Permalänk
Medlem

Andrahansvärdering

Hej!

Jag går i tankarna att sälja av min stationära dator, men har absolut ingen aning om vad som är ett rimligt 2:a handsvärde. Uppskatta med/eller utan skärmen, som jag är fruktansvärt nöjd med och eventuellt vill spara om jag sätter ihop en ny burk (inget jag planerar atm dock).

Detta är mer eller mindre mitt system:

OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4096MB KIT,
w/two 2048MB PC6400 XTC, CL5-5-5-15

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz
Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt

Asus P5B Premium Vista Edition, P965,
Socket-775, ATX, 2xGbLAN, DDR2,PCI-Ex16

Hiper Nätaggregat ATX 580W Svart,
18dB,120mm Fläkt,4xSATA,2XPCI-E,20/24pin

Gainward GeForce 8800GTS 640MB GDDR3,

Western Digital Raptor 74GB SATA
8MB 10000RPM (2st i raid)

BenQ 24" widescreen skärm (har ej betäckningen just nu, men kan kolla rätt enkelt).

Någon Shark låda

Orginal kylning

/ Scontan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scontan

BenQ 24" widescreen skärm (har ej betäckningen just nu, men kan kolla rätt enkelt).
/ Scontan

Jag misstänker att skärmen inte har någon betäckning alls, haha. Det betyder nämligen något helt annat än du tänkde dig
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bet%C3%A4ckning_%28veterin%C3%A4...

Ja... vad får man för ett sådant system idag? Utan skärm... kanske 4500;-

500:- minnen - högt räknat
1000:- processor
500:- moderkort
300:- nätagg
500:- grafikkort
1000:- hårddiskar
Chassi 3-400:-

Lite tillägg med DVDläsare och sådant så är du uppe i 4500.

Jag kanske är lite off på några prisgissningar... vem vet? Har värderat med tanke på efterfrågan och slitage. Ett chassi slits inte och minnesstickor är lättanvända i alla byggen.

Begagnade högvarvshårddiskar... well de slits dessutom får man 150Gig raptor för 1500 ny idag.

Processorn är jag lite osäker på faktiskt.

Moderkortet - säkerligen dyrare vid inköp, men vem vill ha sockel775 idag? There is a new sheriff in town...

Grafikkort, ja 8800GTS är utklassat av kort som ligger under 1500:- och dessa kommer med garanti och obruten förpackning.

Ja... nätagget. De har en livslängd och du har kanske använt hälften av denna... who knows.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

hah så det kan gå mitt i natten, skulle nog ha vart benämning ja

Hmm så komplett med skärmen kanske 6000:- inte är helt orimligt? (6000 och prutbart då kanske).

Permalänk
Avstängd

3-4000:- på locket, 2-3000:- här.

500:- minnen - högt räknat - ddr2 minnen är gammalt
1000:- processor - sålde min q6600 för 500:-
500:- moderkort - LGA775, behöver inte säga mer
300:- nätagg - Okej pris
500:- grafikkort - Vem skulle vilja köpa en sån begagnad?
1000:- hårddiskar - Gammla hdd är inte värda något
Chassi 3-400:- - ???

Som du ser är sådana delar knappt värda något nuförtiden. Dock kan du få ut 4000:- för den på blocket. De 4000:_ räcker till ett moderkort, minnen och en i5 =).

Permalänk
Medlem

Inte tänkt att skaffa någon ny maskin i dagsläget ändå, och använder inte heller den andra. Står nerpackad till ingen nytta. (använder en basic laptop istället).

Permalänk
Medlem

ni underskattar överpriserna hos blocket!

jag såld mitt 8800gta 320mb utan kartong, kvitto mm för 800kr, sen sålde jag en gammal hp dator för 2000kr i veckan:
amd althon 4400+ single-core
inbyggdgrafik
160gb hårddsik
250w näätagg

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
ni underskattar överpriserna hos blocket!

jag såld mitt 8800gta 320mb utan kartong, kvitto mm för 800kr, sen sålde jag en gammal hp dator för 2000kr i veckan:
amd althon 4400+ single-core
inbyggdgrafik
160gb hårddsik
250w näätagg

Elakt.

OnT: Din dator är inte värd att sälja, ge bort den till en släkting som behöver den mer än dig. Jag plockade ihop en komplett dator som rocks the socks av din dator för 5500kr Begagnat priset på kompletta datorer är idag nästan lika med noll.

Man får skit bra grejer som är bra mycket bättre än 1-2 år gammal hårdvara för runt samma pris som man vill ha sitt sålt för att få nått ut för det.

Sälj det i delar på tradera, eller ge bort det till småkusiner eller syskon, syskonbarn.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite, vad tror ni för detta system då?

Processor : Intel core 2 Quad Q8200 - 2.33Ghz

Moderkort : nForce-780i SLI

Minne : Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 2X2GB

Nätaggregat : Corsair 750W

Grafikkort : 1st MSI GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA
1 st Gigabyte GeForce GTX 260+ OC 896MB

DVD : Dvd-brännare

HDD:750 Gb SATA

CPU-kylare: Zalman CNPS9500

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnum47
lånar tråden lite, vad tror ni för detta system då?

Processor : Intel core 2 Quad Q8200 - 2.33Ghz

Moderkort : nForce-780i SLI

Minne : Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 2X2GB

Nätaggregat : Corsair 750W

Grafikkort : 1st MSI GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA
1 st Gigabyte GeForce GTX 260+ OC 896MB

DVD : Dvd-brännare

HDD:750 Gb SATA

CPU-kylare: Zalman CNPS9500

5k?

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

okej tack för snabbt svar

Permalänk
Proffsmoddare

Den är nog värd mer i delar.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sack
Elakt.

OnT: Din dator är inte värd att sälja, ge bort den till en släkting som behöver den mer än dig. Jag plockade ihop en komplett dator som rocks the socks av din dator för 5500kr Begagnat priset på kompletta datorer är idag nästan lika med noll.

Man får skit bra grejer som är bra mycket bättre än 1-2 år gammal hårdvara för runt samma pris som man vill ha sitt sålt för att få nått ut för det.

Sälj det i delar på tradera, eller ge bort det till småkusiner eller syskon, syskonbarn.

Ähh, lägg ett ägg. Klart att den är värd att sälja. 4000:- är nog inte orimligt för datorn. Framförallt med tanke på hårddiskarna. Som tidigare nämnts skall man inte underskatta blockets/traderas priser.

Kanske lättare att få ut värdet på delarna var för sig, men å andra sidan innebär det mer jobb såklart...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ähh, lägg ett ägg. Klart att den är värd att sälja. 4000:- är nog inte orimligt för datorn. Framförallt med tanke på hårddiskarna. Som tidigare nämnts skall man inte underskatta blockets/traderas priser.

Kanske lättare att få ut värdet på delarna var för sig, men å andra sidan innebär det mer jobb såklart...

Framförallt med tanke på hårddiskarna? Med tanke på att det är ur den äldsta revisionen av raptordiskar så har de inte något speciellt högt värde, inte för mig och troligen inte för någon som vet vad de köper. När man kan få en ny dator, med quadcore, ett väldigt mycket bättre grafikkort osv med garanti, och som är sprillans nytt för 1500kr mer så anser jag inte att det är rimligt med 4000kr för den datorn.

För att få samma prestanda idag kan man nog till och med gå under eller åminstone runt omkring 4000kr, direkt från affär.

Men visst, man ska inte underskatta att man kan lura på människor datorer på blocket.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sack
Framförallt med tanke på hårddiskarna? Med tanke på att det är ur den äldsta revisionen av raptordiskar så har de inte något speciellt högt värde, inte för mig och troligen inte för någon som vet vad de köper. När man kan få en ny dator, med quadcore, ett väldigt mycket bättre grafikkort osv med garanti, och som är sprillans nytt för 1500kr mer så anser jag inte att det är rimligt med 4000kr för den datorn.

För att få samma prestanda idag kan man nog till och med gå under eller åminstone runt omkring 4000kr, direkt från affär.

Men visst, man ska inte underskatta att man kan lura på människor datorer på blocket.

Anledningen till att jag nämnde hårddiskarna var att utan dem hade jag nog värderat ned datorn... till närmre 3000:-
Som jag skrev i början så är de såklart använda ett tag. Men prestandan på dem i raid jämfört med en enkel hårdisk i 7200rpm, ja det gör ju en del skillnad.
Sedan så är det helt ok för mig iaf att försöka sälja grejer på blocket för tokpriser. 15000:- för motsvarande dator om man vill. Så länge man inte marknadsför den ojuste med vilseledande argument. Kan bli en aning svårsåld för 15 papp dock ;).

Men, jag backar en del på priset iaf. Satte precis ihop ett liknande system som presterar ungefär lika, fast utan snabba hårrdiskar i raid och det slutade på under 5000:-, ja. Exklusiver montering visserligen, men ja... what the heck.
Så, ja... 4000 kanske är att ta i ändå. Fast prova kan man ju alltid.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har nu fått sålt burken, med en del kringutrustning(5.1 ljudsystem, basic headset, basic handkontroll, enkel mus/tungentbord etc), och skärmen.

Landade på 5200:- så jag känner mig relativt nöjd. Lite tråkigt att bli av med burken, som kommer saknas, men vad gör man inte när platsen inte finns?

Tack för hjälpen med värderingen.