brandvägg påslagen hela tiden vilket betyder att de attackerna du såg när du installerade zonealarm blev stoppade automatiskt innan av windows brandväggen.

Sen ett annat påstående, att NAT utrustning varit standard i modem sedan 10 år tillbaka. Oj, skulle vara förvånad om de ens gav ut modem med inbyggd NAT för 3 år sedan, och det är verkligen inte ens standard idag.

Vet inte heller vad du svamlar om avlyssning av din kommunikation din brandvägg skyddar inte dina datapaket mot avlyssning.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: BBB varning för deras modem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Brandvägg har varit standard i minst 10 år på modem (router). Har detta modem även trådlös-funktion lär kravet på brandvägg vara större tycker jag. Jag har aldrig tidigare varit med om abonnemang där modemet man får inte har brandvägg.

Då har du haft väldigt konstiga modem då modem som det redan sagts är transparenta. Om du med andra abonnemang fårr ett router så är det en helt annan sak. Att BBBs modem har flera portar och trådlöst gör det inte till en router, och alltså skall det itne finnas en brandvägg i det.

Att man sen får 5 IP-adresser av BBB istället för bara 1 och därför kan använda upp till 5 enheter även utan router är också en annan sak, eftersom dessa ip-adresser kommer från BBBs nät och inte modemet. Modemet är ett modem, inte mer och inte mindre.

Så att säga att det är illa att BBBs modem inte har brandvägg är ju bara fel, eftersom de inte ska ha det. Sen kan man ju klaga på att BBB inte gett dig en router, men det är en annan sak det med.

Sen så kommer du faktiskt åt i alla fall vissa delar av ditt modem, just så som AP m.m. Finns guider för det på deras hemsida.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: BBB varning för deras modem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Det börjar bli simpelt igen. Att jag använder ordet "MODEMET" är för att referera till apparaten. Jag kan ju kalla den brandvägg eller router också beroende av funktionen om den har det. Jag behöver ingen läxa i vad modem innebär (alltså Modulator-demodulator av signalen).

Finns någon operatör förutom BBB som ger dig ett simpelt modem utan router eller brandväggsfunktionen? Jag har ju erfarenhet från Telia, tele2 och comhem tidigare. Ingen av de gjorde något liknande (avseende brandvägg). Router finns ju och jag kan enkelt referera till "Routern" ifall ni hängde fast vid "Modemet"

Modemet är deras men jag har köpt tjänsten att kommunicera via deras lina. Därför köpte jag tillgången till modemet eftersom de inte kan leverera tjänsten utan det (jag struntar väl i modemet om de kunde leverera tjänsten utan den).

Nu min fråga vad är det som garantera att min kommunikation inte kommer att bli avlyssnad i deras centrala server?
Lite simpelt,
Jag behövde väl inget brandvägg, behöver de det?

För övrigt registrerade zonealram attacker från privata server, såsom telia, tele2 och passagen, ....

Det finns ingen modemdeklaration varken i lådan eller på installations CD:n, som för övrigt har den sketna F-secure på (utan uppmaning att installera det dock).

må och lev

De operatörer som erbjuder ADSL brukar skicka med ett modem och inget mer, såvida de nu inte har något specialerbjudande och skickar med en extra router på köpet eller nåt.. Som alla andra redan sagt är BBB endast en bredbandsoperatör, inte ett säkerhetsföretag. Deras modem är endast modem och inget mer, precis detsamma som Telia och andra operatörer också skickar med. Att sen BBB är schyssta och delar ut 5 IP-adresser till sina kunder så att man faktiskt kan använda de extra portarna bak på modemet gör ju inte saken sämre. Jag är glad att det inte sitter något kass router i deras modem, för då skulle säkert throughputen förändras radikalt och det skulle vara jävligt svårt att få ut max ur modemet. Jag sitter inte själv på ADSL utan vanligt TP-jack i vägen, men har ändå ett modem eftersom jag använder deras telefontjänst. Även där finns trådlöst och fler portar på baksidan, men ingen brandvägg utan det är bara en switch och telefondel + trådlös accesspunkt. Precis som det ska vara.

Men bra att du skaffat dig en egen router iaf.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Har aldrig någonsin träffat på ett modem som innehåller brandvägg.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kräver du att din elleverantör förser dig med larm hemma så ingen annan kan komma in i ditt hus/lägenhet med och stjäla el av dig ?

Förstår inte dina resonemang på speciellt många rader...

Olika leverantörer levererar en tjänst, en anslutning till ditt ditt utag i väggen(tp, fiber, tele, KabelTV, vad det är må vara) och de flesta skickar också med en converter/modulator så du kan använda den på en gång.

Att sen BBB skickar med en lite värre variant där du kan utnyttja de 5 ip-adresserna du får av dem utan problem utan att det är ett specialerbjudande (vilket säkert förekommit hos många leverantörer där router kan ha ingått) ska väl inte ligga dom till last.

Du betalar inte BBB eller nån annan isp för att sköta säkertheten på din dator/i din bostad när du köper en anslutning till nätet.

Hmm.. liknelse med en annan leverantör av information..
Posten kan ju inte garantera att ingen stjäl ett brev du skickar/tar imot ifall inte den du skickar till/du har satt upp en låst brevlåda där dom kan slänga ner breven.

Sen att dom behöver en bravdvägg och inte du ? vad dilla du om där ? du kan ju vara ganska säker på att ingen annan kan avlyssna dina ip paket så länge de är kvar i BBBs nät och nej det går inte genom nån "central server" som BBB har ståendes i nåt hemligt bergrum och folk kan valsa in till/logga in på och kika på din trafik.

Tror man att all information man äger och har, skickar och tar imot, är av största vikt för ens överlevnad och ifall nån annan kommer över den är livet som man har det nu över, då får man helt enkelt ta och anlita en duktig it konsult/firma som kommer hem och fixar det, precis som att du ringer elektrikern när det är fel på elen istället för att plocka "den lilla elektrikern" lådan och börja skruva upp ett nytt proppskåp man köpt på dollarstore.

Det är så fruktansvärt tröttsammt med alla som beklagar sig över leverantörer när det handlar om IT(oavsett om det är datorer eller internetuppkoppling eller va det nu kan handla om) när felen 9/10ggr ligger i användaren eller dennes utrustning/extraprogram.

BBB har levererat en utomordentlig tjänst till dig (så länge adsllänken är uppe och du får ip adress utdelat och din trafik inte blir sniffad --I DERAS-- nät) för det är faktiskt den tjänst som de säljer.

Din dator och din intrångssäkerthet få du fixa bäst du vill om du anser dig behöva.

Trångsynta glagomänniska.

Permalänk

Kan ju iofs hålla med om att BBB's modem inte är någon höjdare. Har bytt 5 st
Och idag gick 1:ans port sönder

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

jag har åxå ett modem från bbb med 4 portar på och inbyggt trådlöst, (antenn på baksidan iaf) förstår att dt inte är en router, betyder det att grannen kan surfa med sin bärbara dator som har trådlöst nätverk inbyggt på min uppkoppling ? utan att jag varken kan göra något åt det eller ens upptäcka det ?

Visa signatur

It takes two to lie, one to lie, and one to listen - /Homer Simpson

Permalänk

Man måste knappa in en nyckel för att få access till nätet. En massa siffror som står på undersidan av modemet.

Permalänk

ok tack för det
i en annan tråd här så hittade jag lite om hur jag kommer in i "modemet"
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
när jag går in där så ser det verkligen ut som om det ÄR en router, men vad vet jag..

Visa signatur

It takes two to lie, one to lie, and one to listen - /Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Det "trådlösa modemet" man får från BBB (ofta en Xavvi eller vad dom nu heter)
är i själva verket en multifuntionspryl.

Modem/Switch/Trådlös Accesspunkt är den som standard från BBB, men själva hårdvaran är också byggd som router, vilket går att aktivera genom att man hackar den lite. Jag har själv aldrig upplevt något problem med min (tur?), och jag fullkomligt älskar att jag slipper allt vad NAT och routrar heter, koppla in min sladd till modemet och jag får en egen publik IP, rak lina ut på nätet, helt underbart!

Så här har det i teorin alltid funkat med modem, fast de saknar oftast switch och AP (de har bara en utgång, och ingen antenn), därför har den traditionella lösningen varit en "trådlös router" eller bredbandsdelare, som ofta har en inbyggd brandvägg samt NAT, vilket skyddar dig mot de alltid lika farliga "hackarna"...

Jag anser att man skall få sköta sin egen säkerhet, jag behöver ingen nanny som gör det åt mig, och de som vill ha en får helt enkelt skaffa en! (ie ZoneAlarm) De flesta ISP's har också egna säkerhetsllösningar med antivirus och brandväggar med avgifter därefter, tror BBB har F-Securelösningar de säljer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweZor
Det "trådlösa modemet" man får från BBB (ofta en Xavvi eller vad dom nu heter)
är i själva verket en multifuntionspryl.

Modem/Switch/Trådlös Accesspunkt är den som standard från BBB, men själva hårdvaran är också byggd som router, vilket går att aktivera genom att man hackar den lite. Jag har själv aldrig upplevt något problem med min (tur?), och jag fullkomligt älskar att jag slipper allt vad NAT och routrar heter, koppla in min sladd till modemet och jag får en egen publik IP, rak lina ut på nätet, helt underbart!

Så här har det i teorin alltid funkat med modem, fast de saknar oftast switch och AP (de har bara en utgång, och ingen antenn), därför har den traditionella lösningen varit en "trådlös router" eller bredbandsdelare, som ofta har en inbyggd brandvägg samt NAT, vilket skyddar dig mot de alltid lika farliga "hackarna"...

Jag anser att man skall få sköta sin egen säkerhet, jag behöver ingen nanny som gör det åt mig, och de som vill ha en får helt enkelt skaffa en! (ie ZoneAlarm) De flesta ISP's har också egna säkerhetsllösningar med antivirus och brandväggar med avgifter därefter, tror BBB har F-Securelösningar de säljer.

Ja en multifunktionspryl är det ju självklart eftersom wtt modem, en switch och Accesspunkt alla är olika saker som i BBBs utrustning sitter i samma pryl Men om du menar DHCP-funktion så finns det rent tekniskt i dem men är avaktiverad och BBB har ingen support på att få igång den då den med deras 5 IP-adresser inte behövs.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

mitt Thomson ST780 jag fick från BBB var router funktionen aktiverat i när jag fick det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajser
mitt Thomson ST780 jag fick från BBB var router funktionen aktiverat i när jag fick det.

Japp, enda modemet hittills med den funktionen aktiverad. På de äldre så är det inte aktivt men vem vet, kanske kommer fler.

Edit**
Annars kan man googla, finns mer info om modemen om man letar lite.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Man kan ju väl försöka förstå vad är det som gör att man anser sig angripen och bruka oförskämdheter för att berättiga sin argumentation.

Vilken slöseri med livstid,

Må och lev,

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

Folk stör sig väl på att vissa går ut och gör felaktiga påstående på ett forum som i vanliga fall brukar hålla ganka hög teknisk nivå. Är väl mer av en ordentlig tillrättavisning så att ingen ska gå härifrån med fel idé.

För övrigt ganska lustig tråd.