Permalänk
Medlem

Lite hjälp med datorbygge

Hej alla,

nu är det så att jag försöker sätta ihop min dator och har lite frågor(kan vara lite pinsamma men men) :).

Har följande:

Antec Twelve Hundred
Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, DDR3
XFX Radeon HD4890 XXX 1GB
650W Corsair CMPSU-650TXEU

Frågor:

1) I chassit finns två sladdar för ljud AC97 och HDA. Verkar som om att moderkortet stödjer båda. Vilket ska man använda?

2) Har en äldre hdd som jag tänkte ha (Serial ATA/150). Stödjer Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Serial ATA/150 ? Jag är nästa säker att det ska gå men bättre kolla upp med er kunniga.

3) I installations guiden för grafikkortet så står det att man ska koppla 2 st pci express sladdar till kortet. Jag har fått 2 st 6 pins sladdar. Dum fråga kanske men varför ska man ha 2? Och om man tittar på sladden så ser man att på en sida är det 6 pin medans på den andra är det 6 pin + 2 pin som verkar grena ut från 6 pin. Vad är de för?

Är ganska ny på det här så som sagt kan vara dumma frågor för er men jag är tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

1. För vad? Koppla till ett NVIDIA grafikkort? ATI grafikkort du skriver i listan har ett eget ljudkort inbyggt i grafikkortet så det är knappast nödvändigt.

Men vist. Hittar du något ställe så vist kan du pröva sätta i kabeln och se om du får kan välja flera ljud källor när du koppla med HDMI kabel till TV/skärm.

2. SATA HDD är bra att koppla i men Windows bör du installera om. Slipper fel om Windows ens startar och datorn går garanterat snabbare än om du skulle köra vidare med den gamla.

3. Den vill ha 2 sladdar för den behöver extra ström. Varje sladd från nätagget leverera en viss mängd ström.
(6 pin + 2 pin) Så att sladden även passar till andra grafikkort som kräver 8 pin genom att sätta ihop den där.

Permalänk
Medlem

Tack panpo98 för det väldigt snabbar svaret :).

Angående punkt 1 så trodde jag att om man vill utnyttja in- och utgång för ljud så behöver man koppla in antingen AC97 eller HDA. Men de funkar utan dessa då om jag förstod dig rätt?

Permalänk
Medlem

Vänta, Jag läste fel. Jag trodde det stod från moderkortet.
Jag gissar nu vad de står för.

HDA = High Definition Audio
(AC97 = Audio Connector 1997)

HDA låter nyare och bättre än AC97.

Snygg låda du har.
http://www.sweclockers.com/recension/?id=6117

Permalänk
Medlem

Jaha oki men då får jag testa med HDA :)....tack för hjälpen. Håller med att lådan är snygg dock så är den kanske en aning för stor

Permalänk
Medlem

En fråga till...kan man kolla tempen på cpu:n (AMD Phenom2 X4 955 BE) med mitt moderkort och i så fall hur gör man?

Permalänk
Medlem

Använd dig av CPU-Z, Everest eller ngt annat program. Kmr inte på några fler för tillfället.

EDIT: Felstavning

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnti
Använd dig av CPU-Z, Everest eller ngt annat program. Kmr inte på några fler för tillfället.

EDIT: Felstavning

tack jonnti!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
[B] Vänta, Jag läste fel. Jag trodde det stod från moderkortet.
Jag gissar nu vad de står för.

HDA = High Definition Audio
(AC97 = Audio Connector 1997)

HDA låter nyare och bättre än AC97.

Jag har lika dan låda som Asskim och fundera också på detta men anslöt bara HDA sladden. Hoppas att det går bra e också lite n00b på området:P..