Permalänk
Medlem

Oavsett den eventuella ekonomiska vinningen vid konkursen så innebär en så uppmärksammad konkurs naturligtvis badwill, vilket i förlängningen innebär en kostnad.

Därmed inte sagt att det inte finns de som gör själva konkursförfarandet till en affärsidé, tro mig, i mitt jobb ser jag massor av sådana företag/företagsledare.

Om man tycker att man har blivit lurad finns möjligheten att undersöka om det går att driva sin fordran mot styrelseledamöterna i bolaget. Det finns företag som utreder om det finns ett så kallat ställföreträdaransvar och hjälper er i sådant fall att driva in dessa pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklas90
Phod- Förstår du inte att nya Datorbutiken får en mycket stor fördel med konkursen. Det var det bästa som kunnde hända Datorbutiken så att dem kan struntar i sina gammla kunder. Undrar var alla förskott pengar tog vägen? Lever säkert gott på dessa pengar?

NorBiz-Du verkar ha en hel del kvar att lära dig hur man bedriver företag som inte är helt moraliskt rätt. Det är bara se och lära.

------------------------------
För det första så är det inte ens samma personer som startar om firman, kolla bolagsverket, killen som gör det är en kompis i andra led, så jag tycker nog att det här verkar bli en pajkastartråd, du kanske har något personligen emot den nye ägaren, eller vad är det frågan om?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakim Ågren
Bla bla bla...

Låter inget vidare tycker jag...

Om vi ska gå efter gnällspikar på internetforum så har World of Warcraft dött ett par miljoner gånger nu.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Hedersmedlem

Att ett företag går i konkurs och folk får lida för detta är aldrig roligt men det händer. Att sedan vara kritisk mot ett annat företag som startar upp med samma namn och villkor är nog inte helt fel men försök avvakta med att dra förhastade slutsatser.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder aldrig ordspråk i vanliga fall, men Niklas90 påminde mig om ett jag lärde mig för måånga herrans år sedan.
Tomma tunnor skramlar mest

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

SkankFunk-

Här är länken http://www.idg.se/2.1085/1.198256/tokrea-nar-datorbutiken-sta... Hur det kan vara klart samma dag som köpet av domänen blev klart är mycket märkligt. Båda parterna måste ha kommit överens innan konkursen. Måste ha sett till att vara skuldfri innan konkursen.

Att dem sen tog betalt två gånger vid kortköp gör inte misstankarna direkt svagare. Har kommit in en polisanmällan mot dem nu för det. Om det var medvetet för att göra levrantörerna glad eller om det var en olycka vet jag inte men varningen är befogade tills polisutredningen är klar.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt problemet...

De har inte på något sätt ärvt några avtal, den juridiska personen som tidigare ägde datorbutiken är i konkurs. Sen kan verksamheten köpas av en annan fysisk/juridisk person efter att ett avtal med konkursboet har träffats.

Självklart kan någon borgenär gynnats, men det utreder konkursförvaltaren. Har du läst förvaltarberättelsen?

Sen kommer ju inte inte en konkurs som en överraskning en dag, självklart kan någon redan före konkursen börjat fundera på om det gick att driva vidare på något annat sätt. Det är verkligen inte säkert att konkursen hade kunnat gå att undvika. En konkurs behöver inte bero på att ledningen försöker blåsa människor.

Sen kan det ju i slutänden visa sig att det är det som har hänt.

Permalänk
Avstängd

Freco-

Som du kan läsa på länken så tar den nya ägaren över avtalet ifrån CapTech. Något som inte är möjligt om dem inte har kommit överens om att allt som dem får in pengarmässigt den sista tiden ska gå till att betala in skulderna till levrantöerna. Jag anser, och säkert många med mig, att om man betalar in i förskott så ska den kunden ha sina varor och inte till att betala av levrantörskulder så att man kan ärva avtal.

Utan ärvda avtal så skulle domänen Datorbutiken.com i praktiken varit värdelöst. Normalt så brukar man hamna i sämsta prisklass och mycket lite i kredit som gör det mycket svårt att ha bra priser och hög omsättning. Rätt så uppenbart att levrantörerna går i första hand och kunderna sist trots att man betalade in i förskott.

Enligt DBMannen så var det så sent som helgen innan konkursen dem insåg att det inte gick längre trots att dem hade enorma skulder. Kom som en fullständig överraskning mindre än en vecka innan konkursen. Att sen alla avtal var klara redan samma dag som köpet blev klart kan jag inte förklara men allt verkar mycket "skumt".

Permalänk
Medlem

Kan Niklas90 komma fram ur burken och erkänna att han är en konkurrent med ett skit kasst avtal och nu sitter han och bölar ut på detta forum??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklas90

Freco-

Som du kan läsa på länken så tar den nya ägaren över avtalet ifrån CapTech. Något som inte är möjligt om dem inte har kommit överens om att allt som dem får in pengarmässigt den sista tiden ska gå till att betala in skulderna till levrantöerna. Jag anser, och säkert många med mig, att om man betalar in i förskott så ska den kunden ha sina varor och inte till att betala av levrantörskulder så att man kan ärva avtal.

Hur det har gått till vet vi ju inte, kan vara ett avtal som gamla datorbutiken hade rätt att sälja vidare. Men det handlar inte om att ärva något avtal.

Visst är det surt att förlora pengar, men varför är det värre än ett företag som skickat varor mot faktura som har gjort samma motsvarande förlust? Av denna anledning finns det en lag som reglerar i vilken ordning som utdelning från konkursboets pengar ska ske (förmånsrättslagen), om det är den som du är sne på så bör du vända dig till riksdagen. Enligt min mening finns det ingen skillnad mellan en som gett ett förskott i pengar och en som gett förskottet i varor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklas90

Utan ärvda avtal så skulle domänen Datorbutiken.com i praktiken varit värdelöst. Normalt så brukar man hamna i sämsta prisklass och mycket lite i kredit som gör det mycket svårt att ha bra priser och hög omsättning. Rätt så uppenbart att levrantörerna går i första hand och kunderna sist trots att man betalade in i förskott.

Nu är det ju inte bara avtal som är värda mycket pengar, naturligtvis är den domänen värd väldigt mycket (förutsatt att det inte genereras för mycket badwill), inventarier och annan utrustning likaså. Inte allt något konstigt med att ett annat företag köper avtal/utrustning/kundlistor osv av ett konkursbo.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklas90

Enligt DBMannen så var det så sent som helgen innan konkursen dem insåg att det inte gick längre trots att dem hade enorma skulder. Kom som en fullständig överraskning mindre än en vecka innan konkursen. Att sen alla avtal var klara redan samma dag som köpet blev klart kan jag inte förklara men allt verkar mycket "skumt".

Ja det kan ju verka lite märkligt. Men det kan ju bottna i en verklig önskan om att det skulle gå att rädda skeppet. Finns otaliga exempel på detta. Inte helt ovanligt heller att företag hyr in konsulter för att hjälpa till med ekonomin och dessa "experter" lovar guld och gröna skogar.

Jag vill återigen fråga om någon har läst konkursförvaltarens förvaltarberättelse? Har den ens kommit än? Där kommer (förhoppningsvis) många svar att finnas.

Permalänk
Avstängd

Freco-

Gamla Datorbutiken har ingen rätt att sälja avtal efter som det är ett avtal mellan Datorbutiken och levrantören. Enligt den nya ägaren så ska dem snart vara uppe i samma omsättning igen.

Hur kan ett nystartat företag få så mycket kredit att man kan ha en omsättning på över 300 miljoner förstår jag inte. För mig är det mycket uppenbart att dem valde levrantörerna istället för sin kunder. Jag misstänker starkt att banker och kunderna fick ta smällen och levrantörerna fick in så mycket som möjligt så att den nya ägaren kunnde få bästa möjliga avtal. Hade levrantörerna fått miljonförlust på grund av kunkursen så hade såna avtal inte varit möjligt.

Har inte läst konkursförvaltarens förvaltarberättelse.

Permalänk
Hedersmedlem

niklas90. varva ned lite. vi förstår att du inte är intresserad av att ge de nya ägarna en chans. Du har gjort det ganska klart redan.
Anledningen till att folk svarar så frenetiskt på det du skriver är att dina inlägg verkar grundas mer på känslor än på fakta. Det "skulle kunna" vara något fel och alltså är det så. Jaaa du... det kan det vara men förmodligen inte. I vilket fall så är det så den riktiga världen ser ut min vän.
Gillar du den inte så är foliehatten ett alternativ för dig

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklas90

Freco-

Gamla Datorbutiken har ingen rätt att sälja avtal efter som det är ett avtal mellan Datorbutiken och levrantören. Enligt den nya ägaren så ska dem snart vara uppe i samma omsättning igen.

Det kan vi ju inte veta utan att ha läst avtalet. Inte orimligt att avtalet är knutet till verksamheten (så hade jag löst avtalet när verksamheten är det dominerande (dvs företagsnamnet i sig är inte det kända) tillsammans med en intresseavvägningsklausul).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklas90

Hur kan ett nystartat företag få så mycket kredit att man kan ha en omsättning på över 300 miljoner förstår jag inte. För mig är det mycket uppenbart att dem valde levrantörerna istället för sin kunder. Jag misstänker starkt att banker och kunderna fick ta smällen och levrantörerna fick in så mycket som möjligt så att den nya ägaren kunnde få bästa möjliga avtal. Hade levrantörerna fått miljonförlust på grund av kunkursen så hade såna avtal inte varit möjligt.

Vet vi något om finansieringen i det nya bolaget? Med ett eget kapital på ett par miljoner kronor så är krediter sällan några problem för en livskraftig affärsidé. Har du dessutom bra tillgångar som går att inteckna samt eventuellt personliga borgen från VD osv så är det inga problem med krediter.

Sen vad gäller leverantörer så handlar det ofta om att de ser en möjlighet att i det långa loppet få tillbaka lite pengar genom att fortsätta sälja till en välkänd verksamhet. Att täcka leverantörens bortfall av omsättning är inte så lätt. Detta är inte ett dugg ovanligt.

Jag är inte ute efter att tjafsa, jag vill bara påvisa att man bör ställa sig frågan om man verkligen vet tillräcklig runt ikring för att kunna tvärsäkert uttala sig. Naturligtvis kan det i slutet visa sig att du hade rätt. Men skulle några pengar ha förts från bolaget till leverantörerna utan att respektera den lagstadgade turordningen så kommer garanterat konkursförvaltaren att kräva tillbaka dessa pengar.

Permalänk
Avstängd

Söderbäck-

Anser du att nån anställd ifrån kameraexperten ska ha rätt till en andra chans? Kan du med 100% säkerhet veta att kameraexperten är ett blufföretag? Tänk om det var finanskrisen som gjorde att du inte kunnde leverera och alla anställda gjorde allt för sina kunder. Blir man kreditstoppad från sina levrantörer så kan man inte köpa in vara som mam sen levererar vidare.

Med all säkerhet så har kameraexperten och Datorbutiken mycket gemensammt. Båda hade förskott fast båda förstog att det inte kommer att bli levererad. Båda såg till att man få fördelar med konkursen. Kameraexperten fick pengar och Datorbutiken fick ärva avtal som ger dem stora fördelar. På ett sätt så det som Datorbutiken gjorde mycket värre. Dem hade Trygg-Ehandelmärket som garantera att företaget har trygg ekonomi. Att ha ett sånt märke trots att man visste att konkursen var mycket nära är en form av att luras med falsk trygghet.

Freco-

NEJ, man kan inte ärva avtal bara för man har köpt en domän. Det är med stor säkerhet ett avtal som bara gäller om det var den f.d anställde som fick domänen. Man kan fråga sig hur han fick det erbjudandet? Hur man får så mycket kredit vet inte jag men en personlig borgen så man får kredit till en årsomsättning för 300 miljoner låter inte så troligt. Nu menar jag att man betalade levrantörerna innan konkursen när man hade fått in tillräckligt med förskott pengar och gjort dem nöjda. Gick sen i konkurs.

Permalänk
Medlem

Niklas90, med dina insinuationer om bedrägeri och andra oegentligheter med datorbutiken.com föreslår jag att du tar kontakt med konkursförvaltaren. Han har kanske missat nåt som du vet och som
kanske borde vara föremål för polisutredning?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklas90
Söderbäck-

Anser du att nån anställd ifrån kameraexperten ska ha rätt till en andra chans? Kan du med 100% säkerhet veta att kameraexperten är ett blufföretag? Tänk om det var finanskrisen som gjorde att du inte kunnde leverera och alla anställda gjorde allt för sina kunder. Blir man kreditstoppad från sina levrantörer så kan man inte köpa in vara som mam sen levererar vidare.

Med all säkerhet så har kameraexperten och Datorbutiken mycket gemensammt. Båda hade förskott fast båda förstog att det inte kommer att bli levererad. Båda såg till att man få fördelar med konkursen. Kameraexperten fick pengar och Datorbutiken fick ärva avtal som ger dem stora fördelar. På ett sätt så det som Datorbutiken gjorde mycket värre. Dem hade Trygg-Ehandelmärket som garantera att företaget har trygg ekonomi. Att ha ett sånt märke trots att man visste att konkursen var mycket nära är en form av att luras med falsk trygghet.

Freco-

NEJ, man kan inte ärva avtal bara för man har köpt en domän. Det är med stor säkerhet ett avtal som bara gäller om det var den f.d anställde som fick domänen. Man kan fråga sig hur han fick det erbjudandet? Hur man får så mycket kredit vet inte jag men en personlig borgen så man får kredit till en årsomsättning för 300 miljoner låter inte så troligt. Nu menar jag att man betalade levrantörerna innan konkursen när man hade fått in tillräckligt med förskott pengar och gjort dem nöjda. Gick sen i konkurs.

Ja, jag uttryckte mig lite klumpigt innan tror jag. Det jag egentligen ville ha sagt är ganska bra sammanfattat av SUMITOMO här ovan. Det är möjligt att Datorbutiken fortfarande är skojare. Och om de är det så kommer säkert konkursförvaltaren hitta en del spår av detta som leder till nya ägaren. Om nu de nya ägarna inte är skyldiga... hur skall de kunna bevisa detta då det uppenbarligen inte behövs konkreta bevis för att anklaga dem?
Jag kommer inte lita blint på datorbutiken närmsta tiden, men vem kommer göra det?
Anledningen till att jag nu skriver är att med många långa argument behövs gärna en hel del bra bevis också. Allltså mer än bara tyckande. You read me?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Söderbäck- SUMITOMO

Datorbutiken har blivit polisanmäld för bedrägeri. Drog kortet två gånger och gick sen i konkors innan felet var fixat. Han är inte ensam av att ha blivit drabbade av det. När man sättet i system att dra kortet två gånger för att man ska betala sin levrantörer så man kan få ärva avtal så är en varning befogade. Får se när polisutredningen är klar. Vet inte varför korten drogs två gånger.

Sen tror jag att dem flesta kommer att lita blint på dem igen. Alla tycks att det var mycket bra gjort att gå i konkurs. Slippa alla gamla kunder som har problem. Många skulle med all säkerhet betala in i förskott och inte bryr sig om dem får några varer eller inte.

När sweclockers.com skrev att Datorbutiken har ekonomiska problem så förstog jag att konkursen var när och att dem inte har en chans att reda ut detta. Idag så ångrar jag att jag inte förklarade det för läsarna här men antog att ingen skulle tro mig. Nu när dem väl har gått i konkurs så borde nån tro mig vad det är för företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklas90
Söderbäck- SUMITOMO

Datorbutiken har blivit polisanmäld för bedrägeri. Drog kortet två gånger och gick sen i konkors innan felet var fixat. Han är inte ensam av att ha blivit drabbade av det. När man sättet i system att dra kortet två gånger för att man ska betala sin levrantörer så man kan få ärva avtal så är en varning befogade. Får se när polisutredningen är klar. Vet inte varför korten drogs två gånger.

Sen tror jag att dem flesta kommer att lita blint på dem igen. Alla tycks att det var mycket bra gjort att gå i konkurs. Slippa alla gamla kunder som har problem. Många skulle med all säkerhet betala in i förskott och inte bryr sig om dem får några varer eller inte.

När sweclockers.com skrev att Datorbutiken har ekonomiska problem så förstog jag att konkursen var när och att dem inte har en chans att reda ut detta. Idag så ångrar jag att jag inte förklarade det för läsarna här men antog att ingen skulle tro mig. Nu när dem väl har gått i konkurs så borde nån tro mig vad det är för företag.

--------------------------------
Men snälla rara niklas, läs nu på lite om företagsmiljö, du borde kanske ta och varva ned lite och skippa dina konspirationsteorier, eller ägna dig åt att titta på om amerikanarna verkligen landade på månen -69 också, det är föremål även det för debatt.

Det känns verkligen som att du är en av de som inte fått tillbaka dina pengar och det är därför du sitter här och gnölar, inte sant?

Det är inte samma personer som nu startar om bolaget som innan, och om du nödvändigtvis vill så kan jag prata personligen med en kille jag känner hos deras huvudleverantör ifall de fått ärva nåt avtal, men med säkerhet så kan jag säga att så inte är fallet, ärva nåt avtal får man inte, det funkar inte så med avtal, de måste enligt lag skrivas om med de nya företagets juridiska personer, något annat vore åtalsbart som du säkert förstår och de här som nu skall driva företaget vidare är inte ute efter att blåsa folk, det startar man inte om ett bolag på.

Jag menar, om du startade ett företag, skulle du göra det för att sälja med förlust med avsikt.. du hör inte hur dumt det låter?;)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Vad sägs som att hembesöka de före detta ansvariga till DB och skrämma dom? Att man medvetet dubbeldebiterar innan en medveten konkurs borde vara straffbart i allra högsta grad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Vad sägs som att hembesöka de före detta ansvariga till DB och skrämma dom? Att man medvetet dubbeldebiterar innan en medveten konkurs borde vara straffbart i allra högsta grad.

----------------------------------------
Tja, frågan är om det är värt att få en misshandelsdom på sig för en sån sak?
Jag menar, okej, det är fult som fan, o s v, men samtidigt har folk blåst varandra i alla tider och man vet ju alltid om att det finns en risk oavsett välrenomerat företag eller inte, själv vidtar jag alltid åtgärder för att skydda mig mot sådant här i den mån det går och har aldrig åkt på något otäckt pga just den orsaken, frågan är varför inte alla gör det i dagens läge egentligen.. folk kör ju bil utan bilbälte men inte anklagar de någon annan för att vara dum i det läget om de kör i diket o skadar sig?:)
Dålig paralell men funkar till viss mån iaf:D

Gott nytt år på er alla annars:D

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
--------------------------------
Men snälla rara niklas, läs nu på lite om företagsmiljö, du borde kanske ta och varva ned lite och skippa dina konspirationsteorier, eller ägna dig åt att titta på om amerikanarna verkligen landade på månen -69 också, det är föremål även det för debatt.

Det borde ni verkligen diskutera!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
----------------------------------------
Tja, frågan är om det är värt att få en misshandelsdom på sig för en sån sak?
Jag menar, okej, det är fult som fan, o s v, men samtidigt har folk blåst varandra i alla tider och man vet ju alltid om att det finns en risk oavsett välrenomerat företag eller inte, själv vidtar jag alltid åtgärder för att skydda mig mot sådant här i den mån det går och har aldrig åkt på något otäckt pga just den orsaken, frågan är varför inte alla gör det i dagens läge egentligen.. folk kör ju bil utan bilbälte men inte anklagar de någon annan för att vara dum i det läget om de kör i diket o skadar sig?:)
Dålig paralell men funkar till viss mån iaf:D

Gott nytt år på er alla annars:D

Saken är den att man inte blivit av med pengarna på en debitering, utan på två stycken. Jag anser att det var en extra girig medveten handling och borde bestraffas extra hårt. Fuskar du med några skattepengar eller får för mycket betalt, ja då ska du som medborgare jagas tills du tappar ork och andan, men får ingen som helst hjälp när ett företag medvetet blåser dig. Jag tycker att de huvudansvariga borde straffas med böter eller fängelse några månader.

Permalänk
Avstängd

godspeed-

Prata med han från Datorbutiken.com huvudlevrantör. Skulle vilja veta vilka villkor han har fått. Vilken kredid, vilken prisklass och hur mycket skulder dem hade till huvudlevrantören? Skulle också vilja veta om avtalet ingick i köpet av domän? Skulle vore trevligt se om han är välkommen med "öppen famn" trots miljonskulder till dem. Varför var det klart samma dag som köpet blev klart och om den nya ägaren hade kontakt med huvudlevrantören innan konkursen.

När det gäller dubbel kortdragning så är det en sak för polisen. Kan finnas en narturlig förklaring men vad jag kan läsa på sweclockers så hände det rätt så många.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Saken är den att man inte blivit av med pengarna på en debitering, utan på två stycken. Jag anser att det var en extra girig medveten handling och borde bestraffas extra hårt. Fuskar du med några skattepengar eller får för mycket betalt, ja då ska du som medborgare jagas tills du tappar ork och andan, men får ingen som helst hjälp när ett företag medvetet blåser dig. Jag tycker att de huvudansvariga borde straffas med böter eller fängelse några månader.

------------------------------------
Då kan vi lika gärna konvertera till bananrepublik av valfri sort med medborgargarde också.

Människan är i grund och botten ett djur, dvs äta eller ätas, och kan en människa sko sig på någon annans bekostnad så räkna med att de gör det mer eller mindre, och i de grupperna finns ju självklart ohederliga men sen har vi ju också staten i det hela *suckar djupt* vill du ha en lagändring så snacka med politikerna även om det är lönlöst, tycker det här är lite väl off topic på så vis..
Försöker mest få fram att niklas90 som startade tråden är antingen ute efter att smutskasta då han är missnöjd på något vis med fd db.com eller helt enkelt är som nån annan sa en konkurrent eller liknande även om jag finner det sista som lite osannolikt.

Men som sagt, han kan ju ringa captech och snacka med deras ansvariga istället eller prata med konkursförvaltaren om sina problem eller att han inte fått stålar.
Tycker självklart synd om de som förlorat pengar samtidigt som jag är kluven då jag anser att var och en bär eget ansvar för sina handlingar även om det är en andra eller tredje eller fjärde part inblandad i det hela, och då kan man inte huvudsakligen bara lasta över allt sitt egenansvar på andra/tredjepart.

Tycker det för övrigt beskriver folks lite attitydändring idag vid det mesta, ingen vill ta eget ansvar för det de råkar ut för, det är alltid andra som gjort något fel, inte de själva men jag antar att det har med samhället och fostran att göra..men nu är jag off topic igen *bitchslapar mig själv tillbaka till verkligheten*

Nåväl, den här tråden kan fortsätta i evighet, är bara kul att gnöla tillbaka lite;)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Niklas90 har faktiskt en hel del valida synpunkter angående den sk "nya" Datorbutiken. Någon form av "smörning" av leverantören måste ha gjorts för att få samma förmånliga avtal o kredit som den gamla butiken hade.

Man ska vara väldigt skeptisk till företag som går i konkurs för att lite senare återuppstå igen med samma namn(och avtal) med ägare som var högt placerade i det gamla företaget.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Niklas90 har faktiskt en hel del valida synpunkter angående den sk "nya" Datorbutiken. Någon form av "smörning" av leverantören måste ha gjorts för att få samma förmånliga avtal o kredit som den gamla butiken hade.

Man ska vara väldigt skeptisk till företag som går i konkurs för att lite senare återuppstå igen med samma namn(och avtal) med ägare som var högt placerade i det gamla företaget.

--------------------
Okej, det är nu jag ställer den oerhört dumma frågan, kan ni läsa vad som skrivs, eller??

Nya ägarna MÅSTE enligt gällande LAG skriva om avtal med alla distar, det kommer de inte undan, och hur i helskotta vet ni att det är samma avtal, är ni synska eller har ni insyn i företagen, jobbar nån av er för captech eller nån annan dist som db.com tidigare använde sig utav?
Isåfall så sitter ni inne med information som polisen och skatteverk plus staten är väldigt intresserade utav.. hör ni själva hur dumt det låter?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Niklas90, jag är faktiskt lite förvånad att du fortfarande inte insett hur enkelt det är med avtalet. Skälet till att det gick så fort är just det att de fick samma villkor som gamla datorbutiken. Inget att bråka om, eftersom de ändå skulle ha nåstan identiska verksamheter. Och vem vet? Kanske hade man diskuterat saker i förväg, frågat Captech om villkor i fall man skulle få köpa upp datorbutiken.com's tillgångar. Jag ser då inget fel i att vara väl förberedd...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Niklas90, jag är faktiskt lite förvånad att du fortfarande inte insett hur enkelt det är med avtalet. Skälet till att det gick så fort är just det att de fick samma villkor som gamla datorbutiken. Inget att bråka om, eftersom de ändå skulle ha nåstan identiska verksamheter. Och vem vet? Kanske hade man diskuterat saker i förväg, frågat Captech om villkor i fall man skulle få köpa upp datorbutiken.com's tillgångar. Jag ser då inget fel i att vara väl förberedd...

----------------------
Exakt, att använda samma villkor i avtalen om det är ett bra avtal är inte förbjudet och det är ändå ganska smart att återanvända villkoren om de är bra men ingenting är ju som sagt gratis i den här världen, så de lär nog ha fått jobbat sig fram till det vad jag vet.

F.Ö var det ngn i inlägget ovan som sa nåt om högt uppsatta i företaget sitter kvar, det är helt fel, det är inte samma personer i ägandepositioner.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Är det samma avtal vad gäller eftermarknad mot dist. också?

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
Är det samma avtal vad gäller eftermarknad mot dist. också?

-----------------
Jadu, spekulationer är väl det enda svaret på det?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(