Helgsnack: "Seriöst ljud till datorn"

Permalänk
Medlem

Angående akustiken så brukar det sägas att 50% är rumsakustik, 50% är resten av anläggningen.
Speciellt i basområdet har man mycket att vinna, men det är även det som tar störst plats att få till. En bra början är att lägga in en tjock matta på golvet och inte ha helt tomt på väggarna. Och en bokhylla kan fungera som diffusor om man stökar runt böckerna lite

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

när det ända snackas ljud så tänkte jag fråga, vad behöver man för att driva ett par CW XLS-215 fullt ut?

allstå man ska kunna maxxa högtalarna, Så billigt som möjligt för är inte direkt nån audiofil

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Fråga hörrni ;

Ljudabsorbenter, plattor/paneler/skumgummi att sätta på väggen, var hittar man det till vettiga priser ?

Hittar bara för kontor eller svindyra megaultrahighend designade plattor i form av tavlor.
Billebro hade någorlunda överkomligt, men det känns lite sådär att handla av dem, sidan gav inget seriöst intryck precis..
Skumgummi med typ sån där vågform borde väl funka, kostar det inte alltför mycket kan man ju prova..?
"Allt för mycket" för mig innebär max nån tusing kvadraten, helst.

Någon ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

när det ända snackas ljud så tänkte jag fråga, vad behöver man för att driva ett par CW XLS-215 fullt ut?

allstå man ska kunna maxxa högtalarna, Så billigt som möjligt för är inte direkt nån audiofil

Varsågod http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/cerwin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Så bara för att ge lite perspekiv, stirra inte er blinda bara på högtalarna. Det är som att uppgradera minnena från 8Gb till 32Gb och hoppas få mer spelprestanda i crysis, när man sitter med det integrerade grafikkortet på datorn

Lycka till TS!

Så sant, så sant! Jag sitter själv med ett par KRK Rokit RP8 och de presterar minst sagt väldigt bra. Men långt ifrån så bra som de skulle kunna p.g.a. den rent ut sagt usla akustiken i mitt rum. Jag sneglade på dyrare grejor (Genelec, Dynaudio, Adam, alla studiomonitorer) men insåg (efter MYCKET läsande) att, det hade inte gjort någon skillnad alls med de bättre högtalarna, inte innan jag har en perfekt behandlad och isolerad kammare.
Det finns flera intressanta aspekter på det här problemet, för alla hänger upp sig på hifi, när de vill ha ett väl representerat ljud. Men oftast om man kollar på specs och tester så ger dig ett par studio monitors för 10000kr dig SÅ mycket mer än ett helt hifi-system som har kostat 5x så mycket.
Visst, 5.1 till film, där ska man inte ha något annat (om man inte har råd med ett vackert 5.1 system från Dynaudio). Jag producerar musik och har hört bra behandlade rum och sämre behandlade rum, med stor skillnad i prisklass på monitorer också för den delen, men det finns inget som förbättrar som akustisk behandling.

Därför ska jag ge er som är intresserade några nyttiga länkar.

http://ethanwiner.com/acoustics.html
http://www.youtube.com/watch?v=ZSX14geMw-c&feature=channel_vi...
http://www.youtube.com/watch?v=dB8H0HFMylo&feature=channel_vi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Angående akustiken så brukar det sägas att 50% är rumsakustik, 50% är resten av anläggningen.
Speciellt i basområdet har man mycket att vinna, men det är även det som tar störst plats att få till. En bra början är att lägga in en tjock matta på golvet och inte ha helt tomt på väggarna. Och en bokhylla kan fungera som diffusor om man stökar runt böckerna lite

50/50 cash eller energi? (börjar i dagens samhälle bli samma sak^^)
Pengarmässigt brukar folk i medel satsa mer på utrustnning, men det varierar från person till person.

sånt här kan vara bra, men förutsatt att man vet de problematiska frekvenserna och tar en väldigt tjock skiva med rätt egenskaper:
www.isover.se
men sedan tänker man på hälsan och hittar på linfiber :
http://www.goshandel.se/linfiber.html

Dra lite tyg över och göra snyggt. Som en fin tavla.

Man vill ju ha så liten bordsyta framför högtalarna som möjligt och ett vinklat skrivbord även för att inte diskanten inte ska försvinna i interferens.

Sedan finns det forum som diskuterar detta som ämne specifikt och där flera kan otroligt mycket om det. Får man dra en länk?

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganymede:

Fråga hörrni ;

Ljudabsorbenter, plattor/paneler/skumgummi att sätta på väggen, var hittar man det till vettiga priser ?

Hittar bara för kontor eller svindyra megaultrahighend designade plattor i form av tavlor.
Billebro hade någorlunda överkomligt, men det känns lite sådär att handla av dem, sidan gav inget seriöst intryck precis..
Skumgummi med typ sån där vågform borde väl funka, kostar det inte alltför mycket kan man ju prova..?
"Allt för mycket" för mig innebär max nån tusing kvadraten, helst.

Någon ?

Thomann.de har en del, men investera först i basfällor, för det är där du har mest nytta av akustisk behandling. När det gäller skumgummi så ska man vara försiktig, att klä in ett rum i alltför mycket skumgummi dödar bara den naturliga akustiken och ger dig ett dött ljud, en njutbar ljudupplevelse är en blandning av naturliga ekon och ett välskött lågregister. Dock finns det oönskade ekon, något som tas om hand med antingen diffusion eller absorption.Läs på lite om placering av högfrekvent absorption och placering av basfällor innan du handlar, du hittar länkar i min föregående post!

Permalänk
Medlem

den var saftig! får nog börja spara till de systemet haha! 1050kr i månaden (gymnasiet) haha så om 19 månader kommer jag ha råd

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

den var saftig! får nog börja spara till de systemet haha! 1050kr i månaden (gymnasiet) haha så om 19 månader kommer jag ha råd

leta efter ett billigt slutsteg begagnat, 100w kommer du långt med, eller till och med mindre ändå.

eller vad har du nu? du kanske redan har så du kör och verkligen vill maxa?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

50/50 cash eller energi? (börjar i dagens samhälle bli samma sak^^)
Pengarmässigt brukar folk i medel satsa mer på utrustnning, men det varierar från person till person.

sånt här kan vara bra, men förutsatt att man vet de problematiska frekvenserna och tar en väldigt tjock skiva med rätt egenskaper:
www.isover.se
men sedan tänker man på hälsan och hittar på linfiber :
http://www.goshandel.se/linfiber.html

Dra lite tyg över och göra snyggt. Som en fin tavla.

Man vill ju ha så liten bordsyta framför högtalarna som möjligt och ett vinklat skrivbord även för att inte diskanten inte ska försvinna i interferens.

Sedan finns det forum som diskuterar detta som ämne specifikt och där flera kan otroligt mycket om det. Får man dra en länk?

50% av ljudet bestäms av rummet, 50% av anläggningen. Det var så jag tänkte.
Dra gärna en länk till det där forumet.

Skrivet av nixxu:

Thomann.de har en del, men investera först i basfällor, för det är där du har mest nytta av akustisk behandling. När det gäller skumgummi så ska man vara försiktig, att klä in ett rum i alltför mycket skumgummi dödar bara den naturliga akustiken och ger dig ett dött ljud, en njutbar ljudupplevelse är en blandning av naturliga ekon och ett välskött lågregister. Dock finns det oönskade ekon, något som tas om hand med antingen diffusion eller absorption.Läs på lite om placering av högfrekvent absorption och placering av basfällor innan du handlar, du hittar länkar i min föregående post!

Nej, efterklangen vill man inte ta bort helt. Men förstareflexer och stående vågor osv vill man få bort. Även dämpa rumsnoderna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

den var saftig! får nog börja spara till de systemet haha! 1050kr i månaden (gymnasiet) haha så om 19 månader kommer jag ha råd

Finns beg med http://rehifi.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=8080&cat=120
http://rehifi.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=8160&cat=120

Permalänk
Medlem

tack så mycket

Skrivet av Starric:

leta efter ett billigt slutsteg begagnat, 100w kommer du långt med, eller till och med mindre ändå.

eller vad har du nu? du kanske redan har så du kör och verkligen vill maxa?

asså jag har inte högtalarna eller nåt, sitter med ett par sketna z-5500 och jag blev kär när jag fick låna brorsans cw högtalare aa ska leta runt när jag får in mer pengar, ville bara se på ett ungefär vad man skulle behöva och vilken prisklass

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av nixxu:

Thomann.de har en del, men investera först i basfällor, för det är där du har mest nytta av akustisk behandling. När det gäller skumgummi så ska man vara försiktig, att klä in ett rum i alltför mycket skumgummi dödar bara den naturliga akustiken och ger dig ett dött ljud, en njutbar ljudupplevelse är en blandning av naturliga ekon och ett välskött lågregister. Dock finns det oönskade ekon, något som tas om hand med antingen diffusion eller absorption.Läs på lite om placering av högfrekvent absorption och placering av basfällor innan du handlar, du hittar länkar i min föregående post!

I see, tack för tipsen, har bra grejor men inte ägnat akustiken nån större omsorg, dags att ändra på det nu !

Permalänk
Medlem
Skrivet av ammath:

Som småbarnsförälder är det lite knepigt med ljudbilden Men jag sitter på ett asus ljudkort jag är mkt nöjd med, nu är frågan om man kan få tips på ett par bra hörlurar? Allt sådant är ju självklart subjektivt men om man sätter gränsen till 3000, kan ma få något schysst för det?

Beyerdynamic DT-770!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

[Bra text!]

Du talar för döva öron min vän!

'Asså, ja har 4x800 Watt ren klass A i 1 Ohm*, jäla fett ljud' heter det...

* Iofs sant men men helt ointressant som mått på ljudkvalitet

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem

Tidningen studio, har ett forum lite inriktat till musiker, där de har gjort en hel del projekt med beräkningar och allt, med rumsakustik. Dyrt verkar det heller inte vara, med tanke på att vissa av de länkade förstärkarna kan kosta mer.

studio.idg.se/forum

Finns säkert engelska sidor med mer, men kanske kan vara skönt med svenska

Står massvis om studiomonitorer där med, bla att man bör lyssna efter vilka man själv tycker om.

Man lär sig ganska fort, jämförelsevis med att läsa en hel bok på ett par hundra sidor på engelska (gillar ej böcker^^). Enyoy

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Måste bara påminna om hur roligt det är att åka runt en dag för att göra begagnat-fynd och tipp-fynd!
Ring din kommun, fråga dom om vilka som sköter deras elektronikåtervinning, ring sedan dom och fråga om man får komma dit och kolla vad dom har inne (ibland är dom griniga och ibland går det kalas). Där har jag hittat roliga fynd titta även efter konkursutförsäljningar i butiker m.m.

Hittade 4 stycken Jamo Art högtalare som suttit uppe 1.5 år i en butik, när dom skulle riva väggen frågade jag bara om dessa skulle slängas. Låter ganska bra, kanske blir en köksstereo eller bakkanaler till ett surround =).

Låter bättre än min creative T20 iaf =).

Vintage hifi har av någon anledning börjat bli "inne" igen, att hitta dessa gamla förstärkare/högtalare och renovera dom lätt samt olja in trät igen gör att du kan tjäna en hacka på tradera

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag fundrar över är varför man inte får 5.1-ljud från spel som t.ex. Borderlands på PC. Eller har jag missat en inställning? Har kollat runt i andra spel också och det verkar knapert nuförtiden.

Kör med hemmabioanläggningen rakt in i datorn. En HK AVR355, Classic 8.0b-slutsteg samt LTS-högtalare för tillfället. Väldigt nöjd, men ska skyffla runt en smula i sommar och prova andra inställningar och ett NAD216-slutsteg till basen och centern så jag kan koppla Classic-steget till frontarna.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Det finns ju flera sätt att få bra ljud till en billig peng

T.ex om du kan nöja dig med 2 kanals stereo, så räcker det att gå in på närmatse butik och provlyssna på olika stereo-apparater, och sen skaffa sig ett bra ljudkort. Annars fins det ju en del fynd emellanåt som låter bra och som är ett helt 5.1 system

___________________________________________________________________________________
Hmm, va hände med den svenska stavingskontrollen i FF? (Det händer inget när jag byter mellan SV/EN)

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

M-65 låter burkiga och instängda jämfört med mina DIY-högtalare som trots allt är billigare. Dessutom är diskanten väldigt avrullad och detaljlös men spelar man högt så är det ju en fördel för den blir aldrig jobbig.

Ja om man ska anmärka på något så är det väl diskanten i så fall, på låg volym träder den inte fram helt och hållet (smaksak iofs). Jag har själv jämfört med ett par olika Carlsson högtalare och de är ju i en annan liga när det gäller luftighet i ljudet men de har ju också en helt annan prislapp (om de ska vara i bra skick, de har ju trots allt några år på nacken) och de enklare/billigare modellerna saknar bas. Vill man uppnå bästa möjliga ljud för pengarna så är säkert hemma-bygge ett bra alternativ, men själv tycker jag att begagnat-marknaden är det absolut bästa alternativet, man kan t.ex. hitta M-65 för en bit under tusenlappen, jag har svårt att tro att man kan bygga något vettigt för den summan.

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Skrivet av ammath:

Som småbarnsförälder är det lite knepigt med ljudbilden Men jag sitter på ett asus ljudkort jag är mkt nöjd med, nu är frågan om man kan få tips på ett par bra hörlurar? Allt sådant är ju självklart subjektivt men om man sätter gränsen till 3000, kan ma få något schysst för det?

Utan tvekan beyerdynamic DT880! Gå och lyssna på dem så kommer du inte kunna gå därifrån utan dem om du har pengarna att spendera! Själv så hade jag bara en budget på 1500 så det blev ett par Sennheiser 555. De funkar alldeles ypperligt, men de går inte riktigt att jämföra med DT880.

De är dock galet prisvärda, det är bara att gå och lyssna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loie:

Tycker att det är en väldigt intressant tråd, men en sak har jag missat ordentligt.

Läste någonstans i tråden att "hifi" skulle representera ärlighet i ljudet, men jag har alltid haft motsatt uppfattning. Jag har i hela mitt liv trott att det handlar om att få allting att låta så bra så möjligt, men framför allt att visa vem som har fetast system Men ifall det handlar om ärlighet, så tänkte jag bara ta upp ett visst antal saker som jag märkt inte har kommit upp ordentligt på tråden (men jag kanske har missat det).

Vad jag vet, blir det mindre och mindre skillnad på ljudet ju högre upp i prisklasserna man går. Men det blir mer och mer flashigt, ju högre upp i prisklasserna man går.

Att tänka på då är vilket typ av monitorer man inhandlar för det är trots allt väldigt viktigt. Det finns så kallade nearfieldmonitors och midfieldmonitors (och farfield). Den huvudsakliga skillnaden mellan dem, utifrån det jag har förstått är sweetspotten. Med nearfields ska man inte vara fel vilklad från dem, då man förlorar massa diskant, vilket gör att deras sweetsport blir liten. Midfields däremot har större sweetspot, på grund av att deras diskant kan uppfattas rätt från fler vinklar och "större vinklar" , eller vad man ska kalla det.

Varför är detta bra att veta då? Jo först och främst till vad högtalarna ska användas till. Ska man ha högtalarna som hemmabiohögtalare och man vill kunna lyssna från alla positioner i rummet, kanske nearfields inte är så himla bra, men ifall man sitter vid ett skrivbord fungerar både nearfields och midfields. Men att tänka på är att när det gäller diskanten, så blir nästa punkt extra viktig om man har tänkt inhandla midfields.

Nu kommer vi till det alldra viktigaste, akustiken....
Jag har inte läst igenom hela tråden, men ifall ingen har nämnt hur viktig akustiken i rummet är, så förtjänar ingen här enligt någon på foruments definition av hifi att få gå under bemärkelsen hifi. För ifall ärligheten går först, så bör man absolut satsa på akustiken och verkligen rekommendera det först istället för förstärkare på 5k eller högtalare på 10k. (förutsatt att man inte har ett bahandlat rum)

Vi tar ett litet senario. Man sitter i ett relativt stort rum i en lägenhet med betongväggar. Vi säger att en superbra "hifi" högtalare spelar 40hz-20000hz +-2 dB för 20000kr och ett par studiomonitorer spelar 40hz-20000hz +-5 dB och kostar 3000 kr paret.

Vi stoppar den dyra högtalaren i vår "betongbunker" som är helt obehandlat och får massa fina stående vågor, som gör att vissa basfrekvenser ligger +20dB och andra -15 dB, osv..., den översta frekvenserna absorberas av gardiner och mattor och liknande. Vi känner att basen är ojämn och att rummet känns dött.

Vi tar vårat par för 3000kr, inhandlar en mätmik för ett par hundra kronor och akustikbehandlar rummet och allt som det innebär. Vi kanske lyckas minska de stående vågornas peak med avstämdabasfällor med kanske 12 dB och öka minimumen med lika mycket och detta förutsatt från det billigare paret monitorer. Så vi går ifrån +- 35 dB i rummet till +- 11dB, inte illa med andra ord. Till behandlingen, kanske det går åt ett par tusen ifall man gör det själv och läser in sig ordentligt på ämnet (det tar tid :S ).

Efter denna behandling har man kanske lärt sig att inte bara absorbera diskant, utan hela registret så att rummet inte känns dött och kanske minskat ytan på mattan i rummet. Osv, det finns hur mycket som helst om akustik och jag bara tangerar ytan lite.

(obs, skummgummi kommer bara äta upp diskanten ytterliggare, inte sådär jättepraktiskt att fyllar rummets vägger med, mao)

Så bara för att ge lite perspekiv, stirra inte er blinda bara på högtalarna. Det är som att uppgradera minnena från 8Gb till 32Gb och hoppas få mer spelprestanda i crysis, när man sitter med det integrerade grafikkortet på datorn

Lycka till TS!

edit: OBS! min akustikkunskap är väldigt låg, men det är något som man fort hittar upp på nätet.

Var kan man köpa dämpande material till väggar?

Permalänk
Medlem

http://fynda.se/ säger jag bara! Bästa butiken som finns Jag har köpt alla mina högtalare därifrån fast min Denonstärkare är köpt på HiFi-klubben

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk

Genelec 8250A/8260A
nuff said.
/thread

Visa signatur

Intel i7 950 @ 3,00GHz | Radeon HD6950 @ 880MHz, 1375MHz | 12GB Dominator DHX+ 1600MHz | 1TB Western Digital Caviar Black 64MB cache 7200RPM | 500GB Wester Digital 8MB cache 7200RPM | 500GB Hitachi 16MB cache 7200RPM | Fractal Design R3 | Fractal Design Newton 1000W | CoolIT E.C.O

Permalänk

Hej jag har kollat igenom tråden men hittade inte någon med samma situation. Jag vill köpa nya satelliter och en förstärkare (Har redan sub) för användning vid datorn, alltså lägger jag dem på skrivbordet.

Det jag undrar över är om mitt rum är för litet? Jag kommer placera dessa i ett möblerat 12kvm stort rum. Jag hörde något om studiemonitorer, ska jag köpa sådana eller bara köra på Dynavoice?`

Budget är 4000kr, tack för svar!

Permalänk
Medlem

Blev lite inspirerad, funderar på att köpa 2 aktiva studio monitorer t.ex. "Yamaha HS80M" som nämndes innan till datorn. Låter det som en bra idé? Kan jag enkelt ansluta de till datorn?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tonix:

när det ända snackas ljud så tänkte jag fråga, vad behöver man för att driva ett par CW XLS-215 fullt ut?

allstå man ska kunna maxxa högtalarna, Så billigt som möjligt för är inte direkt nån audiofil

Eller så köper du ett billigare pa steg som presterat bättre, finns många kring 4000 som ger samma prestanda men som har annan logotyp på fronten. kolla hos en musikaffär, pa/studio steg är oftast betydligt bättre än det som hifipranchen levererar, och mycket billigare, om än inte riktigt gratis för bra delar, men man kommer undan med 6 siffriga belopp i stället för 7 siffrigt, men det finns många enklare steg runt 4 som ger kring 1KW och låter bra om du accepterar fläktkylning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dj christian:

Var kan man köpa dämpande material till väggar?

Närmsta bygghandel, Rockwool, Isover, Gullfiber och vad det nu kan finnas lokalt hos dig, det är det man använder, men man lägger in det i ramar eller paneler eller kanske nån tygsäck (ikea har färdiga hörnabsorbenter men kallar det dekorkuddar....) i vägg för att få det snyggare, markskivor på insidan väggen är kanske in det snyggaste "svensson" vet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBoX:

Blev lite inspirerad, funderar på att köpa 2 aktiva studio monitorer t.ex. "Yamaha HS80M" som nämndes innan till datorn. Låter det som en bra idé? Kan jag enkelt ansluta de till datorn?

Ett ljudkort bör du köpa.

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet hur stor skillnad det är på ett internt ljudkort som detta:http://www.inet.se/artikel/6303370/asus-xonar-essence-stx, och ett som är integrerat i moderkortet?