Youtube ger stöd för video i 48 och 60 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Är väldigt enkelt att kolla; högerklicka på videon och välj "statistik för nördar". Titta igenom hela videon, och dela antalet frames på tiden (som gått). Jag fick 3500 frames på denna video, som är 73 sekunder.

3500/73 = (ca) 48fps

Måste vara nån nerskalning som pågår för vissa. Jag får 4425 frames totalt på 73s. 4425/73 ~= 60

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Inte jag i alla fall, men på TitanFall videon känner jag lagg då och då. Det tror jag dock beror på att det kördes på Xbox One.

Fungerade bättre i internet explorer för min del.
Bara för skojs skull vred jag upp hastigheten till 2x också.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

4400/73 = 60.2FPS

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Problemet med Video på internet är vem som betalar för pipes. Netflix tror att de kan få allt gratis även fast de konsumerar 40% av USA's bandbredd. Net neutrality bill är Netflix och google som lobyyar för (föruktansvärt effektivt dock). Allt är svammel och bullplop varför ska inte en ISP få betalt av netflix? Varför ska man inte kunna köpa prio som idag? De som köper 100mbit har mer tillgång till internet än de som har 3G eller dsl på 2mbit.

För att vara ärlig och sluta vara knäpp.. Net Neutrality bill är det som kommer döda det fria internet, lagen ger kongressen i USA rätt att via FCC styra vad som får och inte får finnas på internet, och nej, jag prater inte om websidor, utan deep level packet scanning osv. En enda bra sak med det är att barnpedofiler försvinner från nätet... LOL!

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Äntligen, framtiden flyttar in! Om nu bara YT kunde sluta att tugga sönder mina videos och åtgärda deras bugg som pågått i över ett halvår nu...

För er som undrar varför det dröjt så skulle jag gissa att Googles stora utbyggnationer och serverhallar har en del med det att göra från 30fps till 60fps blir ganska stor skillnad i både filer som ska lagras hos Google och dessutom streamas. Det lär ju ta ett tag, men trafikmängden måste ju öka med ganska mycket på rätt kort tid, åtminstone hos gamers

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Någon annan som upplever lagg i artikelns videoklipp?
Har 100/100-lina här, och en APU i datorn.

Ja, bitvis känns det som FPS-en drar ner till 30 typ, under några få sekunder ett flertal gånger.

Permalänk
Skrivet av danedi:

Problemet med Video på internet är vem som betalar för pipes. Netflix tror att de kan få allt gratis även fast de konsumerar 40% av USA's bandbredd. Net neutrality bill är Netflix och google som lobyyar för (föruktansvärt effektivt dock). Allt är svammel och bullplop varför ska inte en ISP få betalt av netflix? Varför ska man inte kunna köpa prio som idag? De som köper 100mbit har mer tillgång till internet än de som har 3G eller dsl på 2mbit.

För att vara ärlig och sluta vara knäpp.. Net Neutrality bill är det som kommer döda det fria internet, lagen ger kongressen i USA rätt att via FCC styra vad som får och inte får finnas på internet, och nej, jag prater inte om websidor, utan deep level packet scanning osv. En enda bra sak med det är att barnpedofiler försvinner från nätet... LOL!

Ja, barnpedofilerna är ett stort problem. Bara klampar in på pedofilernas område och förstör. Nej säger jag! Bara folk över 18 får vara pedofiler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckH4wk:

8603/73 = ~118fps (120hz skärm)?
Finns det något sätt att man vet att videon är i 60fps?

Måste blivit något konstigt, läste du under "Decoded Frames"? Om ja, var det så att du under videon bytte kvalité? För det gjorde jag, och då fick jag 4680 frames (byter man kvalité och backar så borde fler frames decode:as).

4680 / 73 = (ca) 64fps.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Skrivet av DanneCool:

Måste blivit något konstigt, läste du under "Decoded Frames"? Om ja, var det så att du under videon bytte kvalité? För det gjorde jag, och då fick jag 4680 frames (byter man kvalité och backar så borde fler frames decode:as).

4680 / 73 = (ca) 64fps.

Stämmer nog, fick 4400 efter att jag valt kvalite direkt och spelat om.

Permalänk
Testpilot

Klickar jag fram "stats for nerds" ser jag FPS:en direkt, live, behöver inte hålla på och räkna som ni verkar hålla på med. Kan även se att den klena datorn jag sitter på för tillfället (i3:a) klarar av 30-35fps och man ser även att det droppas en hel del frames så där är väl de resterande bilderna är. Några "decoded frames" syns inte i min statistik.

Finns det två olika nörd-statistik-rutor?

Citat:

timestamp seconds 21.872
1280x720, 3503033 average kbps, 100% volume
TagStreamPlayer, HTTP/DASH/VOD, 0 kbps
10 stage fps, 37 video fps, 593 dropped, 0 kbps
software video rendering, accelerated video decoding
NaN db, 1 audio factor

593 droppade på 21.872 sekunder ger ca 27 bilder/sekund som försvinner så det passar rätt bra ihop med mina 30-35fps för att det ska bli 60 bilder totalt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Tänkte först att va f*n...men sen såg jag kommentarerna om att FireFox inte spelade upp 60fps utan 30.
Kikade på videon i Chrome och wow, man ser verkligen skillnaden. Inte för att det såg ut att vara 60fps under hela videon men flera sekvenser hade en väldigt mjuk bilduppdatering = 60fps. Coolt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Varför har det dröjt? tekniska begränsningar eller?

Större bandbredds krav antar jag. Brukar väl räknas Färger*bildpunkter*FPS om jag inte missminner mig. Om du byter ut *30 mot *60 blir det ganska mycket mer data som ska ut.

EDIT: Ah det härliga med att svara på en kommentar på första sidan. När du skrivit och skickat har 10 personer svarat och 2 sidor har tillkommit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Klickar jag fram "stats for nerds" ser jag FPS:en direkt, live, behöver inte hålla på och räkna som ni verkar hålla på med. Kan även se att den klena datorn jag sitter på för tillfället (i3:a) klarar av 30-35fps och man ser även att det droppas en hel del frames så där är väl de resterande bilderna är. Några "decoded frames" syns inte i min statistik.

Finns det två olika nörd-statistik-rutor?

593 droppade på 21.872 sekunder ger ca 27 bilder/sekund som försvinner så det passar rätt bra ihop med mina 30-35fps för att det ska bli 60 bilder totalt.

Låter som du bara kör med Firefox flash spelaren. Den kan visa frameraten. HTML5 spelaren visar inte frameraten, och det är bara den som tycks klara av att spela 60fps.

Prova t.ex Internet Explorer eller Chrome. Du kan kolla status på om HTML5 är igång här https://www.youtube.com/html5

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av trickysaer:

För er som undrar varför det dröjt så skulle jag gissa att Googles stora utbyggnationer och serverhallar har en del med det att göra från 30fps till 60fps blir ganska stor skillnad i både filer som ska lagras hos Google och dessutom streamas. Det lär ju ta ett tag, men trafikmängden måste ju öka med ganska mycket på rätt kort tid, åtminstone hos gamers

Tror inte skillnaden kommer bli i närheten av så stor som vi vill tro. En förkrossande stor andel nöjer sig till och med med 30 fps i spel och det lär vara en extremt liten andel som både vet hur man spelar in i 60 fps och bryr sig om det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Problemet med Video på internet är vem som betalar för pipes. Netflix tror att de kan få allt gratis även fast de konsumerar 40% av USA's bandbredd. Net neutrality bill är Netflix och google som lobyyar för (föruktansvärt effektivt dock). Allt är svammel och bullplop varför ska inte en ISP få betalt av netflix? Varför ska man inte kunna köpa prio som idag? De som köper 100mbit har mer tillgång till internet än de som har 3G eller dsl på 2mbit.

För att vara ärlig och sluta vara knäpp.. Net Neutrality bill är det som kommer döda det fria internet, lagen ger kongressen i USA rätt att via FCC styra vad som får och inte får finnas på internet, och nej, jag prater inte om websidor, utan deep level packet scanning osv. En enda bra sak med det är att barnpedofiler försvinner från nätet... LOL!

Ugh. Det är inte Netflix som konsumerar 40% av USAs bandbredd utan det är deras kunder. Kunder som betalar för en Internetuppkoppling där dom ska kunna nå "hela Internet" på samma vilkor.
Netflix på sin sida betalar grova pengar för att kunna skicka ut så pass mycket trafik ut till Internet. Det via peering, transit och om det är så att en ISP har så pass mycket kunder att en lokal cache inom deras nät skulle minska behovet för ytterligare peering så erbjuder Netflix att ställa X antal cachelådor hos eyeballing-ISPn helt gratis.

Det som nu snackas om är att konsument-ISPn nu vill ha betalt av både slutkunden (den som tittar på Netflix) SAMT Netflix. Du förstår, många av dessa ISPer i USA har egna TV-utbud och TV-tjänster som dom vill sälja istället för att folk ska lägga pengar på Netflix. Dom är inte bara en bitpipe ut mot Internet utan dom har en agenda att låsa in folk i sitt egna ekosystem för att tjäna mer pengar. Och en väg för dessa att göra det är förvägra att uppdatera sin infrastruktur vid vissa peeringpunkter osv och på så sätt krippla sina konkurrenter och då ge sina kunder en sämre upplevelse när de använder en konkurrerande TV_tjänst.

Permalänk
Medlem

Då kan man inte lägga upp filmer i PAL 50fps? bara 60fps?

Permalänk

Spelar detta verkligen någon större roll? om ett spel/video inspelning håller sig över 30fps kommer man fortfarande se samma flyt och hur kan man verkligen veta om videon verkligen körs i 60fps?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Första gången Youtube gör något bra istället för dåligt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av WenenOne:

Då kan man inte lägga upp filmer i PAL 50fps? bara 60fps?

PAL 50? Ska du Rippa analogtv?
Siffran 50 har inget med FPS att göra heller om du tänkte på PAL 50/60.

Permalänk

Jäklar va ryckig trailern va, motion blur någon?
Men trevligt när dom förbättrar, can't complain about that!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Problemet med Video på internet är vem som betalar för pipes. Netflix tror att de kan få allt gratis även fast de konsumerar 40% av USA's bandbredd. Net neutrality bill är Netflix och google som lobyyar för (föruktansvärt effektivt dock). Allt är svammel och bullplop varför ska inte en ISP få betalt av netflix? Varför ska man inte kunna köpa prio som idag? De som köper 100mbit har mer tillgång till internet än de som har 3G eller dsl på 2mbit.

För att vara ärlig och sluta vara knäpp.. Net Neutrality bill är det som kommer döda det fria internet, lagen ger kongressen i USA rätt att via FCC styra vad som får och inte får finnas på internet, och nej, jag prater inte om websidor, utan deep level packet scanning osv. En enda bra sak med det är att barnpedofiler försvinner från nätet... LOL!

Vad har detta med att Youtube öppnar upp för högre fps?
Spam varningslampan blinkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

PAL 50? Ska du Rippa analogtv?
Siffran 50 har inget med FPS att göra heller om du tänkte på PAL 50/60.

Alla film kameror har ju dom inställningarna. PAL 25fps/50fps eller kan man välja NTSC 30fps/60fps

Permalänk
Medlem

Kollade nyss bägge klippen, dvs det nya i 60fps och den äldre i 30 (?). Och jävlar vilken skillnad det var!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Va?! YouTube gör en förändring för det bättre?

Det var glada nyheter!

... Usch vad mycket plats filerna kommer att ta när man spelar in nu!

Twice the size - Same shitty compression

Tycker YT hamnat en bit efter, men jag förstår att med rådande internetlinor(framförallt USA, Australien och U-länder) så finns det ingen möjligthet att få upp kvaliten till något som kan närma sig the real deal.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Första gången Youtube gör något bra istället för dåligt.

mmm, för Youtube har ALDRIG gjort något bra. Det är därför vi kollar på skiten så mycket

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Det är självklart en trevlig förbättring men jag tycker fortfarande det största problemet med Youtube är att de komprimerar alldeles för hårt. Det spelar ingen större roll att kunna titta på ett klipp i 1080p och 60 fps om det endast är ett lapptäcke av komprimeringsartefakter man bevittnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

.. Netflix tror att de kan få allt gratis även fast de konsumerar 40% av USA's bandbredd...

Fel!
Bandbredden konsumeras av ISP'n kunder, som på begäran får video strömmad från netflix. Dessa kunder betalar redan ISP'n för att leverera data.

Permalänk
Medlem

Nu saknas bara stöd för högre bitrates i ljudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ja, från en glad youtuber.

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem

Nu saknas det bara att dom gör något åt det så extremt stenhårt komprimerade klippen så att det inte ser ut som något från tidigt 90-tal.
Det märks att när det är mycket rörelse i ett klipp, då säger youtube "fuck this" och ser till att allt ser totalt hästskit ut.
Därför det är lite problem att få vettig kvalité om man är ute och kör i skogen med en gopro eller liknande.

Source klippen ser hur bra som helst ut, upp på youtube och det ser ut som skit.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5