Helgsnack: "Seriöst ljud till datorn"

Permalänk
Medlem
Citat:

Förresten, snyggt datorchassi

Tackar! Det är ett ständigt work-in-progress och upphov till huvudvärk haha.

Ang. förstärkaren så köpte jag den härifrån - http://www.audiophilechina.com/cp-show.asp?C_id=79&S_id2=2&s_...

Den drar, som alla rörisar, konstant samma watt - 50 i detta fallet. Rören går att uppgradera men har inte satt mig in i den världen än.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rekommenderar Bose Companion 5, haft den uppsättningen sen 2006 och kan bara säga att det är värt pengarna!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Tackar! Det är ett ständigt work-in-progress och upphov till huvudvärk haha.

Ang. förstärkaren så köpte jag den härifrån - http://www.audiophilechina.com/cp-show.asp?C_id=79&S_id2=2&s_...

Den drar, som alla rörisar, konstant samma watt - 50 i detta fallet. Rören går att uppgradera men har inte satt mig in i den världen än.

Intressant. Ska själv troligen fixa en lurförstärkare och en röris är ju inte helt fel. Borde nog gå att bygga en för kanske strax över tusenlappen skulle jag tro.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Högtalarna är väl inget att hurra för.
Skulle nog göra susen med ett par bättre högtalare och inte sådana från nån sony-plaststereo.
Säkert att de är 8tum? Skulle nog gissa på 4tum.

Jag är helt 100% att det är 8. om det var 4 hade dom knappt synts på bilden. skärmen är en 19" så då förstår du nog att det är 8"

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

Har själv nu ett par Z4 logitech. Tycker de låter helt okej, men är sugen på att byta upp mig.
Tittat en hel del på fynda och då högtalarna ska stå på skrivbordet måste det ju bli ett par satelite eller liknande.
Har kollat på dessa:
http://www.fynda.se/index.php?prodid=4011
eller
http://www.fynda.se/index.php?prodid=3823 med
http://www.fynda.se/index.php?prodid=4300

Men det återstår att se, gillar suben på mina z4. Men nu när man ska börja och göra musik behövs det något smaskigare.
Någon som har åsikter om dessa eller tips på andra system?

Vet att denna tråd är för show off ala 30k paket, men det har man i vardagsrummet och inte på skrivbordet

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Jag är helt 100% att det är 8. om det var 4 hade dom knappt synts på bilden. skärmen är en 19" så då förstår du nog att det är 8"

Säkert??
Har du kollat?

Permalänk
Medlem

ljud är väldigt svårt att definiera vad som är bra och dåligt, mycket handlar om personlig smak och vad man behöver och klarar sig på. många kan nöja sig med en liten radio.

själv kör jag en liten t-amp och ett par dynavoice till datorn vilket fungerar ypperligt då man sitter så nära högtalarna och behöver sällan kräma på utav helvete. visst den har en liten "puckel" på basen men den kan vara ganska välkommen när man inte har en subb.

till HTPC'n har jag egen byggda högtalare som faktiskt låter riktigt bra trots att det är gamla haldana bil element som sitter i dom. många som förundras att bil element kan låta så pass bra i 3 vägs hemma högtalare. förstärkaren köpte jag från en kompis som är musiker för 500kr. han var tvungen att sälja den PGA flytt så det var lite av ett klipp.

har varit på hifi klubbens visningar ett par gånger med deras tokiga 7*3 system för massor av hundra tusen kronor. lät väldigt bra men enligt mig är det knappast värt dom pengarna om man inte utnyttjar ett sånt system till fullo varje dag och även då känns det tveksamt.

nått jag lärt mig av att bygga högtalare är att lådan är VÄLDIGT viktig. du kan få en halvsunkig bas att låta riktigt bra om du ger den rätt typ av låda och rätt beräknad.

har i bilen 2 st 6.5 tums basar som jag byggt en liten låda till. många som kikar på lådan och sen när dom hör den springer dom ut och öppnar bagage luckan samtidigt som dom säger: ok vad har du gömt den riktiga basen

just det, börja aldrig bygga högtalare. beroende framkallande och dyrt och man blir aldrig nöjd...hmm ja ungefär som med datorer altså.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

just det, börja aldrig bygga högtalare. beroende framkallande och dyrt och man blir aldrig nöjd...hmm ja ungefär som med datorer altså.

Behöver varken vara dyrt eller svårt och att man aldrig blir nöjd. Men beroendeframkallande är det för man får så otroligt mycket för pengarna.
Bygger du själv och räknar filter och så själv så är det ruskigt svårt och inget jag skulle ge mig in på ens. Men bygger man efter ritningar på nätet (typ troels, frugal-horn osv) så är det lugnt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

själv kör jag en liten t-amp och ett par dynavoice till datorn vilket fungerar ypperligt då man sitter så nära högtalarna och behöver sällan kräma på utav helvete. visst den har en liten "puckel" på basen men den kan vara ganska välkommen när man inte har en subb.

Nice! Precis det jag tänkte, något du rekommenderar?
Hur exakt är basen? Jag är inte sådär jätt petig när det kommer till bas, men som alla vet ger bas ett viktigt djup i det hela, ljudbilden blir lite platt utan bas tycker jag. Jag kräver dock inte så mycket. På mina Z4 nu kör jag ganska låg bas, bara ett litet snäpp upp från minus.

Priset på T-amp paketet på fynda är ju bara för mysigt för att bortse ifrån.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk

Själv sitter jag på; http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/nad_c3...
samt;
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/bw_dm...

Alla gillar inte NAD och B&W combon, men dessa gick hand i hand i mina öron Riktigt nöjd
Även då ett Asus Essensce STX, samt hemma byggd bas-låda och slutsteg

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Har nyligen införskaffat ett dunder system som hemmabio, så har flyttat mitt gamla till datorn!

Så dessa prylar är vad jag kör med till datorn! Vet att det kostade en del när ja köpte det, men kan ha sjunkit i pris lite!

Yamaha DSP-Z7
http://www.thehomecinemacentre.co.uk/Amplifiers-Home-Cinema/Y...

Yamaha NS-SW700
http://i.testfreaks.se/images/products/600x400/125/yamaha-ns-...

Yamaha NS-777
http://www.yamaha.co.jp/english/product/av/lib_image/ns777/ns...

EDIT: Kan slänga upp lite IRL bilder när ja har fixat batterier i min kamera

EDIT2: Tydligen så gav jag 39.900 för detta! Men eftersom allt sjunker så sjukt snabbt i pris, kan ja tänka mig att det kostar betydligt mindre idag!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av :

Få se ifall någon klarar av att gissa vilka högtalare dessa är?

Kan säga att ja inte hört något bättre inom stativhögtalare, någonsin. Dessa högtalare kan få glassen i köket att låta även fast ja spelar i mitt egna rum! Själva ljudet är helt obeskrivligt. Kan även nämna att ja är ägare till B&W DM685 som ja måste få sålt... Rörförstärkaren är också en maffig pjäs! Den ligger på hela 52W i ren klass A o väger runt 20kg - tillsammans med Winged C rören blir det inte bättre i mina öron! <3

EDIT: Är även ägare till z5500 vilket i mitt tycke låter skräp, samt ljudkortet Asus Xonar D2. Bör kanske även nämna att vid finare lyssning flyttar ja högre högtalare till ett stativ. Har också 2st ljudabsorbenter på 1 x 0.8m styck

Sedan rekommenderar ja att man lyssnar på FLAC som hifi entusiast, har själv 95Gb musik i ren FLAC!

Det ser ut att sitta två EL34 (eller liknande) slutrör per kanal i den där, då får du max 20-25W klass A, per kanal allså.
Att det spelar bra och högt ifrågasätter jag däremot inte, rör är gött !
Får du förresten bort alla resonanser med skumgummit på väggen ?
Mina högtalare står också bredvid skärmen nära vägg och det ekar förjävligt runt 170-200 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veloxy:

G]

Få se ifall någon klarar av att gissa vilka högtalare dessa är?

Kan säga att ja inte hört något bättre inom stativhögtalare, någonsin. Dessa högtalare kan få glassen i köket att låta även fast ja spelar i mitt egna rum! Själva ljudet är helt obeskrivligt. Kan även nämna att ja är ägare till B&W DM685 som ja måste få sålt... Rörförstärkaren är också en maffig pjäs! Den ligger på hela 52W i ren klass A o väger runt 20kg - tillsammans med Winged C rören blir det inte bättre i mina öron! <3

Varför inte bara säga vilka det är? Detta var väll inte en "gissa mitt ljud"-tråd vad jag förstod.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Pris/prestanda:

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3191

Stora golvare för 3500:-

Sen kan man bygga ut med center osv, men frontarna bör väga 30 kg. De spelar sönder allt motstånd vad gäller "datorhögtalare" där varje bit väger några hekto. Med 10" bas klarar man sig utan subwoofer, grannarna kommer ändå!

Känslan att höra stränginstrument, flygel och andra "mäktiga" ljud genom ett par stora högtalare i både film, spel och musik gör det värt den plats de tar upp...

Är man på budget, köp en begangnad reciever på runtomkring 5*100W. Spelar ingen roll om den är 10år gammal, ett par rejäla golvare med valfri stärkare knäcker alltid datorpaketens fjuttisar.

Det är den start jag skulle rekommendera alla nybörjare som första steg. Sen kan man finslipa i oändlighet, börja prata hifi osv. Men i början kan man skita i allt snack och gå efter tyngd. I de låga prisklasserna vinner man då de flesta fighter när man vrider upp volymen, i nästan alla genrar. Även på låga volymer så blir det en helt annan "fyllighet" i ljudet, så det är win win hela tiden...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Jag har ett 5.0 system som jag har när jag tittar på film. Men har datorn i vardagsrummet också så blir att man använder det när man spelar och lyssnar på musik också.
Har en Yamaha förstärkare kopplade med HDMI kabel
http://www.fynda.se/index.php?prodid=4109

och

Två stycken Golvhögtalare, 1 center och 2 st satelier från Dynavoice.
http://www.fynda.se/index.php?prodid=3333

Tänkte mest bara kolla hur mycket man tjänar på att köpa ett ljudkort. Använder det integrerade just nu på mitt Gigabyte GA-P35-DS4 moderkort.
http://www.giga-byte.se/Products/Motherboard/Products_Spec.as....

Tänkte om det blir mycket skillnad på ljudet om man köper ett externt och stoppar in? Eller man kanske behöver ha lite värre utrustning för man ska märka så mycket?

Permalänk

Whats the big deal!?

Skaffa ett skysst t-amp och ett par schyssta sateliter. and you'r done:)

De behöver inte va dyrt för att det ska bli bra.

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganymede:

Det ser ut att sitta två EL34 (eller liknande) slutrör per kanal i den där, då får du max 20-25W klass A, per kanal allså.
Att det spelar bra och högt ifrågasätter jag däremot inte, rör är gött !
Får du förresten bort alla resonanser med skumgummit på väggen ?
Mina högtalare står också bredvid skärmen nära vägg och det ekar förjävligt runt 170-200 Hz.

om det är 20W eller 52W vet ja inte... Däremot står det på specificationerna att den ger 52W / kanal

Själv anser ja att ljudet blir skönare att lyssna på med absorbenterna så visst äre ett plus o ha de där!

Skrivet av MaZteR:

Varför inte bara säga vilka det är? Detta var väll inte en "gissa mitt ljud"-tråd vad jag förstod.

Högtalarna är Ino Audio piP som någon i tråden hade rekommenderat! Mina är dock i MDF men funderar att lacka/fanera de, måste bara hitta orken!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av darkwithin:

Whats the big deal!?

Skaffa ett skysst t-amp och ett par schyssta sateliter. and you'r done:)

De behöver inte va dyrt för att det ska bli bra.

Minata tipsade om detta paket.
OPI T-Amp + Magic S-4 EX; 1290kr Finns i vitt också OPI T-Amp + Magic S-4 EX (White High Glossy).
Det har också tidigare tipsats om dyrare och bättre studiomonitorer, men visst är detta prisvärt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anarkizt:

Tackar! Det är ett ständigt work-in-progress och upphov till huvudvärk haha.

Ang. förstärkaren så köpte jag den härifrån - http://www.audiophilechina.com/cp-show.asp?C_id=79&S_id2=2&s_...

Den drar, som alla rörisar, konstant samma watt - 50 i detta fallet. Rören går att uppgradera men har inte satt mig in i den världen än.

Nja, rörförstärkare har inte konstant effektförbrukning, det är beroende på konstruktion, en klass B rörhäck varierar på samma sätt som en trissestärkare, men kör du med klass A så har du samma ström genom slutsteget hela tiden, och det har inget med rörtekniken att göra.
Det finns en skillnad till, rören behöver glödström vilket gör att verkningsgraden blir bedrövligt dålig vid låga effektutag jämfört med transistorsteg, glödströmmens relativa inverkan sjunker vid högre effektuttag. Man kan alltså få lite svårtolkade resultat om man mäter effekten i vägguttaget, och inte tar hänsyn till de faktorerna.
Klass A innebär alltså även att förstärkaren blir kallare ju starkare man spelar (om det är nån som vill veta sån kuriosa)

Det som triggar igång alla hetsiga diskussioner om hifi är att de flesta inte kan skilja på hifi och "låta bra" Hifi behöver verkligen inte låta bra, det ska låta korrekt, skit in ger skit ut, så enkelt är det.

Många gillar rörljudet pga dess färgningar, rör ger mer harmoniska övertoner än transistorer som mest ger udda när det börjar dista, Men det finns självklart bra och dåliga konstruktioner oavsett teknik, billiga rörförstärkare brukar få en dålig, lite överdriven bas mest pga utgångstransformatorernas begränsningar, men det finns även otroligt bra rörslutsteg, typ audio research 610t den har lika bra bas som transistorsteg.
Hifi är en materialsport, men den komponent som har absolut störst betydelse för slutresultatet missas av typ 97-99% av utövarna, nämligen rummet, de flesta har alldeles för dålig kunskap för att få till ett bra rum.
Det finns även en massa fördomar, tex anses creative som dåliga, varför det ? tja någon har haft strul med drivrutiner, men ljudkvaliten hos en del av deras kort är väldigt bra, samma gäller för logitech, det överlägset bästa system jag hört och dessutom brukar lyssna på med jämna mellanrum har både en logitech transporter som utgång vid 2 kanal och körs med ett creatice x fi kort vid surround, det kostar dessutom inte så mycket, nånstans kring 70 000kr i delar, det är byggt under 35-40 års tid och det är väl ioförsig en del pengar i tiden. Systemet presterar bättre än alla "fina" miljonsystem jag hört.

Man kan idag få väldigt bra ljudhårdvara för 10 000 men man måste ta tag i akustiken och sina egna kunskapsbrister för att få till det riktigt bra, samt att man måste släppa märkes hysterin, det finns få riktigt bra och prisvärda dyra konstruktioner inom hifin, det som presterar riktigt bra är definitivt inte det dyraste, det blir mer o mer "sound" på riktigt dyra delar som det verkar, däremot övre mellanklass nedre highend har blivit mer o mer korrekt, troligen pga att det är lättare/billigare att simulera och mäta och att underpresterande märken avslöjas, de säljer idag på andra meriter är ren ljudprestanda, B&O och Bose är 2 bra exempel som trotts allt säljer.
Samma diskussion brukar kunna uppstå om man pratar om äpplen, för att anknyta till det här och alla andra dataforum.
Det går att sälja på annat än råprestanda....... Det viktiga är att man själv vet varför man gör ett val, jag tex vill inte stödja 3 företag i dag (apple,sony,ica) så därför handlar jag inte av dem.
Vad gäller hifi/dator så finns ju kabelmarknaden som ett infekterat område, där hifiklubben försökte sälja en nätverkskabel för 5000kr för nått år sedan, samma svammel finns idag gentemot audio usb kablar, där finns det en del ormolja idag..........
Dessutom vill jag hävda att fysikens lagar gäller för även datorljudsystem, trot eller ej.......
Men en del tillverkare marknadsför en del saker som borde ge dem nobellpriset i fysik om det stämde, det är rätt intressant att jämföra med tex cpu, gpu där varje liten parameter testas o beskrivs in absurdum, man kan debattera intel vs amd, men ingen ifrågasätter deras prestanda i ett givet test, men man kan gilla/prioritera olika.
Kommer det till ljudsystemen så blir det helt plötsligt mycket tyckande av alla, och många håller inte isär begrepp, och har heller inte en särskilt stor förståelse för ämnet och för lite ork att ta till sig kunskapen, så att man vet o inte tror.

Jag vet att sempron är snabbaste spel cpun idag... nä inte hört nån påstå det.....
Jag vet att logitech (sätt in nått annat namn....) är de bästa högtalarna i världen för de har kraftig basnivå... Jaaaa den har jag hört....

Mina högtalare är på 500Watt.......... Ja den känner jag igen, men vad i herrans namn betyder det för nått? rent fysiskt ? Har då högtalarna en akustisk uteffekt på 500w ? ..... Nä det är nog inte troligt.... men ingen ifrågasätter ett sånt påstående.
Newton/meter^2/Volt är däremot nått som jag bara sett en tillverkare ange, Jag har i ärlighetens namn faktiskt sett en tillverkar av högtalare ange uteffekt, den siffran såg väldigt låg ut till man tänkte till vad de egentligen skrev, (har för mig de angav 15Watt akustisk uteffekt) jag har även sett en annan roligt prestandsasiffra, det var Porche som angav acceleration, det stod 15sekunder vilket gjorde att man hajjade till, -Va fxn det är ju ingen familjebuss, ska det vara en sportbil ?? ......men i det finstilta stod det sedan att acceleration hade mätts 0-300km/h å det satte saken i ett lite annat perspektiv.

Men ett datorljudsystem som anges ha högre uteffekt än effektförbrukning är inte ovanligt, men "svensson" reagerar inte, lustigt .... det är ju lösningen på världens energiproblem ...en evighetsmaskin........

Titta här står en manick som ser rätt konstig ut
Det är en jättestor mojäng med en förnicklad strut
Här är kugghjul och propelrar så vitt jag kan se
Kanske du kan vara så hygglig och förklara vad det är?

http://www.youtube.com/watch?v=Hccf-8BYaDg

Dessutom verkar det som många som tror att ljudnivån har ett linjärt förhållande gentemot effekten, men det är logaritmiskt, (vilket gör det svårare att räkna på ?) Men man måste bara inse att ska man spela normalt använder man troligen bråkdelar av en watt till kanske nån watt från förstärkaren, och ska man spela starkt har man alltid för lite effekt..........
Det är även i praktiken (inom rimmliga gränser) lättare att förstöra en högtalare med en liten förstärkare än med en stor, pga det sätt som distorsionen verkar, (diskanterna brinner upp), känns det igen så har ni troligen för lite effekt för att spela starkt... men det är bara fysik, o naturlagarna brukar oftast fungera........

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Behöver varken vara dyrt eller svårt och att man aldrig blir nöjd. Men beroendeframkallande är det för man får så otroligt mycket för pengarna.
Bygger du själv och räknar filter och så själv så är det ruskigt svårt och inget jag skulle ge mig in på ens. Men bygger man efter ritningar på nätet (typ troels, frugal-horn osv) så är det lugnt.

har testat ritningar och även byggt själv. nöjd blir man oftast men 1 timme efter man är klar så har man redan planer för nästa bygge i huvvet

Skrivet av dougremer:

Nice! Precis det jag tänkte, något du rekommenderar?
Hur exakt är basen? Jag är inte sådär jätt petig när det kommer till bas, men som alla vet ger bas ett viktigt djup i det hela, ljudbilden blir lite platt utan bas tycker jag. Jag kräver dock inte så mycket. På mina Z4 nu kör jag ganska låg bas, bara ett litet snäpp upp från minus.

Priset på T-amp paketet på fynda är ju bara för mysigt för att bortse ifrån.

jag är väldigt nöjd med T-ampen. stora fördelar med den är att den är liten och ger nästan inte ifrån sig någon värme. tog med den på en fest för ett tag sedan och många var imponerade av att en så liten maskin kunde ge ifrån sig så mkt ljud.
en kompis har anmärkt på ljudet och det var något med basen han inte gillade. han är musiker och jag antar att han märkte av "puckeln".
bäst vore nog om du testar den någonstans, men är man inte helt nöjd så kan man alltid ha den i köket eller liknande, eller varför inte på stranden då man kan driva den med batterier.
läs lite recensioner på nätet så kommer du se att många är väldigt nöjda.

den största nackdelen är att den är plastig och påminner mer om en leksak än en bra förstärkare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett par http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/ar...
Aktiva högtalare, så kräver ingen förstärkare. Har även en 8" bas kopplad till dem för extra mys.
Tycker de är riktigt prisvärda och låter så otroligt mycket bättre än "datorhögtalare".
Är även sugen på en http://www.webhallen.com/hemelektronik/127873-nuforce_udac_2_... som omvandlar digitalt ljud till analogt = man slipper köra onödiga ljudkort, och ska tydligen ge riktigt bra ljud! När man har lite pengar så...

Permalänk
Skrivet av HappyBunny:

Om något sätt ljudkort som stödjer optisk PCM 5.1 så säg gärna till (från vad jag läst är det dock inte möjligt..)!

Samma här. hojta gärna till. Tror det skulle göra underverk.

Btw, lite kuriosa som jag kom över när jag läste runt om just detta på nätet var att jag kom över ett påstående om att ett soundblaster live (inte ens audigy) hade kostat i miljonklassen under 70-talet. Inte ens de ljudkåtaste audiofilerna kunde dröma om den kvalitén.

Lite skoj med tanke på att vi som gillar ljud fnyser åt live-korten.

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Medlem

Funderar själv på ett par aktiva burkar...
http://www.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=1203

Eller ett par Motion 4..
http://www.martinlogan.com/motionSeries/

Permalänk
Medlem

Som småbarnsförälder är det lite knepigt med ljudbilden Men jag sitter på ett asus ljudkort jag är mkt nöjd med, nu är frågan om man kan få tips på ett par bra hörlurar? Allt sådant är ju självklart subjektivt men om man sätter gränsen till 3000, kan ma få något schysst för det?

Permalänk
Medlem

Jag va i samma sits för ett tag sen , men då jag har tv´n precis vid datorn så ville jag ha ett paket som båda kunde va kopplat till. Och måste säga det här då jag såg att folk gnällde på bose.. har ni inte råd med det själva eller ? Har lyssnat och hört runt på paket för upp till 25k och valde ett bose till mig nu , kostnad 7.000kr och har aldrig tidigare hört så rent ljud när man lyssnar på musik. Kan inte annat göra än att rekommendera bose. Basen är helt ok , tog mig ända upp till 4timmar innan grannen kom och klagade efter köpet

satt på ett stort klumpigt audiopro 5.1 innan aldrig mer..

Nedan är det jag kan rekommendera.

http://www.bose.se/SE/sv/home-entertainment/home-cinema/21-ho...
http://www.webhallen.com/hardvara/90517-asus_xonar_hdav1.3_lo...

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Verkar ganska trevliga.
Vet du hur de står sig mot Harman Kardon / JBL SoundSticks III, som ju låter ganska bra?
Själv har jag separerat min musikanläggning och datorn, så mitt seriösa ljudsystem till datorn får kosta runt 2000kr.
Det är på min ljudanläggning som jag lägger krutet, har iofs en HTPC.

Jag tror att corsair systemet vinner när man höjer volymen. Är mycket tveksam till att dedär HK systemet kan ge rapp midbas.

Dock har jag inte testlyssnat.

Min referens till välljud är Harmankardon 3490 med 2st audio pro black pearl V3.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ala_95:

Behöver varken vara dyrt eller svårt och att man aldrig blir nöjd. Men beroendeframkallande är det för man får så otroligt mycket för pengarna.
Bygger du själv och räknar filter och så själv så är det ruskigt svårt och inget jag skulle ge mig in på ens. Men bygger man efter ritningar på nätet (typ troels, frugal-horn osv) så är det lugnt.

Helt enkelt ser det inte ut.

http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT_cabs.htm

Man måste nog nästan jobba på någon träfabrik för att ha tillgång till allt det där. Inget man gör hemma i lgn tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxius:

Jag va i samma sits för ett tag sen , men då jag har tv´n precis vid datorn så ville jag ha ett paket som båda kunde va kopplat till. Och måste säga det här då jag såg att folk gnällde på bose.. har ni inte råd med det själva eller ? Har lyssnat och hört runt på paket för upp till 25k och valde ett bose till mig nu , kostnad 7.000kr och har aldrig tidigare hört så rent ljud när man lyssnar på musik. Kan inte annat göra än att rekommendera bose. Basen är helt ok , tog mig ända upp till 4timmar innan grannen kom och klagade efter köpet

satt på ett stort klumpigt audiopro 5.1 innan aldrig mer..

Nedan är det jag kan rekommendera.

http://www.bose.se/SE/sv/home-entertainment/home-cinema/21-ho...
http://www.webhallen.com/hardvara/90517-asus_xonar_hdav1.3_lo...

Hade jag inte haft två fullstora garage mellan mig och grannen så hade jag kunnat få honom att "komma och klaga" när jag spelar. Det krävs inte mycket om jag ska vara ärlig.

Skrivet av dj christian:

Helt enkelt ser det inte ut.

http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT_cabs.htm

Man måste nog nästan jobba på någon träfabrik för att ha tillgång till allt det där. Inget man gör hemma i lgn tex.

Bor man i lägenhet kan det kanske bli svårt om man inte känner någon som har lite utrymme och verktyg. Men dom som äger DTQWT säger att den presterar i många fall bättre än högtalare som kostar 3ggr så mycket och mer.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tycker att det är en väldigt intressant tråd, men en sak har jag missat ordentligt.

Läste någonstans i tråden att "hifi" skulle representera ärlighet i ljudet, men jag har alltid haft motsatt uppfattning. Jag har i hela mitt liv trott att det handlar om att få allting att låta så bra så möjligt, men framför allt att visa vem som har fetast system Men ifall det handlar om ärlighet, så tänkte jag bara ta upp ett visst antal saker som jag märkt inte har kommit upp ordentligt på tråden (men jag kanske har missat det).

Vad jag vet, blir det mindre och mindre skillnad på ljudet ju högre upp i prisklasserna man går. Men det blir mer och mer flashigt, ju högre upp i prisklasserna man går.

Att tänka på då är vilket typ av monitorer man inhandlar för det är trots allt väldigt viktigt. Det finns så kallade nearfieldmonitors och midfieldmonitors (och farfield). Den huvudsakliga skillnaden mellan dem, utifrån det jag har förstått är sweetspotten. Med nearfields ska man inte vara fel vilklad från dem, då man förlorar massa diskant, vilket gör att deras sweetsport blir liten. Midfields däremot har större sweetspot, på grund av att deras diskant kan uppfattas rätt från fler vinklar och "större vinklar" , eller vad man ska kalla det.

Varför är detta bra att veta då? Jo först och främst till vad högtalarna ska användas till. Ska man ha högtalarna som hemmabiohögtalare och man vill kunna lyssna från alla positioner i rummet, kanske nearfields inte är så himla bra, men ifall man sitter vid ett skrivbord fungerar både nearfields och midfields. Men att tänka på är att när det gäller diskanten, så blir nästa punkt extra viktig om man har tänkt inhandla midfields.

Nu kommer vi till det alldra viktigaste, akustiken....
Jag har inte läst igenom hela tråden, men ifall ingen har nämnt hur viktig akustiken i rummet är, så förtjänar ingen här enligt någon på foruments definition av hifi att få gå under bemärkelsen hifi. För ifall ärligheten går först, så bör man absolut satsa på akustiken och verkligen rekommendera det först istället för förstärkare på 5k eller högtalare på 10k. (förutsatt att man inte har ett bahandlat rum)

Vi tar ett litet senario. Man sitter i ett relativt stort rum i en lägenhet med betongväggar. Vi säger att en superbra "hifi" högtalare spelar 40hz-20000hz +-2 dB för 20000kr och ett par studiomonitorer spelar 40hz-20000hz +-5 dB och kostar 3000 kr paret.

Vi stoppar den dyra högtalaren i vår "betongbunker" som är helt obehandlat och får massa fina stående vågor, som gör att vissa basfrekvenser ligger +20dB och andra -15 dB, osv..., den översta frekvenserna absorberas av gardiner och mattor och liknande. Vi känner att basen är ojämn och att rummet känns dött.

Vi tar vårat par för 3000kr, inhandlar en mätmik för ett par hundra kronor och akustikbehandlar rummet och allt som det innebär. Vi kanske lyckas minska de stående vågornas peak med avstämdabasfällor med kanske 12 dB och öka minimumen med lika mycket och detta förutsatt från det billigare paret monitorer. Så vi går ifrån +- 35 dB i rummet till +- 11dB, inte illa med andra ord. Till behandlingen, kanske det går åt ett par tusen ifall man gör det själv och läser in sig ordentligt på ämnet (det tar tid :S ).

Efter denna behandling har man kanske lärt sig att inte bara absorbera diskant, utan hela registret så att rummet inte känns dött och kanske minskat ytan på mattan i rummet. Osv, det finns hur mycket som helst om akustik och jag bara tangerar ytan lite.

(obs, skummgummi kommer bara äta upp diskanten ytterliggare, inte sådär jättepraktiskt att fyllar rummets vägger med, mao)

Så bara för att ge lite perspekiv, stirra inte er blinda bara på högtalarna. Det är som att uppgradera minnena från 8Gb till 32Gb och hoppas få mer spelprestanda i crysis, när man sitter med det integrerade grafikkortet på datorn

Lycka till TS!

edit: OBS! min akustikkunskap är väldigt låg, men det är något som man fort hittar upp på nätet.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Bose companion 5!!!