XFX sluter avtal med AMD – tillverkar Radeon

Permalänk
Melding Plague

XFX sluter avtal med AMD – tillverkar Radeon

Ytterligare en trogen partner till Nvidia börjar tillverka grafikkort från AMD. Denna gång handlar det om överklockningsinriktade XFX.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

nice

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Livstidsgaranti låter inte dumt! Frågan är om det är några "speciella" villkor för den garantin?

Permalänk
Medlem

Mycket glada nyheter på grafikkortsfronten just nu. Ett ordentligt krig mellan AMD och NVIDIA borgar för snabb utveckling och lägre priser och det tackar man ju inte nej till.

Permalänk
Medlem

Tillverkare som överklockar sina produkter är alltid trevligt
XFX är ett bra företag, kul att dom ansluter sig till den vinnande cirkeln.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Soft!

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Medlem

Suveränt!! Bästa tillverkaren gör nu kort för båda lägren!! Har väntat länge på det här.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Troligtvis återspeglar XFX livstidsgaranti deras avtal mot chiptillverkarna.. Så tveksamt att XFX kommer kunna ge detta, iaf inledningsvis, även på AMD/ATI chippade grafikkort.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

SWEEEEEEEEEET!

Permalänk

faan va najs:P älskar XFX och va Sugen på Radeonkort....kan det bli bättre? (ja, jag skulle ju kunna få en Core i7 i julklapp,men det kommer ju inte hända:P)

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

Livstidsgaranti är nog ett av de mest missförstådda begreppen som finns.

Livstidsgaranti avser inte din livstid uten kortets. Kortets livstid beror också på hur mycket och på vilket sätt du använder det.
Om man spelar tunga grafikspel hela dagarna och på de korta pauser som bli låter ett folding program använda grafikkortet så är kortets beräknade livstid kortare än om man spelar patiens en dag i veckan och låter datorn stå avstängd resten av tiden.

Det här gör egentligen att XFX kan friskriva sig från garantiärenden genom att säga: - "Du har använt kortet så pass mycket att det radan har nått sin beräknade livslängd och därför får du ingen garanti."

Permalänk
Medlem

Livstids garanti..nåja.. inte här i Sverige iaf.

Mitt XFX 6800 havererade för något år sedan. Svaret från deras ombud, i det här fallet datorbutiken.com, var att sådana garantiärenden sköts direkt via XFX.

Jag tyckte inte det var värt att kontakta dem för ett kort som var flera generationer gammalt, men en snabb googling ger att ett antal amerikanska användare har utnyttjat garantin utan några som helst problem. Samma sak med BFG och eVGA.

Permalänk

trevligt trevligt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Härligt!

Permalänk

fan va trevligt. tidig julklapp:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilzohn
Livstids garanti..nåja.. inte här i Sverige iaf.

Mitt XFX 6800 havererade för något år sedan. Svaret från deras ombud, i det här fallet datorbutiken.com, var att sådana garantiärenden sköts direkt via XFX.

Jag tyckte inte det var värt att kontakta dem för ett kort som var flera generationer gammalt, men en snabb googling ger att ett antal amerikanska användare har utnyttjat garantin utan några som helst problem. Samma sak med BFG och eVGA.

Vad surrar du i?
DB.com sa att du skulle gå via XFX och du påstår att garantin inte gäller för dig bara för att Du inte tycker det är värt att kontakta dom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilzohn
Livstids garanti..nåja.. inte här i Sverige iaf.

Mitt XFX 6800 havererade för något år sedan. Svaret från deras ombud, i det här fallet datorbutiken.com, var att sådana garantiärenden sköts direkt via XFX.

Jag tyckte inte det var värt att kontakta dem för ett kort som var flera generationer gammalt, men en snabb googling ger att ett antal amerikanska användare har utnyttjat garantin utan några som helst problem. Samma sak med BFG och eVGA.

Kan bara poängtera att detta gäller alla varor som har mer än 1års garanti.

Exempelvis en hårddisk som har 3 eller 5år. Under ett år har butiken hand om garanti ärendet. Efter det får konsumenten ta hand om ärendet själv.

Detta är reglerat enligt konsumentköplagen. Sen får tillverkare / butiker "lägga" till förmåner. Att exempelvis att butiken / kedjan tar hand om reklamationer till en eventuell garanti tid går ut.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Vad surrar du i?
DB.com sa att du skulle gå via XFX och du påstår att garantin inte gäller för dig bara för att Du inte tycker det är värt att kontakta dom?

Well.. nåja..det var inte riktigt så jag menade.

Det jag, underförstått (?), syftade var på att med tanke på datorkomponenters stora prisras så är det knappast lönt för oss européer att skicka gamla kort över Atlanten i garantiärenden.
Då är det billigare att ragga upp ett nytt, som dessutom är mycket snabbare.

Detta gäller naturligtvis bara om tillverkaren inte har någon filial i Sverige. Om XFX har det idag har jag ingen aning om.

Permalänk

för ett tag sedan var set en masa snack om att nvidia skulle göra sig av med partners, för att dom var för många, dvs för många intresenter som slogs om samma bit av pajen.
undra när amd/ati hamnar i samma sits.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
för ett tag sedan var set en masa snack om att nvidia skulle göra sig av med partners, för att dom var för många, dvs för många intresenter som slogs om samma bit av pajen.
undra när amd/ati hamnar i samma sits.

AMD/ATI lär ligga begravda bredvid 3dfx innan något sådant inträffar.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd

Vilka är "nvidia-trogna" nuförtiden? Är det bara PNY och Leadtek kvar?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Vilka är "nvidia-trogna" nuförtiden? Är det bara PNY och Leadtek kvar?

EVGA är nVIDIA trogna också och dom kommer aldrig att gå över till att tillverka ATI kort.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Kan bara poängtera att detta gäller alla varor som har mer än 1års garanti.

Exempelvis en hårddisk som har 3 eller 5år. Under ett år har butiken hand om garanti ärendet. Efter det får konsumenten ta hand om ärendet själv.

Detta är reglerat enligt konsumentköplagen. Sen får tillverkare / butiker "lägga" till förmåner. Att exempelvis att butiken / kedjan tar hand om reklamationer till en eventuell garanti tid går ut.

Köpte en TV på Onoff för ett tag sedan, efter två år pajjade den (3 års gar.) så tog den och vi fick en ny av dem. Beror helt på butiken om de vill ge den servicen. Vinna kunder eller förlora dem.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
EVGA är nVIDIA trogna också och dom kommer aldrig att gå över till att tillverka ATI kort.

EVGA ja, de glömde jag.

Sen ska man aldrig säga aldrig ^^ När det kommer till kritan vill alla tjäna pengar.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
EVGA ja, de glömde jag.

Sen ska man aldrig säga aldrig ^^ När det kommer till kritan vill alla tjäna pengar.

Sant men jag hoppas att EVGA blir kvar som nVIDIA exklusivt märke..

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
EVGA är nVIDIA trogna också och dom kommer aldrig att gå över till att tillverka ATI kort.

...Inno3D, Point of View och BFG. Sen finns det säker någon liten tillverkare i asien som vi i väst aldrig hört om.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Sweet. Jag har iaf ett XFX GTX 260 Black Edition & X48-DS5 på väg till mig nu!

Visa signatur

Q9450 | Gigabyte GA-X48-DS5 | XFX GTX260 | Dominator 4GB 8500 | Samsung Spinpoint 1TB | Corsair TX 750w | Antec P182B | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Windows XP x64 Edition

Permalänk
Moderator
Testpilot

XFX känns som ett av de bättre företagen att börja tillverka för ATi också. Gainward gjorde inte direkt någon större skillnad.

XFX släpper ju ofta rejält överklockade modeller. Ser fram emot en överklockad HD4870 för en överkomlig peng.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

aha jag visste inte att xfx satsade på överklockningsvänliga grejer. Får väl bli ett av deras ati-kort i framtiden man lär sig nåt nytt varje dag