Permalänk
Inaktiv

Jag löste problemet med fläktstyrning. Tydligen fungerade MSI's Afterburner direkt med mitt XFX kort. Fläkten går att justera (äntligen) och jag till och med undervolta kortet med detta program. Suger att XFX inte har något eget men detta fungerar lika bra.

Varför flashar ni andra till MSI-BIOS när Afterburner verkar fungera ändå?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tåbias
Hejsan, har ett litet problem med mitt 5870 (XFX).
När jag försöker ansluta en andra skärm så slocknar min primära skärm, den blir svart alltså, någon som har nån idé om vad det kan röra sig om för fel?

Min primära skärm är en Samsung Syncmaster 206BW och den andra är en Fujitsu siemens av samma storlek, kommer inte ihåg namnet på den.

Ansluter du skärmen när datorn är på?

Permalänk
Medlem

Jag har provat både medans datorn är på och avstängd.

När den är avstängd och jag kör igång den med båda skärmarna startar den tyst först, sen går grafikkortsfläkten igång ganska ordenligt.
Den startar upp normalt dock verkar det som, eftersom man hör windows ljudet vid inloggningsskärmen.

Vilket inte sker annars, något som jag tycker är lite underligt.
Datorn funkar utmärkt med en skärm dock.

Permalänk
Medlem

Hur ansluter du dem? Bägge i DVI eller DVI+HDMI, DVI+DP, DP+HDMI?

Jag har för mig att den ena DVI-porten är sammankopplad med HDMI-utgången på något vänster så om du tar just de två portarna så funkar det inte. Det skall dock fungera med den andra DVI-porten och HDMI/DP.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Samsung skärmen ansluter jag med DVI-kabel, Fujitsu skärmen med DVI-adapter eftersom den bara har VGA.

Nu vet jag inte riktigt vad DP innebär?

Permalänk
Medlem

Har ni hört talas om ett 5850 som inte klarar 750MHz på stock volt? Mitt gör det inte iaf.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tåbias
Samsung skärmen ansluter jag med DVI-kabel, Fujitsu skärmen med DVI-adapter eftersom den bara har VGA.

Nu vet jag inte riktigt vad DP innebär?

DisplayPort tänkte jag på...

Då har jag tyvärr inga fler råd att ge dig.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Det låter väldligt konstigt måste jag säga, kan man inte använda båda DVI-portarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tåbias
Det låter väldligt konstigt måste jag säga, kan man inte använda båda DVI-portarna?

Jodå, det gör jag just nu, men på vissa kort kan du inte använda både 2x DVI och HDMI samtidigt. Jag är dock inte säker på om det gäller 5850 och uppåt, det kan ju vara en "feature" på billigare kort.

Och det slår mig nu, hur skulle annars Eyefinity med tre skärmar funka?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

kör man EF med 1 kort? trodde man använde 2 kort för det.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Har köpt ett ASUS Radeon HD 5870 nu. Innan hade jag ett NVIDIA GeForce 9800 GTX. Och satan vilken uppgradering.

Testade bl.a. Crysis med 1680x1050, 2x AA, _ALLT_ på Very High och det laggade NOLL, inklusive grafiktunga missions etc. Riktigt bra fps osv. Helt sjukt.

Testade även GTA IV som är ett ruggigt krävande spel. Rubbet på högsta, verkligen allt - och det laggade ingenting alls. Jätte smooth.

Modern Warfare 2 etc behöver jag väl inte ens nämna i och med att det inte är ett lika krävande spel, allt på högsta och det känns som CS.

Rekommenderar varmt detta kort!

Kanske borde lägga till de andra komponenterna i min dator, som för övrigt inte är speciellt märkvärdiga:

Windows Ultimate 32bit
4GB RAM
Intel Core 2 Quad CPU Q9300 @ 2.50Ghz

Permalänk
Medlem

synd bara att 58xx låter så förbannat.
Byte kylare på min och datorn låter som en dröm nu.

så det är ju 400kr extra oavsett vilket kort man tar.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
synd bara att 58xx låter så förbannat.
Byte kylare på min och datorn låter som en dröm nu.

så det är ju 400kr extra oavsett vilket kort man tar.

Enligt din sign så har du 4850??
Iaf, min XFX 5870 låter inte alls mycket (förutom precis när man startar datorn förstås då den kör på full sula i några sekunder)

Permalänk
Medlem

bah,står fel ska stå 5850 *fixar på direkten*

för mig var den tyst ute i windows osv, men när man skulle spela då jäklar drog sågverker & pappersbruket igår och mala.

Nu har jag jämn hastighet på alla mina fläktar så det är bara ett sus oavsett i win eller spel.
Dock låter H50 som ett eletronisk brrrr, skickas in på måndag så det är ute ur världen

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

När jag spelade MW2 tidigare idag så blev skärmen svart i några sekunder ett tag. Kanske 5 sekunder. Efter ett tag (samma match) så hände det igen bara det att efter att skärmen kommit tillbaka till det vanliga så började det lagga också. Fick typ 5fps. Tabbade ner för att se vad som var fel och efter en stund så försvann det. Något vanligt? Det har inte hänt sedan dess, men bra att veta om man bör vara orolig.

Visa signatur

Antec P193 | Asus P7P55D | i5 750 @ 4.0 Ghz | XFX Radeon 5870 @ 900/1300 | Intel X25-M G2 80GB SSD | Corsair H50 | Corsair HX 850W | Corsair XMS 4GB RAM 1333Mhz | Apple Cinema Display 23" | G9 | G13 | G35

Permalänk
Inaktiv

Grafikdrivrutinen som startade om pga instabil OC vore nog inte helt omöjligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Grafikdrivrutinen som startade om pga instabil OC vore nog inte helt omöjligt.

Hmm. Okej... Har ju inte clockat mitt grafikkort. Men! Igår kötpe jag nya delar (moderkort, cpu och minnen) och då formaterade jag aldrig om datorn. Kanske ligger kvar något skräp där.
Installerar om Windows 7 då om det fortsätter. Men det låter väl inte som om kortet/cpun? jobbar för hårt eller håller på att gå sönder?

Visa signatur

Antec P193 | Asus P7P55D | i5 750 @ 4.0 Ghz | XFX Radeon 5870 @ 900/1300 | Intel X25-M G2 80GB SSD | Corsair H50 | Corsair HX 850W | Corsair XMS 4GB RAM 1333Mhz | Apple Cinema Display 23" | G9 | G13 | G35

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LiLL38R0R
Hmm. Okej... Har ju inte clockat mitt grafikkort. Men! Igår kötpe jag nya delar (moderkort, cpu och minnen) och då formaterade jag aldrig om datorn. Kanske ligger kvar något skräp där.
Installerar om Windows 7 då om det fortsätter. Men det låter väl inte som om kortet/cpun? jobbar för hårt eller håller på att gå sönder?

Byter man moderkort ska man ALLTID formatera.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem

Goder afton SweClockers (eller morgon, hur man nu ser på det). I förra fredagen fick jag mitt PowerColor 5870 av Komplett. Det fungerade bra innan måndagen. Då började mina skärmar flimmra med svarta och vita störningar. Det flimmrar hela tiden och var allmänt irriterande.

Jag provade även att köra igång det enda spel jag för tillfället hade installerat, BF2. I övre kanten på min primära skärm flimmrade det, precis som i idle, men bara när kartan laddades. När jag var inne i spelet fungerade det utan problem. Inga störningar eller grafiska buggar alls.

Jag trodde ju att det var ju mer grafiskt krävande det blev för kortet, desto mer flimmer. Så var det inte.

Vad är då problemet? Jag har kontaktat Kompletts support och fått godkännande om att returnera kortet, men jag passar på att fråga här med.

Att tilläggas är väl att jag kör två skärmar med kortet i fråga, en Samsung Rose Black 24" 1920x1200 och en Dell 19" 1280x1024. Jag har för mig att jag drog igång Catalysts egna överklockning för att pilla med fläkten kvällen innan.

Permalänk
Medlem
Citat:

There are 3 big categories of problems:

#1 is people experiencing 2d crashes: to these people, a good fix that seems to be working very well for most is to set your idle clocks higher (most suggest 400MHz for core and 900MHz for memory, but any value between that and 725/1000 should, in theory, be fine.

#2 is people experiencing 3d crashes: to these, it's a little bit more complicated. A lot of people had success by setting the voltage higher, or downclocking the core and memory for more stability. It certainly is a more complicated problem than the 2d crashes.

#3 is people (like me...) getting both. In this case, as far as I know, the only thing you can do is severely downclocking your core and memory in order to get more stability, but still... there are crashes (less often though...)

http://www.tomshardware.com/news/ATI-Radeon-Gray-Screen-Crash...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också att formatera om vid cpu & moderkorts byte.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Hmm, efter att ha sökt runt lite mer noggrant så hittade jag problemet. Om jag hade igång ATI OVerdrive, vilket jag satte igång för fläktarna, så började kortet automatiskt klocka ner sig till 157/300 i idle. Detta klarade inte av två skärmar och därför ballade det ur. Om jag tog bort Overdrive så funkar det hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som fått sitt 5970?

Först var de uppskattade leveransdatumet 3e December, nu är de 3e Mars...

Jag beställde från Dustin Btw ... =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zarkov
Jodå, det gör jag just nu, men på vissa kort kan du inte använda både 2x DVI och HDMI samtidigt. Jag är dock inte säker på om det gäller 5850 och uppåt, det kan ju vara en "feature" på billigare kort.

Och det slår mig nu, hur skulle annars Eyefinity med tre skärmar funka?

Jo, fast jag använder ju inte någon HDMI-port.
Tycker bara det är väldigt konstigt att jag inte kan koppla in två skärmar i de två DVI-portarna som finns.

Är det något fel på kortet kanske?, för jag vill gärna kunna använda två skärmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pontuza
Är det någon här som fått sitt 5970?

Först var de uppskattade leveransdatumet 3e December, nu är de 3e Mars...

Jag beställde från Dustin Btw ... =/

Fel tråd =P
Detta är ju 58** korten.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Någon som haft problem med DVI portarna på 5850?

Av någon anledning får jag ingen signal ur den undre DVI porten på mitt 5850 kort: ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498843 )

Jag har tre kompatibla skärmar (Dell P2310H), en kopplad via displayport (har kollat, det är inte en HDMI kabel, det är DP) och dom andra två kopplade via DVI och det är bara skärmarna kopplade till den övre DVI porten och DP porten som fungerar. Jag har provat att byta kablar, byta plats på skärmarna, byta inputläge på skärmarna, men det är alltid det som är kopplat till den undre DVI porten som inte får signal.

Jag kör Win 7 64 bit på en 3 år gammas HP d4860.se med HP-propreitärt moderkort A8M2N-LA med nVidia chipset, Processor Athlon 64x2 5200+, 4 GB ram, Corsair 650w PSU, Soundblaster X-FI.

All ström är ikopplad korrekt, kortet kördes först under XP med samma resultat som efter uppgraderingen till Win 7.

Till kortet har jag Catalyst drivrutiner 10.1 för win 7 64 bit och allt fungerar som förväntat, inklusive eyefinity över två skärmar, förutom då att jag bara har två skärmar enligt datorn.

Har kört dxdiag, den visar också bara två inkopplade skärmar. Jag har inga konflikter i enhetshanteraren, och bara två skärmar synliga där också.

Har tyvärr inte tillgång till någon annan dator att prova kortet i, men det känns som om allt pekar på att den undre DVI-porten på kortet faktiskt är trasig

Finns det något sätt att själv diagnostisera om kortet är ok eller inte?

Det finns rykten som säger att det ska vara kompabilitetsproblem med vissa ASUS kort och nVidia chipset, visst skulle jag kunna uppgradera moderkort och processor också (har ju bytt nästan allt annat så...) men jag vill inte chansa innan jag vet säkert att det inte är 5850 kortet som är trasigt.

Tacksam för all hjälp!
/Danne

Visa signatur

---<<<>>>---
Racing tok med triple-screen, loadcell moddade pedaler, G25, racingstol... U get the picture :)
Motorn är en Moddad HP med Athlon 64(x2) 5200+ 2,6 Ghz - 4 Gb Ram, Corsair 650w, SB X-FI, ATI 5850 - 3x Dell P2310H 1920*1080 skärmar.

Permalänk
Medlem

Har du provat att bara köra i den undre porten? Alltså bara 1 skärm.
Eller bara de 2 dvi kontakterna.
Vad kör du för kabel i DP utgången? DP kabel hela vägen in i skärmen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Fel tråd =P
Detta är ju 58** korten.

Kan inte någon döpa om tråden till 5xxx-tråden? typ.

Permalänk
Medlem

Japp.
Provat alla kombinationer...
Switchat skärmar, bytt kablar, kört ensam skärm...

Och japp, det är DP, DVI, HDMI, VGA ingångar på alla tre skärmarna så jag kör displayport till displayport mellan kort och skärm på en av skärmarna, DVI - DVI på dom andra (förutom att en av DVI utgångarna då inte skickar signal...). Kan inte tro annat nu än att jag fått ett kort med en trasig DVI kontakt.

Fick ett tips nyss och det är att köra en av skärmarna över HDMI istället för den DVI port som inte ger signal.
Ska prova det och se vad som händer.

I och för sig inte lika bra som att få kortet bytt, men eftersom komplett har slut på kort och jag ännu inte fått ok på att dom tar det på garanti för reparation eller ger mig ett ersättningskort så kan det ju vara ett alternativ tills jag har besked.

/Danne

Visa signatur

---<<<>>>---
Racing tok med triple-screen, loadcell moddade pedaler, G25, racingstol... U get the picture :)
Motorn är en Moddad HP med Athlon 64(x2) 5200+ 2,6 Ghz - 4 Gb Ram, Corsair 650w, SB X-FI, ATI 5850 - 3x Dell P2310H 1920*1080 skärmar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DmS
Japp.
Provat alla kombinationer...
Switchat skärmar, bytt kablar, kört ensam skärm...

Och japp, det är DP, DVI, HDMI, VGA ingångar på alla tre skärmarna så jag kör displayport till displayport mellan kort och skärm på en av skärmarna, DVI - DVI på dom andra (förutom att en av DVI utgångarna då inte skickar signal...). Kan inte tro annat nu än att jag fått ett kort med en trasig DVI kontakt.

Fick ett tips nyss och det är att köra en av skärmarna över HDMI istället för den DVI port som inte ger signal.
Ska prova det och se vad som händer.

I och för sig inte lika bra som att få kortet bytt, men eftersom komplett har slut på kort och jag ännu inte fått ok på att dom tar det på garanti för reparation eller ger mig ett ersättningskort så kan det ju vara ett alternativ tills jag har besked.

/Danne

Det kanske är någon inställning du skall göra i CCC?

Permalänk
Medlem

Hej!

Har precis installerat mitt nya asus 5850.

Nu undra jag om man vill koppla tvn till grafikkortet, ska man använda hdmi uttaget på graffet och koppla till tvns hdmi (tvn har det) eller måste man använda, som på mitt 4870, en dvi-hdmi omvandlare på graffet och koppla till tvns hdmi eller?

Graffet har ju inbyggt ljudkort så undrar om man får ljudet vi hdmiuttaget då eller?

Sry om jag e korkad!

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |