I5 750, Asus Maximus III Formula Post-problem

Permalänk
Medlem

I5 750, Asus Maximus III Formula Post-problem

Hej!

Idag har jag äntligen fått alla mina delar och jag satte såklart ihopa dem så snabbt jag fick tid.

Nu har jag däremot stött på ett POST problem och jag har ingen blekaste aning vad jag ska göra.

Komponenter:

Corsair HX 750w
Asus Maximus III Formula
Intel I5 750
Corsair CMD4GX3M2A1600C8 version 5.2(2x2gb)
XFX Radeon HD4890
Samsung Spinpoint f3 500gb

Problemet är när jag trycker på power-knappen så börjar fläktar snurra. Men grafikkortet skickar inte ut någon signal till monitorerna. Kollar jag med hjälp av min bärbara dator genom Asus ROG Connect och programmet RC Poster så står det CMOS Error, och samtidigt så får jag ut ett långt lång och två korta beep, vilket tyder på Minnesfel.

Jag har provat att använda bara en minnesmodul och testat dem över alla slottar. Det händer alltid nästan samma sak, dock när jag provar i dem svarta slottarna så får jag inget "beep". Det får jag däremot i de röda slottarna.

Jag har läst att folk säger att man ska ställa in minnena manuellt, men det kan man väll bara göra i bios, vilket jag inte kommer till?

Är detta på grund av moderkortet eller minnena?

Kan minnena vara skälet till att jag inte får någon signal till min monitor?

Vad kan jag göra?!

MVH Daniel

Permalänk
Medlem

Läst att minnesproblem kan orsaka att ingen bild dyker upp på skärmen, så det kan mycket väl vara begränsat till moderkort/minne.

Personligen skulle jag tro det är moderkortet som är trasigt eftersom det inte funkar vilket minne eller minnesslott du använder.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
Läst att minnesproblem kan orsaka att ingen bild dyker upp på skärmen, så det kan mycket väl vara begränsat till moderkort/minne.

Personligen skulle jag tro det är moderkortet som är trasigt eftersom det inte funkar vilket minne eller minnesslott du använder.

Okej, det känns lite skönt att höra, jag var rädd först att grafikkortet va knasigt, trots att jag använt det till ett annat system innan, men jag bytte till ett annat grafikkort och fick samma problem, vilket fick mig lite gladare

Nej, det låter ju väldigt konstigt att jag inte får felmeddelande(beep) i dem svarta slottarna.

/ Daniel

Permalänk
Medlem

Du har testat använda memok va?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k|RAM: Corsair 8gb Vengeance | PSU: Corsair HX650 | MB: P8P67 WS REVOLUTION | GPU: XFX 5870 |Chassi: CM ATCS 840

Permalänk
Medlem

Yes, det har jag provat.

Det fungerade inte.

Permalänk
Medlem

skrev detta i ditt galleri också, du ska ha ramminnet i slot 2 och 4, inte i 1. hade samma problem med mitt formula först

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
skrev detta i ditt galleri också, du ska ha ramminnet i slot 2 och 4, inte i 1. hade samma problem med mitt formula först

Okej, så du har likadant på din?

Ska det vara så? Vad händer med slot 1 & 3 då? "Aktiveras" dem när det sitter minnen i 2 & 4?

Tack för svar!

/ daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n0m0ney
Okej, så du har likadant på din?

Ska det vara så? Vad händer med slot 1 & 3 då? "Aktiveras" dem när det sitter minnen i 2 & 4?

Tack för svar!

/ daniel

japp, min dator bootade inte annars. 2 stickor så ska du använda 2 och 4,

4 stickor så använder du såklart alla portar

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
japp, min dator bootade inte annars. 2 stickor så ska du använda 2 och 4,

4 stickor så använder du såklart alla portar

mvh

Okej, ja, synd att det inte hjälper mig. Det funkar ändå inte.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Ska inte spela nån roll alls. Jag kör mina minnen i slot 1 och 3, så det där om att det är 2 och 4 som gäller är strunt.

Du har inte missat nån anslutning? Exempelvis 8-pin till cpu?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

prova att starta datorn med memok knappen!

ha datorn avstängd starta med memok.
Flasha bios med usb minne
de fick jag göra med min burk förra gången

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrefreak
prova att starta datorn med memok knappen!

ha datorn avstängd starta med memok.
Flasha bios med usb minne
de fick jag göra med min burk förra gången

Hallå darrefreak och tack för svar!

Jag har testat med MemOk! knappen, i alla slots. Det fungerar fortfarande inte.
Jag kan inte flasha bioset eftersom jag inte ens kommer till bios :/

Jag ska plocka ut allting ur chassit och och "breadboarda" det.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

fan va synd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrefreak
fan va synd

Ja, och detta känns som ett fel som kommer visa sina spår i flera veckor framöver, då jag hört att Inet tar sjukt lång tid med sånna här ärenden.

Sen måste jag ju punga ut ytterliggare pengar för ev. frakt och felsökning om något företag ska ta sig en titt på problemet.

ARGH!

Om någon vet någonting som kan hjälpa mig så vore de schysst om ni kunde slänga en post!

Mvh Daniel

Permalänk

Inet bör betala för frakten i returärenden sålänge det är fel på grejerna.

har du provat ta ut datorn ur chassit än?

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Inet bör betala för frakten i returärenden sålänge det är fel på grejerna.

har du provat ta ut datorn ur chassit än?

Ja, man kan ju tycka det, men jag hittar ingenting om det i deras försäljningsvillkor så jag antar att jag måste betala för skiten.

http://www.youtube.com/watch?v=cpmP-9JyNRo

Vet inte om ljudet fungerar för er, men här fungerar det inte. :s Det kommer väll snart antar jag.

MVH Daniel

Permalänk

Hej.
Jag har inga ideer om vad som är fel, men testat med flera (andra) minnen?
Monterat om processor?

Jag har haft ASUS moderkort som haft problem med POST och det var moderkortet som felade.

Ang Inet, när du testat allt detta inkl monterat om processor, andra minnen osv, så felanmäl exakt vad du testat via deras hemsida, får du RMA godkänt får du nog en fraktsedel via mail av dem som du kan skriva ut. Jag har råkat ut för fel på några saker och det har alltid funkat likadant med Inet, kanon!

Är det dock inga fel kommer du få betala frakt inkl felsökningsavgift själv om de inte är jätte jätte snälla=)

Fråga om du inte ska skicka in alla delar, Moderkort/CPU/Minnen, förutsatt att allt är köpt från dem.

Testat med annat nätaggregat?

Jag har ett Hiper M 580Watt som inte postar ens med vissa moderkort! därför jag inte velat sälja det, men med mitt tex funkar det klockrent.

Så testa det oxå kanske? man vet ju aldrig.......

mvh Dennis

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennis666
Hej.
Jag har inga ideer om vad som är fel, men testat med flera (andra) minnen?
Monterat om processor?

Jag har haft ASUS moderkort som haft problem med POST och det var moderkortet som felade.

Ang Inet, när du testat allt detta inkl monterat om processor, andra minnen osv, så felanmäl exakt vad du testat via deras hemsida, får du RMA godkänt får du nog en fraktsedel via mail av dem som du kan skriva ut. Jag har råkat ut för fel på några saker och det har alltid funkat likadant med Inet, kanon!

Är det dock inga fel kommer du få betala frakt inkl felsökningsavgift själv om de inte är jätte jätte snälla=)

Fråga om du inte ska skicka in alla delar, Moderkort/CPU/Minnen, förutsatt att allt är köpt från dem.

Testat med annat nätaggregat?

Jag har ett Hiper M 580Watt som inte postar ens med vissa moderkort! därför jag inte velat sälja det, men med mitt tex funkar det klockrent.

Så testa det oxå kanske? man vet ju aldrig.......

mvh Dennis

Tjena Dennis!

Nope, jag har inga andra minnen att testa, men det verkar som att det är moderkortet det är fel på, för i ROG Connect och enligt Bios Beeps så får jag CMOS Error.

Processorn har jag monterat om, ja, men utan lycka.

Okej, men jag antar att detta gäller för alla moderkortstillverkade, att vissa är felade när de kommer ur fabrik? De kan inte bara vara Asus.

Menas det här med Fraktsedel att jag slipper betala frakten?
Det känns ju som att jag har gjort allting i min makt här hemma för att testa utan att behöva lägga ut en satans massa pengar(vilket jag redan tycker jag har på komponenter).

Allting är köpt ifrån Inet, förutom chassit, men ska jag betala frakten själv så finns det inte en chans att jag skickar in allting. Jag skickar förmodligen inte in någonting utan jag går till en lokal datorbutik(lokal och loka, i Malmö) istället.

Det tråkiga är att jag inte har något annat nätaggregat. Det mesta vi har här hemma är ancient, och jag är den enda som är intresserad av sånt här. Därför har vi inte så mycket gamla datorkomponenter som är liggandes.

Tack för svar Dennis!

Mvh Daniel

Permalänk

Okej.

Jo visst är det inte bara Asus som berörs av sånt där.

Maial inet så får du se vad du får för svar.

De brukar vara sjyssta och hjälpa till speciellt när de ser att man försökt med de flesta knep innan.

Lycka till......

//Dennis

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n0m0ney
Okej, det känns lite skönt att höra, jag var rädd först att grafikkortet va knasigt, trots att jag använt det till ett annat system innan, men jag bytte till ett annat grafikkort och fick samma problem, vilket fick mig lite gladare

Nej, det låter ju väldigt konstigt att jag inte får felmeddelande(beep) i dem svarta slottarna.

/ Daniel

Läst har du gjort och det är helt rätt, sj bytte man och så prövade man mycket minnen på datorn innan, och fel minnen leder till att man inte får grafik, men se även till at 24 pins, och 4/8 pins kontatkerna till moderkortet sitter ordentligt kolla även alla kablarna så dem sitter bra i socketen!
Det kan oxo vara så att du har köpt minnen som är anpassade till 775kretsar, du måste ha minne som det står i7/i5/i2 efter pruduktnamet!!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennis666
Okej.

Jo visst är det inte bara Asus som berörs av sånt där.

Maial inet så får du se vad du får för svar.

De brukar vara sjyssta och hjälpa till speciellt när de ser att man försökt med de flesta knep innan.

Lycka till......

//Dennis

Ja, jag ska ringa dem på måndag och se va de har att säga. Jag skickade ett mail till dem i förr igår och de skrev då att jag skulle felanmäla produkterna så att jag blev tvungen att betala felsökningsavgift + frakt, vilket låter som någonting som kan sticka upp emot tusenlappen. Det vill jag verkligen inte betala!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KsKz_91
Läst har du gjort och det är helt rätt, sj bytte man och så prövade man mycket minnen på datorn innan, och fel minnen leder till att man inte får grafik, men se även till at 24 pins, och 4/8 pins kontatkerna till moderkortet sitter ordentligt kolla även alla kablarna så dem sitter bra i socketen!
Det kan oxo vara så att du har köpt minnen som är anpassade till 775kretsar, du måste ha minne som det står i7/i5/i2 efter pruduktnamet!!!!!

Tjena!

Dessa minnena ska fungera till detta moderkortet, det har corsair Labs tagit reda på själv. På asus hemsida så består kompabilitetskartan bara till mestadels över triple channel minnen, vilket är helt fel minnen till detta moderkortet.

MVH Daniel

Permalänk
Medlem

Jag skickade in ett grafikkort till Inet för 2 veckor sedan. Det gick till som så att först felanmälde jag det till dem på deras hemsida. Sen när det blev godkänt så skickade dem ett mail med en fraktsedel som jag fick skriva ut. Sen ner till posten och skicka paketet med hjälp av fraktsedeln.

När inet får produkten så felsöker dem den, och OM dem inte hittar något fel så får du betala en avgift på ca 250kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Ska inte spela nån roll alls. Jag kör mina minnen i slot 1 och 3, så det där om att det är 2 och 4 som gäller är strunt.

Du har inte missat nån anslutning? Exempelvis 8-pin till cpu?

mig funkade inte 1 och 3 på. Enligt asus själva så ska man använda port 2-4, fråga mig inte vrf...

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma problem. Först fick jag det när jag körde minnena i 1 och 3, sen så bytte jag till 2 och 4, men det funka inte heller. Sen upptäckte jag att minnena satt inte riktigt i. Dom var lite jobbiga i "nedre" änden, jag fick trycka där en extra gång. Se till att dom sitter i riktigt.
Jämte minnena (till höger) finns det ett antal dioder, vilka visar vad som är fel i postningen, vilken utav dom lyser? (om nu någon lyser) Det var så jag upptäckte mitt fel. Och jag hade precis samma fel som du.

Ursäkta om det är lite konstigt skrivet, men klockan är väldigt tidigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Felix
Jag skickade in ett grafikkort till Inet för 2 veckor sedan. Det gick till som så att först felanmälde jag det till dem på deras hemsida. Sen när det blev godkänt så skickade dem ett mail med en fraktsedel som jag fick skriva ut. Sen ner till posten och skicka paketet med hjälp av fraktsedeln.

När inet får produkten så felsöker dem den, och OM dem inte hittar något fel så får du betala en avgift på ca 250kr.

Okej, känns bra ändå.

Jag har precis pratat med Peter på Inet och jag har precis gjort de han sa att jag skulle göra, att felanmäla kortet och så förhoppningsvis så får jag en fraktsedel så jag kan skicka in kortet.

Väldigt bra Inet! Känns skönt att jag slipper betala frakten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nattef
Jämte minnena (till höger) finns det ett antal dioder, vilka visar vad som är fel i postningen, vilken utav dom lyser? (om nu någon lyser) Det var så jag upptäckte mitt fel. Och jag hade precis samma fel som du.

Den går igenom DRAM, CPU, DRAM, VGA och sedan stannar den på BOOT_DEVICE.

MVH Daniel

Permalänk
Medlem

Den kan ju pipa och ha sig för att minnena inte är rätt confade, och innan du ändrat / sparat de riktiga inställningarna så kommer den pipa varje gång den startas. Dvs det kanske inte är minnena det är fel på, men moderkortet signalerar att de inte är rätt inställda på samma sätt som vid minnesfel.

Testat clear cmos?

Testat båda / alla utgångar på grafikkortet? Testat en annan PCIe-slot? Testat med PCI-grafikkort?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Den kan ju pipa och ha sig för att minnena inte är rätt confade, och innan du ändrat / sparat de riktiga inställningarna så kommer den pipa varje gång den startas. Dvs det kanske inte är minnena det är fel på, men moderkortet signalerar att de inte är rätt inställda på samma sätt som vid minnesfel.

Testat clear cmos?

Testat båda / alla utgångar på grafikkortet? Testat en annan PCIe-slot? Testat med PCI-grafikkort?

Tjena Rushdie!

Moderkortet måste vara dött. Jag kommer inte in i några configureringsinställningar. Det har ingenting med minnena att göra, för POST kontrollerar minnena och varnar ingenting. Sedan när den ska Initiate ROM så får jag CMOS Error.

Jepp, jag har provat Clear CMOS, jag har provat allting jag kan.

Jepp, provat allt du nämnde.

Jag skickar iväg moderkortet till Inet imorgon, jag har redan packat ner den.

Tack för ditt svar!

Mvh Daniel