Permalänk
Skrivet av Lasse 56:

Har haft min några dagar och är helnöjd hittills. Köpte den olåst med Android 2.1 men är helt novis på android tyvärr. Ord som att "Roota" "Firmware" och liknande är rena grekiskan för mig och förklara någon på ett pedagogiskt vis hur man gör för att uppgradera till t.ex Android 2.2 eller 2.3 för en som är helt ny i ämnet. Dessutom hittar man ju bara versioner av Froyo 2.2 till operatörslåsta versioner på ZTEs hemsida.

Kul att höra!
Finns en hel sektion i SweDroid, Sveriges största(?) hemsida för Android, för just ZTE Blade som bör ge dig lite hjälp på traven.
http://www.swedroid.se/forum/forumdisplay.php?f=78
Lycka till!

Permalänk

Guide Root/flash ZTE blade

Denna guide vad jag vet funkar bara på "Gen 1" då jag har det kan inte garantera för "gen 2" Så skyll inte på mig om du brickade din Telefon för att du inte läste ordentligt!

Min guide för rootning och install av custom firmwares. inte hittat nån annan som använt rom manager och Universal Androot i samma guide men tyckte att det vart väldigt smidigt då man kan flasha om den utan tillgång av dator om man vill.

Kolla Version på telefonen
***************************
1. ladda ner Ask Mr Pigfish kolla vilken version du har

Roota Telefonen (låsa upp telefonen att ändra i systemfilerna)
*******************************************************
2. Avinstallera ev antivirus program från telefonen om du installerat något sådant annars kommer du inte kunna installera Universal androot då den inte tycker om appen pga den har tillåtelse att ändra i systemet

3. ladda ner Universal Androot och lägg i roten på sd kortet

4. installera .apk filen med lämplig installerare jag använde Easy installer från market

5. kör universal androot välj att installera Superuser för 2.1-2.2 och tryck på Root me
kommer stå längst upp om det lyckades eller inte

Installera Clockwork Recovery (verktyget för att flasha om telefonen)
************************************************************
6. Installera Rom Manager

7. Ladda ner ClockworkMod Recovery for ZTE Blade lägg den i roten på Sd kortet packa upp om den är i en zip fil (osäker)

8. öppna Rom manager och välj "Install clockwork recovery" bläddra till sd kortet och var du nu la .img filen för clockwork och tryck ok

Ev kommer Superuser poppa upp och fråga om du vill ge rom manager tillåtelse att ändra systemet bara välj Allow

Installera Firmware
********************
9.ladda ner det Firmware du vill ha jag rekomenderar Swedish Spring RLS5 som är en mod på Comviqs officiella Android 2.2 firmware och är mycket stabil enligt mig fast utan alla qomviq apps (och olåst? inte hundra på det dock men om den inte var låst innan så blev den det inte iaf) (packa inte upp från .zip filen ska vara i zip för rom managern)

10. öppna Rom Manager igen och välj "Install Rom from Zip" och bläddra fram till .zip filen med firmware't och välj.

den kommer fråga om du vill backa upp ditt gammla firmware och rensa data/catche mappen

rekomenderar att göra en backup

Du måste Rensa data/catche mappen annars kommer du bricka telefonen!!!

Ev kommer Superuser poppa upp och fråga om du vill ge rom manager tillåtelse att ändra systemet bara välj Allow

telefonen kommer startas om och börjar backa upp ditt firmware / installera ditt nya firmware

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av rufsen:

Jag bryr mig inte om skärmen...har inte sett/använt någon bättre skärm så jag kommer inte klaga (min första Smartphone) och Optimus One kostar 600:- mer dvs en annan prisklass?

Vad jag har läst så verkar Bladen f.f.a. ha problem med starkt brus i hörlurar samt låg ljudvolym ut (svag stärkare-varning?) i övrigt verkar den ha kvalitétsproblem överlag vilket såklart också påverkar mitt beslut att ta Minin istället.

Kan verkligen inte hålla med! Har haft min Blade i snart 3 månader och hur nöjd som hellst, ljudet är bra och
även högtalaren är ok. Skärmen är otroligt bra, bättre än iPhone 3gs:D Skulle verkligen köpa en Blade på Comviq på 999:-

MVH

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Denna guide vad jag vet funkar bara på "Gen 1" då jag har det kan inte garantera för "gen 2" Så skyll inte på mig om du brickade din Telefon för att du inte läste ordentligt!

Min guide för rootning och install av custom firmwares. inte hittat nån annan som använt rom manager och Universal Androot i samma guide men tyckte att det vart väldigt smidigt då man kan flasha om den utan tillgång av dator om man vill.

Kolla Version på telefonen
***************************
1. ladda ner Ask Mr Pigfish kolla vilken version du har

Roota Telefonen (låsa upp telefonen att ändra i systemfilerna)
*******************************************************
2. Avinstallera ev antivirus program från telefonen om du installerat något sådant annars kommer du inte kunna installera Universal androot då den inte tycker om appen pga den har tillåtelse att ändra i systemet

3. ladda ner Universal Androot och lägg i roten på sd kortet

4. installera .apk filen med lämplig installerare jag använde Easy installer från market

5. kör universal androot välj att installera Superuser för 2.1-2.2 och tryck på Root me
kommer stå längst upp om det lyckades eller inte

Installera Clockwork Recovery (verktyget för att flasha om telefonen)
************************************************************
6. Installera Rom Manager

7. Ladda ner ClockworkMod Recovery for ZTE Blade lägg den i roten på Sd kortet packa upp om den är i en zip fil (osäker)

8. öppna Rom manager och välj "Install clockwork recovery" bläddra till sd kortet och var du nu la .img filen för clockwork och tryck ok

Ev kommer Superuser poppa upp och fråga om du vill ge rom manager tillåtelse att ändra systemet bara välj Allow

Installera Firmware
********************
9.ladda ner det Firmware du vill ha jag rekomenderar Swedish Spring RLS5 som är en mod på Comviqs officiella Android 2.2 firmware och är mycket stabil enligt mig fast utan alla qomviq apps (och olåst? inte hundra på det dock men om den inte var låst innan så blev den det inte iaf) (packa inte upp från .zip filen ska vara i zip för rom managern)

10. öppna Rom Manager igen och välj "Install Rom from Zip" och bläddra fram till .zip filen med firmware't och välj.

den kommer fråga om du vill backa upp ditt gammla firmware och rensa data/catche mappen

rekomenderar att göra en backup

Du måste Rensa data/catche mappen annars kommer du bricka telefonen!!!

Ev kommer Superuser poppa upp och fråga om du vill ge rom manager tillåtelse att ändra systemet bara välj Allow

telefonen kommer startas om och börjar backa upp ditt firmware / installera ditt nya firmware

Tja jag har köpt en ifrån Telia med 2.1 är det en "gen 1" då? För jag har provat med Universalandroot men det funkar inte alls:(

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Skrivet av 1337manne:

Tja jag har köpt en ifrån Telia med 2.1 är det en "gen 1" då? För jag har provat med Universalandroot men det funkar inte alls:(

1. Ask mr Pigfish för att få version på telefonen... du kan inte läst så noga.

kan vara nått med att telia har lagt på nån spärr i orginalmjukvaran på just deras telefoner som gör att det inte fungerar.

men om du har en telia kan du lika gärna använda http://www.ztesweden.se/Exego.aspx?p_id=327 så slipper du krångla med rootning...
e
jag var tvungen att roota för min var en olåst telefon så telias firmware funkad inte då den sa att jag hadde fel firmware på den från början. troriaf det var pga det.

så föreslår i ditt läge att försöka med den först iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har nu lite problem med min och vet inte om det beror på telefonen som sådan eller android eller något annat. Jag får inte sms från vissa kontakter, vet än så länge bara om en, hon får inte mina sms och jag får inte hennes. De flesta funkar det utmärkt till, men kan ju inte veta om det är någon som det inte funkar till.

Detta har hänt en gång innan, märkte det då av att telefonen hade laddat ur sig en natt,så när jag satte i laddaren på morgonen och startade telefonen så fick jag 14 sms, från 4 personer :/ Har testat att förbruka batteriet och låta telefonen självdö igen för att se om samma sak hände igen, men icke... Har även testat starta om såklart. Något mer jag skulle kunna testa? Eller ska jag försöka med att återställa telefonen till standardinställningar?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Finns det något program eller någon inställning där man kan avaktivera volym knapparna på telefonen ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Hur är ljudkvaliten när det kommer till musik? Sitter just nu på en Nokia XpressMusic 5800 som jag vill ersätta. ZTE Blade verkar intressant men vill inte byta ner mig när det kommer till ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VHS:

Hur är ljudkvaliten när det kommer till musik? Sitter just nu på en Nokia XpressMusic 5800 som jag vill ersätta. ZTE Blade verkar intressant men vill inte byta ner mig när det kommer till ljudet.

Många har redan frågat detta, och många har även svarat Jag tycker att ljudkvalitén är bra Hade powerAMP innan, men trialen gick ut och vill inte betala 30 kronor. Då gick det att boosta volymen, nu med vanliga mediaspelaren tycker jag den är lite för låg.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

köpte en från comviq å fick med ett kontantkort, problemet e att mitt "tele 2kompis(comviq)" abonnemang simkort vägrar funka i just denna bladen. testade en gen 1 blade som var köpt från net å net å då funkade det prima... testade med kompisens halebop kort å då kom den dära upplåsnings kod rutan fram som jag då skrev in upplåsningskoden. men inte kunde jag hitta halebop som nät bara telia å de telenor å comviq. när jag åter stoppade in mitt "kompis" simkort så hittar jag 2 comviq nät men kan ej ansluta... vad göra, har pratat me comviq å de sade att det skulle funka me mitt simkort då det e från 2009 men det verkar ej göra...

Edit, löste sig med ett nytt simkort... lustigt iaf fukar telen bra, duger oxå som en mp3 spelare med ett bluetooth headset från jabra.. hela arbetspasset på volvo utan probbs å mer därtill

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Har funderat en hel del på denna telefonen. Vad tror ni om att importera den här ifrån? http://www.amazon.co.uk/San-Francisco-Orange-Pre-Pay-includin... Skulle det fungera rent teoretiskt? Det står att det är en Organge pre-pay mobile. Antar att det handlar om operatören Orange. Kan jag bara låsa upp telefonen och köra tro?

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Har funderat en hel del på denna telefonen. Vad tror ni om att importera den här ifrån? http://www.amazon.co.uk/San-Francisco-Orange-Pre-Pay-includin... Skulle det fungera rent teoretiskt? Det står att det är en Organge pre-pay mobile. Antar att det handlar om operatören Orange. Kan jag bara låsa upp telefonen och köra tro?

varför i hela världen skulle du vilja importera, det är en telefon som inte är super kvalite vilket ger risken att någon kan gå sönder och då är det kört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

varför i hela världen skulle du vilja importera, det är en telefon som inte är super kvalite vilket ger risken att någon kan gå sönder och då är det kört.

Bara för att man importerar betyder det inte att garantin försvinner helt. Visst kan det bli lite mer komplicerat men "kört" är det inte iaf.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Bara för att man importerar betyder det inte att garantin försvinner helt. Visst kan det bli lite mer komplicerat men "kört" är det inte iaf.

nej såklart inte men köper man på amazon är snarare en privatperson än ett företag vilket inte känns speciellt bra, sedan kostar väl frakt och annat väldigt mycket, knappast värt det för en budget telefon. men gör som du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Sorry för OT, men hahahaha vilket asgarv ja fick när ja läste din signatur! Grymt najs!

Mvh Daniel

+1ot

Permalänk
Medlem

Har GPS:en på Blade bra, har hört att andra tillverkare har små dålig gps. Någon som har koll?

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

Har GPS:en på Blade bra, har hört att andra tillverkare har små dålig gps. Någon som har koll?

Av min erfarenhet så är GPS en av de dåliga sakerna med den. Testade den i helgen. Hemma i lägenheten gick det bra när den fick använda trådlösa nätverket. Använde den sedan efter vägen på en tiomilsresa, den var avstängd på halva resan då jag sedan startade den, den hittade inte position på resten av de fem milen, lät den ligga en timme i solen när jag kom fram utan att den hittade något heller.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Av min erfarenhet så är GPS en av de dåliga sakerna med den. Testade den i helgen. Hemma i lägenheten gick det bra när den fick använda trådlösa nätverket. Använde den sedan efter vägen på en tiomilsresa, den var avstängd på halva resan då jag sedan startade den, den hittade inte position på resten av de fem milen, lät den ligga en timme i solen när jag kom fram utan att den hittade något heller.

Knepigt, de två gånger jag testat den mer noggrant (ena gången när jag var ute och gick, och andra i bil) så hittade den position på bara ett fåtal sekunder.

Permalänk
Medlem

Just detta som många poster bekriver i denna tråd är ju vad som för mig sammanfattar ZTE BLade - varierande kvalité.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Av min erfarenhet så är GPS en av de dåliga sakerna med den. Testade den i helgen. Hemma i lägenheten gick det bra när den fick använda trådlösa nätverket. Använde den sedan efter vägen på en tiomilsresa, den var avstängd på halva resan då jag sedan startade den, den hittade inte position på resten av de fem milen, lät den ligga en timme i solen när jag kom fram utan att den hittade något heller.

Finns en inställning som tillåter datatrafik via 3g(när maps används) som jag tror man måste aktivera för att den ska hitta.

Permalänk
Medlem

Tror som turbi att det är ett inställningsproblem, om GPSen är igång och ska du få upp en ikon i statusbaren. Sen ser ikonen olika ut beroende på om GPSen har en uppkoppling eller söker efter satelliter. Om GPSen fungerar som den ska ska du får en noggrannhet i maps eller liknande på 5-10m radie

Jag kommer inte exakt ihåg var man hittar inställningarna för detta just nu, men du får leta runt lite..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Det verkar ha läckt ut en 2.3.4 Gingerbread till ZTE Blade! Vore grymt om kallt_kaffe slängde ihop en ROM baserad på denna
Källa: http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=45519

Permalänk
Medlem
Skrivet av Villor:

Det verkar ha läckt ut en 2.3.4 Gingerbread till ZTE Blade! Vore grymt om kallt_kaffe slängde ihop en ROM baserad på denna
Källa: http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=45519

Jag har kört 2.3.4 ett tag nu.... CM7 Green V5 funkar fin fint.....

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Jag har kört 2.3.4 ett tag nu.... CM7 Green V5 funkar fin fint.....

Jo, men lite intressant att det läckt ut en officiell från ZTE, det kan betyda att det kommer officiella uppdateringar till 2.3, vilket då resulterar i fler stabilare rom's

Permalänk
Medlem

Det ska ju gå att roota 2.2 också eller hur? Fick min idag och det går inte som det ska med varken universalandroot, z4root, superoneclick eller instruktionerna på cyanogens wiki...

Kan någon lite kortfattat berätta hur dom rootade sin gen 2 blade?

EDIT: Löster det själv. /system/xbin var av någon anledning en fil så skrotade den och skapade en mapp istället sen fungerade guiden på cyanogens wiki

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arius:

Det ska ju gå att roota 2.2 också eller hur? Fick min idag och det går inte som det ska med varken universalandroot, z4root, superoneclick eller instruktionerna på cyanogens wiki...

Kan någon lite kortfattat berätta hur dom rootade sin gen 2 blade?

Väldigt mysko... det ska gå med UniversalAndRoot. Själv körde jag bara OneClickRecovery och flashade in Swedish Spring RLS5 direkt, då krävdes ingen root.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det redan har nämnts men ICA MAXI säljer Bladen nu: http://www.icamaxihemochfritid.se/zte-blade-p-5043.aspx

999 :- operatörslåst

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem

Frugan har äntligen gått vidare till en galaxy ace som hon fick "gratis" vid abb byte till 3.

Konverterade gen1 till gen2o lade in cyanogenmod 7.0.3 (stable) igår.. klocka till 700mhz.
Luren blev avsevärt mycket bättre..

Finns det någon ännu bättre (snabbare) custrom rom ute?
Alt: kanske ska köra någon nightly build??

Har inte tid att sitta o testa olika så om någon har några bra förslag så mottages det tacksamt.

Tänkte även hjälpa farsgubben lite, Swedish Spring som gäller för 2.2 samt maximal stabilitet?

Permalänk
Medlem

Känner att jag bara måste rekommendera Ginger Stir Fry till Blade. La in beta 9 igår och CM7 kan slänga sig i väggen. UI:t känns mångfaldt mycket snabbare och telefonen rakt igenom är stabilare!

http://android.modaco.com/content/zte-blade-roms-rom-customis...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arius:

Känner att jag bara måste rekommendera Ginger Stir Fry till Blade. La in beta 9 igår och CM7 kan slänga sig i väggen. UI:t känns mångfaldt mycket snabbare och telefonen rakt igenom är stabilare!

http://android.modaco.com/content/zte-blade-roms-rom-customis...

Håller med dig till 100%, grym ROM helt enkelt!