Hjälp med Ubuntu server och blurtooth

Permalänk

Hjälp med Ubuntu server och blurtooth

Jag försöker få min bluetooth-dongel att fungera under Ubuntu server. Har testat både 8.04 och 8.10 utan resultat.
Dongeln fungerar klockrent både under Windows XP och Ubuntu Desktop 8.10.
När jag kör hcitool dev så hittar den inget. Kör jag hcitool scan så får jag felmeddelandet Device is not available: No such device.
Jag har upprepade gånger provat att installera och avinstalera bluez utan resultat.
Har suttit i ~8 timmar med detta nu och har googlat så det står härliga till.
Så innan jag sliter det sista av det lilla hår jag har kvar så ber jag nu er om hjälp.

Hur ska jag få igång dongeln i Ubuntu server?

Edit:
Ändrade stavfel

Permalänk

Testade den i Ubuntu desktop igen och nu hade den slutat fungera där med. Utan att jag gjort några förändringar.
Vad är det för fel på ubuntu? Snart åker skiten ut och windows in på servern istället.

Permalänk
Inaktiv

Om den har slutat fungera där den har fungerat utan att du gjort något, så ser jag två anledningar:

1. Enheten är trasig. Prova i en annan dator.

2. Om du kör Desktop och Server på samma dator, så har du förstört något när du suttit och pillat på känn.

Även fast operativsystemet heter Ubuntu, så går saker inte sönder utan en anledning. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, då jag aldrig kört Bluetooth icke-grafiskt.

Permalänk

Enheten fungerar. Har testat på 2 andra datorer. Den ena med windows XP och den andra med Fedora Core 4.

Jag kör desktop och server på 2 olika maskiner. Den enda förändringen från att det fungerade på desktop till att det slutade fungera var att jag pluggade ur dongeln och sedan pluggade i den igen dagen efter.