Permalänk
Medlem

2 ljudkort?

Undrar lite om det fungerar att ha både ett integrerat ljudkort från moderkortet och ett creative ljudkort i datorn samtidigt? Behöver nämligen den optiska porten som sitter i det integrerade ljudkortet till att koppla hemmabio till datorn och mitt creative ljudkort vill jag ha till musiklyssnande (datorn och hemmabion är i separata rum)
Är detta möjligt eller bör jag kasta ut creative kortet?

Permalänk
Medlem

Det går alldeles lysande, gör exakt samma sak själv. Det enda du behöver göra är att specificera output i programvaran du använder. Tex winamp till creative ouput etc.

Permalänk
Medlem

okey. Hur gör jag det enklast för mig om jag behöver ena ljudkortet kopplat till hembion via en spdif port och det andra ljudkortet behöver jag till musik i ett annat rum? hemabion lär jag använda MPC Home Cinema och kanse VLC, de andra behöver jag använda till windows media player och iTunes. Är det enkelt att ställa in?

Permalänk
Medlem

Ja, det är enkelt, i wmp går du in under options, fliken "devices" samt väljer "speakers" om du nu har den engelska versionen. Output för spdif väljer du troligtvis via ljudkortets egna drivrutiner/programvara. VLC är också busenkelt att ställa in, samma princip som wmp. Fungerar det ej i första taget är det bara att välja någon av alla dina outputs tills du får ljud ^^