Permalänk
Medlem

Klockning av en Q8200 2.33 gHz

Hej!

Hur klockar man en processor?
Hur kommer man in i BIOS i vista32-bit homepremium?
Är det värt det?
Vilken hastighet kan man nå i processorn?

Processorn är en Intel Core 2 Quad 8200 - 2.33 gHz
Vilket jag tycker är lite lamt för att vara såpass ny...

Min gamla goda trogna Pentium 4 låg ju på 3 gHz men den hade ju 5 år på nacken också..

Don't snap.

Permalänk
Medlem

Re: Klockning av en Q8200 2.33 gHz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ikNo
Hej!

Hur klockar man en processor?
Hur kommer man in i BIOS i vista32-bit homepremium?
Är det värt det?
Vilken hastighet kan man nå i processorn?

Processorn är en Intel Core 2 Quad 8200 - 2.33 gHz
Vilket jag tycker är lite lamt för att vara såpass ny...

Min gamla goda trogna Pentium 4 låg ju på 3 gHz men den hade ju 5 år på nacken också..

Don't snap.

Din gammla P4 borde kännas slö i gämförelse för det handlar inte bara om Ghz, En Pentium 4 kräver säkerligen fler klockcykler för att utföra samma beräkning gentemot en Yorkfield.
Dvs. C2Q @ 2,33Ghz > > > ...> > > P4 @ 3Ghz.
Som du sa själv så är det 5år teknisk utveckling vi pratar om.

"Värt det?" - beror på vad för övrig hårdvara du har och vad du behöver beräkningskapaciteten för, är den övriga hårdvaran lika gammal som den 5åriga CPU'n behöver du knappast bry dej, men med dagens high end så lär du nog finna en överklockning värt det.

Multiplern är ju 7 på CPU'n, har du ett moderkort som klarar hög FSB så är det inga problem att överklocka men resultatet beror ju på hur hög FSB du kan komma upp i. tex. Du behöver en FSB på 400 för 2,8Ghz (400*7)

Annars rekommenderar jag dej SWEC överklocknings tråd, där står allt du behöver veta. (fast du måste veta hur du kommer in i BIOS, det gör man inte i Vista!)

Mitt råd är att du läser på allt du kan om ämmnet innan du ger dej in i BIOS då du inte vet vad det är för något. /MVH

Permalänk
Medlem

Okej!
tack tack bra svar

Permalänk

Som sagt så har din nya processor fyra kärnor och varje kärna har högre prestanda än din gamla P4:a på 3GHz. Det är alltså som om du satt på en dator med fyra processorer på, där varje enskild processor är kraftfullare än din gamla P4:a.
Varje kärna på din nya processor kan dessutom utföra fler uppgifter per klockcykel än din gamla. Tänk ungefär som att du skall flytta en hög sand och springer med en liten spann (P4), eller lunkar fram med en skottkärra (Core). Du kommer att flytta sanden snabbare med skottkärran trots att du smålunkar, då du kan ta mer sand åt gången.
Därför kan alltså din nya lägre klockade processor vara mycket bättre än din gamla.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Extremt bra svar!

:3

Tacktack!

Permalänk
Medlem

du borde läsa överklocknings guiden några gånger, och läsa trådar som har med överklockning att göra ett tag innan du ger dig på det själv.