Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingOfSweden
Behöver källa på det här, men jag har sett flera paket med moderkort som enligt specifikationerna inte ska stödja 1600 MHz men där man har köpt det ändå. Folk påstår alltså att det funkar ändå, är det så eller inte?

Här står det vilka hastigheter på minnena moderkortet stödjer:
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec...
Jag skulle personligen inte köra på det då tillverkaren hävdar något annat, men om folk har klarat göra det så kan man likaväl köra på 1666mhz men inget jag skulle rekommendera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreaC
ska du köra i5 så antar jag att du utesluter cf? Då borde du dra ner nätagget till 550w

Han behöver inte utesluta CF bara för han kör i5 system, visst de billigare moderkorten har 16x och 4x så det är inte allt för optimalt men med 8x dual så är det som Jensih att man förlorar enbart 5% med de nuvarande grafikkorten på marknaden och det är inget att bli deprimerad för. Annars är 650wattaren en bra framtidsförsäkring.

Permalänk
Medlem

ja hade tänkt att köra cf senare i framtiden men du tänkte ja köra med ett kort, men efter att ha läst de ni har skrivit så undrar jag, hur mkt förlorar ja i cf om ja kör med mitt paket som ja klistrade in i de andra inlägget?

Permalänk
Avstängd

Asså bara för att poängtera vet inte vilka test NI som hävdar en förlust på 5% för CF med i5. Är ni LOLIGA?. 5850 i CF även med 16 + 4 som har du kanske 1-2%. Ifall du kör typ 2st 4870x2 så kanske du kommer upp i sådana siffror.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deve
Asså bara för att poängtera vet inte vilka test NI som hävdar en förlust på 5% för CF med i5. Är ni LOLIGA?. 5850 i CF även med 16 + 4 som har du kanske 1-2%. Ifall du kör typ 2st 4870x2 så kanske du kommer upp i sådana siffror.

Här har du ett test där de jämför ett 16x dual och 8x dual, varpå man kommer fram att det är 2-7% skillnad när de kör 5800serien i CF. http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3649&p=1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deve
Asså bara för att poängtera vet inte vilka test NI som hävdar en förlust på 5% för CF med i5. Är ni LOLIGA?. 5850 i CF även med 16 + 4 som har du kanske 1-2%. Ifall du kör typ 2st 4870x2 så kanske du kommer upp i sådana siffror.

Varför köpa ett system som redan idag har en flaskhals?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mulig
Här har du ett test där de jämför ett 16x dual och 8x dual, varpå man kommer fram att det är 2-7% skillnad när de kör 5800serien i CF. http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3649&p=1

Det e ju lite skillnad mellan 5850 och 5870, bandbräden e mkt större på 5870 och därför kanske får så högra siffror som 7%. Men i dom testerna jag har sett CF på 5850 så är det runt 2%

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
Varför köpa ett system som redan idag har en flaskhals?

För att ett i7 860 system drar 30-40% mindre ström till en förslut av 2% prestanda så känns det som ett svaret är givet

Permalänk
Medlem

varför inte i7 860 då kompenserar ni endel för prestandaförlusten i CF...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deve
För att ett i7 860 system drar 30-40% mindre ström till en förslut av 2% prestanda så känns det som ett svaret är givet

Det låter mäktigt när du skriver 30 - 40%, visst gör det?
Men när man ser till den faktiska skillnaden är det inte fullt så mäktigt.

Jag visste tyvärr inte att vi tog med elförbrukning i det här sammanhanget.
Hade jag vetat det hade du fått ett annat svar.

Idag handlar det om 2%, sure.

Ska man inte uppgradera datorn något så spelar väl det ingen roll,
men hur kul tror du det är vid nästa uppgradering?

Synd att undanröjja möjligheten till crossfire redan idag.

Permalänk
Avstängd

Men själva uppgraderingen är ju att köpa ett till 5850, Asså jag ialf uppgraderar inte mitt system varje år. Det blir en ny dator då nästa architecture kommer om ca 3 år

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deve
Men själva uppgraderingen är ju att köpa ett till 5850, Asså jag ialf uppgraderar inte mitt system varje år. Det blir en ny dator då nästa architecture kommer om ca 3 år

Lästa inte hela tråden, svarade inte på tråden.

Svarade på ditt inlägg om att vi var "lolliga" som klagade på I5.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deve
Asså bara för att poängtera vet inte vilka test NI som hävdar en förlust på 5% för CF med i5. Är ni LOLIGA?. 5850 i CF även med 16 + 4 som har du kanske 1-2%. Ifall du kör typ 2st 4870x2 så kanske du kommer upp i sådana siffror.

Är du MOGEN?

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Ja tycker att vi e lite offtopic nu, men som sagt, kommer mitt paket att fungera bra? ELr förlorar jag mkt på de?