Apple vägrar rökare service

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Imponerad.
Samt att datorn kan väl kappast må bra av denna rök heller eller?

Bra gjort Apple

Rökare tror att dom äger världen så det var bara på tiden att någon del av den äntligen sa stop.

Vad är det för jävla fördomar?
Dagisnivå på den här tråden tycker jag..

Förövrigt finns det många rökare som säkert skulle valt bort det från sina liv om de kunde ändra det agerande de en gång i livet gjorde, sluta peka ut rökare som om det vore något brott.

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Inte mer än rätt. Skada sig själv och smutsa ner macen med äcklig rökdoft. På dom jävlarna!

Vad är du, 12 år eller?
Apple tog inte det här beslutet pga. "äcklig rökdoft", så vad sägs om att du håller dina åsikter för dig själv eller kommer med någonting vettigt?

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Medlem

Inte mer än rätt. Skada sig själv och smutsa ner macen med äcklig rökdoft. På dom jävlarna!

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Vad förbjuder näst tro?..

Permalänk
Medlem

jag tycker att om man äter massor fett och är tjock så borde man inte heller få garanti

Permalänk
Medlem

Detta gillas!

Att röka är inte medfött, så det är deras egna problem att dom håller på med den där stinkande hobbyn.
(syftar på om någon föds svart eller vit så är detta inte diskriminering på samma sätt).

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Men rök är ju inte bra för datorer heller ju, den går in i datorn och sätter sig på fläktar å annat som damm.. så apple gör helt rätt.

Permalänk

Både bra och dåligt.
Jag köper absolut idén att neka service men inte åt befintliga kunder.
Kunden måste vara införstådd med att rökning är en av sakerna som förverkar garantin innan köp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubbelmacka87
Har aldrig gillat Apple, men det här får mig att tänka om.

+1

Och är det för första gången som Apple kan säga att dom är verkligen först med något inom datorindustrin?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jobbar själv en del med datorer och hatar när man får in datorer från folk som röker i närheten av dem. Rätt äckligt att meka med dem när de stinker rök. Tror dock inte att de har så stor inverkan så att det skulle vara direkt skadligt för komponenterna.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Den datorn måste vart väldigt gul eller något. Kanske fimpar mellan tagenterna?

Hur testar dom datorer ifall de utsatts för tobaksrök?

Du är inte rökfri? Rökfria har inga problem med att känna sånt med näsan. Behövs inte nått mer test än så.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NympH
Vad tror du ?

Lite röklukt?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Tycker de ska göra likadant med de som dricker alkohol som är en av de farligaste drogerna som finns...Neka dem all repservice...Synd bara att hela Apple ledning blir då säkrt nekad repservice....

Nu kan ju Siba o OnOff sälja Rökförsäkring till sina kunder..betala 300kr mån i 10år...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
jag tycker att om man äter massor fett och är tjock så borde man inte heller få garanti

Om du klarar av att visa att det märks på datorn och att det skulle påverka personalen som skall handskas med den negativt i hälsosynpunkt så köper jag det rakt av. Så nu är det upp till dig att visa det eller för alltid vara tyst i sådana här frågor.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GamearN^
Vad är det för jävla fördomar?
Dagisnivå på den här tråden tycker jag..

Förövrigt finns det många rökare som säkert skulle valt bort det från sina liv om de kunde ändra det agerande de en gång i livet gjorde, sluta peka ut rökare som om det vore något brott.

Dom som röker väljer att röka och även fortsätta med det. Det har inte alls med vad dom gjorde en gång i tiden av dumhet utan det är fortsatt dumhet som gör det.

Jag känner ett bra antal som har slutat röka trots 20 till 30 år och mer med denna giftpinne.

Sen många rökare jag har jobbat tillsammans med har varit "nä hä gillar du inte röken kan du gå och dö någon stanns för här röker jag nu" pausruta inomhus med rökförbud på jobbet om någon undrar. Kan nämna fler om det är så. Ganska många rökare tycker att världen av icke rökare får antingen acceptera att vi drar i oss deras gift eller eller börja själva.
Visst deras val att börja och mitt val att slippa, så låt mig slippa.

Sorry om det blev lite off topic, Men är nyvaken och lättretlig >.>

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Anledningen till att dessa rökare nekades service var väl för att Apples anställda inte skulle utsättas för risker?
Vi kan nog säkert anta att rökare är representerade i normal utsträckning även bland Apples kunder och i så fall borde de två datorer vilkas ägare nämns i artikeln vara extremt ingrodda med tjära och rök, annars skulle det väl handlat om 2 miljoner kunder som nekats service snarare än 2.

Jag tycker det är helt rätt av Apple. Deras anställda ska inte behöva befatta sig med tobaksrök eller följderna därav.

Edit: att blanda in överviktiga eller alkoholiserade i debatten är ju bara löjligt. Visa i så fall hur ägarens övervikt eller alkoholkonsumtion påverkar de som utför service på datorn? Menar ni att datorn får fettvalkar eller skrumplever bara för att ägaren har det?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

jag jobbar som försäljare/tekniker i en datorbutik och jag man märker direkt om någon har rökt i närheten av datorn om man öppnar den vid eventuell reparation.

som ett exempel:
datorer drar till sig damm och vanligtvis har dammet en grå färg och tar du det i handen så "smulas" det sönder lätt...
öppnar man en dator som en rökare har haft så är "dammet" alldeles brunt och kletigt.. inge kul alls att försöka rengöra kylflänsar så att datorn inte ska överhettas exempelvis..
vi ser även en statistik över att fläktar går lättare sönder i en "rök-miljö" än i en "vanlig" miljö...
så rökning är INTE bra för datorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Tycker de ska göra likadant med de som dricker alkohol som är en av de farligaste drogerna som finns...Neka dem all repservice...Synd bara att hela Apple ledning blir då säkrt nekad repservice....

Om du klarar av att visa att det märks på datorn och att det skulle påverka personalen som skall handskas med den negativt i hälsosynpunkt så köper jag det rakt av. Så nu är det upp till dig att visa det eller för alltid vara tyst i sådana här frågor.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Om du klarar av att visa att det märks på datorn och att det skulle påverka personalen som skall handskas med den negativt i hälsosynpunkt så köper jag det rakt av. Så nu är det upp till dig att visa det eller för alltid vara tyst i sådana här frågor.

Tangentbordet sitter i skärmen Hehe.
Skämtar bara

btw copy / paste?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Något av det löjligaste jag läst, men finns det något hot mot de anställda så klart att det skall framgå att man inte får röka nära sin Apple-produkt. Antar nämligen att detta gäller samtliga produkter och inte bara de som kan efterliknas vid datorer.

Så är man rökare så får man ge fan i att skaffa en Applepryl eller sluta röka. Borde öka deras försäljning, kanske inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TofZ
jag jobbar som försäljare/tekniker i en datorbutik och jag man märker direkt om någon har rökt i närheten av datorn om man öppnar den vid eventuell reparation.

som ett exempel:
datorer drar till sig damm och vanligtvis har dammet en grå färg och tar du det i handen så "smulas" det sönder lätt...
öppnar man en dator som en rökare har haft så är "dammet" alldeles brunt och kletigt.. inge kul alls att försöka rengöra kylflänsar så att datorn inte ska överhettas exempelvis..
vi ser även en statistik över att fläktar går lättare sönder i en "rök-miljö" än i en "vanlig" miljö...
så rökning är INTE bra för datorer

Well there you have it guys...
Trots att det handlade om reperatörernas hälsa, men iaf.

KAN NI SLUTA POSTA LIKADANA SAKER NU UTAN ATT LÄSA IGENOM NYHETEN OCH TRÅDEN ?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Detta är ju i och för sig inte värre än att garantin på mobiltelefoner inte gäller om de blivit utsatta för fukt. Men det krävs väl att detta står angivet i instruktionsboken eller i garantibeviset för annars kan ju inte kunden veta att man bör undvika att utsätta produkten för t.ex. fukt eller rök.

Som jag fattar det är det arbetsmiljöskäl som ligger bakom. Alltså att deras anställda inte ska behöva befattas med de gifitga substanser som rökarnas datorer har förorenats med. Jag tycker det är bra att Apple månar om sina anställda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Tycker de ska göra likadant med de som dricker alkohol som är en av de farligaste drogerna som finns...Neka dem all repservice...Synd bara att hela Apple ledning blir då säkrt nekad repservice....

Det där var bland det mest patetiska jag hört. På vilket sätt skulle det vara en hälsorisk för Apples personal om man druckit alkohol i närheten av datorn?

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Jag jobbar också som tekniker och har nekat kunder garanti på deras produkter då dom har varit så kraftigt nedrökta så fläktarna inte snurrar längre.

Det är riktigt vidrigt när man får in datorer som folk har rökt vid, blir som klister på komponenter och fläktar och det luktar nå fruktansvärt.

Fick in ett chassi som vi skulle byta ut delarna ur och in med ett nytt system, den burken lämnade vi till en rekondare som tvättade den och använde diverse medel för att få bort röklukten och den vidriga hinna som bildas.

Visa signatur

XBOX 360 gör livet lättare :-)

Permalänk
Medlem

En gissning bara men står det inte i användaravtalet att den inte för utsättas för farliga gifter?
Säljs en sak i USA så står väl det mesta man inte för göra i användaravtalet/manualen.

Jag skulle inte vilja reparera en dator som luktar rök!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

haha f*n vad rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Men det krävs väl att detta står angivet i instruktionsboken eller i garantibeviset för annars kan ju inte kunden veta att man bör undvika att utsätta produkten för t.ex. fukt eller rök.

Det står ingenstans att man förbrukar garantin om man dränker datorn i arsenik eller fyller den med nitroclycerin heller, men det borde väl vara uppenbart för alla..?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Att tobaksrök skitar ner och klibbar igen allt i datorn kan jag intyga då jag rökte inne när jag var yngre. Jag har slutat röka och blivit lite klokare med åren. Jag tycker det är onödigt och äckligt med röken, men jag tycker ändå att det är fel att neka människor garanti pga att man är rökare.

Permalänk
Medlem

Av vissa kommentarer här kan jag bara konstatera att Apple gör rätt beslut, rökningen lämnar stora spår kvar i datorn. Har aldrig riktigt fastnat för Apple, men bra gjort! Problemet blir väl när det ska bedömas om det är en "rökdator" eller inte, en gräns måste alltid gå någonstans, och den kan bli väldigt suddig, tex som i alla bedömingssporter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rustas79
Att tobaksrök skitar ner och klibbar igen allt i datorn kan jag intyga då jag rökte inne när jag var yngre. Jag har slutat röka och blivit lite klokare med åren. Jag tycker det är onödigt och äckligt med röken, men jag tycker ändå att det är fel att neka människor garanti pga att man är rökare.

De nekades inte garanti för att de var rökare, utan för att deras datorer var (antagligen onormalt mycket) "indränkta" i tjära och tobaksrök och annat mumsigt. Det spelar ingen roll i sammanhanget hur tjäran och röken hamnat där, det kan ha varit grannen som smugit in om nätterna och blåst rök på datorn.
Hade de haft vett att inte röka vid datorn hade de inte nekats service.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Det är diskriminering så länge inte röken är den faktiska skadan.

Knappast då, som jag förstått det, är själva rökdoften som apple inte vill att dess reparatörer arbetar med. Ingen bra arbetsmiljö.