Ljusgenomsläpp laptopskärmar (Känsliga läsare varnas)

Permalänk
Medlem

Ljusgenomsläpp laptopskärmar (Känsliga läsare varnas)

Har nu varit i kontakt med Dell och skickat ett foto på mitt ljusläckage på begäran från dem. Har inte fått någon återkoppling sedan jag skickade fotot än.

För dem som är intresserad så är detta fotot jag skickade till Dell:

http://www.quendi.se/bilder/ljuslackage1.jpg

Förövrigt gillar jag datorn och Vista väldigt mycket faktiskt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kreator
Nån som testa använda windows media center?
har 2 problem/funderingar
1. Får inte igång mediacenter med fjärren, utan måste klicka med musen för att får igång den. Sen går det bra att använa fjärren..
2. Måsta man koppan in mottagaren för fjärren i datorn?
trodde man kunde använda datorns inbygga IR??

1. har du lagt in rätt drivrutin + mjukvara. annars funkar inte allt 100%. finns på Dell.se.

2. ja det kan man

Mope. det där är ingenting. det finns läckage och det finns läckage. om du tittar på en film, så ser du inte nått, eller hur !
alla skärmar har läckage, bara mer eller mindre. titta på exempel bilden jag la upp. där splittras ljus ut över hela skärmen. ditt såg skarpt och normalt ut.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

han har mycket mer än mig i alla fall

Permalänk
Medlem

KSMB: Seriöst, för det första har du inte sett min skärm i verkligheten, för det andra så ser jag läckaget tydligt när jag ser på film och t.o.m. när jag spelar ljusa banor i BF2. Sen tycker jag den obefintliga betraktningsvinkeln är ett lika stort problem som ljusläckaget.

Skärmen blir helt obrukbar när man arbetar med grafik och fotoredigering, en stor andledning till att jag köpte datorn.

Bara för att du har lagt upp ett extremt exempel som är ännu sämre betyder det inte att jag är nöjd med den skärm jag har och tycker dess brister är acceptabla. Jag tycker att du som hyllar Dell så hårt och tycker de gör fantastiska datorer verkar ha väldigt låga krav vad som är en bra bärbar dator. För mig har en bra bärbar dator en bra skärm, det är den viktigaste komponenten för mig.

Edit: Det känns ju dessutom löjligt när du tidigare pratat om hur noga och pedantisk du är vad det gäller skärmen. Nu börjar det visa sig vilka låg krav du egentligen har.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
1. har du lagt in rätt drivrutin + mjukvara. annars funkar inte allt 100%. finns på Dell.se.

2. ja det kan man

Mope. det där är ingenting. det finns läckage och det finns läckage. om du tittar på en film, så ser du inte nått, eller hur !
alla skärmar har läckage, bara mer eller mindre. titta på exempel bilden jag la upp. där splittras ljus ut över hela skärmen. ditt såg skarpt och normalt ut.

Om du anser det där vara normalt förstår jag att du hyllar alla skärmar du testar...
Jag hade aldrig godkänt en skärm som ser ut så, en film måste se helt mjölkig, blurrig och detaljlös ut vid mörka scener.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Om du anser det där vara normalt förstår jag att du hyllar alla skärmar du testar...
Jag hade aldrig godkänt en skärm som ser ut så, en film måste se helt mjölkig, blurrig och detaljlös ut vid mörka scener.

Håller med.. det där var faktiskt det värsta ljusläckage jag sett än så länge

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jävlar vilket läckage. Jag tycker att min 2 år gamla zepto är åt helvete med läckage, men det är inte i närheten av det där.

Permalänk
Avstängd

he he he. har sett mycket värre en så. som sagt, syns skitet under en film eller inte ?

kan garantera att era egna skärmar också har läckage, säkert 3-5 cm. men visst, jag kanske är van vid skräckexempel från nätet. jag sa heller inte att han skulle ringa supporten, eller sa jag det. eehhmm.

ps. ilstallione, man behöver inte va sarkastisk.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
he he he. har sett mycket värre en så. som sagt, syns skitet under en film eller inte ?

Seriöst nu, ge dig! Den där skärmen är DOA oavsett vad du påstår dig sett och det är självklart att det syns vid filmtittande. Det du ser på fotot är det mörkaste den skärmen kan prestera, tänk dig sen en mörk scen i en film...

Edit:Såg att du editerade efter att jag svarat. Oavsett hur våra skärmar ser ut är det skärmen på bilden vi diskuterar och du skrev:

Citat:

Mope. det där är ingenting. det finns läckage och det finns läckage. om du tittar på en film, så ser du inte nått, eller hur !
alla skärmar har läckage, bara mer eller mindre. titta på exempel bilden jag la upp. där splittras ljus ut över hela skärmen. ditt såg skarpt och normalt ut.

Kan du inte bara ge dig denna gången och inse att du har så fel man över huvud taget kan ha i sammanhanget?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Läs vad jag skriver:

"så ser jag läckaget tydligt när jag ser på film och t.o.m. när jag spelar ljusa banor i BF2"

Det blir som ett övertoningsfilter på allt.

Det är överhuvudtaget en löjlig diskussion, när skärmen ska visa en svart bild så visar den istället en närmast vit bild i nederkant. Är det rätt? Är det en bra skärm?

Är det andra Dell-datorer du tittat på när du sett värre eller?

Permalänk
Avstängd

jag kan lägga upp 20 bilder om ni vill se värre. ge er nu med ert snack. byt skärmen , punkt slut.

notebook.forum.com. om ni själva vill se läckage. (som sagt. det där är ingenting, mot andra bilder)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Hedersmedlem

Sorry om jag var sarkastisk, men jag kunde bara inte hålla mig. Det är snudd på löjligt att påstå att den skärmen är ok och om Dell inte byter den tycker jag att ägaren bör gå vidare med det.

Edit: Orkar inte leta på notebookforum, du har inga direktlänkar till skärmar som är MYCKET värre? Om den ovan är normal i dina ögon kan jag inte bärga mig till jag får se de som är kassa enligt dig.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

jag kanske tog i lite. men som jag även skrev så syns inte skitet av nånn märklig anledning på vissa skärmar med ungefär samma läckage när man ser på t ex en film (fråga mig inte varför). byt skärmen, klart. (kan GARANTERA att nästa skärm har läckage, men förhoppningvis mindre). ni som tuggar om lite läckage, ta en "ärlig" bild och kolla på era egna skärmar, ni kommer säkert bli lite överraskade.

Mope, skulle aldrig vara löjlig mot dig. vi sitter i samma klubb. he he

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Jag hoppas bara att vi kan fortsätta vara i samma klubb, om inte Dell fixar detta så går jag nog ur klubben...

Permalänk
Avstängd

jag bytte min skärm av rätt "vaga" anledningar (bet.vinkeln). du har som sagt VÄRLDENS STÖRSTA läckage genom tiderna (he he), skärmen kommer dagen efter "en chef" på supporten har läst mejlet. va lugn för det.

ta en titt på t ex det här läckaget. mer en 50% av skärmen (DET HÄR ÄR INGET OVANLIGT. som sagt det finns många mer bilder, om man vill).

mope. själv har jag även små läckage från kanterna upptill, heller inget ovanligt. som sagt, det du har Mope, är inte jättemycket. sen att alla skärmexperter helt plötsligt tycker det. so what. (vänta tills dom ser sina egna skärmar. he he

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig tvivlat på att det finns värre exempel. För mig är det totalt ointressant om det finns sämre skärmar, det gör inte min skärm bättre för mig som ska leva med den.

Har tagit en bild som jämför betraktningsvinkeln lite mot min andra bärbara. Nu är detta en extrem vinkel, men bara för att illustrera. Båda visar alltså en svart bild.

http://www.quendi.se/bilder/betrakningsvinkel.jpg

edit: Vad jag längtar till man kan få oled-skärm till sin bärbara och slippa dessa problem.

Permalänk
Medlem

Dåligt exempel KSMB .. tittar du lite nogrannare så ser du att första bilden på Acern är bilden tagen uppifrån vilket gör att det ser ut som det är en massa ljusläckage.

Hans bild däremot är tagen rakt framifrån.. och det är rätt hemskt mycket också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
jag bytte min skärm av rätt "vaga" anledningar (bet.vinkeln). du har som sagt VÄRLDENS STÖRSTA läckage genom tiderna (he he), skärmen kommer dagen efter "en chef" på supporten har läst mejlet. va lugn för det.

ta en titt på t ex det här läckaget. mer en 50% av skärmen (DET HÄR ÄR INGET OVANLIGT. som sagt det finns många mer bilder, om man vill).
http://img239.imageshack.us/img239/8448/imagem185oz0gf8.jpg
mope. själv har jag även små läckage från kanterna upptill, heller inget ovanligt. som sagt, det du har Mope, är inte jättemycket. sen att alla skärmexperter helt plötsligt tycker det. so what. (vänta tills dom ser sina egna skärmar. he he
http://img411.imageshack.us/img411/8306/ljuslackage1hh1.jpg

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd

mmmhhhh. vad jag hela tiden säger att det är inget ovanligt, dessutom häromdagen var det en zepto 6615 (eller nått), som la ut sina läckage bilder här på forumet, den hade den här "splittrade" läckaget. (som sagt, skulle jag kunna lägga ut 20 bilder till från alla sorters märken med +50% läckage).

1. ett normalt läckage är mellan 3-5 cm i underkant. ALLA har det. (Mope kanske har 7-8cm, inte vet jag)

2. det Mope har är inte Jättemycket, men givetvis ska han byta den eftersom han stör sig på det. (har aldrig sagt nått annat)

lycka till med skärmen Mope.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
[B]mmmhhhh. vad jag hela tiden säger att det är inget ovanligt, dessutom häromdagen var det en zepto 6615 (eller nått), som la ut sina läckage bilder här på forumet, den hade den här "splittrade" läckaget. (som sagt, skulle jag kunna lägga ut 20 bilder till från alla sorters märken med +50% läckage).

[/b]

Jag vill se de 10 bilderna, har själv aldrig sett så illa som på bilden ovan.

Citat:

1. ett normalt läckage är mellan 3-5 cm i underkant. ALLA har det. (Mope kanske har 7-8cm, inte vet jag)

Nu får du väl ändå sluta svamla? Du skrev i ditt första inlägg:

"ditt såg skarpt och normalt ut."

Det är skillnad på över 100% där från ditt första inlägg till ditt andra. Du vilseleder folk med sådant.

Citat:

2. det Mope har är inte Jättemycket, men givetvis ska han byta den eftersom han stör sig på det. (har aldrig sagt nått annat)

Det är mycket! Kan du inte bara ge dig denna gången istället för att bara sluta svara i tråden som du brukar när du är helt överbevisad? I ditt första inlägg hävdar du att skärmen är helt normal och nu skriver du att han självklart ska byta den. Hur fanken får du det att gå ihop?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

du missförstod med " skarpt och normalt ut". om du läser innan så skriver jag om "splittrat" ljus (läckage). vad jag mena är att läckaget är skarpt (alltså som en skarp linje/båge, vilket är normalt för ett läckage. titta på Acern så ser du ej en skarp båge, utan splittrat ljus. OK). och nej detta är ingen bortförklaring, detta är vad jag mena. (förklara ibland dåligt). en sista sak, så vet jag att jag har rätt a ng läckage. jag är ingen rookie serrö. (blir så jäkla trött, överbevisad hit överbevisad dit, handlar väll inte om det, der handlar om att jag tycker det inte var så jävla stort som ni gapade om). lägg ut era egna skärmar, så man har något att jämföra med.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Alla skärmar har väl inte ett ljusläckage på 3-5 cm? Speciellt inte ett lika starkt ljusläckage som min. Det är ju löjligt att påstå det.

Här är exempel på en som inte har det iaf:

https://home.comcast.net/~andyslin/laptop/AR/DSC_0127.JPG

Permalänk
Avstängd

Mope, som sagt, (har själv gjort bort mig en gång med t ex printscreen, he he), det där är ingen kamera bild (i sånnafall en 50000kr 15megapixel Nikon). ALLA skärmar har ljusläckage. (ser ut som ett "snöre" som är själva lampan/orna som ligger nederst i en LCD/TFT skärm). det är därför läckaget kommer underifrån.

på True life skärmen heter funktionen; "Backlight; 2 CCFL"

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Hedersmedlem

http://geting.se/viewimage.php?image=32120-IMG_0533.JPG

http://geting.se/viewimage.php?image=28788-IMG_0535.JPG

http://geting.se/viewimage.php?image=32121-IMG_0537.JPG

http://geting.se/viewimage.php?image=32122-IMG_0541.JPG

Med lite olika bakgrundsljus i rummet och max backlight på lcd.

Tänk också på att det är en Vaio som du ordagrant har sagt har sämre skärmar än Dell...

Kan du ge dig nu?

Edit: Bilderna tagna med en Ixus 60 och på inga sätt redigerade. Har minst 20 st till för säkerhets skull, både med och utan blixt, mörkt och ljust rum om du på något skulle få för dig att fortsätta ditt tvångsmässiga förnekande.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

(ska ja va riktigt ärlig, så ser jag ingenting. förutom den sista) och den sista har ljusläckage. är jag ensam om att se det, går jag till en optiker imorn och ber dig om ursäkt.

för att se läckage RÄTT ska det helst va mörkt i rummet och typ en omstart-bild eller nånn mörkare bild, (givetvis utan blixt, givetvis med normal ljusnivå och givetvis i 90 grader). kan du för min skull ta en bild utan lampan som lyser rakt på skärmen. (bara intresserad)

ps. du behöver inte om du inte vill.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Inaktiv

väldigt fina skärmar må jag säga

Permalänk

här har ni min:

Visa signatur

[Inspiron 9400 | CoreDuo 1.83GHz | 2 x 1024MB (667MHz) | GeForce Go 7900 GS (256MB) | 120GB (5400RPM) | 3DMark05: 6333 (oklockat och originaldrivers)]

Permalänk
Hedersmedlem

Det är helt svart bakgrund, windows skärmsläckare. Hade den på så att ingen skulle kunna säga att datorn är avstängd.

Avfallskvarnen: www.geting.se

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
http://geting.se/viewimage.php?image=5026-IMG_0536.JPG

Det är helt svart bakgrund, windows skärmsläckare. Hade den på så att ingen skulle kunna säga att datorn är avstängd.

Avfallskvarnen: www.geting.se

suck. får sluta tjata på dig, men ser du nånn skillnad på Mopes bild och din sista bild ? (förutom läckaget såklart). det ser bara onormalt svart ut. den sista bilden (du först la ut). jag menar en sånn bild ! (en normalt ljus bild)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Avfallskvarnen: www.geting.se

Smidigt smidigt...ty

Mitt ljusläckage:

http://www.geting.se/viewimage.php?image=32125-DSCN1909.JPG
http://www.geting.se/viewimage.php?image=32127-DSCN1908.JPG

Inga mästerfotografbilder...men vad kan man begära av en gammal stackars 5 megapixel för 3000 spänn

edit: kan tillägga att det ser grymt mkt sämre ut på bild än i verklighteen....jag märker i princip aldrig av ljusläckaget...

Visa signatur

[Inspiron 9400 | CoreDuo 1.83GHz | 2 x 1024MB (667MHz) | GeForce Go 7900 GS (256MB) | 120GB (5400RPM) | 3DMark05: 6333 (oklockat och originaldrivers)]

Permalänk
Hedersmedlem

Var vill du komma?

Halva skärmen belyst, halva inte:

Kan du kanske vidareutveckla att Dell har bättre skärmar än Sony som du skrevi en tråd för några dagar sen?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.