Permalänk
Medlem

Sidofläkt - In eller ut?

Jag undrar nu om det är bäst att ha 2 st sidofläktar riktade innåt och blåser mot graffikkorten eller tvärtom, riktade ifrån och blåser ut värmen från graffikkorten?
Jag har en fläkt i fram, en i bak och en i taket, och ja, + två st på sidan också då.

Visa signatur

Cooler Master Scout | Två st GTX 260 | 4 GB ram 1066 MHz | Corsair 650w | AMD Phenom II x4 940 | Asus M4N72-E | Windows 7 Pro | BenQ 24" LCD G2412HD

Permalänk

Kör dom på sidan och den fram så dom suger in luft i chassit, sen den bak och den i taket kör du så dom suger ut luft...

Då får du bra flöde genom chassit hela tiden...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Kör dom på sidan och den fram så dom suger in luft i chassit, sen den bak och den i taket kör du så dom suger ut luft...

Då får du bra flöde genom chassit hela tiden...

det är perfekt

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att testa båda sätten för att få det svart på vitt, vad som är bäst?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Nej, det jag föreslog kommer ge bäst resultat eftersom processorn och processorkylningen sitter nära de som suger ut luft, vilket är bra så den varma luften kommer ut så fort som möjligt, istället för att blandas runt inne i chassit mycket längre tid...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

tycker faktist du ska testa båda alternativen för jag har sett 1 eller ett par test där det funkat bättre som utblås än som inblås bär de testat detta...
Jag vet dock inte var tror de va på youtube eller nåt... men det skadur ju inte att testa

Edit. fast skulle tro att de är bättre som inblås eftersom du annars bara har en fläkt som blåser in...

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla svaren! Jag tänkte också att det var bäst att ha "in" men jag var inte säker.

Visa signatur

Cooler Master Scout | Två st GTX 260 | 4 GB ram 1066 MHz | Corsair 650w | AMD Phenom II x4 940 | Asus M4N72-E | Windows 7 Pro | BenQ 24" LCD G2412HD

Permalänk
Proffsmoddare

Snor tråden lite, Jag har för tillfället 4in fläktar i fronten och 2 ut där bak och en antec bigboy i taket. Jag har plats för en fläkt i sidan, ska den ut eller in med luften?

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk

själv besitter jag ett antec 300, har 2st zalman 120mm i fronten som drar in luft, en 140mm i toppen som blåser ut, en 12a på sidan, o en 12a på baksidan som blåser ut luft...tycker detta funkar kanon....:) tror ni?

Visa signatur

AMD 6000+/CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME /GIGABYTE GA-M57SLI-S4 /Nvidia 8800GTS OC2 640Mb/ Syncmaster 931Bf/ corsair VX450W/ ANTEC three hundred/MX-518

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sack
Snor tråden lite, Jag har för tillfället 4in fläktar i fronten och 2 ut där bak och en antec bigboy i taket. Jag har plats för en fläkt i sidan, ska den ut eller in med luften?

helt klart ut den med....tycker detta e logiskt, då fläktarna i fronten drar in luft...me andra ord, blir det ett jämnt flöde i hela burken, in fram-ut bak, o lite ut på sidan;)

känns som att man förstör det fina flödet genom att rikta sido fläkten innåt mot graffet.

Visa signatur

AMD 6000+/CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME /GIGABYTE GA-M57SLI-S4 /Nvidia 8800GTS OC2 640Mb/ Syncmaster 931Bf/ corsair VX450W/ ANTEC three hundred/MX-518

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smokerubber
helt klart ut den med....tycker detta e logiskt, då fläktarna i fronten drar in luft...me andra ord, blir det ett jämnt flöde i hela burken, in fram-ut bak, o lite ut på sidan;)

känns som att man förstör det fina flödet genom att rikta sido fläkten innåt mot graffet.

Det du säger verkar vara ganska logiskt också :/

Visa signatur

Cooler Master Scout | Två st GTX 260 | 4 GB ram 1066 MHz | Corsair 650w | AMD Phenom II x4 940 | Asus M4N72-E | Windows 7 Pro | BenQ 24" LCD G2412HD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zynox
Det du säger verkar vara ganska logiskt också :/

japp..funkar kanon för mig vetu:)

Visa signatur

AMD 6000+/CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME /GIGABYTE GA-M57SLI-S4 /Nvidia 8800GTS OC2 640Mb/ Syncmaster 931Bf/ corsair VX450W/ ANTEC three hundred/MX-518

Permalänk
Proffsmoddare

Så jag tänkte också.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk

tänk på att värme stiger också grabbar

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk

har ett antec ninehundred med sidofläkt, har min så den blåser in på grafikkortet vart bättre än attt den suger ut luft, prövat både och.

Visa signatur

antec900/corsair 650w/Q9550/3,9ghz/xfx4890 xXx

Permalänk

Själv så har jag vänt luft vägarna i mitt chassi Kan även då säga att mobot sitter upp och ner i mitt chassi. Inblås bak som blåser på processor fläkten. Även inblås på graffe korten. Sen utblås med hjälp av två fläktar i fronten. Dock inte chassit i sign utan ett Lian li V2000B

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem

sidofläkt är ju till för GFX. dvs in med luft till gfx kylaren. som spottar ut den.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är ju att tänka på om man får positivt eller negativt luftflöde beroende på hur man sätter fläktarna.

Om du t.ex. har 2 fläktar in och 2 fläktar ut, har och de har samma effekt har du ett neutralt luftflöde, ska du då sätta in en till bör du öka antalet som blåser IN och därför skapa ett positivt luftflöda, mer in än ut.
Varför? Jo, det underlättare både för värmeutförseln och att hålla damm ute.
Mer luft i lådan betyder att den varma luften kommer tryckas uppåt mer mot utblås. Mer luft i lådan betyder att damm inte kommer sugas in passivt från golv genom springor (då luften istället kommer sippra ut där).

Visa signatur

<| Phenom II X2 550 @ X4 3,4 Ghz | GA-MA790X-UD4 | 4 Gb OCZ Platinum DDR2 6400 @ 4-4-4-12 | XFX HD4850 1Gb | HAF 922 |>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
sidofläkt är ju till för GFX. dvs in med luft till gfx kylaren. som spottar ut den.

en grafikkorts fläkt tror jag inte hinner spotta ut all luft som en 120mm för in:D

Visa signatur

AMD 6000+/CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME /GIGABYTE GA-M57SLI-S4 /Nvidia 8800GTS OC2 640Mb/ Syncmaster 931Bf/ corsair VX450W/ ANTEC three hundred/MX-518

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fadiie
Ett annat tips är ju att tänka på om man får positivt eller negativt luftflöde beroende på hur man sätter fläktarna.

Om du t.ex. har 2 fläktar in och 2 fläktar ut, har och de har samma effekt har du ett neutralt luftflöde, ska du då sätta in en till bör du öka antalet som blåser IN och därför skapa ett positivt luftflöda, mer in än ut.
Varför? Jo, det underlättare både för värmeutförseln och att hålla damm ute.
Mer luft i lådan betyder att den varma luften kommer tryckas uppåt mer mot utblås. Mer luft i lådan betyder att damm inte kommer sugas in passivt från golv genom springor (då luften istället kommer sippra ut där).

detta lät mycket logiskt och avancerat på samma gång;) bra skrivet

Visa signatur

AMD 6000+/CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME /GIGABYTE GA-M57SLI-S4 /Nvidia 8800GTS OC2 640Mb/ Syncmaster 931Bf/ corsair VX450W/ ANTEC three hundred/MX-518

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fadiie
Ett annat tips är ju att tänka på om man får positivt eller negativt luftflöde beroende på hur man sätter fläktarna.

Om du t.ex. har 2 fläktar in och 2 fläktar ut, har och de har samma effekt har du ett neutralt luftflöde, ska du då sätta in en till bör du öka antalet som blåser IN och därför skapa ett positivt luftflöda, mer in än ut.
Varför? Jo, det underlättare både för värmeutförseln och att hålla damm ute.
Mer luft i lådan betyder att den varma luften kommer tryckas uppåt mer mot utblås. Mer luft i lådan betyder att damm inte kommer sugas in passivt från golv genom springor (då luften istället kommer sippra ut där).

Så... du säger att det är bättre att ha tre st "in" och två st "ut" än tvärtom? ^^

Visa signatur

Cooler Master Scout | Två st GTX 260 | 4 GB ram 1066 MHz | Corsair 650w | AMD Phenom II x4 940 | Asus M4N72-E | Windows 7 Pro | BenQ 24" LCD G2412HD

Permalänk
Medlem

I mitt Antec 300 har jag att de två i fronten och sidofläkten blåser in. Den där bak och i toppen blåser ut. Funkar bra med sli då korten idlar på ca 40-45 grader

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zynox
Så... du säger att det är bättre att ha tre st "in" och två st "ut" än tvärtom? ^^

Japp! Precis som ventilation i ett hus. Där strävar man att ha ett litet övertryck.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel-en
Japp! Precis som ventilation i ett hus. Där strävar man att ha ett litet övertryck.

Okej, tack

Visa signatur

Cooler Master Scout | Två st GTX 260 | 4 GB ram 1066 MHz | Corsair 650w | AMD Phenom II x4 940 | Asus M4N72-E | Windows 7 Pro | BenQ 24" LCD G2412HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zynox
Okej, tack

Jag ber om ursäkt "lurades" lite. Det ska givetvis var tvärtemot vad man strävar efter i hus. Där vill man givetvis ha ett litet undertryck. För att inte trycka ut fukt i väggarna. I ett chassi vill man ju dock hjälpa till att trycka den varma luften ur chassit. Så fadiie: s exempel/förklaring var bättre.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid trott att undertryck var det bästa eftersom man får ett jämnare flöde och inte sprutar in all luft på bara en del i datorn. Har ett Antec p182 och har
Utåtblåsande fläktar: Top fläkt 120mm -low , Bakfläkt 120mm -low, Grafikkortsfläkt, och nätagget i bottenkammaren

Inåtblåsande: front 120 mm -mid.

Jag har hört om folk som vänder på top fläkten och låter den dra in luft, vore det fördelaktigt för mig?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Att vända på topfläkten låter inte som en bra idé oavsett hur man ser det med över/undertryck.. Då varm luft stiger uppåt är ett utblås i överkant optimalt.

Gjorde en ful bild.

Vid undertryck kommer lite mer turbulens bildas, vilket innebär att mer av den varma luften kommer att bli kvar i chassit.
Jag gjorde det enkelt med bara ett insug och ett utblås. Och endast en värmekälla, ett svart hål som vi kan kalla processor.

Genom att blåsa UT mer luft, kommer den luften som är kvar att spridas ut åt alla håll för att täcka ytan. Detta kommer även gälla varmluften, som då kanske börjar ansamlas i större skala t.ex. uppe vid DVD-enheten. (Den kommer dock inte stanna där utan hela tiden virvla runt i chassit i en liten circel så att säga).

Genom att suga IN mer luft, kommer det finnas nog med luft i hela chassit för att det redan ska råda en jämvikt. Då kommer istället det mesta av luften, därmed även varmluften, att färdas raka vägen mot utblåset.

Visa signatur

<| Phenom II X2 550 @ X4 3,4 Ghz | GA-MA790X-UD4 | 4 Gb OCZ Platinum DDR2 6400 @ 4-4-4-12 | XFX HD4850 1Gb | HAF 922 |>