Battlefield 4 uppdateras med Mantle – DICE släpper testresultat

Permalänk
Avstängd

bra mycket mindre ms per sekund, med andra ord? Låter härligt. Nu gäller det bara att Nvidia också stödjer det och att alla framtidiga spel använder Mantle.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Antor:

Tänk så här: Prestandan blir bättre, vilket tillåter användare att trigga upp settings i spelet i sig. Vad händer då med bildkvalitén?

Det blir lite moment 22. Tänk om prestandan enbart är bättre för att bildkvalitén är sämre?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Taft:

Intressant! Funderar på att byta ut mina 660Ti SLI till antingen 780/780Ti eller 290X, sitter och kliar på huvud och har verkligen svårt att välja.

Ett råd från en som gillar AMD, är att ta det lungt med att byta.
Stödet för Mantle finns än så länge bara i BF4, och den drivrutin som kommer snart, är än så länge en beta.
Misstänker att det kommer bli en hel del buggrättningar, de närmaste 2-3 månaderna.
Allt kommer också klarna lite de närmast dagarna, när tester börjar flyta in.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Kör man nVidia så är ju allting du skrev irrelevant. Det enda Dice har gjort för nVidia spelare än så länge är en stor patch med flera buggar. Har vi tur så leder detta till en prissänkning på gröna kort.

Kanske inte högaktuellt men knappast irrelevant - saxat ur tidigare artikel om Mantle från idag:
"Eventuellt stöd för till exempel Nvidias eller Intels hårdvara är aktuellt först i samband med lanseringen av ett utvecklarpaket (SDK), vilket är planerat till senare under året."
Det plus att Mantle kan komma att lämnas över till en open source-organisation gör förhoppningsvis Mantle relevant för många och inte bara AMD/Windows.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

bra mycket mindre ms per sekund, med andra ord? Låter härligt. Nu gäller det bara att Nvidia också stödjer det och att alla framtidiga spel använder Mantle.

Jo det hade varit kul, men jag är helt säker på att vi kan glömma namnet Mantle i Nvidia sammanhang ett bra tag framöver (läs år).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Det är väl bra, ~10 % bättre prestanda gratis!
Kommer det börja användas av konsolerna skulle det vara grymt, alla verkar ju redan klaga på prestandan.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Hur kommer allt det här fungera tillsammans med G-sync, Free-sync, de är en härlig saft soppa fortfarande ^^ ska bli skoj att se resultaten! Jag bryr mig ärligt talat inte ett piss 3 stycken 290X slår 3 stycken 780 ti med mantle på. Jag bryr mig mer om att de är skoj att folk får gratis prestanda och om de kommer fungera med G-sync eller - Free sync och så vidare. Jag menar ska jag sitta och lipa över att någon anser att Radeon slår Nvidia eller vise versa så kanske jag borde söka upp en fanboy sida. Bra produkter båda två. Jag är skitnöjd med mina 780 ti SLI och ska köpa en G-sync skärm, men om jag nån gång i framtiden går tillbaka till Radeon så är man ju nyfiken om G-sync kommer stöda AMD´s arkitektur.

Om jag sitter och tjurar över låg fps på bf4a är de ju min ensak Jag snittar 150 fps och med så mycket pengar lagt så ska jag vara nöjd, hade jag inte gjort det hade jag varit grinolle . Men den som lägger apmycket pengar på sina gpuer oavsett rött eller grönt företag lär ju inte torskat även om de finns haters som gärna påstår att de är slöseri med pengar. Snarare tvärtom jag kan lira allt på ultra och snitta hög fps och de va de som va planen för penningen.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Kommer det börja användas av konsolerna skulle det vara grymt, alla verkar ju redan klaga på prestandan.

Konsolerna har redan lågnivå-APIs

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MatsDahlgren:

Kanske inte högaktuellt men knappast irrelevant - saxat ur tidigare inlägg från idag:
"Eventuellt stöd för till exempel Nvidias eller Intels hårdvara är aktuellt först i samband med lanseringen av ett utvecklarpaket (SDK), vilket är planerat till senare under året."
Det plus att Mantle kan komma att lämnas över till en open source-organisation gör förhoppningsvis Mantle relevant för många och inte bara AMD/Windows.

Ni kan spekulera hur mycket ni vill, men det positiva med mantle blir inte relevant för en nVidia ägare förän nVidia ägaren kan ta del utav det. Om dem nu släpper en SDK vid slutet av året så kan det då bli relevant, ifall nVidia tar del utav det. Än så länge har dem gröna bara fått en patch med nya buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Vill se test hos Sweclockers omgående

ja med både intel och amd processor på samma grafikkort

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av chadreed:

Hur kommer allt det här fungera tillsammans med G-sync, Free-sync, de är en härlig saft soppa fortfarande ^^ ska bli skoj att se resultaten! Jag bryr mig ärligt talat inte ett piss 3 stycken 290X slår 3 stycken 780 ti med mantle på. Jag bryr mig mer om att de är skoj att folk får gratis prestanda och om de kommer fungera med G-sync eller - Free sync och så vidare. Jag menar ska jag sitta och lipa över att någon anser att Radeon slår Nvidia eller vise versa så kanske jag borde söka upp en fanboy sida. Bra produkter båda två. Jag är skitnöjd med mina 780 ti SLI och ska köpa en G-sync skärm, men om jag nån gång i framtiden går tillbaka till Radeon så är man ju nyfiken om G-sync kommer stöda AMD´s arkitektur.

Om jag sitter och tjurar över låg fps på bf4a är de ju min ensak Jag snittar 150 fps och med så mycket pengar lagt så ska jag vara nöjd, hade jag inte gjort det hade jag varit grinolle . Men den som lägger apmycket pengar på sina gpuer oavsett rött eller grönt företag lär ju inte torskat även om de finns haters som gärna påstår att de är slöseri med pengar. Snarare tvärtom jag kan lira allt på ultra och snitta hög fps och de va de som va planen för penningen.

Skulle bli imponerad om nvidia släpper g-sync fritt att fungera med konkurrenter, sen skulle jag blir förvånad om mantle inte fungerar med freesync

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Alexander7938:

Det är väl bra, ~10 % bättre prestanda gratis!
Kommer det börja användas av konsolerna skulle det vara grymt, alla verkar ju redan klaga på prestandan.

Problemet är att det inte är tillräckligt bra för att motivera ett byte av API. Utvecklarna behöver se en markant prestandavinst för att de ska tycka att det är värt att göra den investering som krävs för att lägga till stöd för Mantle. Inte minst eftersom en ganska liten andel av användarna kommer att kunna utnyttja gränssnittet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det blir lite moment 22. Tänk om prestandan enbart är bättre för att bildkvalitén är sämre?

Ja, fast då är vi ju i en situation där Mantle i princip är Dead on arrival och helt meningslöst. Betvivlar att AMD och DICE skulle hypa så mycket kring Mantle om detta vore sant.

Troligtvis är det som de säger, prestandan är bättre på grund av mindre overhead, vilket i sig tillåter upptriggade settings, vilket leder till... Tja, vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är ett väldigt tjat om prestandan här. Någon som vet om bildkvalitén är identisk eller inte?

Jo, prestandan är ju liksom hela grejen med det här.

Men jag förstår vad du menar. Jag skulle dock bli förvånad om Mantle tar genvägar i renderingskvalitén; rimligen så borde ju resultatet vara mer eller mindre identiskt. Men jämförande screenshots behövs förstås, innan det går att säga något definitivt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag har precis köppt 2 st 780 ti..Det räcker gott o väl...visst det fungerar bara på Amd kort men sen så är det just dom korten som behöver prestandaskjuts...not my Geforce twins

Visa signatur

I7-3930K/ 16 g 1600 mhz/ ASUS RAMPAGE IV BLACK ED/2x 780 ti SLI/ XFX Proseries Black Edition 1250W PSU/ SAMSUNG SSD 840 EVO 1TB/
Jag spelar på en Panasonic vt65 :-)
Konsol / xboz1 ( forza5,ryse,Cod )
Ps4 ( Bf 4,Fifa 14, Ac Black flag, Killzone)

Permalänk
Medlem

Detta var bra siffror tycker jag, synd att jag inte spelar eller är intresserad av nåt "mantle" spel. Har 290X.

Det som är dåligt med den här nyheter är alla fanboys som trollar, snälla admins perma banna alla troll i tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivek:

Jag har precis köppt 2 st 780 ti..Det räcker gott o väl...visst det fungerar bara på Amd kort men sen så är det just dom korten som behöver prestandaskjuts...not my Geforce twins

Mja, AMDs motsvarighet till 780ti, 290X, presterar väl ungefär likvärdigt med 780? Crossfire är väl dessutom mer effektivt än vad SLI är? Gratis prestanda är ju alltid kul för den som kan ta del av den.

Permalänk
Inaktiv

Happy microstuttering AMD

Permalänk
Medlem

58 % prestandaboost med 2 st r9 290x vs single 7970GHZ .......No shit

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivek:

Jag har precis köppt 2 st 780 ti..Det räcker gott o väl...visst det fungerar bara på Amd kort men sen så är det just dom korten som behöver prestandaskjuts...not my Geforce twins

2x 290 med mantle > 2x 780ti

pris 2x 290: 7000
pris 2x 780ti: 12000+

Mine:ar du en månad med AMD korten: gratis
Mine:ar du en månad med Ti korten: 8000ish?

Gratis är godast

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Vilka av AMDs grafikkort kommer kunna dra nytta av Mantle?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

Det finns inget blygsamt med 14% bättre fps från mjukvara.

Permalänk
Medlem

Konstigt prestanda test. Skulle ha viljat se samma CPU men olka GPUer och tvärtom för att se vad som spelar roll för Mantle.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

*update* Amd skrev precis på facebook:

AMD Catalyst 14.1 Beta will support ALL desktop GCN products, though we are working with EA to further optimize performance on 280X, 270X, HD 7000 and HD 8000. We have asked EA to update their blog to reflect this.
Gilla · 3 · för 32 minuter sedan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lexius:

58 % prestandaboost med 2 st r9 290x vs single 7970GHZ .......No shit

Du borde nog ta en titt på artikeln igen

Permalänk
Medlem

Kul att se så många olika åsikter, kanske att några låter lite fanboy-ish. Dock gäller det väl båda sidorna. Själv är jag redan nöjd med mina 290s, om jag får lite extra prestanda är absolut inget dåligt. Helst när det är så pass billigt...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ett råd från en som gillar AMD, är att ta det lungt med att byta.
Stödet för Mantle finns än så länge bara i BF4, och den drivrutin som kommer snart, är än så länge en beta.
Misstänker att det kommer bli en hel del buggrättningar, de närmaste 2-3 månaderna.
Allt kommer också klarna lite de närmast dagarna, när tester börjar flyta in.

Jag föredrar väl egentligen Nvidia men har trotts de haft AMD kort till och från. Mantle är jag inte så himla intresserad av då det är så pass tidigt. Och endast BF4 som har fullstöd. Jag spelar visserligen mycket Battlefield 4 men känns inte som att jag kommer att ha nytta av de fps ökning. Och skulle gärna haft referenskort och då vet jag inte om 290x är klok val?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Jag föredrar väl egentligen Nvidia men har trotts de haft AMD kort till och från. Mantle är jag inte så himla intresserad av då det är så pass tidigt. Och endast BF4 som har fullstöd. Jag spelar visserligen mycket Battlefield 4 men känns inte som att jag kommer att ha nytta av de fps ökning. Och skulle gärna haft referenskort och då vet jag inte om 290x är klok val?

Varför vill du ha referenskort? Själv så hade jag köpt ett med bättre kylning.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Andreas D:

Problemet är att det inte är tillräckligt bra för att motivera ett byte av API. Utvecklarna behöver se en markant prestandavinst för att de ska tycka att det är värt att göra den investering som krävs för att lägga till stöd för Mantle. Inte minst eftersom en ganska liten andel av användarna kommer att kunna utnyttja gränssnittet.

Oxides demo visar en helt annan potential, det är nog en av anledningarna till att ganska många faktiskt redan har anslutit sig, en annan är nog AMD:s löfte att på sikt lämna över Mantle till Kronos group.

Att dagen spel som inte är gjorda för Mantle inte uppvisar mer häpnadsväckande resultat är inget konstigt, det är ju först när man kan utveckla med Mantel i åtanke som det verkligen börjar ta fart.

Det vad jag tror iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det ska bli ytterst spännande att se hur stor skillnad mantle gör på min rig. Får dock vänta ett tag som en hel del andra innan jag får smaka på denna potentionella gudatårtan

Visa signatur

CPU:Intel i5 4670k @4.2Ghz CPUKylare:Noctua NH-D14 MOBO:Asus SABERTOOTH Z87 RAM:Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP PSU:Corsair AX860 80+ platinum GPU:MSI Geforce GTX 780ti SSD:Samsung evo 840 120gb HDD:WD 1TB x2 Chassi:NZXT H630