Bygg din egen miniserver

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
[...]Vidare duger Atom-processorer utmärkt för rena filservrar. Processorn var inte heller flaskhalsen här.

Skall man ha en ren filserver skall man kanske titta på en NAS? När man behöver en mer generell server så kanske man vill ha något mer kraftfullt än en Atom? Själv kör jag en del streaming och fildelningstjänster som kräver nåt bättre än en Atom t.ex.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
Riktigt intressant! Är ute efter en liknande smidig lösning

Dock kommer jag att vilja köra Windows eftersom jag vill ha den som HTPC också Men då är frågan, finns det något Mini-ITX moderkort som pallar 720p med bra flyt?

Mmm, det finns t.ex. mini-ITX kort baserade på Core 2 Duo eller Core i3. Eller Core 2 Mobile om du vill ha strömsnålhet. Eller Atom-kort med hårdvaruavkodning för x264, men då måste du vara medveten om de begränsningar och svårigheter det innebär. Zotac-kortet med Core i3 känns som sweetspot just nu för ITX i en HTPC.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Någon som vet hur man enkelt hittar moderkort som inte ett vanligt nätagg? Alltså så man kan köra som de gör i artikeln? Lite svårt att hitta eftersom många inte har den informationen. Är det bara Intel's egna moderkort som har denna funktion?

Det behöver du inte bry dig om eftersom det här chassit, och nästan alla liknande kan fås med intern spänningsomvandlare och extern likriktare/trafo á la laptops.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrBrandt
[...]Finns det Mini-Itx brädor med två nätverksanslutningar? Eller är ett extra kort ett måste om man vill ha det som en router också?

Absolut finns det det! T.ex. MSI IM-GM45, ett trevligt kort med två högpresterande Intel 1Gbit nätverksportar och Core 2 Mobile socket. Du kan säkert hitta fler kort för andra socklar genom att söka på antal nätverksportar på Prisjakt. Nån som vet nån liknande söksite för USA/Europa förresten? Det är ett väldigt intressant kort för den som vill köra i en "riktig" servermiljö på den eftersom man kan ha ena nätverksporten till "vanliga" nätverket och den andra dedikerad till iSCSI. Fungerar fantastiskt bra med en droboPro t.ex. Antar att det dyker upp liknande kort för Mobile i3/i5 snart?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
[...]Vill man ha hög säkerhet så hade jag köpt 2-3 vanliga diskar istället, kört 1 som primär och de resterande 1-2 som backup. På detta sätt sparar man 1400-2800kr och får högre säkerhet. För precis som det är skrivet i artikeln så kan hela RAID-set gå åt skogen samtidigt.

Nej, hela RAID-setet kan inte gå åt skogen samtidigt, om du inte med det menar att operativsystemet eller en applikation löper amok och skriver skit på diskarna. Om en disk pajar så använder du den ena tills den trasiga bytts ut.

Med din lösning så har du inkonsistent data medan säkerhetskopieringspassen. Plus att prestanda kommer att vara märkbart lägre under säkerhetskopieringen.

Sedan är förstås inte en RAID en ersättning för säkerhetskopiering - bägge behövs om man skall ha hyfsad datasäkerhet. Idag är en offline backuplösning som moxy ett mycket intressant alternativ om man har hyfsat snabb lina hemma. Tyvärr inte för mig - det skulle ta ett år(!) att backupa på min sega lina hemma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Mjo alldeles för dyrt för min smak, drar hellre en runda till tippen xD

Hade varit ballt att sätta upp en server... Nån dag...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Lite högt pris kanske, sen hade jag nog använt Windows Server istället eftersom jag inte kan någe linux längre

Kommer som sagt lägga upp mitt nya bygge som ska vara en itx-server. Hålla gärna utkik, det sätts igång nästa helg.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Det är en NAS, tillgänglighets kraven gäller data som ligger på diskar. Med andra ord är inte upp eller ner tiden viktig utan att du har ditt data så säkert som det går.

Visst går det köpa flera vanliga diskar och sitta och synca mellan dom men jag vet fan om det är lika praktiskt.

Man syncar ju naturligtvis inte manuellt utan installerar något backup-program som sköter det där i bakgrunden - automatiskt och kontinuerligt. Man kommer ju ändå inte undan detta steg eftersom RAID inte är en backuplösning. Dvs; man måste ju ändå ta backup på det viktiga data man lagrar på dessa diskar.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
(...)
Nej, hela RAID-setet kan inte gå åt skogen samtidigt, om du inte med det menar att operativsystemet eller en applikation löper amok och skriver skit på diskarna. Om en disk pajar så använder du den ena tills den trasiga bytts ut.

Med din lösning så har du inkonsistent data medan säkerhetskopieringspassen. Plus att prestanda kommer att vara märkbart lägre under säkerhetskopieringen.

Sedan är förstås inte en RAID en ersättning för säkerhetskopiering - bägge behövs om man skall ha hyfsad datasäkerhet. Idag är en offline backuplösning som moxy ett mycket intressant alternativ om man har hyfsat snabb lina hemma. Tyvärr inte för mig - det skulle ta ett år(!) att backupa på min sega lina hemma.

Jo, det var något sådant jag menade, att man kan förlora allt data i ett svep. RAID är ju inte heller något skydd mot att man oavsiktligt raderar en fil t.ex.

Inkonsistent data är inte ett problem - det är bara att köra kontinuerlig backup eller liknande. Då slipper man också perioden med prestandaproblemen - eller, det blir en liten påverkan varje gång man skriver till den primära disken istället. Men eftersom skrivningar oftast sker stötvis så blir prestandan nästan inte alls påverkad eftersom backuperna kan köras med låg prio och på så vis skötas någon sekund efteråt när disken inte har annat att göra.

Men hur som helst så måste man ju ändå ha backup som du så riktigt skriver så de eventuella prestandaproblemen slipper man ändå inte ifrån.

En annan lösning om man nu måste ha RAID vore att köpa tre vanliga diskar och sedan spegla två av dem och använda den sista för backup. Då sparar man fortfarande 1400:-

Jag har också funderat på Mozzy och kommit fram till liknande backup-tider Men har du ingen bekant med snabb lina där du kan ställa filservern under en vecka? Jag hade tänkt ställa datorn på jobbet som har 100/100.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeB
jag ska bygger en nas (Chenbro ES34069) med atom d510 (snålare än 945) med 6 st sata anslutningar + 2 st nic'ar
det blir en whs med en 2.5" system disk (wd blue).
eftersom inte whs gillar wd green blir det samsung ecogreen som datadisk

Jag har en HP Mediasmart ex475 (single core athlon 1.8GHz) WHS med 4st likadana WD GP-4 diskar som i detta test och det funkar bra. Så att wd green inte ska funka i WHS håller jag inte med om.
Däremot skulle jag aldrig köra WHS på en atom maskin. Min HP server är för klen för det mesta så jag kommer uppgradera till Zotac H55-ITX så fort moderkortet blir tillgängligt och matcha med en i3 eller i5 processor.

Hade hellre sett att Sweclockers plockat ihop en core i3/i5 strömsnål itx server i detta test, förstår inte anledningen att matcha en så klen server med så pass bra diskar.
Sett test på core i3 med idle förbrukning på 27Watt.

Permalänk
Medlem

Tycker det är så synd att det är brist på ITX chassin som har plats för mer än 2 diskar. Det enda vettiga jag kan hitta är detta.

http://www.dustinhome.se/pd_5010375485.aspx?csref=Prisjamfore...

Men 2,5k är lite saftigt tycker jag. Men det är ett jävligt nice filserver chassit för att vara för miniITX Enligt mig om det ska vara värt att investera i miniITX och ersätta min befintliga filserver så måste inköpspriset vara lågt, riktigt lågt annars tar det ju ännu längre tid att tjäna in pengarna.

Går ju alltid att köra ett vanligt ATX chassi, finns ju mATX chassin som är jävligt små också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Tycker det är så synd att det är brist på ITX chassin som har plats för mer än 2 diskar. Det enda vettiga jag kan hitta är detta.

http://www.dustinhome.se/pd_5010375485.aspx?csref=Prisjamfore...

Men 2,5k är lite saftigt tycker jag. Men det är ett jävligt nice filserver chassit för att vara för miniITX Enligt mig om det ska vara värt att investera i miniITX och ersätta min befintliga filserver så måste inköpspriset vara lågt, riktigt lågt annars tar det ju ännu längre tid att tjäna in pengarna.

Går ju alltid att köra ett vanligt ATX chassi, finns ju mATX chassin som är jävligt små också.

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=57370 bara vänta in det här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Jo, det var något sådant jag menade, att man kan förlora allt data i ett svep. RAID är ju inte heller något skydd mot att man oavsiktligt raderar en fil t.ex.

[1] Inkonsistent data är inte ett problem - det är bara att köra kontinuerlig backup eller liknande. Då slipper man också perioden med prestandaproblemen - eller, det blir en liten påverkan varje gång man skriver till den primära disken istället. Men eftersom skrivningar oftast sker stötvis så blir prestandan nästan inte alls påverkad eftersom backuperna kan köras med låg prio och på så vis skötas någon sekund efteråt när disken inte har annat att göra.

Men hur som helst så måste man ju ändå ha backup som du så riktigt skriver så de eventuella prestandaproblemen slipper man ändå inte ifrån.

[2] En annan lösning om man nu måste ha RAID vore att köpa tre vanliga diskar och sedan spegla två av dem och använda den sista för backup. Då sparar man fortfarande 1400:-

[3] Jag har också funderat på Mozzy och kommit fram till liknande backup-tider Men har du ingen bekant med snabb lina där du kan ställa filservern under en vecka? Jag hade tänkt ställa datorn på jobbet som har 100/100.

1. Det låter bra - men var hittar du ett sådant backupprogram? Jag har försökt göra något liknande med Live Mesh, men det chokar på stora filer (jag kopierar ofta 4+GB stora filer mellan mina diskar), plus att det säkert tar en massa prestanda även om jag inte mätt.

2. Men vanliga diskar är inte lämpliga för RAID, vilket var vad som startade hela diskussionen. Själv kör jag en droboPro som kan använda vilka diskar som heslt, men själv chassit är ju duktigt dyrt istället.

3. Det låter som en bra lösning, men även med en kompis 100Mbit/100Mbit abonnemang skulle det ta månader (eller länge i alla fall, jag kommer inte ihåg exakta uträkningen nu). Jobbet har väl 100 Tbit eller så, men dels får jag bara en liten liten del av det till min burk och dels jag tror inte de skulle gilla om jag pluggade in min privata dator i nätverket...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Tycker det är så synd att det är brist på ITX chassin som har plats för mer än 2 diskar. Det enda vettiga jag kan hitta är detta.
http://www.dustinhome.se/pd_5010375485.aspx?csref=Prisjamfore...[...]

Det där är tyvärr väldigt högljutt om jag kommer ihåg rätt.

ZyntaX: ja, Q08:an ser ju bra ut - synd att det inte är i stål bara. Och det kommer INTE att bli billigt. Det är ju inte direkt litet heller - skulle vara intressant att se ett utan DVD och med nätdelen externt - det skulle göra lådan en hel del mindre.

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel!

Men det råder lite delade meningar angående TLER funktionens nytta i mjukvaruraid.
Mdadm som hanterar mjukvaruraid i linux kastar inte ut några diskar om dom tar lång tid på sig. Arrayen kommer att bli väldigt långsam alternativt onåbar istället tills dess att disken svarar.
Problemet med TLER avsaknad gäller framför allt hårdvaruraidkontrollers.
Källa
Så om man ska bygga med mdadm finns det ingen anledning att köpa dyrare RE diskar.

Tips på program som kan vara bra att köra på sin linux server:
webmin - web baserat administrations gränssnitt
munin - visar grafer på allt och lite till som har med servern att göra, också web baserat.
screen - gör att man kan fortsätta körningar efter att ssh sessionen avslutats och sedan återuppta dem från ett annat skal senare.
byobu - visar lite nyttig systeminformation i screen.
smartmontools - kör tester på diskarna och rapporterar fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyntaX
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=57370 bara vänta in det här.

Något lovande men inte riktigt som jag vill ha det. Synlig 5.25 finns ingen anledning att ha på en filserver, och är den bara 1st 5.25 så är det ingen stor idé att sätta dit en hotswap kabinett heller. Sen är den anpassad för ATX agg vilket är lite för kraftfulla normalt sett till ett strömsnålt ITX bygge då nätaggen har taskig energieffektivitet när man lastar dom lite. Ser rätt dyr ut också för den delen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Det där är tyvärr väldigt högljutt om jag kommer ihåg rätt.

ZyntaX: ja, Q08:an ser ju bra ut - synd att det inte är i stål bara. Och det kommer INTE att bli billigt. Det är ju inte direkt litet heller - skulle vara intressant att se ett utan DVD och med nätdelen externt - det skulle göra lådan en hel del mindre.

Aluminium är väl mer fördelaktigt? Vill också se en liknade men fast skippa 5.25" och ATX nätagg. Att chenbron är högljudd som standard ha jag också hört tidigare men det brukar vara rätt enkelt att få acceptabel ljudnivå och kylning genom att sätta i dämpmaterial, byta fläktar ev använda motstånd på befintliga.

Nej chenbron tycker jag är vettigaste till filserver, men den är en tusenlapp för dyr! De slutar nog med att jag köper den ändå dock För visso följer den med fläktar, hotswap kabinetter och ett externt nätagg så visst är den värd sitt pris men det är lite overkill med hotswap kabinetter för mina ändamål, de är väl de som gör att chenbron drar iväg i pris.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
[...]Aluminium är väl mer fördelaktigt? Vill också se en liknade men fast skippa 5.25" och ATX nätagg. Att chenbron är högljudd som standard ha jag också hört tidigare men det brukar vara rätt enkelt att få acceptabel ljudnivå och kylning genom att sätta i dämpmaterial, byta fläktar ev använda motstånd på befintliga.

Nej chenbron tycker jag är vettigaste till filserver, men den är en tusenlapp för dyr! De slutar nog med att jag köper den ändå dock

Nej, stål är bättre eftersom det sprider vibrationerna från hårddiskarna mindre. Tyngre också, men det lär väl inte göra något i en server? Och oftast inte lika snyggt. Men det finns en orsak till att de tystaste chassina görs i stål...

Chenbron har fläktar som skall dra luft genom ett hårdiskrack med små lufthål, så de får jobba så hårt att det aldrig blir speciellt tyst tyvärr. Har jag hört, men jag har aldrig sett någon själv.

Permalänk
Medlem

Jag har följt guiden men jag kan hitta hitta min server via W7 explorer...

Jag hittar den i putty och kan ansluta och utföra kommandin, men inte i windows.

Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

ZyntaX: ja, Q08:an ser ju bra ut - synd att det inte är i stål bara. Och det kommer INTE att bli billigt. Det är ju inte direkt litet heller - skulle vara intressant att se ett utan DVD och med nätdelen externt - det skulle göra lådan en hel del mindre. [/B]

Att den inte är i stål ser jag inte som en nackdel, jag kommer satsa på det här chassiet när jag ska byta ut min HP Mediasmart server.
Att den inte är så liten gör ju att det blir lätt att kyla den så gott som ljudlöst.
Lite bättre fläktar och ljudisolerat och att hårddiskarna är gummiupphängd ser jag som en stor fördel. Fullsize DVD och standard nätagg är ju såklart en nackdel då jag ändå kommer köra en pico-psu lösning själv.
Priset i Canada såg jag skulle ligga runt $120 USD så landar den runt 1200kr här hemma är det en nobrainer tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Något lovande men inte riktigt som jag vill ha det. Synlig 5.25 finns ingen anledning att ha på en filserver, och är den bara 1st 5.25 så är det ingen stor idé att sätta dit en hotswap kabinett heller. Sen är den anpassad för ATX agg vilket är lite för kraftfulla normalt sett till ett strömsnålt ITX bygge då nätaggen har taskig energieffektivitet när man lastar dom lite. Ser rätt dyr ut också för den delen.

Aluminium är väl mer fördelaktigt? Vill också se en liknade men fast skippa 5.25" och ATX nätagg. Att chenbron är högljudd som standard ha jag också hört tidigare men det brukar vara rätt enkelt att få acceptabel ljudnivå och kylning genom att sätta i dämpmaterial, byta fläktar ev använda motstånd på befintliga.

Nej chenbron tycker jag är vettigaste till filserver, men den är en tusenlapp för dyr! De slutar nog med att jag köper den ändå dock För visso följer den med fläktar, hotswap kabinetter och ett externt nätagg så visst är den värd sitt pris men det är lite overkill med hotswap kabinetter för mina ändamål, de är väl de som gör att chenbron drar iväg i pris.

Förstår ärligt talat inte dina argument. Du tycker chassiet ser dyrt ut? Men du vet inte priset.
Chenbro är för dyrt också? Men där följer ett effektivt nätagg med i paketet som du får räkna med att slanta upp runt 1000kr för om du köper det på sidan om.
Sen att Lian Li inte har hotswap är väl kanske en nackdel för dom som verkligen behöver hotswap. Själv ser jag inte användningen i en hemmaserver. Personligen har jag aldrig haft en hårddisk som rasat och behövt bytas utan jag köper bra diskar med bra kvalitet och ser till att kyla dom tillräckligt.

Jag hade själv planerat att köpa Chenbro men tänker nog välja Lian Li istället för att även om det är större storlek så får jag ändå in den i min tv bänk bakom en lucka så man slipper se den.
Sen kyler man garanterat Q08:an lättare och lättare att få den tyst.
Hotswap har du ingen gummiupphängning i så ser fortfarande inte anledningen ifall man är ute efter en tyst server.
Visst jag hade hellre designat Q08 lite annorlunda och skippat fullsize nätagg och 5.25" DVD men alternativen som finns är ju bedrövliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SleepstreameR
Nu vet jag vad jag ska bygga för chassi härnäst

Försök inte, bygg färdigt Prime först!

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Tjenix.

Har ej läst igenom tråden, kanske redan står någonstans eller någon kanske redan undrat samma sak, men en intressant sak för mig skulle vara att få veta temperaturerna i chassiet om fläkten var bortkopplad :).

/S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Tycker det är så synd att det är brist på ITX chassin som har plats för mer än 2 diskar. Det enda vettiga jag kan hitta är detta.

http://www.dustinhome.se/pd_5010375485.aspx?csref=Prisjamfore...

Men 2,5k är lite saftigt tycker jag. Men det är ett jävligt nice filserver chassit för att vara för miniITX Enligt mig om det ska vara värt att investera i miniITX och ersätta min befintliga filserver så måste inköpspriset vara lågt, riktigt lågt annars tar det ju ännu längre tid att tjäna in pengarna.

Går ju alltid att köra ett vanligt ATX chassi, finns ju mATX chassin som är jävligt små också.

Det bästa jag har hittat är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=431178 . Inte speciellt snyggt, men det är billigt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Clarkconnect nämns i denna artikel. De har bytt namn och blivit mycket bättre. ClearOS heter de nu och det finns inte längre någon community-version då enterprise-versionen nu är gratis.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Avstängd

Personligen kan jag tycka att både stöld, brand och handhavandefel är ypperliga exempel på när en hel raid kan vara helt verkningslös. Vad man vill åstadkomma med raid är att maximera upptid och möjligen prestanda och inget annat.

Jag undrar varför vanliga diskar inte skulle vara lämpliga för raid? De fungerar ypperligt för sitt syfte känns det som. Har precis bytt ut hela min filserver till en lite mer modern dito och det sitter inga RE eller SE- diskar i den och är väl minst lika nöjd ändå. Men jag byter mina diskar var 30e månad, så kanske inte kommer upp i den där längre tiden heller.

fastforward: Lösningen du tänker på låter väldigt lite raid4 respektive raid5. Föredrages den senare med roterande paritet.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara koppla in en extern hårddisk till routern?..

Edit: Med tanke på hur värdelöst den där servern troligtvis presterar. Den kan ju i princip inte agera något annat än backup?

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glyph
Det bästa jag har hittat är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=431178 . Inte speciellt snyggt, men det är billigt.

Har ett sånt, fläkten som följer med är högljudd, sen hoppas jag att ingen hårddisk någonsin går sönder för det är drygt att stoppa in samt ta ut dom.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det blir så dålig prestanda? Jag kör en P8600 laptop CPU på ett mini-itx kort från MSI. Drar 36w med 4st 2.5" HDD.

Jag får konstant 55mb+/sec från servern och cirka 45mb/sec när jag skriver till den.

Kör IIS med 4st webbsajter, SQL Server 2008, backup. Alltihop är byggt i en tvättlåda av plats med 1st 120mm fläkt i toppen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tea42BBS
Förstår inte varför det blir så dålig prestanda? Jag kör en P8600 laptop CPU på ett mini-itx kort från MSI. Drar 36w med 4st 2.5" HDD.

Jag får konstant 55mb+/sec från servern och cirka 45mb/sec när jag skriver till den.

Kör IIS med 4st webbsajter, SQL Server 2008, backup. Alltihop är byggt i en tvättlåda av plats med 1st 120mm fläkt i toppen.

Därför att en Atom har mycket sämre prestanda än den plattform du (och jag) använder i våra servrar.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en mindre server som står på dygnet runt som klarar både webserver/torrent/mysql/irc(irssi)/msn(pidgin)/webläsare(via X-forward och ssh)/samba/ftpd. Den kostade c:a 2400kr totalt med wifi etc.

Systemet kör OpenBSD och drar endast 4W utan hdd och har 2.5" HDD inbyggd samt 2st USB2.0 för externa diskar. Den är även helt fläktlös och hddn är väldigt ljudlös.

Här är byggloggen:
http://www.sweclockers.com/album/?id=2985

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har nyligen byggt ihop en liten web/mumble server.

använde zotacs D510 kort och slängde på ett intel nic.

köpte den här lådan http://www.morex.com.tw/products/productdetail.php?fd_id=127 och den funkar väldigt bra. känns dock onödigt att ha plats för atx nätagg. dock gillar jag lösningen med moderkortet sittande på toppen vilket ger fint luftflöde.

chassit har gott om plats för flera hårddiskar. om man byter ut nätagget mot ett externt pico så kan man säkert slänga in mera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Känner att jag vill fråga då jag är nybörjare på linuxsystem.. varför används aptitude install för att installera ntp och ntpupdate, men apt-get install för resterande?

I det stora hela är det samma sak båda två kallar aptitude i slutändan, dock är aptitude install att föredra över apt-get så vitt jag vet då det det första rensar upp vid avinstallation utan att användaren säger till och man behöver kalla apt-get clean för att göra det i det senare.

Använd en av dom genom hela så går allt bra är det kortare svaret (artikeln borde ändras för att inte skapa förvirring IMO).

Permalänk
Medlem

Bra och trevlig guide!

Jag har bara lite funderingar:

1) Mjukvaru-RAID. Vad händer om OS:et ballar ur? Tappar man hela arrayen då? Finns det någon fördel mot hårdvaru-RAID?

2) Varför inte köpa sig den enklaste AMD-brädan som finns (på 3-fas för låg förbrukning) UTAN något integrerat grafik tillsammans med den snålaste Sempron som finnes (klocka ner och undervolta). Koppla till ett grafikkort, ställ in "halt on no errors" i BIOS, installera och konfigurera, plocka ur grafikkortet. Summa summarum bör effektförbrukningen vara i klass med en Atom med grafikkrets, men betydligt kraftigare CPU och bättre moderkort. Vad ska man ha grafik till en server öht?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zagrow
Varför inte bara koppla in en extern hårddisk till routern?..

Anledningen är nog att det förmodligen går snabbare att kopiera till disketter på huvuddatorn än att kopiera över nätverket till en konsumentrouter med en USB-hårddisk. Och med disketter kan man ju köra off-line RAID1, det vill säga två disketter med samma innehåll.

Edit: Väldigt trevlig artikel, helt klart inspirerande!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Bra och trevlig guide!

Jag har bara lite funderingar:

1) Mjukvaru-RAID. Vad händer om OS:et ballar ur? Tappar man hela arrayen då? Finns det någon fördel mot hårdvaru-RAID?

Om OSet ballar ur kan du rädda all data med ett annat OS, genom att använda samma mjukvara. I hårdvaruraid kan det vara svårt, t ex om kontrollerkortet går sönder finns det en risk att du måste skaffa ett likadant eftersom ett av ett annat märke kanske inte känner igen raidet. (vet inte om detta påverkar raid-1 dock)

Visa signatur