Windows Vista Ultimate för studenter

Permalänk
Medlem

Windows Vista Ultimate för studenter

Hade tänkt att skaffa mig Windows Vista till min Macbook och jag som student har möjlighet att skaffa mig Windows Vista Ultimate via Mecenats hemsida. Det priset ligger på 1495 kr men på webbutiken som man kan köpa Vista ifrån står det bl.a så här:

Citat:

Observera att detta är en uppgraderingsprodukt. Med detta menas att en tidigare Windows-licens eller Mac OS-licens skall finnas i din ägo. Den gamla licensen måste dock INTE vara förinstallerad för att kunna installera Windows Vista. Ej heller behövs gamla produktnycklar.

https://www.studentlicens.se/studentweb/ProductDetail.aspx?tx...

Betyder det då att man får installera det på två datorer exempelvis så länge man har en Windows-licens på den ena och en Mac OS-licens på den andra datorn? Eller är Vista-licensen begränsad till en dator, och måste jag därmed köpa två Vista-licenser för att installera det på två datorer?

Sedan är det enbart 32-bitsversionen av Windows Vista Ultimate som säljs till skillnad från originalprodukten där 64-bitsversionen är inkluderad. Kan man ändå beställa 64-bits installationsmedia från Microsofts hemsida precis som de andra versionerna (Home Basic, Home Premium, Business)?

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk
Hedersmedlem

Om du är högskolestudent har du sannolikt även gratis tillgång till msdnaa-versioner.

Permalänk
Medlem

Kollade upp det och de erbjuder det på en viss instutition på universitet som jag inte läser kurser på tyvärr. Måste antingen läsa kurser, göra ex-jobb eller vara anställd där för att få tillgång till msdnaa-versionerna.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk
Medlem

msdn ger bara tillgång till Business versioner (men det finns 64-bit versioner där, vilket det inte gör på studentlicenser)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om du är högskolestudent har du sannolikt även gratis tillgång till msdnaa-versioner.

Elgot & joelh,

Jag är högskolestudent och blir jättenyfiken på vad ni menar med "msdnaa-versioner" respektive "msdn". Jag är inte med på noterna, kan ni utveckla uttrycken inom citationstecken lite grann?

Klart man blir intresserad när ordet "gratis" nämns i samband med operativsystem...

//

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain kid
Jag är inte med på noterna, kan ni utveckla uttrycken inom citationstecken lite grann?

MSDNAA är ett samarbete mellan universitet, och tydligen även gymnasieskolor, och microsoft som ger studenter och anställda fri tillgång till programvara från microsoft. Ofta gäller det ungefär alla microsoftprodukter förutom office.
http://sv.wikipedia.org/wiki/MSDNAA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
MSDNAA är ett samarbete mellan universitet, och tydligen även gymnasieskolor, och microsoft som ger studenter och anställda fri tillgång till programvara från microsoft. Ofta gäller det ungefär alla microsoftprodukter förutom office.
http://sv.wikipedia.org/wiki/MSDNAA

John13th sorry för off-topic!

Elgot,

Ojdå, det var ju grymt förmånligt:-)

Tack för snabbt svar och länken. Klickade mig vidare för att spana in vilka det gäller och jag "ligger på gränsen" www.msdnaa.net/search/SchoolSearchIntl.aspx . Vissa institutioner på Umeå Universitet är medlemmar men sannolikt inte just min, Department of Modern Languages/English, Umeå University

Ska dubbelkolla med ansvarig admin på universitetet och få det slutgiltiga svaret (håll tummarna)!

Än en gång, tack!

//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain kid
John13th sorry för off-topic!

Hehe, det är lugnt men hur är det det där med licensen? Får man installera det på flera datorer så länge man har en tidigare Windows- eller Mac OS X-licens?

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk
Medlem

Nej, en licens per dator är vad som gäller.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Man behöver dock inte ha en tidigare licens egentligen; man kan installera den 30 dagars testversionen av vista och sedan "uppgradera" denna.
http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_upgrade_clean.a...

Permalänk
Medlem
Citat:

Observera att detta är en uppgraderingsprodukt. Med detta menas att en tidigare Windows-licens eller Mac OS-licens skall finnas i din ägo. Den gamla licensen måste dock INTE vara förinstallerad för att kunna installera Windows Vista. Ej heller behövs gamla produktnycklar.

Hur fungerar det egentligen? Jag har fullversionen av Windows 98 och sedan uppgradering av Windows XP.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rokkoko
Hur fungerar det egentligen? Jag har fullversionen av Windows 98 och sedan uppgradering av Windows XP.

Dom vill bara att du ska ha ett annat windows lincens för att detta är egentligen ett uppgraderings licens typ men du behöver inte ha något OS installerat för använda detta.

Jag beställde detta till min bärbara och har inte behövt uppge mitt gamla windows licens.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Jag upprepar frågan från forumskaparen.

"Sedan är det enbart 32-bitsversionen av Windows Vista Ultimate som säljs till skillnad från originalprodukten där 64-bitsversionen är inkluderad. Kan man ändå beställa 64-bits installationsmedia från Microsofts hemsida precis som de andra versionerna (Home Basic, Home Premium, Business)?"

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Avstängd

Jag undrar samma sak men troligen så vet ingen. Ska nog dra iväg ett mail till ms och fråga.

Permalänk
Medlem

Ja, du kan beställa 64-bitars skiva.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om du är högskolestudent har du sannolikt även gratis tillgång till msdnaa-versioner.

Snarare osannolikt. MSDN:AA är ju alltså developers network. Enda Microsoft är intresserade av att ge programvara till är de som studerar något IT-relaterat. Det vore rätt dumt att utan anledning ge nästan alla Sveriges studenter gratisprodukter. De ger ju ut det gratis eftersom de vill sno in oss IT-studerande på deras produkter för framtida utveckling. Vilket vi glädjelien utnyttjar

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Jag avslutar diskussionen om mecenatlicesnerna med följande svar från MS support.

Hej Ton.

Tack för Ditt mail!

Windows produkterna på Mecenats sida är inga uppgraderings verisoner, utan dessa är Retail versioner. För att beställa en 64 bits skiva så kan du ringa vår Order Desk på telefon:

08-55 99 00 00, välj en 2.a vid första tonvalet och en 4.a vid andra tonvalet. Du kan beställa skivan efter att du har fått Produkten från Mecenat.

Har du några ytterligare frågor så är du givetvis välkommen att höra av dig till oss igen.

Med vänliga hälsningar

Microsoft AB

****** ********

Ultimate here I cum:)

Permalänk
Medlem

Captain kid:
Jag läser också i Umeå. Som jag förstår det så är det bland studenterna på grundutbildningsnivå endast de som läser på teknisk-naturvetenskaplig fakultet som har tillgång till MSDNA.