Helgsnack: "Seriöst ljud till datorn"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dj christian:

Helt enkelt ser det inte ut.

http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT_cabs.htm

Man måste nog nästan jobba på någon träfabrik för att ha tillgång till allt det där. Inget man gör hemma i lgn tex.

Det där är väl inget speciellt, det kan man lätt göra i ett hobbyrum eller garage utan problem, tom i lägenhet om man står ut med lite spån. Det är sågning av skivmaterial som kan vara bökigt, men det gör de ofta ganska billigt på brädgården om du bara har måtten på plattorna, en bra såg är rätt stor o dyr, och man måste ha plats, kanske måste man avsätta 20m^2 för att kunna såga o det är där det blir jobbigt för hembyggaren, men köper man färdigsågat så är det enkelt, borrmaskin fräs o tvingar är det man behöver ha hemma

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RaBoX:

Blev lite inspirerad, funderar på att köpa 2 aktiva studio monitorer t.ex. "Yamaha HS80M" som nämndes innan till datorn. Låter det som en bra idé? Kan jag enkelt ansluta de till datorn?

Jo de kan lätt anslutas (med rätt kabel)
Jag har läst på om den högtalaren nu på div studioforum, och den verkar inte vara neutral i klangen enligt de flesta, den är som de flesta äldre Yamaha monitorer färgad, men det finns de som gillar den o de som hatar den, men neutral, nä tydligen inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Canton Movie MX 125 som drivs av en DENON AVR-1707 är absolut inget att klaga på.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Jag uppgraderade från ett par kassa logitech datorhögtalare för ett gäng år sedan till ett par riktiga studiomonitorer + sub för ca 13k, fast subwoofer kanske inte är nödvändigt om du kör litet rum.
Jag kör Adam A7 + Sub8 med ett ESI juli@ ljudkort (klarar 192KHz +24bit ut).

Men ett par studiomonitorer + hyffsat ljudkort för minst 1k är min rekommendation iaf. Beheringer, ADAM, m.m. är bra tillverkare för monitorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalleno:

Är det nån som vet hur stor skillnad det är på ett internt ljudkort som detta:http://www.inet.se/artikel/6303370/asus-xonar-essence-stx, och ett som är integrerat i moderkortet?

Det är jättestor skillnad fast det är ganska svårt att svara på,kör man med logitech så räcker det inbyggda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Det är jättestor skillnad fast det är ganska svårt att svara på,kör man med logitech så räcker det inbyggda.

Okej tack
Kör inte Logitech för jag gillar inte ljudet ur deras högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Var kan man köpa dämpande material till väggar?

De som fungerar bäst är inte den skumgummi som man ser att vissa använder, utan ett tjockt lager av glasull. Många använder isovers piano och klär med tyg. Glasull klassas ej som giftigt, men kan irritera luftvägar. Därför kommer jag använda linfiber när jag isolerar min vägg. 15 cm tjock.

Men att tänka på är att dessa absorbenter ej hjälper till vid basfrekvenser, men vill man öka effektiviteten när det gäller basupptagning, så kan man montera de med luftspalt mot väggen. Så här kan det se ut:

http://www.gearslutz.com/board/bass-traps-acoustic-panels-foa...

Färdiga säljs, men är ofta för tunna och väldigt dyra...

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Enligt mig är det mest prisvärda sättet att piffa upp ljudet en Xonar DX som finns för cirkus 600 kronor på Prisjakt. Rekommenderas. Hellre hörlurar för 400 spänn och Xonar DX än hörlurar för det tredubbla och integrerat ljudkort.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk

Det här kör jag och är helnöjd med resultatet..

Ett Lexicon Alpha ljudkort

http://www.databyran.nu/?katId=299&katUnderId=16&detProdId=29...

ESI nEar 05 studiomonitorer

http://www.databyran.nu/?katId=299&katUnderId=239&detProdId=2...

och ett sub att ge ett bra tryck på lägre frkvenserna

ESI SW10K

http://www.databyran.nu/?katId=299&katUnderId=239&detProdId=2...

Hela systemet för under 10 K och det finns inte mycket att klaga på ljudet oavsett om man lyssnar högt eller lågt, helt enkelt ett väldigt prisvärt paket om man vill ha bra ljud från datorn.

Visa signatur

| Låda: Cooler Master Cosmos II | Moderkort: Asus Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770 @ 4,3ghz | CPU-Kylare: Cooler Master Hyper 612S | Grafikkort: 2X Gigabyte GeForce GTX 680 SLI | Minnen: 16GB DDR-1600 Kingston HyperX | SSD: Samsung 830 series 250 GB | Nätagg: Cooler Master GX 750W |

Permalänk

Om du vill ha riktigt fint ljud kan ju ett par studiomonitorer sitta fint Annars är en förstärkare med t.ex. RCA-kontakter (eller optiskt om du kör surround), samt ett par fina högtalare trevligt. Själv köpte har jag en begagnad reciever av märket sharp på 200w, samt 2x 60w golvhögtalare med 6" baselement samt två diskanter per högtalare. Det fungerar finfint Om du har råd rekomenderar jag ett externt ljudkort (gänra fire-wire). Ljudkortet gör skillnad!
Kolla runt lite på dessa ställen: http://www.hifiklubben.se/ och http://www.4sound.se

Permalänk
Medlem

Har sedan ca 10 år sedan Altec Lansing ADA885 4.1 THX,
Dom fick jag med en personaldator från Dell och då var dom listade för ca 7500:- på Pricerunner.
Dom låter kanonbra och fick då iallafall bra recentioner.
Här är en från 2006 http://www.overclock3d.net/reviews/audio/altec_lansing_ada885...
Jag har inte kollat deras nyare grejjer men dom var iallafall på den tiden ett kvalité märke.
Mot min Pioneerstereo från ca 1986-87 (förmodligen en av sveriges första Dolby 5.1 system) så stod dom sig iallafall.
Numera kan jag rekomendera Yamaha som alltid har levererat,
Har Front: NS-777, Sido: NS-333, Sub: YST-SW315B
Samt en äldre Sonab mittenhögtalare samt bakhögtalare.
Förstärkaren är snik men det ska ändras Yamaha RX-V565B.
Låter kanonbra tycker jag.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Tänkte bara om någon vet detta, fick inte svar innan.

Skrivet av Geckod:

Jag har ett 5.0 system som jag har när jag tittar på film. Men har datorn i vardagsrummet också så blir att man använder det när man spelar och lyssnar på musik också.
Har en Yamaha förstärkare kopplade med HDMI kabel
http://www.fynda.se/index.php?prodid=4109

och

Två stycken Golvhögtalare, 1 center och 2 st satelier från Dynavoice.
http://www.fynda.se/index.php?prodid=3333

Tänkte mest bara kolla hur mycket man tjänar på att köpa ett ljudkort. Använder det integrerade just nu på mitt Gigabyte GA-P35-DS4 moderkort.
http://www.giga-byte.se/Products/Motherboard/Products_Spec.as....

Tänkte om det blir mycket skillnad på ljudet om man köper ett externt och stoppar in? Eller man kanske behöver ha lite värre utrustning för man ska märka så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veloxy:

http://i55.tinypic.com/2ihrpmo.jpg

Få se ifall någon klarar av att gissa vilka högtalare dessa är?

Kan säga att ja inte hört något bättre inom stativhögtalare, någonsin. Dessa högtalare kan få glassen i köket att låta även fast ja spelar i mitt egna rum! Själva ljudet är helt obeskrivligt. Kan även nämna att ja är ägare till B&W DM685 som ja måste få sålt... Rörförstärkaren är också en maffig pjäs! Den ligger på hela 52W i ren klass A o väger runt 20kg - tillsammans med Winged C rören blir det inte bättre i mina öron! <3

EDIT: Är även ägare till z5500 vilket i mitt tycke låter skräp, samt ljudkortet Asus Xonar D2. Bör kanske även nämna att vid finare lyssning flyttar ja högre högtalare till ett stativ. Har också 2st ljudabsorbenter på 1 x 0.8m styck

Sedan rekommenderar ja att man lyssnar på FLAC som hifi entusiast, har själv 95Gb musik i ren FLAC!

Det är piP. Har själv ett par.

Skrivet av Jexmark:

Intressant. Tycker du piP är prisvärd alltså och låter bäst i sitt segment men samtidigt så förkastar du samtliga Dynavoicehögtalare och påstår att de låter skit i sin prisklass? Är detta korrekt uppfattat av mig?

Att sen dra Dynavoice över samma kam som Proson/JWS (som inte ens går att jämföra med varandra) är direkt felkaktigt.

Jag tycker du låter ganska fördomsfull. Försök hitta en mer prisvärd golvhögtalare än Dynavoice M-65 EX i sin prisklass.

Dali och Denon har sjunkit rett rejält på sista åren i vissa prisklasser, det innebär ju inte att hela märket är skräp. Det gäller alla tillverkare.

Det är korrekt uppfattat.
Tror fan jag är fördomsfull, jag bor i falkenberg där samtliga nämnda märken/modeller har sitt ursprung.
Tidigare tillverkades alla högtalarna här men nu är det kina som gäller.

Dom har aldrig utvecklat vettiga högtalare och kommer troligtvis aldrig att göra det heller.
Det är billiga skräpelement som dom har tryckt i någon random låda.
Tidigare så hade dom mer eller mindre bestämda mått på lådorna för att dom köpte utsågad mdf som var till ikeas bokhyllor...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaBoX:

Blev lite inspirerad, funderar på att köpa 2 aktiva studio monitorer t.ex. "Yamaha HS80M" som nämndes innan till datorn. Låter det som en bra idé? Kan jag enkelt ansluta de till datorn?

Du kan bruke XLR el TRS kabler hvis du har lyddkort som har slike utganger, men du må antagelig bruke "TS (ikke TRS) --> RCA". Dette fungerer helt greit, iallefall med kort kabellengde på ca 1 meter.

Jeg har disse HS80M monitorene og TS/RCA kablene koblet til et billig eksternt lydkort fra Creative og er kjempefornøyd. Basslyden (HS80M) synes jeg er god uten at jeg er noen ekspert. Det er lurt å flytte de to strømkablene over på en separat skjøteledning for seg selv hvis du hører litt ulyd når du spiller av film på dataskjermen. Skjøteledningene bør være jordet.

Tweeterne bør heves til høyde med og rettet mot ørene. Man bør sitte innenfor en meter tror jeg. Dette er såkalte nærfeltshøyttalere. Lurer på om jeg skal forsøke å flytte de over fra stativ til bord en gang seinere hvis jeg finner noe godt dempningsmateriale til å ha under dem, for å få dem litt nærmere. Ellers kan man antagelig bare skru opp volumet. Jeg har monitorene horisontalt for å få tweeterne bedre i høyde med ørene.

Monitorene gir ofte litt lyd fra seg når man slår de av bak, et litet bzap. Et veldig svakt sus kan høres når man ikke spiller musikk. Disse monitorene har alle knappene på baksida, og manualen forteller at en bør skru levelknotten bak halvveis fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalleno:

Är det nån som vet hur stor skillnad det är på ett internt ljudkort som detta:http://www.inet.se/artikel/6303370/asus-xonar-essence-stx, och ett som är integrerat i moderkortet?

Väldigt stor. Speciellt om du har ett par bra lurar som kräver lite kräm.

Permalänk

Har man 10k till ljud är absolut bästa tipset att köra på studiohögtalare. Märke och typ efter smak, men 10k räcker till helt ok lådor.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd

Er det noen som kan si noe om forskjellen på dette med "sweetspot" hvis man skulle sammenligne opplevelsen av å høre på hifi høyttalere og det å høre på nærfeltshøyttalere/studiomonitorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jo Dynavoice är mycket prisvärt och man får mycket för pengarna.

Jag ägde ett par M-65:or på den tiden Dynavoice var nytt och spännande och det är prisvärda högtalare. Dock inser jag att det finns ett viss del av sanning i uttrycket "Man får vad man betalar för". I alla fall mina M-65:or brottades med en alltför odistinkt bas (trots bra med effekt), spridningen och således också stereoperspektivet är något hämmat och "sweetspoten" väldigt smal. Musiken kom liksom aldrig riktigt till liv.

Nu äger jag för all del i världen inget värstingsystem, utan har enbart ett par B&W 685:or som backas av NAD320BEE kopplade till Classic 6.0b slutsteg. Inte särskilt dyr setup men ger väldigt klar och trevlig ljudbild i mitt lilla rum.

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem

Blepp

Skrivet av Nyhet:

Med integrerade ljudkort, headset och billiga 5.1-högtalare har mer kvalitetsinriktade ljudsystem hamnat i skymundan, åtminstone i datorvärlden. Nu efterlyses bättre ljud på skrivbordet.

Läs artikeln

Köpte en 25 kilos Pioneer A-858 Reference med grymt låg distorsion trots massvis med uteffekt, för 600 kr (den var lite trasig men jag lyckades laga allt). Till dom har jag DALI Lektor 1, samt en XTZ sub amp basförstärkare, till det en hemmabyggd 10" MDS bas i kevlar på 400 W RMS. Samt en beggad Fisher studio Equalizer. Kan nämnas att Pioneer A-858 är likvärdig (faktiskt lite bättre) Denons fetaste stereostärkare för 22,000 kr på HiFi klubben, den har till och med lägre distorsion än vad Denon stärkaren har, samt strömstabilare avskärmade nätagg.

För allt ovan gav jag 5000 kr och det låter fantastiskt bra. 4200 kr av dom var för sub stärkaren och dali högtalarna, 800 kr var för stärkare och EQ.
Den som letar, han finner.

(som ljudkort har jag Audiophile 192 studioljudkort.)

Visa signatur

Grimmer (CAD/CAM ingenjör).

Permalänk
Medlem

Ala_95: Glömde att berätta vilka hörlurar ja har

Använder ett par Creative Tactic3d Alpha.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Har ett Logitech Z-5500 system vilket jag tycker klarar det mesta bra!

Permalänk
Hjälpsam

Läs vad killen är ute efter.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13832-helgsnack-seriost-ljud...
Han har uppenbarligen ett separat system för filmtittande, det är där de stora golvhögtalarna kommer finnas-
I det fallet är ju ett par monitorhögtalare, eventuellt med en separat subwoofer att föredra.
Det här paketet är bland de billigare i den vägen man kan hitta.
http://www.fynda.se/index.php?prodid=4011
För att slippa baspuckeln kan man plugga en av basreflexportarna.
Det finns dyrare alternativ som låter bättre, men det här är en ganska bra utgångspunkt.
Man slänger inte frivilligt upp ett par bashorn, transmissionline eller liknande på skrivbordet.

Det här har blivit två diskutioner, det perfekta ljudet eller det perfekta datorljudet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veloxy:

http://i55.tinypic.com/2ihrpmo.jpg

Få se ifall någon klarar av att gissa vilka högtalare dessa är?

Kan säga att ja inte hört något bättre inom stativhögtalare, någonsin. Dessa högtalare kan få glassen i köket att låta även fast ja spelar i mitt egna rum! Själva ljudet är helt obeskrivligt. Kan även nämna att ja är ägare till B&W DM685 som ja måste få sålt... Rörförstärkaren är också en maffig pjäs! Den ligger på hela 52W i ren klass A o väger runt 20kg - tillsammans med Winged C rören blir det inte bättre i mina öron! <3

EDIT: Är även ägare till z5500 vilket i mitt tycke låter skräp, samt ljudkortet Asus Xonar D2. Bör kanske även nämna att vid finare lyssning flyttar ja högre högtalare till ett stativ. Har också 2st ljudabsorbenter på 1 x 0.8m styck

Sedan rekommenderar ja att man lyssnar på FLAC som hifi entusiast, har själv 95Gb musik i ren FLAC!

varför inte köpa ett par piX eller piM då dessa är anpassade för lyssning på närmare avstånd.

"piP (idealavstånd = 2 - 4 meter)"
"piX / piM (idealavstånd = 0,5 - 3 meter)"

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ralle__b:

Har ett Logitech Z-5500 system vilket jag tycker klarar det mesta bra!

Helgsnack: "Seriöst ljud till datorn"

Permalänk
Medlem

Ett ljudsystem för 10k känns som kapitalförstöring när i princip all musik som görs idag är "brickwalled", dvs ett dåligt jobb i musikstudion. Så ju mer man lägger på systemet kommer alltså inte ljudkvalitén öka i takt med priset, mer påkostade högtalare ställer högre krav på källan då den presenterar allt även brister i ljudet. Personligen skulle jag max lägga ut max 5-6 tusen på ett 2-kanals-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Har du hört talas om dennispaketet?

Haha det fick mig verkligen att flina för mig själv!

Just kör jag med ett par Dynavoice Challenger M-63 och en Onkyo 608 förstärkare som jag kom över billigt. Fungerar bra i min inte allt för stora lägenhet och klarar det mesta. Är inga världsklass högtalare, men ger ett klart och dynamiskt ljud för en billig peng. Utklassar system som z-5500 på alla punkter (förutom i brölande bas möjligen) enligt mitt tycke. Har två vänner med just z-5500 och de kan knappt ha igång basen pga grannar då basen tenderar att ta över totalt, kvar har de 5 plastiga högtalare med en överrepresenterande diskant och ett jäkla ormbo kablar :). Men smaken är som baken och vi alla tycker olika.

Fast om TS har en budget på 10k så kan han nog finna bättre än vad jag har då mitt gick loss på dryga 3-4k.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Minata tipsade om detta paket.
OPI T-Amp + Magic S-4 EX; 1290kr Finns i vitt också OPI T-Amp + Magic S-4 EX (White High Glossy).
Det har också tidigare tipsats om dyrare och bättre studiomonitorer, men visst är detta prisvärt.

bra exempel. man kan ju lägga lite mer på monitorerna men t-ampet är helt ok, har ett sånnt själv till en bärbar stereo. funkar bra.

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk

AKG 240 Studio lurar, Focusrite Saffire ljudkort (gamla firewirekortet) då mitt inbyggda (i moderkortet) låter extremt hemskt. Det är ett kännt fel på Asus P5K Pro-kortet som ingen lyckats lösa. I framtiden blir det väl en uppgradering till ett pci-express ljudkort

Ja, jag producerar för det mesta musik (i form av elektronisk dansmusik, eller mer korrekt: uplifting trance). Kör med ett par ESI nEar 05 eXperience men funderar på att skaffa en ESI sub eller kanske byta ut monitorerna då får se vad det blir.

Har ni några tips på pci-express kort som har en extern styrboard eller en grym mixerbords/ljudkortskombo så säg till! Absolut inte firewire nu tack! Och gärna över 5k i pris, eller närmare 8k då det är min budget när det ska införskaffas något seriöst Mixerbord får gärna ingå i det priset. MVH Aura

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Ett ljudsystem för 10k känns som kapitalförstöring när i princip all musik som görs idag är "brickwalled", dvs ett dåligt jobb i musikstudion. Så ju mer man lägger på systemet kommer alltså inte ljudkvalitén öka i takt med priset, mer påkostade högtalare ställer högre krav på källan då den presenterar allt även brister i ljudet. Personligen skulle jag max lägga ut max 5-6 tusen på ett 2-kanals-system.

Men vi som inte lyssnar på sådan musik då?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Ett ljudsystem för 10k känns som kapitalförstöring när i princip all musik som görs idag är "brickwalled", dvs ett dåligt jobb i musikstudion. Så ju mer man lägger på systemet kommer alltså inte ljudkvalitén öka i takt med priset, mer påkostade högtalare ställer högre krav på källan då den presenterar allt även brister i ljudet. Personligen skulle jag max lägga ut max 5-6 tusen på ett 2-kanals-system.

självklart, som med allt.
För att allt ska bli bra så måste allt i kedjan vara bra och höjer man nivån så måste det göras i alla led för att du ska få ut något av det.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.