Ny mailserver till företaget

Permalänk
Medlem

Ny mailserver till företaget

Hallå!

Kör web/mail på en debian burk idag som jag tycker fungerar fint.
Framförallt kan jag den utan och innan, inga licenskonstnader och relativt enkla krav på hårdvaran.

Företaget växer (idag ca 40 användare) och jag måste göra mig mindre "nödvändig" i detta.
Som det är nu har jag byggt upp en lösning som är svårt att administrera för den mindre kunnige.

Någon som har tips på vilken lösning jag ska satsa på, det ska vara någon standarlösning som många kör och som i princip vem som helst klarar att administrera.
Det enda jag vill köra på denna burken är mail, det ska finnas an bra lösning för webmail och push till mobiler.

Tack för tips!
/Anders

Visa signatur

Ohälsosamt intresserad av all teknik

Permalänk
Medlem

Köp tjänsten så slipper du nästan all administration och du behöver ingen egen hårdvara.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Har kikat lite på det, tycker dock att kostnaden skenar.
150:- per användare och månad tycker jag är mycket pengar....

Någon som kan tipsa om en bra leverantör om jag ska kika något mer på det?

Visa signatur

Ohälsosamt intresserad av all teknik

Permalänk
Medlem

annars installera Zimbra.. http://www.zimbra.com/
skitfint webbgränssnitt, har kalender osv.. och väldigt lätthanterat

sen har ju Gmail också möjlighet att ha 'företagskonto' där man kopplar sin domän dit så sköter dom allt

Permalänk
Medlem

Zinbra är kalas att köra själv, sen finns det leverantörer som gör jobbet åt dig.
150:- per månad låter lite dyrt, ska skicka ett PM till dig.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

google apps kostar 50$ PER ÅR och anställd. Det är väll INTE DYRT?

Då får du mail,kalender,dokumenthantering osv...

http://www.google.com/apps/intl/en/business/features.html

Permalänk
Medlem

Microsoft har ju BPOS där Exchange Online kostar 44,05kr/mån & anv.

Annars är ju en egen Exchange server väldigt lätt och logisk att administrera.
Du har Webmail & Active Sync. Kostar väl en del initialt. Men de pengarna tjänar du snabbt in om du jämför med 40 användare och en hostad exchange lösning.

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig en Windows burk, så är MDaemon Pro/BlackBerry ett trevligt val. Lätt att administrera, bra funktioner, bra säkerhet, stabil och lättdriven.

Permalänk
Medlem

Google apps är gratis för upp till 50 användare.
http://www.google.com/apps/intl/sv/group/index.html

Permalänk
Medlem

Kör du hosted exchange i tex UK får du ett konto/mailadress för 40:- månaden, bra mycket mer prisvärt än i Sverige.

Permalänk
Medlem

Clearos (gamla clarkconnect) borde fixa det, dock inte säker på hur det är med licenser så det får du kolla upp.

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera Zimbra. Riktigt trevligt webmail GUI och bra funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Google apps är gratis för upp till 50 användare.
http://www.google.com/apps/intl/sv/group/index.html

Har de inte sänkt gränsen till typ 10 eller liknande?

Permalänk

Kör själv mycket google apps och har varit på flera företag som använder det, fungerar riktigt fint enligt min åsikt. Med standard 50 så har du ju det gratis ett tag sen när företaget blir större så är det inte så himla dyrt, ni tjänar ju på att slippa administration och hårdvara och så lägger ni över ansvaret på google för att hålla tjänsten uppe 24/7, inte så kul om det skulle bli storhaveri i serverhallen och det är brist på delar som kan fås in på kort tid så 40 anställda måste vara utan mail en hel dag eller mer och dessutom kostar det en hel del att fixa, både tid och pengar. Nu vet jag inte hur viktigt och centralt mail är i erat företag men i många företag är det ju väldigt viktigt att mailen alltid fungerar.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Vi kör med google-apps på jobbet och vi kan ha 50 användare gratis.

Men jag är it-ansvarig på en förening där vi kör egen webbserver med mail, där har jag kompilerat postfix med postgresql och sedan byggt ett webui i php för att lägga till och ta bort epost-adresser och användare. Väldigt enkelt att administrera även för icke-datorkunniga

Visa signatur

awesome arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Har de inte sänkt gränsen till typ 10 eller liknande?

Nej det är 50 som det alltid varit: http://www.google.com/apps/intl/sv/group/index.html