Define R2 - dämpmattorna lossnar

Permalänk
Medlem

Det var vad återförsäljaren först föreslog.
Fick nytt mail idag och alla som har problem kommer att få någon typ av kit för att reparera.

Nu sitter mina mattor där dom ska och kommer garanterat sitta kvar och jag är inte så orolig över garantier på en produkt för 700kr.
Det bästa är väll att få det här kitet eller nya mattor från Fractal om man orkar vänta.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

Har nu monterat in allt. Det känns bra, isoleringen på sidoplåtarna sitter lite dåligt i kanterna, så jag får hoppas att den sitter kvar, annars finns det lim hemma. Hade problem med att kabeln som går från PSU:n in i moderkortet var för kort att dra runt på baksidan, men har beställt en förlängning så det löser sig.

Har en fråga ang. fläktkontrollern. Hör ingen skildnad på ljudnivån när jag vrider på den. Men det kanske är för att resten av mitt system låter så mkt, osäker där. Hade iaf vart trevligt med ett plus och minus tecken bak på, så man ser åt vilket håll man reglerar.

Men som sagt är jätte nöjd hittils!Stort plus för den isolerade "dörren" fram på chassit, gör att man får bort endel av det störande ljudet när man har en cd i cdläsaren. Har även sänkt min chassietemperatur med ca 10c från förra chassit, det gamla hade enbart 2st 80mm Noctua som ventilation, blir lite bättre drag med 120. Passade på att byta ut cpukylarfläkten mot en av dom 80mm Noctua som satt i gamla chassit :), blev både tystare och 5c svalare.

Hoppas bara sidoplåtsisoleringen inte lossnar som sagt annars är det betyg 4 av 5 med tanke på det låga priset och den höga kvaliten i helhet.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
Fractal, mina plattor ser "bubbliga" ut. Trycker man på "bubblorna", så hör och känner man att "klistret" fäster igen. För att sedan direkt efter lossa, och "bubblan" åker ut igen.

Ingår detta problem då i det du pratar om, eller måste plattan faktiskt ha lossnat?

Det får du själv avgöra. Det låter ju som att mattan sitter fast, men det är givetvis inte bra att den är bubblig. Men som svar på ditt fråga - det räcker med att mattan sitter ojämnt för att du ska kunna få en ny!

[QUOTE]
(samt, tror ni i så fall att det går att få en fläktkontroller utskickad i samma paket då min va DOA)
[/QUOTE]

Självklart!

[QUOTE]
Tacksam för svar, annars måste jag säga att jag är GRYMT nöjd med chassit. Mitt bästa hittils, samt det är alltid trevligt när ni finns med på entusiast sidorna och svarar era kunder direkt!
[/QUOTE]
Tack för berömmet!

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Förbrukar man garantin om man limmar dit plattorna själv igen?

Nejdå, inga problem.

Permalänk

Sitter plattorna lite löst i kanten kan man ju trycka dit de igen, gick för mig iaf och det sitter som berget när man väl tryckt tillbaka plattan

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Har nu monterat in allt. Det känns bra, isoleringen på sidoplåtarna sitter lite dåligt i kanterna, så jag får hoppas att den sitter kvar, annars finns det lim hemma. Hade problem med att kabeln som går från PSU:n in i moderkortet var för kort att dra runt på baksidan, men har beställt en förlängning så det löser sig.

Min dator är moterad och klar och i full drift.
Jäkligt nöjd med allt nu.
Jag skruvade bort "locken" some mattorna ska sitta på och limmade dem på jobbet. Så nu är det bara att skruva in dem igen.
Alla kablarna räckte till på mitt corsair nätagg, skönt att få ut allt på baksidan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Har en fråga ang. fläktkontrollern. Hör ingen skildnad på ljudnivån när jag vrider på den. Men det kanske är för att resten av mitt system låter så mkt, osäker där. Hade iaf vart trevligt med ett plus och minus tecken bak på, så man ser åt vilket håll man reglerar.

Jag struntade i den, kör 140mm i botten och 120 back via moderkortet.
Låter dem gå max, låter ändå så lite.
120mm fram går också max direkt från 4-pins.

Beställde lite grejer idag.
Bl.a en till 120mm fläkt att sätta i fram för änu bättre luftflöde, de låter ändå så lite och en tystare CPU kylare.

Ny kylare till GPU är beställt sen tidigare men jag väntar ännu på leverans.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenke

Alla kablarna räckte till på mitt corsair nätagg, skönt att få ut allt på baksidan.

Ny kylare till GPU är beställt sen tidigare men jag väntar ännu på leverans.

Min 8pin fick man sträcka på så räckte den precis

En Accelero s1 passar utan problem iaf

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Det låg en lös platta i mitt chassi när jag öppna det, utan några hål typ 1.5dm*1.5dm. Någon som vet vad den ska va till, är det bara en xtra platta för jag hittar ingenstans som det kan ha lossnat ifrån.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av westman91
Det låg en lös platta i mitt chassi när jag öppna det, utan några hål typ 1.5dm*1.5dm. Någon som vet vad den ska va till, är det bara en xtra platta för jag hittar ingenstans som det kan ha lossnat ifrån.

Ska sitta för en av fläktplatserna i taket eller den i chassisidan.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Ska sitta för en av fläktplatserna i taket eller den i chassisidan.

Tyvärr alla hål har plattor förutom den i botten, men vettefan om det ska vara nån där

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av westman91
Tyvärr alla hål har plattor förutom den i botten, men vettefan om det ska vara nån där

nej det ska de inte vara Du har en extra helt enkelt

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Är det hela plattan då?
Så det inte är mattan som släppt från plattan i toppen..

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
nej det ska de inte vara Du har en extra helt enkelt

Nä, det finns en platta som ska ligga klistrad ovanför DVD/CD stället. Kolla om det i finns någon där. Annars har du fått en extra.

Permalänk
Medlem

Varför är alla så hjälplösa? "Min platta är lös" och reklamerar chassit.
Nog måste man ju vara lite mer teknisk och komma på egna lösningar. Så svårt är det ju inte.. Jag menar, fästa en liten bitumenplatta ?

Permalänk
Medlem

dubbelsidig tejp?

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite
Varför är alla så hjälplösa? "Min platta är lös" och reklamerar chassit.
Nog måste man ju vara lite mer teknisk och komma på egna lösningar. Så svårt är det ju inte.. Jag menar, fästa en liten bitumenplatta ?

Tanken med tråden är ju inte att reklamera chassin. Ingen så vitt jag hört har reklamerat något?
När jag upptäckte felet så gjorde jag tråden för att göra andra uppmärksamma på felet.

Enkelt att limma dit, mina sitter som ten nu.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenke
Tanken med tråden är ju inte att reklamera chassin. Ingen så vitt jag hört har reklamerat något?
När jag upptäckte felet så gjorde jag tråden för att göra andra uppmärksamma på felet.

Enkelt att limma dit, mina sitter som ten nu.

Själv har ja värken behövt limma eller reklamera än. Men som sagt, alla har väl lite lim hemma? Annars finns det säkert på närmaste ICA butik. Jag är toknöjd med chassit!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Fractal Design:
Vi är flera här på formet (säkert 5-6 st just nu vad jag har sett) som har problem med att bitumenplattorna luktar väldigt starkt & fränt. Jag har nu haft mitt chassi hemma & uppackat i 6 dagar & haft det på vädring i timtal på balkongen.
Lukten från plattorna minskar då något, men kommer sen tillbaka igen på full styrka när chasiit stått inne i rumstemp några timmar igen.

Jag har alltså ännu inte installerat några komponeneter in mitt chassi för att jag först ville se om denna fräna lukt avtar något.

Har ni lust att kommentera detta problem med, alltså:
- är det så att dessa bitumenplattor luktar generellt?
- eller är det så att plattorna inte normalt ska lukta, dvs att det är jag & flera till som har haft otur med våra chassin?
- om vi har haft denna otur, ska vi då returnera våra chassin till återförsäljaren & kan få ett nytt eller anser ni att denna lukt bör avta?

- en kille här på forumet skrev i en annan tråd att lukten från bitumenplattorna troligen ökar då dessa värms upp, det låter ju tyvärr ej lovande...

Om fler har detta problem, dela gärna med Er med infohär så man kan lösa detta.
Mvh
/Stefan

Permalänk
Medlem

När jag drog igång min dator luktade det ganska mycket i och med att den vart varm.
Nu har jag kört datorn i ca en vecka ca 6-8 timmar om dagen.
Dag 1-3= Ganska så stark lukt
Dag 4-5= Ganska lite lukt, men fortfarande lite störande
Dag 5- = Lite störande lukt vid uppstart, men sen avtagande.

Min uppfattning är att lukten tilltar vid värme men sedan avtar allt eftersom att den blivit uppvärmd X antal gånger.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk

I mitt chassi hade dämpmattan på vänster sida lossnat i frakten. Bara att trycka fast den igen och nu sitter den fast! Detta är den enda nackdelen jag hittat med chassit än så länge..

Visa signatur

Workstation: MSI P55 CD53 :: i7 860 2.83GHz :: 2x2GB 1600MHz :: 8600GT :: Intel 80GB X25-M G2 + 3,5TB :: X-Fi XtremeGamer :: Antec 550W Modular :: Fractal Design Define R2 ::
Bärbar: Intel Macbook 13,3" ::
HTPC: Fusion Black :: 4400+ :: 2x1GB :: 500GB :: X-Fi XtremeMusic :: Win 7 :: XBMC Mediastream ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenke
När jag drog igång min dator luktade det ganska mycket i och med att den vart varm.
Nu har jag kört datorn i ca en vecka ca 6-8 timmar om dagen.
Dag 1-3= Ganska så stark lukt
Dag 4-5= Ganska lite lukt, men fortfarande lite störande
Dag 5- = Lite störande lukt vid uppstart, men sen avtagande.

Min uppfattning är att lukten tilltar vid värme men sedan avtar allt eftersom att den blivit uppvärmd X antal gånger.

Mitt luktar också. Är inne på dag två nu. Men jag tycker att de luktar lite som att sätta sig i en helt ny bil :P. Är övertygad om att lukten kommer gå bort om några dagar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe_Sthlm
Fractal Design:
Vi är flera här på formet (säkert 5-6 st just nu vad jag har sett) som har problem med att bitumenplattorna luktar väldigt starkt & fränt. Jag har nu haft mitt chassi hemma & uppackat i 6 dagar & haft det på vädring i timtal på balkongen.
Lukten från plattorna minskar då något, men kommer sen tillbaka igen på full styrka när chasiit stått inne i rumstemp några timmar igen.

Jag har alltså ännu inte installerat några komponeneter in mitt chassi för att jag först ville se om denna fräna lukt avtar något.

Har ni lust att kommentera detta problem med, alltså:
- är det så att dessa bitumenplattor luktar generellt?
- eller är det så att plattorna inte normalt ska lukta, dvs att det är jag & flera till som har haft otur med våra chassin?
- om vi har haft denna otur, ska vi då returnera våra chassin till återförsäljaren & kan få ett nytt eller anser ni att denna lukt bör avta?

- en kille här på forumet skrev i en annan tråd att lukten från bitumenplattorna troligen ökar då dessa värms upp, det låter ju tyvärr ej lovande...

Om fler har detta problem, dela gärna med Er med infohär så man kan lösa detta.
Mvh
/Stefan

Vi har i produktutvecklingen uppmärksammat att vissa av bitumen-plattorna luktar, lukten varierar dock vilket sannolikt beror på varierande exponering mot luft i tillverkarens lager. Vi testade dock att ta upp ett tjugotal chassin som luktade lite mer, öppnade sidopanelerna, ställde in dem i ett värmerum och lät dem stå ett par dagar. Lukten försvann i princip helt och vi betraktade dem som luktlösa.

Jag är därför övertygad om att lukten kommer försvinna inom kort, även i ett varmt system. Skulle den inte göra det för just dig och du upplever den som störande, då kan vi skicka ut ett nytt bitumen-kit till dig (kontakta isåfall din ÅF). I den senaste revisionen av våra bitumen-kit har vi nämligen tagit fram en lite annorlunda blandning som ska ge mindre risk för lukt.

Permalänk
Medlem

Precis, bättre att dra igång och köra om man inte har en bastu hemma att ställa chassit i.
Att vädra på balkong hjälper nog inte utan det behövs värme för att driva ut ev. lukt.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk

När nu ändå FD är inne i denna tråden passar jag på att fråga här, vet inte om det var powerknappen som orsakade kortis i mitt moderkort eller inte men det spelar mindre roll nu då det redan är åtgärdat, men min powerknapp fungerar inte. Jag har inte tid och ork att plocka isär allt och köra reklamation för den sakens skull, och undrar då. finns det möjlighet att köpa en ny knapp och är det enkelt att byta ut den i så fall? jag fick ta powerknappen från mitt gamla chassi, och jag fick i stort sett demontera hela den lådan för att få bort den..

Men så vill jag ju inte ha det med en sladd ut ur lådan med en switch för att starta/stänga av.

Annars är jag nöjd med chassit, mina plattor satt lite löst dom med, men inga problem att trycka dit dom, har ej heller känt någon lukt, mer är det man brukar känna när man köper något nytt:)

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artifaction
När nu ändå FD är inne i denna tråden passar jag på att fråga här, vet inte om det var powerknappen som orsakade kortis i mitt moderkort eller inte men det spelar mindre roll nu då det redan är åtgärdat, men min powerknapp fungerar inte. Jag har inte tid och ork att plocka isär allt och köra reklamation för den sakens skull, och undrar då. finns det möjlighet att köpa en ny knapp och är det enkelt att byta ut den i så fall? jag fick ta powerknappen från mitt gamla chassi, och jag fick i stort sett demontera hela den lådan för att få bort den..

Men så vill jag ju inte ha det med en sladd ut ur lådan med en switch för att starta/stänga av.

Annars är jag nöjd med chassit, mina plattor satt lite löst dom med, men inga problem att trycka dit dom, har ej heller känt någon lukt, mer är det man brukar känna när man köper något nytt:)

Självklart ska du ha en ny knapp. Kontakta din återförsäljare så ska vi lösa det!

Permalänk

Ok, tack Fractal Design & Svenke m.fl för era informativa svar om plattornas lukt etc.
Då låter det ju hoppfullt igen, ska ta & montera in alla delar i mitt chassi sen då (efter att även ha kollat om alla bitumenplattorna sitter fastlimmade på korrekt sätt) & sen börja varmköra det för att få bort lukten succesivt.

Måste oxå få tacka Fractal för att ni svarar så snabbt & här i detta bra forum, respekt!!

Mvh
/Stefan

Permalänk
Medlem

Riktigt informativ läsning detta altså.
Jag ska åka och hämta mitt chassi idag och kommer naturligtvis kontrollera allt som sagts i tråden.
Tack för info alla

Permalänk

Ojoj, jag fick mitt chassi idag från webhallen, trots att det inte stått någonting om en ny leverans på deras sida.

Första intrycket är gott, verkar redigt och stabilt. Det första jag la märke till var lukten av Biltema i chassit, men det var inte otäckt stark lukt, ganska behagligt.
det ska bli roligt att se om monteringen går smidigt imorgon. Jag tänkte montera in en reset-knapp någonstans också, får se hur det går.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av westman91
Det låg en lös platta i mitt chassi när jag öppna det, utan några hål typ 1.5dm*1.5dm. Någon som vet vad den ska va till, är det bara en xtra platta för jag hittar ingenstans som det kan ha lossnat ifrån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj skarp
Nä, det finns en platta som ska ligga klistrad ovanför DVD/CD stället. Kolla om det i finns någon där. Annars har du fått en extra.

Precis detta möttes jag av ikväll när jag glad i hågen öppnade mitt paket (beställt från Alina). En ensam platta bitumen låg och skräpade vid nätaggets monteringsplats. Kollade runt i chassit och såg inget som saknades, men däremot poängterade jag att plåten var synlig rakt ovanför den översta 5.25-tumsplatsen. Antog att det helt enkelt var så det skulle vara. Nu vet jag bättre, tack!

Jag har redan skickat iväg ett mail till Alina. Förhoppningsvis får jag nya bitumenplattor då de som satt på chassits sidoplåtar också verkade vilja ge sig i kanterna.

Ska man rengöra plåten på något vis innan man fäster de nya plattorna?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

ah verkar som det är där min också ska sitta verkar dock som allt annat sitter fast så får väll bli till att sätta fast den me nått lim.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit