Bygger ihop min vattenkylning (120.4, i7) MK2

Permalänk
Medlem
Citat:

Lyssnar man på yt klippen så har då en sflex e en lägre ljudnivå i 7(700rpm)-8v(800rpm) än en gt i 1450rpm(imo)

Dock så testade de fläktarna på två helt olika sätt, martin körde med en radiator, dvs med motstånd, xbit labs körde helt utan motstånd.

Gt i 10v(1450~1500rpm)

http://www.youtube.com/watch?v=bLgJomTh74w#t=1m54s

Sflex i 8v

http://www.youtube.com/watch?v=RcJ4Yr2krTk#t=0m53s

Oops ap15 är 1850 varianten, inte 1450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M4YH3M
Haha.

Du måste ha blivit inspirerad av murderboxen va?

Och hur har du fäst radiatorn i botten? Borrat?

Dont know this murrrderbox actually Jag blev inte inspirerad av andra än dem som skrev i denna och min förra tråd med tips och idéer samt Tom på chilledpc som kom med åsikter.

Radiatorn är fäst via ett fäste som i sin tur är fastskruvad i botten ja. Tom på chilled PC hade monterat radden åt mig redan (samt rengjort den) så vet ej om han borrade de 3 hålen men de ser inte nyborrade ut för mig, men jag blir osäker.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
Lyssnar man på yt klippen så har då en sflex e en lägre ljudnivå i 7(700rpm)-8v(800rpm) än en gt i 1450rpm(imo)

Dock så testade de fläktarna på två helt olika sätt, martin körde med en radiator, dvs med motstånd, xbit labs körde helt utan motstånd.

Gt i 10v(1450~1500rpm)

http://www.youtube.com/watch?v=bLgJomTh74w#t=1m54s

Sflex i 8v

http://www.youtube.com/watch?v=RcJ4Yr2krTk#t=0m53s

Oops ap15 är 1850 varianten, inte 1450

Hade 6st S-Flex för någon månad sedan men dom var helt skräp imo, måsta enda ner till ~400rpm för att öht kunna betraktas som tyst.
Vibrera som bara den oavsett montering, jobbig ljudbild m.m.
Skickade tillbaka alla till butiken och köpte GT istället, är som dag och natt.

Och ja, testerna visar 2 skilda användningsområden. GTs design är väl som mest framgångsrik där det behövs mycket tryck.

Men hur som helst är GT det bästa valet just nu om man söker mest prestanda per decibel, speciellt för radiator / kylfläns men även som chassifläkt.

Brukar vara ganska sparsam på god kritik men med GT kan man inte annat än bli nöjd som kund, kan vara att dess ljudbild lämpar sig perfekt för mina öron också.
Nexus är annars en all-time favorit pga dess mjuka ljudbild och framförallt utseendet, GT är ju fula som stryk imo.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

finns ingen butik som har Gentle Typhon hemma här i sverige för tillfället.. Indomo visste inte när dom skulle få hem fler.. vilken fläkt är näst bäst efter GT ? får inte kosta en förmögenhet heller

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Hade 6st S-Flex för någon månad sedan men dom var helt skräp imo, måsta enda ner till ~400rpm för att öht kunna betraktas som tyst.
Vibrera som bara den oavsett montering, jobbig ljudbild m.m.
Skickade tillbaka alla till butiken och köpte GT istället, är som dag och natt.

Och ja, testerna visar 2 skilda användningsområden. GTs design är väl som mest framgångsrik där det behövs mycket tryck.

Men hur som helst är GT det bästa valet just nu om man söker mest prestanda per decibel, speciellt för radiator / kylfläns men även som chassifläkt.

Brukar vara ganska sparsam på god kritik men med GT kan man inte annat än bli nöjd som kund, kan vara att dess ljudbild lämpar sig perfekt för mina öron också.
Nexus är annars en all-time favorit pga dess mjuka ljudbild och framförallt utseendet, GT är ju fula som stryk imo.

Jag håller med om att gt>sflex, testet som martin gjorde bevisade det, funderar själv på att byta ut alla mina sflex mot gts, dock 1150rpm varianten då jag ärligt talat inte har något behov av en fläkt som går i så pass "hög" rpm (1450).

Var bara påståendet att den i 1450rpm kunde matcha ljudnivån av en fläkt som går i 700-800rpm jag hade problem med(iaf om vi pratar annat än "öppen luft" scenarion).

25cfm genom en radiator låter ju trots allt mer än drygt 8-9cfm.

Sjukt nice fläkt dock, i drygt 1050rpm har den samma dba värde som en sflex i ~800rpm(på en radiator).

Och faktumet att den endast drar 1w gör ju att man kan ha 7st på en kanal, även om man har en "dålig" fläktkontroller.

Är dock lite förvånad över att du var så sjukt missnöjd med sflex, imo så har den exakt samma ljudbild som en nexus(sjukt subjektivt) fast med fördelen att den håller längre och kan köras horisontalt.

Kör mina i ~600rpm, och då kan jag endast höra pumpen/hårddiskarna.

Skaffar jag GTs så kan jag väl fläska på med 800-900rpm, kanske inte behöver göra det dock, beror på hur många radiatorer jag bestämmer mig för att köra med när jag har modifierat klart chassit(rymmer trots allt 6st 120.3 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r1cke
Dont know this murrrderbox actually Jag blev inte inspirerad av andra än dem som skrev i denna och min förra tråd med tips och idéer samt Tom på chilledpc som kom med åsikter.

Radiatorn är fäst via ett fäste som i sin tur är fastskruvad i botten ja. Tom på chilled PC hade monterat radden åt mig redan (samt rengjort den) så vet ej om han borrade de 3 hålen men de ser inte nyborrade ut för mig, men jag blir osäker.

Är radiatorn/fläktarna på något sätt vibrationsdämpade?

Är kanske därför du har problem med resonans, när jag hade ett tj07 så upplevde jag det som otroligt känsligt för vibrationer, vilket i slutändan ledde till att mitt tj07 nu står och samlar damm i ett förråd.

Har du tur så är ditt chassi inte lika jobbigt som mitt, då inget tj07 är identiskt pga tillverkningsmetoden.

En till sak som man kan göra med ett tj07 som kan leda till lite lägre ljudnivå och även lite bättre temp, det är att byta ut nätgallret i underdelen av dörren mot ett galler som inte är fullt lika restriktivt.

Permalänk
Nyregistrerad
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r1cke
Dont know this murrrderbox actually Jag blev inte inspirerad av andra än dem som skrev i denna och min förra tråd med tips och idéer samt Tom på chilledpc som kom med åsikter.

Radiatorn är fäst via ett fäste som i sin tur är fastskruvad i botten ja. Tom på chilled PC hade monterat radden åt mig redan (samt rengjort den) så vet ej om han borrade de 3 hålen men de ser inte nyborrade ut för mig, men jag blir osäker.

Haha okej, det är murderboxen på million-dollar-pc.com som jag snackar om.

Murderbox @ MDPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
Är radiatorn/fläktarna på något sätt vibrationsdämpade?

Är kanske därför du har problem med resonans, när jag hade ett tj07 så upplevde jag det som otroligt känsligt för vibrationer, vilket i slutändan ledde till att mitt tj07 nu står och samlar damm i ett förråd.

Har du tur så är ditt chassi inte lika jobbigt som mitt, då inget tj07 är identiskt pga tillverkningsmetoden.

En till sak som man kan göra med ett tj07 som kan leda till lite lägre ljudnivå och även lite bättre temp, det är att byta ut nätgallret i underdelen av dörren mot ett galler som inte är fullt lika restriktivt.

Ja det verkar lite vibrationskänsligt faktiskt, därav resonansen som jag nämnde, nu tycker jag det låter ganska "sansat" ändå, men ska def modda till fästena så småningom när tid/ork infinner sig, tack för tipsen, just tempen är inget som bekymrar mig dock, men vibrationsdämpande moddning ska inledas som sagt.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem

Ajust, kan jag få tips om kablage för att styra flera fläktar på en lina så jag slipper ockupera 2 st 5.25 slottar åt controlers?

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r1cke
Ajust, kan jag få tips om kablage för att styra flera fläktar på en lina så jag slipper ockupera 2 st 5.25 slottar åt controlers?

Finns att köpa Y-kopplingar.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Finns att köpa Y-kopplingar.

Inte hittat dessa då jag kollat mina "vanliga" nätbutiker, kan du peka mig i rätt riktning så söker jag upp dem om jag bara har ett namn på antingen artikeln i fråga eller en nätbutk som kan tänkas ha dem. Tusen tack.

Försökt söka på 3pin splitter o allt möjligt.

Mina vattenblock som är på ingång från USA har uppfunnit tidsresandet:

Bullet Out of Foreign Customs, July 10, 2009, 11:40 pm
Bullet Into Foreign Customs, July 10, 2009, 12:55 pm
Bullet Arrived Abroad, July 10, 2009, 12:55 pm, SWEDEN

awesome, först i Sverige med timetravel-approved vattenblock?

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk

förmodligen inte, tidskillnaden är sex timmar för det mesta

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inveramsay
förmodligen inte, tidskillnaden är sex timmar för det mesta

?

Bullet Out of Foreign Customs, July 10, 2009, 11:40 pm
Bullet Into Foreign Customs, July 10, 2009, 12:55 pm

Dvs de skickades in i tullen kl 12.55 PM (tidszon irrelevant), de skickades UR tullen kl 11.40 PM, thats like REALLY snabbt.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk

ah, nu förstod jag vad jag missade, det var verkligen snabbt

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r1cke
Inte hittat dessa då jag kollat mina "vanliga" nätbutiker, kan du peka mig i rätt riktning så söker jag upp dem om jag bara har ett namn på antingen artikeln i fråga eller en nätbutk som kan tänkas ha dem. Tusen tack.

Försökt söka på 3pin splitter o allt möjligt.

Mina vattenblock som är på ingång från USA har uppfunnit tidsresandet:

Bullet Out of Foreign Customs, July 10, 2009, 11:40 pm
Bullet Into Foreign Customs, July 10, 2009, 12:55 pm
Bullet Arrived Abroad, July 10, 2009, 12:55 pm, SWEDEN

awesome, först i Sverige med timetravel-approved vattenblock?

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/adapt...

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Fan v a snällt, nu har jag ett gäng sådana på ingående

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem

Sådär, då har jag installerat mitt nya vga block, ahhhh, tyyysssstnad

Beställde 2 block så blir att inhandla ytterliggare ett gtx 285 2gb om nån vecka eller två och SLI:a.

Uppdaterar med bilder (första inlägget).

En trevlig överraskning var hur enkelt det var att tömma systemet och fylla på det igen, trodde det skulle vara bökigare , pallade upp datorn på några böcker och tog loss slangen vid utflödet från pumpen och vinklade utflödet mot en kastrull, sen vare bara vänta en lite stund och blåsa lite i slangen som satt i radden.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem

Slumpar iväg mitt gamla system nu för 4k SEK om någon orkar hämta det i Norrköping lr stå för frakt, slänger med en raptor disk och en 320gb WD (7200rpm) disk också. Ajust, kan även slänga på mitt FI-XTREME SB gaming ljudkort också.

http://www.sweclockers.com/annons/?id=44849

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Nyregistrerad

Oj va billigt, synd att pengar behövs till annat.

Är det inte dags att slänga upp lite temps förresten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M4YH3M
Oj va billigt, synd att pengar behövs till annat.

Är det inte dags att slänga upp lite temps förresten?

Med mitt GTX285 @ 740/1550/1350 hamnar jag på 45 Celsius efter 30 min Furmark @ 1920x1200 stability test. (får dock mindre roliga artifakter så kör 710 på coren för 24/7)

min i7 920 @ 4 Ghz och en voltning på cpu @ 1.325 (1.33 enl OCCT) så ligger jag efter 30 min LINPACK (OCCT) på 65 Celsius.

Bra/anus?

temperaturen i lådan ligger på 30-31 grader under full load på CPU, räknar med lite bättre siffror när jag införskaffar mig en HDD bay med fläkt i fronten, atm så har jag bara insug i botten från 4 GT 120mm och i rear från stock fläktarna samt utblås i toppen från 2xGT 120mm.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r1cke
Med mitt GTX285 @ 740/1550/1350 hamnar jag på 45 Celsius efter 30 min Furmark @ 1920x1200 stability test. (får dock mindre roliga artifakter så kör 710 på coren för 24/7)

min i7 920 @ 4 Ghz och en voltning på cpu @ 1.325 (1.33 enl OCCT) så ligger jag efter 30 min LINPACK (OCCT) på 65 Celsius.

Bra/anus?

temperaturen i lådan ligger på 30-31 grader under full load på CPU, räknar med lite bättre siffror när jag införskaffar mig en HDD bay med fläkt i fronten, atm så har jag bara insug i botten från 4 GT 120mm och i rear från stock fläktarna samt utblås i toppen från 2xGT 120mm.

Är allt det med endast en 120.4? Eller har jag missat något?
Kör du fortfarande Gentle Typhoon 1450 på radden?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Är allt det med endast en 120.4? Eller har jag missat något?
Kör du fortfarande Gentle Typhoon 1450 på radden?

Japp en 120.4 med 4 st GT (enligt controllern ligger de runt 1380 RPM @ full load).

Testade nu med öppet fönster i någon timme så ambient tempen i lådan låg runt 27 ist och då fick jag en temp på CPUN på 60 grader i full load @ LINPACK ist för 65.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r1cke
Japp en 120.4 med 4 st GT (enligt controllern ligger de runt 1380 RPM @ full load).

Testade nu med öppet fönster i någon timme så ambient tempen i lådan låg runt 27 ist och då fick jag en temp på CPUN på 60 grader i full load @ LINPACK ist för 65.

Grymt! Jag som nästan räknade med en ensam 120.4 bara för att i7an ska hålla sig under 70.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Grymt! Jag som nästan räknade med en ensam 120.4 bara för att i7an ska hålla sig under 70.

Jo just nu känns det lite avlägset att införskaffa en 120.2 faktiskt Men ska inte ropa hej ännu, får se vad som händer när jag slänger in ett till GTX 285 i loopen så småningom

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem

Mitt hjärta gråter... Men det går ej att hjälpa. Måste bli av med pärlan inför annalkande Tokyo flytt (kostar en arm o ett ben med tullavgifter och fraktkostnad att föra in snyggingen i landet).

annons:
http://www.sweclockers.com/annons/?id=46279

Kan tänka mig bytes deal med laptop+pengar, allt står i annonsen.

*ångest*

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.