Vilka studier krävs för att jobba med finans?

Permalänk
Medlem

Vilka studier krävs för att jobba med finans?

Är en kille som är väldigt intresserad av att handla med värdepapper och undrar nu vilken väg man ska ta om man vill ha det som yrke.
Vet att Handels är ett sätt men det har jag tyvär för dåliga betyg för (har 17.5-18 ungefär)
Antar då att civilekonomprogrammet är ett annat sätt. Men finns det i så fall någon speciell inriktning eller skola där man inriktar sig på detta?
/Mäklarn

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Entusiast

Om man kollar på det ekonomiska läget så ser det ut som om man inte behöver någon utbildning alls. Det verkar inte ens vara krav på hjärna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

ok, det där svaret låg det inte så mycket tankeverksamhet bakom. Kanske är du som arbetar med finans just nu....

Skulle verkligen uppskatta tips

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Svågerpolitik.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Fråga Derox (tror jag det var?)

Ska tydligen inte vara några problem att bli miljonär så fort man är utexaminerad inom denna bransch.

Edit: Hittade tråden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Stockholms universitet, läser matematik och ekonomiprogrammet (kandidatprogram), efter det väljer man förslagsvis en master inom bank och finans. Går såvitt jag förstått ca 20 pers på denna utbildning per år (inte hittat en motsvarande på annan skola heller), varav ca 5 går ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vanlig lön utan utbildning räknas runt 17-18000 om jag inte minns helt fel, det är ungefär vad man får för heltid i de flesta butiker.

Hade nyligen besök på skolan av en bank, där fick vi veta att ingångslönen för oss efter våran examen (iaf vad han anställde nyexade inom vårt fält för) var runt 35.000kr. Vilket man kan räkna är ca det dubbla från vad man idag tjänar i butik.

Men som sagt, väljer man flummutbildningar och är allmänt korkad är det klart man knappt kommer få jobb, men då får man ju skylla sig själv.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Om inte civilekonom så är kanske civilingenjör inom industriell ekonomi ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Fråga Derox (tror jag det var?)

Ska tydligen inte vara några problem att bli miljonär så fort man är utexaminerad inom denna bransch.

Edit: Hittade tråden

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Ja där skrev han ju verkligen något sådant.....

Till TS:
Finns väl också en massa utbildningar som du inte behöver några extrema betyg för att komma in på. Brorsan kom in på handels, men bytte sedan till Affärsprogrammet som han egentligen inte skulle ha kommit in på. Men handels känns väl lite fel för dig om du vill va aktiemäklare och sådant.

Hör med din studievägledare det är sånt här hon är till för;) Sök dig utanför din hemstad om det är för höga betyg där du bor.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Bra tips där angående studievägledare. Nu är det så att jag är 21 och har med andra ord gått ut gymnasiet. Vart hittar jag då en studievägledare?
Att jag får flytta har jag redan räknat med. Blir väl till uppsala eller stockholm om dom har något intressant att erbjuda där

Till Jonazz: Har en bekant som läser på handles just nu och han har bl.a fått praktisera på UBS i London. Så att den vägen fungerar, de vet jag. Men som sagt, krävs 20.0 för att komma in där och det har jag inte.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Algstrand
Bra tips där angående studievägledare. Nu är det så att jag är 21 och har med andra ord gått ut gymnasiet. Vart hittar jag då en studievägledare?
Att jag får flytta har jag redan räknat med. Blir väl till uppsala eller stockholm om dom har något intressant att erbjuda där

Till Jonazz: Har en bekant som läser på handles just nu och han har bl.a fått praktisera på UBS i London. Så att den vägen fungerar, de vet jag. Men som sagt, krävs 20.0 för att komma in där och det har jag inte.

Du har rätt att tala med studievägledaren på ditt gamla gymnasium om du känner för det.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

.. oj skallen ligger lite efter ibland.. Sorry

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

HHS eller KTH Ind.EK är väl att rekommendera om man vill ha störst möjligheter. Alternativt hoppa på någon kanditat på någon av de seriösare universiteten/högskolorna, lund, uppsala, chalmers(?), HHS göteborg, gå ut med högsta betyg och läs mastern utomlands.

Permalänk
Medlem

Läs ngn internationell ekonomutbildning. Se till att jobba på bank under studierna. Funkade för mig.

Permalänk
Medlem

romulus, vilken skola läste du på då? och får jag fråga vad du arbetar med nu?

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

IHH och Stockholms universitet . Jobbar med derivatinstrument (optioner) på en brittisk bank i London.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romulus
IHH och Stockholms universitet . Jobbar med derivatinstrument (optioner) på en brittisk bank i London.

Vad läste du på IHH respektive SU?

Permalänk
Medlem

Internationell ekonomi och historia (otroligt givande samt en av de kurser jag haft mest nytta av både privat och proffesionellt).

Ekonomi och framförallt matematik är viktigt men även språk i kombination med en termin av valfritt mer eller mindre orelaterat ämne som intresserar dig.
Det ger dig en bredd utöver kärnämnet som är mycket värdefull (internationella relationer, shipping, demografi, historia, etc.). Välj själv!

Det kommer vara många som söker jobb som "enbart" läst ekonomutbildningen. Om du har ngt utöver det vanliga så står du ut.

Permalänk
Medlem

HHS, master of finance. Ready, steady go!

Tung nationalekonomi innan man går ut dock... *puh*

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Läs valfri ekonomutbildning och hoppa på ett bra magister/master program. Kan rekomendera Centrum för Finans (CFF) på handels i Göteborg: http://www.hgu.gu.se/item.aspx?ID=1023 . Har flera gamla kursare som fått bra jobb efter det programmet, bla inom trading som du var sugen på.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Fråga Derox (tror jag det var?)

Ska tydligen inte vara några problem att bli miljonär så fort man är utexaminerad inom denna bransch.

Edit: Hittade tråden

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Får gärna visa var jag skriver att det är lätt att bli miljonär så fort man är examinerad

Jag läser för närvarande Matematik och Ekonomiprogrammet på SU, väldigt roligt faktiskt. Inte kommit så långt men man läser i stort sätt 45 poäng (3/4 läsår) matematik, 45 poäng nationalekonomi och 45 poäng matematisk statistik. Sedan får du välja 45 poäng som inriktning. Detta är då en kandidatutbildning (3 årig), men inget säger att du inte söker in på en master efter examen, dock är det viktigt att innan du väljer dina 45 inriktningspoäng ha lite klart för dig vad du vill läsa för master, då olika program har olika krav.

Tjejen min går Industriell ekonomi på KTH, och jag valde själv mellan att gå det jag gör nu och Industriell ekonomi, dock kändes inte Industriell ekonomi som att de hade en inriktning som var det bästa för vad jag vill göra, men framtiden får visa om det var ett bra val. Kan dock säga att jag tycker det jag läser är mycket intressantare än vad tjejen läser.

Matten ligger på ungefär samma nivå som på KTH (läst på KTH ett år innan jag insåg att jag avskyr Kemi), lite mer poäng får man visserligen, och tempot är segare pga att man endast läser en kurs i taget.

Slutmålet är att vara analytiker inom något fält, även tänkt på ifall man ville vara mäklare, dock blir man tydligen väldigt nischad i branschen så det kan vara svårt att byta ifrån mäklarjobbet när du är 40 år. Så om du skall göra det en längre period bör man verkligen gilla det arbetet.

Under studietiden kommer du få kontakt med mycket folk från företag & banker som kommer föreläsa och erbjuda praktikplatser till de som visar sig duktiga osv. Ta den chansen och skapa dig kontakter.

Har endast en tenta kvar (av 3) för första terminen. Efter denna sista har jag läst de första 30 poängen av nationalekonomin. Så då har jag 30 poäng matematik kvar för läsåret

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawHead
Läs valfri ekonomutbildning och hoppa på ett bra magister/master program. Kan rekomendera Centrum för Finans (CFF) på handels i Göteborg: http://www.hgu.gu.se/item.aspx?ID=1023 . Har flera gamla kursare som fått bra jobb efter det programmet, bla inom trading som du var sugen på.

Kan ju tillägga med tanke på Derox's inlägg ovan att kursarna på CFF hade ganska brokig brakgrund. Ett par I:are och matematiker från Chalmers och allsköns ekonomer från olika delar av landet, både företagsekonomer och nationalekonomer.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

I Sverige finns inga vettiga jobb på området. Åk utomlands och plugga finance med så mycket matte som möjligt, gärna "Quantitative Finance", om du vill vara attraktiv hos arbetsgivare. Var jävligt duktig och bli headhuntad av en investmentbank så har du ett schysst jobb.

Men du, att "handla aktier" kan du göra utan någon utbildning alls. Hur roligt är föresten aktiemäklare? Sitta och utföra ordrar andra har bestämt och lagt. Då är det väl mycket roligare att vara grym på olika typer av analys och syssla med prop-trading någonstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
I Sverige finns inga vettiga jobb på området. Åk utomlands och plugga finance med så mycket matte som möjligt, gärna "Quantitative Finance", om du vill vara attraktiv hos arbetsgivare. Var jävligt duktig och bli headhuntad av en investmentbank så har du ett schysst jobb.

Men du, att "handla aktier" kan du göra utan någon utbildning alls. Hur roligt är föresten aktiemäklare? Sitta och utföra ordrar andra har bestämt och lagt. Då är det väl mycket roligare att vara grym på olika typer av analys och syssla med prop-trading någonstans.

Mäklare kan ju göra mer än att bara handla. Pratar vi aktiemäklare så jobbar de ofta ihop med en analytiker för att ta fram en bra portfölj som de sedan säljer in till olika företag. Kanske tar de fram en portfölj inom skogsindustrin och presenterar den för företag som vill satsa på den marknaden.

Dock är jag mer inne på analytiker då det är mer matematiskt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
I Sverige finns inga vettiga jobb på området. Åk utomlands och plugga finance med så mycket matte som möjligt, gärna "Quantitative Finance", om du vill vara attraktiv hos arbetsgivare. Var jävligt duktig och bli headhuntad av en investmentbank så har du ett schysst jobb.

Men du, att "handla aktier" kan du göra utan någon utbildning alls. Hur roligt är föresten aktiemäklare? Sitta och utföra ordrar andra har bestämt och lagt. Då är det väl mycket roligare att vara grym på olika typer av analys och syssla med prop-trading någonstans.

Ja en prop-desk med eget mandat är ju det som gäller inom trading, annars kan man lika gärna sälja dammsugare. Sitta å ringa upp folk och pracka på dom en massa olika instrument kan väl kanske vara skoj om man gillar att sälja, men om trådskaparen vill syssla med trading hade jag rekommenderat att jobba sig in på en prop-desk.

Vill du hellre syssla med ren anays eller skapa komplexa produkter (tex trancher med amerikanska bolån ) så satsa allt du har på finansiell matematik och statistik samt derivatkurser. Ta gärna med lite nationalekonomi och international finance ovanpå kvantkurserna.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawHead
Ja en prop-desk med eget mandat är ju det som gäller inom trading, annars kan man lika gärna sälja dammsugare. Sitta å ringa upp folk och pracka på dom en massa olika instrument kan väl kanske vara skoj om man gillar att sälja, men om trådskaparen vill syssla med trading hade jag rekommenderat att jobba sig in på en prop-desk.

Vill du hellre syssla med ren anays eller skapa komplexa produkter (tex trancher med amerikanska bolån ) så satsa allt du har på finansiell matematik och statistik samt derivatkurser. Ta gärna med lite nationalekonomi och international finance ovanpå kvantkurserna.

Matematiskt statistik! Skall tydligen ingå en del derivatkurser där med, tror de kommande 2.5 åren kommer vara roliga för mig. Lär spy på det om 1.5 år, men det löser sig Nått skall man la plugga!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Matematiskt statistik! Skall tydligen ingå en del derivatkurser där med, tror de kommande 2.5 åren kommer vara roliga för mig. Lär spy på det om 1.5 år, men det löser sig Nått skall man la plugga!

Blir faktiskt lite småkul när man får grepp om sakerna och blir lite "insnöad" Optionsteori och stokastiska processer är i sammanhanget ganska grundläggande så det bör man se till att få kläm på men jag antar att det ingår på de flesta skolorna.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

I ärlighetens namn vet jag inte med 100% vad jag vill ha som slutlig arbetsuppgift. Men som det ser ut idag tillbringar jag många timmar varje dag med att läsa böcker om aktiehandel/tradingstrategi/FA/TA/derivat, u name it. Läser också en hel del analyser (är inte riktigt kapabel att göra egna än) och är inne på många forum. Så det jag vet i dagsläget är att jag är vädligt intresserad av värdepappershandeln och nationel/global ekonomi. Tycker att matte och fysik är rätt roligt, har även arbetat som säljare då jag är väldigt social av mig.

En del av de ni pratar om vet jag inte vad det innebär i praktiken. Så som prop-desk osv. Men den uppfattningen jag har fått hittils är iaf att jag bör läsa nått ekonomprogram med inriktning på finance och sen försöka knyta så bra kontakter som möjligt. Mao, inte lika viktigt att välja EXAKT rätt utbildning. Sen vad jag till slut vill jobba med kanske jag inser när jag är på praktik eller liknande.

Tack för all hjälp, för gärna diskusionen vidare då jag känner att jag lär mig en hel del av att läsa era svar

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Algstrand
I ärlighetens namn vet jag inte med 100% vad jag vill ha som slutlig arbetsuppgift. Men som det ser ut idag tillbringar jag många timmar varje dag med att läsa böcker om aktiehandel/tradingstrategi/FA/TA/derivat, u name it. Läser också en hel del analyser (är inte riktigt kapabel att göra egna än) och är inne på många forum. Så det jag vet i dagsläget är att jag är vädligt intresserad av värdepappershandeln och nationel/global ekonomi. Tycker att matte och fysik är rätt roligt, har även arbetat som säljare då jag är väldigt social av mig.

En del av de ni pratar om vet jag inte vad det innebär i praktiken. Så som prop-desk osv. Men den uppfattningen jag har fått hittils är iaf att jag bör läsa nått ekonomprogram med inriktning på finance och sen försöka knyta så bra kontakter som möjligt. Mao, inte lika viktigt att välja EXAKT rätt utbildning. Sen vad jag till slut vill jobba med kanske jag inser när jag är på praktik eller liknande.

Tack för all hjälp, för gärna diskusionen vidare då jag känner att jag lär mig en hel del av att läsa era svar

Med prop-desk menas att du tradar för "egna" pengar och inte andras. En bank som tex Citibank har ju en enorm trading för kunders räkning (sales eller "mäkleri"), där antingen kunder ringer och vill handla eller så söker banken upp kunder med intressanta förslag på strategier inom FX, räntor, optioner, aktier mm (i allmänhet olika deskar för varje typ av asset). Här handlar du inte efter egen näsa utan det som kunden vill. Ibland kanske en kund ringer och frågar något eller vill ha en rekommendation och då är der mer en säljsituation. Oftast har banken då en analys som man säljer in.

Å andra sidan handlar banken så kallad 'proprietary trading' som då är trading med bankens egna pengar. Man handlar inte på uppdrag av någon annan utan för sin egen räkning. Som prop-handlare har du då ett mandat som styr vad du får handla, hur mycket och inte minst vad du får förlora. Det kan tex vara att du bara får handla FX (ofta då specat exakt vilka valutor), får inte ha positioner som överstiger mer än motsvarande X MEUR, får inte förlora mer än Y EUR på en dag och inte mer är Z EUR på en månad osv (väldigt förenklat). Så länge du följer mandatet får du göra som du vill, ungefär som day-trading.

Vad gäller utbildning är matte/statistik/derivat i princip legio för den typen av tjänster och lärosäte sekundärt. Men det finns nog bättre chanser att komma i kontakt med intressanta arbetsgivare inom denna sektorn på de mer namnkunniga skolorna som Handels, Göteborg, Lund, Uppsala, Linköping etc. och dessutom tror jag att var du tar din Master spelar mer roll än grundkurserna.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

Tack för ett väldigt utförligt svar. Så totalt 5års studier är det som krävs?

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Tja, det är min ganska okvalificerade gissning i alla fall. Sen är det ju trots allt så att man måste lära sig det mesta på plats i alla fall. Men för att ens komma med i processen för att bli anställd gissar jag att allt under magister/master är slöseri med tid - i synnerhet för de mera kvant-inriktade tjänsterna. Jag känner flera handlare som inte har mer än gymnasium, men de tillhör den 'gamla skolan' handlare (ca 45+). Vill man in idag är det universitet som gäller.

Sen får du nog räkna med att man inte kommer in på en desk dag ett. Många gör kanske ett år eller så på backoffice (administration kring handeln) eller liknande innan man tar steget upp och sätter sig vid bordet. Sen är det ju inte bara banker som gäller heller, det finns trading på många olika håll. Många stora bolag har en egen desk som handlar tex valuta och räntor för att parera valutarisk mm och sedan finns ju fonder som AP-fonderna och pensionsfonder etc som också handlar en del. För fonder är ju all trading prop och inte sällan har handlare på stora bolag också ett prop mandat.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

Jag har iaf fått tipset att matematik har blivit rätt hett att kunna, då detta är ovanligt att vanliga ekonomer läser. Fått tipset av folk i branschen att gå något med matematik. Tydligen gillar många arbetsgivare att man läst en del matematik på högre ort.

Även fått tipsen om att ifall du skall utomlands är en master mer viktig än om du arbetar i Sverige.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"