Helgsnack: "Värt att köpa spelburk?"

Permalänk
Medlem

Jag har ca 34 spel till PS3 och jag har bara spelat ut ett spel (Guitar Hero).
Anledningen är grafiken och svårigheter att sikta i FPS spel.
Ett konsolspel har nästan alltid 720p och på min 46" blir det fult på riktigt. Lösningen blev att koppla datorn till TV och då blev det bra.

Jag föredrar PC till det mesta.

/ MVH

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Någon kanske redan har nämnt detta men i de spel som produceras till alla plattformar har pc-varianten många vinster. Bland annat kan man komma åt konsolkommandon och tanka community-patchar, mods och buggfixar till problematiska spel såsom Fallout 3. Spelen är oftast mer välpatchade officiellt även.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hukke97:

Konsol och inte konsoll, när ska folk lära sig stava?

Typ aldrig.
För mig är konsoler ett komplement. Vissa spel som Heavy Rain är helt underbara, men man får inte glömma att PC:n emellanåt kommer med fantastiska spel som tex Amnesia. Gillar man bara de mest själlösa AAA titlarna och skiter helt i grafiken, så kan jag förstå varför man alla gånger föredrar konsoler.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk

Konsolerna har några viktiga fördelar:
+Inget krångel. Helt enkelt oftast mindre att konfigurera och hålla uppdaterat.
+Snabbt. I med skivan och kör.

Båda de här fördelarna håller på att försvinna, varje gång jag startar mitt PS3 så ska det uppdateras och så har det kommit nån patch till spelet. Det var länge sedan man kunde slänga igång ett spel ögonblickligen som på NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harryangel:

Konsolerna har några viktiga fördelar:
+Inget krångel. Helt enkelt oftast mindre att konfigurera och hålla uppdaterat.
+Snabbt. I med skivan och kör.

Båda de här fördelarna håller på att försvinna, varje gång jag startar mitt PS3 så ska det uppdateras och så har det kommit nån patch till spelet. Det var länge sedan man kunde slänga igång ett spel ögonblickligen som på NES.

Om du är less på att uppdatera, varför göra de? Du har ett val där du helt enkelt kan trycka O för att skita i uppdateringen. Har du den inte uppkopplad mot internet så får du dessutom aldrig någon uppdateringsförfrågan. Dock så går du ju miste om den del som skiljer dagens konsoler mot dåtidens, internetuppkopplingen. Jag personligen tycker att uppdateringar är något positivt. Jag kan göra en hel lista med spel från förr som jag önskar att jag kunde uppdatera. Spel blir ju dessutom mer komplicerade med åren, och att få ut ett felfritt spel idag är i stort sätt omöjligt, så uppdateringar är en väldigt viktig funktion, på konsol såväl som på PC.

Snart lär skivan dessutom vara ett minne blått. Onlinedistribution is the future Jag köper i stort sätt bara mina PC-spel via Steam eller liknande tjänster. Jag pallar inte att ha en hög med skivor längre. Och jag hoppas att detta är något man kommer utnyttja mer i kommande generations konsoler. Nu finns bara ett fåtal titlar tillgängliga som "On Demand", och dom är jävligt dyra jämfört med butikspriserna. Så en bra utveckling på de vore inte dumt

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Anledningen att konsoler har sånt lågt pris jämfört med datorer är för att MS och Sony tjänar alla sina pengar på spelen som säljs. Faktum är att dom faktiskt går minus på varje konsol dom säljer. Hårdvaran i konsol vs PC går inte att jämföra bara av att titta på siffrorna. Lycka till att få samma grafik som t.ex. Killzone och Uncharted att flyta med en PC som har samma hårdvara som en konsol, det är i stort sätt omöjligt att optimera spelen så pass bra på en PC. Dagens konsolers största nackdel är minnet. PS3 har ynkliga 256MB RAM och Xbox 360 har 512MB, och därför kan man inte använda lika skarpa texturerna och höga upplösningar som på en PC.

Båda konsolerna har ett grafikkort som motsvarar Geforce 7800 respektive Radeon X1800, och ändå levererar konsolerna riktigt snygg grafik. Tänk vad framtidens hårdvara, vilket bör bli grafikkort baserat på GTX 880 eller HD9900, tillsammans med en rejält upphottad Cell och PowerPC processor från IBM kan åstadkomma i en konsol om 3-4år.

Tack vare att de bara är en sorts hårdvara på konsol och att det finns extremt bra analyseringsverktyg för att kunna optimera prestandan så är dom flesta exklusiva titlar mycket snyggare och mer detaljrika än vad majoriteten av PC-spelen är. I år är det i stort sätt bara The Witcher 2 (och Minecraft, om det nu ens räknas då dom flesta redan har köpt de) som är exklusivt på PC, och inte ens det är garanterat att de kommer förbli exklusivt heller. Att köpa en dator för 10000kr år 2015 för ett enda exklusivt spel per år (ca: 2 spel för att vara extra generös), nja, ingen vidare lockande affär precis.

Vist har du rätt i det du skriver men du förbiser ändå den största punkten med mitt argument och det är att datorhårdvaruutveckling de senaste åren har ökat så brutalt så att även när de nya konsolerna släpps så ligger de cirka 5 år efter i utvecklingen. Annars kan de inte pressa priset. Så om spelutvecklarna ska fortsätta utveckla för konsol och sen porta till PC så bromsar de hårdvaru och spelutvecklingen, det förstår sig ganska självt.

Sen finns det väldigt många fler PC exklusiva spel än de du nämnde, tänk bara alla RTS spel.
Sen kostar inte en speldator 10000 heller, min gick på 6000 och maxar alla nya spel. De tusenlappar extra mot ett PS3 tex tjänar man snabbt in på spelen,

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Skrivet av Jyhan:

Man spelar helt enkelt på den plattform man trivs bäst på

Själv så avskyr jag att spela med mus och tangentbord och har nu hållit mig till endast till konsol i många år nu. Att spela fps på konsol är lika naturligt för mig som med mus och tangentbord för er. Jag har spelat fps på konsol nu sedan 2004, sedan första Halo som var inkörningsporten till fps på konsol.

Sedan är det ju riktigt skönt att luta sig tillbaka i soffan framför 50 tums Pioneer Kuro LX-5090h plasman och sourroundljudet för 17k. Man får en spelupplevelse som inte går att jämföra på långa vägar med att sitta framför datorn i datorstolen framför en sketen PC monitor. Två helt skilda världar.

Vem säger att man inte kan spela på en htpc med en flådig plasma (eller LED i mitt fall) och värsting ljud?
De flesta om inte alla spel stödjer även "styra med tummen kontroller".
Och till skillnad från konsollerna får man även bra grafik.

För ärligt talat, 50" plasma, värsting ljud och sedan lågupplösta texturer och kantiga polygoner?
Ja där faller om något, spelupplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Vist har du rätt i det du skriver men du förbiser ändå den största punkten med mitt argument och det är att datorhårdvaruutveckling de senaste åren har ökat så brutalt så att även när de nya konsolerna släpps så ligger de cirka 5 år efter i utvecklingen. Annars kan de inte pressa priset. Så om spelutvecklarna ska fortsätta utveckla för konsol och sen porta till PC så bromsar de hårdvaru och spelutvecklingen, det förstår sig ganska självt.

Sen finns det väldigt många fler PC exklusiva spel än de du nämnde, tänk bara alla RTS spel.
Sen kostar inte en speldator 10000 heller, min gick på 6000 och maxar alla nya spel. De tusenlappar extra mot ett PS3 tex tjänar man snabbt in på spelen,

Wii låg 5år efter i utvecklingen när den släpptes, men när både Xbox 360 och PS3 släpptes så hade dom den värsta hårdvaran som gick att få tag på då. Ett 7800GTX och en 7 kärnig CPU va inte direkt dåliga grejer 2006 precis, och de är dom komponenterna du finner i PS3, och hur speltillverkarna lyckas leverera grafik som du ser i t.ex. Uncharted 2 med sån pass gammal hårdvara är bortom min vetskap. Man kan bara drömma om vad speltillverkarna kommer kunna åstadkomma med hårdvara som kommer vara aktuellt om 3-4år, och det är den hårdvaran som kommer vara livshotande för PC.

Om PCn överlever en till generation återstår dock att se, men chanserna är inte så stora om man ser hur stor speltorka det är till PC idag, speciellt nu när både Valve och id Sofware börjar se sig efter andra plattformar än PC. Dom enda som troget står kvar på PCs sida är Blizzard, och dom kan omöjligt ta hand om spelutvecklingen för PC helt själv, utan även dom kommer finna "lösningar" som får deras spel att fungera med en hand- eller rörelsekontroll.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Wii låg 5år efter i utvecklingen när den släpptes, men när både Xbox 360 och PS3 släpptes så hade dom den värsta hårdvaran som gick att få tag på då. Ett 7800GTX och en 7 kärnig CPU va inte direkt dåliga grejer 2006 precis, och de är dom komponenterna du finner i PS3, och hur speltillverkarna lyckas leverera grafik som du ser i t.ex. Uncharted 2 med sån pass gammal hårdvara är bortom min vetskap. Man kan bara drömma om vad speltillverkarna kommer kunna åstadkomma med hårdvara som kommer vara aktuellt om 3-4år, och det är den hårdvaran som kommer vara livshotande för PC.

Du har så otroligt fel. En PS3 har inte 7 kärnor. Den har en kärna och 7 spuer.
Att den är baserad på 7800 kretsen gör det inte till ett 7800GTX.
512mb ram (~470 ledigt till spel) är förövrigt den stora flaskhalsen, och knappast "värsta hårdvaran" ens 2006.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiKz112:

Du har så otroligt fel. En PS3 har inte 7 kärnor. Den har en kärna och 7 spuer.
Att den är baserad på 7800 kretsen gör det inte till ett 7800GTX.
512mb ram (~470 ledigt till spel) är förövrigt den stora flaskhalsen, och knappast "värsta hårdvaran" ens 2006.

Du inser väl att du bara hjälper hans tes ännu mer? Så "nu" har dom ännu sämre hårdvara att arbeta med men levererar ändå så otroligt.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiKz112:

Du har så otroligt fel. En PS3 har inte 7 kärnor. Den har en kärna och 7 spuer.
Att den är baserad på 7800 kretsen gör det inte till ett 7800GTX.
512mb ram (~470 ledigt till spel) är förövrigt den stora flaskhalsen, och knappast "värsta hårdvaran" ens 2006.

Precis! Ändå ser Uncharted 2 helt fantastiskt ut, snacka om optimering. Imponerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

men levererar ändå så otroligt.

Vart levererar dem otroligt någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

Vart levererar dem otroligt någonstans?

Kollade YT-klipp från uncharted 2 då det nämnts tidigare i tråden och jag måste hålla med om att det ser riktigt snyggt ut. Skulle en PC kunna prestera något som är ens i närheten med samma hårdvara som i en PS3?

Sen ska väl Gears of War 3 ha grym grafik med (annan konsol men ni bashar ju båda för att ha kass hårdvara).

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh4dy_05:

Får gärna förklara varför man är en p12a eller noob om man lirar exempelvis Black ops på konsol, det fungerar bättre än på PC och har mycket bättre stöd än PC så är jävligt nyfiken på hur du resonerar. Men som många påpekat innan, helt fel hemsida/forum att drain konsoller i, för du tycker såklart att halo är det töntigaste någonsin trots det är en jävligt bra FPS serie som PC fanboys inte vågar erkänna bara för de har blivit utelämnade.

1. Bara svettiga p12or i Voice

2. CS går inte att spela på konsol.

3. Black Ops är ju ett skämt.

4. Jag har aldrig spelat Halo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

det ser riktigt snyggt ut.

Var då någonstans? Ser inte speciellt mind blowing ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Wii låg 5år efter i utvecklingen när den släpptes, men när både Xbox 360 och PS3 släpptes så hade dom den värsta hårdvaran som gick att få tag på då. Ett 7800GTX och en 7 kärnig CPU va inte direkt dåliga grejer 2006 precis, och de är dom komponenterna du finner i PS3, och hur speltillverkarna lyckas leverera grafik som du ser i t.ex. Uncharted 2 med sån pass gammal hårdvara är bortom min vetskap. Man kan bara drömma om vad speltillverkarna kommer kunna åstadkomma med hårdvara som kommer vara aktuellt om 3-4år, och det är den hårdvaran som kommer vara livshotande för PC.

Om PCn överlever en till generation återstår dock att se, men chanserna är inte så stora om man ser hur stor speltorka det är till PC idag, speciellt nu när både Valve och id Sofware börjar se sig efter andra plattformar än PC. Dom enda som troget står kvar på PCs sida är Blizzard, och dom kan omöjligt ta hand om spelutvecklingen för PC helt själv, utan även dom kommer finna "lösningar" som får deras spel att fungera med en hand- eller rörelsekontroll.

Wii är ingen coregamer konsol så den hör inte hit. Helt annat koncept där. Som ovan redan nämd så var 512mb ram långt ifrån top noche 2006, PS3an använder sig inte heller av 7cpuer som ovan nämn och som bla finns att läsa på vwkipedia etc.

Om pcn överlever.... haha men ursäkta?
Ser verkligen ingen speltorka till PC allt "bra" som släpps till konsol kommer även till PC.

Och nu det största felet i ditt inlägg. Vist är det imponerande hur de kan få ut så mycket ur så lite men det är pga det PC grafiken bara är marginelt snyggare än konsolernas. PGA dessa förbannat dåliga portarna och det stärker bara min tes som jag sagt 3 gånger nu att konsolerna bromsar utvecklingen.

Grafik verkar vara viktigt för dig så låt oss ta detta exempel. Crysis släpptes 2007 och var då det absolut bästa man kunde få i grafikväg och den använde sig av dx10 så vitt jag vet. I år kom crysis 2 med dx9 som laggar på både xbox och PS3 samtidigt som en normal dator hånskrattar åt kraven spelet ställer.

Med tanke på att crysis 2 tyvärr är utvecklad för konsoler visar det väl klart och tydligt hur mycket mer en dator klarar av eller?

Återigen till spelbristen och utvecklare som överger pc som plattform. Hört talas om företaget DICE eller vad Crytek sa efter släppet av crysis 2? Eller bioware som sätter ihop ett mmorpg? Jag kan fortsätta i all evighet men ärligt talat. Hittar inte konsolerna på något stort som wii gjorde, ja då är det nog faktiskt de som dör ut

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Återigen till spelbristen och utvecklare som överger pc som plattform. Hört talas om företaget DICE eller vad Crytek sa efter släppet av crysis 2? Eller bioware som sätter ihop ett mmorpg? Jag kan fortsätta i all evighet men ärligt talat. Hittar inte konsolerna på något stort som wii gjorde, ja då är det nog faktiskt de som dör ut

Vad sa Crytek? Länka gärna, är väldigt nyfiken.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Vad sa Crytek? Länka gärna, är väldigt nyfiken.

De såg att det knappt sålde till PC och förstod att de hade lurat alla PC ägare med dx11 löften etc.. de backade om dx 11 patchen som ska släppas och har lovat att utveckla till PC och porta till konsol i nyare spel.

Ska se vart jag har länken

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Som du säkert förstått redan håller jag inte alls med dig.. Enda anledningen till att handkontroll fungerar i vissa FPS är för att man fördummat AI:n i singleplayer och lagt på autoaim, men det är bara min egen åsikt. Och dröm inte ens om att kalla mig konsolhatare, för det är helt uppåt väggarna fel.. Däremot spelar jag de spel som är gjorda för konsol på konsol (I <3 Nintendo!) och sån't som är anpassat för PC på PC

Alla har vi våra åsikter, dock är det nog ganska svårt att fördumma AIn om man lirar online

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

1. Bara svettiga p12or i Voice

2. CS går inte att spela på konsol.

3. Black Ops är ju ett skämt.

4. Jag har aldrig spelat Halo.

Haha du lär ju skämta, 1. Ingenting jämfört med voicen på PC liren.
2. CS är så jävla bombat med typ p12or om inte p10or t.om som inte kan hålla käften utan sitter och snackar om att gå och spela fotboll och allt möjligt skit.
3. Black Ops har bättre stöd till konsol än PC och menar du att hela black ops är ett skämt så är det ett jävligt bra skämt då det antagligen sålt jävligt mycket bättre än alla björn Gustavssons filmer tillsammans.
4. Visar att du är en p12a själv då halo 1 bör man spelat som PC spelare om man lirar FPS, sålänge man inte är 10 bast.

Detta gick off topic för länge sedan så jag läggerner nu med att alla platformerna är bra, hitta bara den som har flest titlar som passar dig.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiKz112:

Du har så otroligt fel. En PS3 har inte 7 kärnor. Den har en kärna och 7 spuer.
Att den är baserad på 7800 kretsen gör det inte till ett 7800GTX.
512mb ram (~470 ledigt till spel) är förövrigt den stora flaskhalsen, och knappast "värsta hårdvaran" ens 2006.

Men läs på lite innan du motargumenterar
https://www-01.ibm.com/chips/techlib/techlib.nsf/products/Cel...

"The first-generation Cell Broadband Engine (BE) processor is a multi-core chip comprised of a 64-bit Power Architecture processor core and eight synergistic processor cores"

Sen vad du definerar som en kärna får du stå för själv. En Cell processor består av en PPE som i sin tur består av 8st SPE (7 om du räknar bort den låsta som inte används i spel) som i sin tur består av en SPU och en MFC, och dessa SPE'er har en egen klockfrekvens på 3.2ghz.

Och ang RSX. Så nej, den behöver inte vara exakt ett 7800GTX, vilket den inte är heller. Faktum är att de är en upphottad variant av 7800GTX. Nvidia har sagt att RSX är dubbelt så kraftfull som ett 6800 Ultra, och ett 7800GTX är bara ca: 20-30% snabbare än ett 6800 Ultra. Det är bara de att det är lättare att säga att den motsvarar ett 7800GTX då dom har mer gemensamt än med ett 6800.

För att sätta en Cell processor i perspektiv så har en Cell en behandlingskapacitet på ca: 230 GFLOPS, medan en i5 2500K har en kapacitet på ca: 60 GFLOPS. En väldigt stor skillnad med andra ord.

Det är Cell processorn som i stort sätt håller PS3 vid liv, utan den hade den aldrig haft en beräknad livslängd på 10år.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det är som att jämföra en bil från James Bond med en pinne, datorer är så sjukt mycket mer versitila och man gör så extremt mycket mer än att bara spela (och då klår en dator en konsol om du bara räknat detta området tackvare utbudet och kvalitén/prestandan på datorer), du kan lyssna på musik, surfa, kolla film, arbeta etc, med en konsol kan du spela, några få spel dessutom, i halvdan kvalité med halvdan prestanda. Den ända situationen en konsol är rolig och bättre än en dator är när du är med kompisar, dricker några öl och äter pizza, lirar mario kart och super smash bros, dvs nintendospel, konsoler som spelar pc-spel är helt värdelösa, hade förstört en xbox eller ps om jag fått den gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Om PCn överlever en till generation återstår dock att se, men chanserna är inte så stora om man ser hur stor speltorka det är till PC idag, speciellt nu när både Valve och id Sofware börjar se sig efter andra plattformar än PC. Dom enda som troget står kvar på PCs sida är Blizzard, och dom kan omöjligt ta hand om spelutvecklingen för PC helt själv, utan även dom kommer finna "lösningar" som får deras spel att fungera med en hand- eller rörelsekontroll.

Det finns 133 spel som skall släppas till PC mellan maj och december 2011 enligt Eurogamer. Elva av dessa spel har de klassat som "heta". Motsvarande siffror for Xbox 360 och PS3 är 8/127 respektive 9/140. Känns inte direkt som en döende platform trots att dess undergång har förutspåtts sedan 90-talet minst.

Jag får nog tillägga att det är inte bara Blizzard som har PC som sin största platform. Spel från Relic Entertainment (Dawn of War-serien, Homeworld-serien, Company of Heroes), The Creative Assembly (Total War-serien), och Firaxis (Civilization-serien) brukar sälja rätt bra och de finns bara på PC för det mesta. Om man tycker om strategispel (både turbaserat och realtids) räcker det inte med enbart Xbox 360 eller PS3.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonathan82:

Vem säger att man inte kan spela på en htpc med en flådig plasma (eller LED i mitt fall) och värsting ljud?
De flesta om inte alla spel stödjer även "styra med tummen kontroller".
Och till skillnad från konsollerna får man även bra grafik.

För ärligt talat, 50" plasma, värsting ljud och sedan lågupplösta texturer och kantiga polygoner?
Ja där faller om något, spelupplevelsen.

Det blir inte alls samma sak att koppla in en dator eftersom att det blir inte alls samma precision med handkontroll till PC fast det än är 360 kontroll som man får till konsol. Man måste ägna en massa tid åt att kalibrera kontrollen och även då man har gjort det så får man ändå inte samma precision.

Om jag ska jämföra grafiken på 360 och PS3an med min PC som jag har så briljerar konsolerna på grafikfronten och spelen har ett jämnare flyt också än då man ska spela på PCn och man måste dra ner grafiken och ändå hackar det och blir fps drops så det heter duga. Dem snyggaste spelen jag har sett är till konsol (Uncharted 2, Killzone 2, 3, Alan Wake, Gears of War 2, Heavy Rain). Har en kompis som alltid kör på högsta grafiken på alla spel och då jag har varit hos han och sett så tycker jag inte det är så stor skillnad att man känner sig sugen på att uppgradera PCn (som jag inte har gjort på 5 år) så man kan spela dem nyaste spelen på högsta grafik. Det är lite mer högupplösta texturer och högre upplösning och bättre draw distance men annars tycker jag inte att det är så speciellt stor skillnad.

Dessutom är dem bästa spelen konsol exklusiva såsom Uncharted 1, 2, Little Big Planet 1, 2, Killzone 2, 3, Gears of War 2, Halo 3, ODST, Reach, Red Dead Redemption, Castlevania, Resistance 2, The Darkness 1, God of War 1, 2, 3, Super Metroid, Metroid Prime 1, 2, 3, Super Mario Galaxy 1, 2, Alla Zelda spel... Listan kan göras hur lång som helst.

Dessutom är alla spel i grund och botten utvecklade för konsol som utvecklingsplattform och sedan portas det till PCn. Så jag ser ingen som helst anledning till att spela på PC där det endast erbjuds konsolportningar och inga PC exklusiva AAA titlar. Det är väl bara Blizzard kvar som är PC exklusiv? Vad jag har läst så har de även börjat sneglat på konsolerna.

Så konsolerna är framtiden så är det bara, det går inte att argumentera emot, det talar bara försäljningsstatistiken själv för. Ni ska vara riktigt glada om ni ens får bara får portar om ett par år då nästa generation har kommit.

Dessutom är det så jäkla skönt att veta. Jag behöver aldrig nånsin en tänka tanken på att uppgradera datorn, jag har inte gjort det på 5 år och har inte tänkt göra det de närmaste fem åren heller. Utan alla spel fungerar, har fin grafik och har oftast ett jämt flyt igenom hela spelet. Ibland kan det gå lite segare men det är det lilla det. Det kan jag stå ut med med tanke på att om jag skulle ha kört det på min dator så skulle grafiken sett ut som skit i jämförelse och hackat hur mycket som helst så att spelet hade varit ospelbart.

Skrivet av Gender Bender:

En Cell processor består av en PPE som i sin tur består av 8st SPE (7 om du räknar bort den låsta som inte används i spel) som i sin tur består av en SPU och en MFC, och dessa SPE'er har en egen klockfrekvens på 3.2ghz.

Det är Cell processorn som i stort sätt håller PS3 vid liv, utan den hade den aldrig haft en beräknad livslängd på 10år.

De hade 8st istället för 7 för att få bättre produktionsresultat i början eftersom de hade ganska stora problem med Cell i början av produktionsprocessen.

Men du är en av få som förstår vad det är för hårdvara som sitter i konsolerna i detta forum.

Absolut är det så att det är 360 och PS3ans starka processor som håller konsolerna vid liv. En kompis som är spelutvecklare säger att 360 CPU (han har ej jobbat med PS3an) är grymt snabb än idag. 360s CPU är också en Cell baserad CPU då MS tog kontakt med IBM och ville ha en råsnabb CPU i deras konsol och då fanns det ett kryphål i avtalet som gjorde att IBM kunde sälja den till MS. Så det är en modifierad Cell processor som sitter i 360.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M0rditz:

Det finns 133 spel som skall släppas till PC mellan maj och december 2011 enligt Eurogamer. Elva av dessa spel har de klassat som "heta". Motsvarande siffror for Xbox 360 och PS3 är 8/127 respektive 9/140. Känns inte direkt som en döende platform trots att dess undergång har förutspåtts sedan 90-talet minst.

Jag får nog tillägga att det är inte bara Blizzard som har PC som sin största platform. Spel från Relic Entertainment (Dawn of War-serien, Homeworld-serien, Company of Heroes), The Creative Assembly (Total War-serien), och Firaxis (Civilization-serien) brukar sälja rätt bra och de finns bara på PC för det mesta. Om man tycker om strategispel (både turbaserat och realtids) räcker det inte med enbart Xbox 360 eller PS3.

Nu syftar jag på exklusiva spel, och det är tre titlar där som är PC exklusiva, Onlive är inte ens ett spel, och den där listan är inte direkt något att gå efter, vart är Uncharted 3, Infamous, Gears of War 3, och vart är Skyrim? Duke Nukem Forever är inte ens me. Ganska svag releaselista att gå efter, för både PC och konsol.

Strategispel kan jag hålla med om fortfarande är en aktuell genre på PC. Det är ju trots allt mus som fortfarande regerar. Men jag måste säga att Move-kontrollen är riktigt nice i RUSE, så strategi är fullt möjligt med en rörelsekontroll. Dock kanske inte lika optimalt som en mus

Sen ryktas de att Wii 2 kommer få touch screen på kontrollen, något som skulle underlätta en hel del i strategispel.

Men att en PC fortfarande är nr1 för strategi måste jag faktiskt hålla med om RUSE tror jag är de enda strategispelet med Move-stöd till PS3, och de enda kanske tom? Och Xbox 360 har inget med stöd för Kinect så vitt jag vet, men däremot Halo Wars som funkar helt okej med handkontroll, synd bara att de suger Sen har ju både PS3 och 360 Civilization Revolution som är riktigt skoj, så turbaserad RTS är absolut inga problem med en handkontroll

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Med pc:n kan du tabba ur när du väntar på respawn / loadscreen vilken är skönt. Tyvärr har jag ingen konsoll så jag är väl lite partisk antar jag ^^

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Om jag ska jämföra grafiken på 360 och PS3an med min PC som jag har så briljerar konsolerna på grafikfronten och spelen har ett jämnare flyt också än då man ska spela på PCn och man måste dra ner grafiken och ändå hackar det och blir fps drops så det heter duga. Dem snyggaste spelen jag har sett är till konsol (Uncharted 2, Killzone 2, 3, Alan Wake, Gears of War 2, Heavy Rain). Har en kompis som alltid kör på högsta grafiken på alla spel och då jag har varit hos han och sett så tycker jag inte det är så stor skillnad att man känner sig sugen på att uppgradera PCn (som jag inte har gjort på 5 år) så man kan spela dem nyaste spelen på högsta grafik. Det är lite mer högupplösta texturer och högre upplösning och bättre draw distance men annars tycker jag inte att det är så speciellt stor skillnad.

Dessutom är dem bästa spelen konsol exklusiva såsom Uncharted 1, 2, Little Big Planet 1, 2, Killzone 2, 3, Gears of War 2, Halo 3, ODST, Reach, Red Dead Redemption, Castlevania, Resistance 2, The Darkness 1, God of War 1, 2, 3, Super Metroid, Metroid Prime 1, 2, 3, Super Mario Galaxy 1, 2, Alla Zelda spel... Listan kan göras hur lång som helst.

Dessutom är alla spel i grund och botten utvecklade för konsol som utvecklingsplattform och sedan portas det till PCn. Så jag ser ingen som helst anledning till att spela på PC där det endast erbjuds konsolportningar och inga PC exklusiva AAA titlar. Det är väl bara Blizzard kvar som är PC exklusiv? Vad jag har läst så har de även börjat sneglat på konsolerna.

Så konsolerna är framtiden så är det bara, det går inte att argumentera emot, det talar bara försäljningsstatistiken själv för. Ni ska vara riktigt glada om ni ens får bara får portar om ett par år då nästa generation har kommit.

Dessutom är det så jäkla skönt att veta. Jag behöver aldrig nånsin en tänka tanken på att uppgradera datorn, jag har inte gjort det på 5 år och har inte tänkt göra det de närmaste fem åren heller. Utan alla spel fungerar, har fin grafik och har oftast ett jämt flyt igenom hela spelet. Ibland kan det gå lite segare men det är det lilla det. Det kan jag stå ut med med tanke på att om jag skulle ha kört det på min dator så skulle grafiken sett ut som skit i jämförelse och hackat hur mycket som helst så att spelet hade varit ospelbart.

Jag har varit hos en kompis om.... bra argument där. Tror knappast man behöver argumentera om vem som presterar bäst i grafiksynpunkter. Tar återigen Crysis exemplet. Crysis, dx10 2007 svårt att maxa med dåtidens datorer. Crysis 2, dx9 2011 (sämre grafik än Crysis) laggar på Xbox och PS3... Utveckling går alltså bakåt tack vare konsolerna.

Helt ok lista på spel men ärligt så ser jag inget spel jag saknar till PC. Det är bra titlar absolut men finns massvis motsvarighet till de på PC med.

Nej blizzard är fortfarande långt ifrån vara de ända som gör PC exklusivt. Sen vill jag gärna se någon lira wow på en konsol...

Tror det finns färre utvecklare till konsolerna än till PC faktiskt. Alla utvecklare köps bara upp av sony respektive microsoft så i slutändan sitter ju de och gör spel åt sig själva.

Alla spel i grund å botten konsolutvecklade? Där får du gärna förklara vad du menar.

Skönt att veta att du måste köpa en ny konsol istället då som kostar mer än en uppgradering?

Nej konsol är inte framtiden. Och försäljningssiffrorna visar ingenting. Eller om du syftar på spel så har det att göra med att många PC spelare tröttnat på dåliga portningar och dålig grafik från de så att de håller sig till PC utvecklade spel istället. OCH att många fortfarande lirar gamla spel som tex CS eller gamla starcraft fram tills nyligen.

Menar du å andra sidan konsol vs PC försäljningssiffror så har det att göra med att om man köper delar så ingår inte det i statistiken, lika lite ingår hemmabyggda PCn i den statistiken så den är intet sägande.

Sen vilket är de mest spelade spelen? och i vilka spel utövas den mesta esporten i? CS, Wow, starcraft? Inget av det finns till konsol så datorn är nog så långt ifrån död den kan vara

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomhas:

Jag har varit hos en kompis om.... bra argument där. Tror knappast man behöver argumentera om vem som presterar bäst i grafiksynpunkter. Tar återigen Crysis exemplet. Crysis, dx10 2007 svårt att maxa med dåtidens datorer. Crysis 2, dx9 2011 (sämre grafik än Crysis) laggar på Xbox och PS3... Utveckling går alltså bakåt tack vare konsolerna.

Det är helt klart dugliga argument då jag har sett han kört spelen på maxad grafik och har även fått spela lite själv. Det är bara att inse att det är inte sådan gigantisk skillnad att det är värt att spendera tusenlappar och åter tusenlappar på hårdvara. Direct X är irrelevant i detta sammanhang då konsolerna inte alls använder det då spelen programmeras direkt mot hårdvaran så därför behövs inget API som DX. Direct X är också ett API så flera hårdvarukonfigurationer kan köra det, annars hade man varit tvungen att ha en viss setup av hårdvara för att spela ett visst spel.

Sedan tycker jag och jag står fast vid att Crysis 2 är snyggaste än ettan. Kompisen som kör PC spelen på max tycker också att tvåan är snyggare än ettan. Ni PC spelare är så besatta av siffror och hårdvaruspecs.

Skrivet av Tomhas:

Helt ok lista på spel men ärligt så ser jag inget spel jag saknar till PC. Det är bra titlar absolut men finns massvis motsvarighet till de på PC med.

Då får du gärna lista vilka spel du talar om för annars antar jag att det är rent skitsnack från din sida. Dessutom RTS spel och MMORPG som är det enda som är PC exklusivt tilltalar ändå inte mig så jag är ändå i inget behov av att spela på PCn.

Skrivet av Tomhas:

Nej blizzard är fortfarande långt ifrån vara de ända som gör PC exklusivt. Sen vill jag gärna se någon lira wow på en konsol...

Som sagt nämn ett gäng utvecklare. Annars antar jag att du snackar skit. Wow skiter jag fullständigt i. Har prövat det men det var absolut inget spel för mig. Långtråkigare spel får man leta efter.

Skrivet av Tomhas:

Tror det finns färre utvecklare till konsolerna än till PC faktiskt. Alla utvecklare köps bara upp av sony respektive microsoft så i slutändan sitter ju de och gör spel åt sig själva.

Jasså säger du det.. Då är det väl bara att nämna ett par utvecklare då till PC om du är så säker på det du säger att det finns färre till konsol än motsvarande till PC.

Skrivet av Tomhas:

Alla spel i grund å botten konsolutvecklade? Där får du gärna förklara vad du menar.

Det menas med att utvecklarna har konsolerna som utvecklingspunkt och skriver spelmotorn direkt mot hårdvaran så man kan få ut så mycket som möjligt utav den. Annars skulle inte spelen se ut som dem gör idag. Sedan är det direkt ingen nyhet att PCn får portar om man nu inte har bott under en sten dem senaste åren.

Skrivet av Tomhas:

Skönt att veta att du måste köpa en ny konsol istället då som kostar mer än en uppgradering?

Ja en ny konsol för tre, fyra tusen är inte farligt jämförelse hur många gånger man måste uppgradera datorn under samma period som konsolen är aktiv delvis fem år som minst och upp till tio år. Det räcker inte bara med ett nytt grafikkort lite då och då för det byts sockel stup i kvarten, man måste ha en bra processor som orkar driva grafikkortet, annars är det inte speciellt givande att köpa nytt grafikkort.

Skrivet av Tomhas:

Nej konsol är inte framtiden. Och försäljningssiffrorna visar ingenting. Eller om du syftar på spel så har det att göra med att många PC spelare tröttnat på dåliga portningar och dålig grafik från de så att de håller sig till PC utvecklade spel istället. OCH att många fortfarande lirar gamla spel som tex CS eller gamla starcraft fram tills nyligen.

Det kan du hoppa upp och sätta dig på att det är. Om du vaknar upp och inser vad som har hänt under denna konsol generation så är det inte så svårt att sia om framtiden. Utvecklare efter utvecklare går över och börja göra multiplattformsspel med konsolerna som utgångspunkt. Det blir mindre och mindre PC exklusiva spel. Krävande FPS spel som har varit PC exklusiva kommer alltid till konsolerna. Försäljningsstatistiken säger allt då PCn bara är en liten del av kakan om du anser att jag har fel där och att PC spelen står för lika stor del av försäljningen så får du gärna visa källa för annars har jag svårt att ta dig på allvar.

Nu är ju jag inte en sådan person som sitter och nöter samma spel år efter år utan så fort jag har klarat ut ett spel så går jag direkt över till nästa. Det är väldigt ovanligt att jag ens klarar ut ett spel mer än en gång. Det finns undantag då jag brukar spela online och det är Little Big Planet där det finns miljontals hemmasnickrade banor som det tar 78 år att ta sig igenom om man spelar 12 timmar om dagen. http://www.gamereactor.se/nyheter/26992/Little+Big+Planet+n%E...

Skrivet av Tomhas:

Menar du å andra sidan konsol vs PC försäljningssiffror så har det att göra med att om man köper delar så ingår inte det i statistiken, lika lite ingår hemmabyggda PCn i den statistiken så den är intet sägande.

Nu syftar jag inte på antalet sålda enheter utan antalet sålda spel. Men 360 ska ha sålt 53,5 miljoner ex och PS3an 50,1 miljoner ex. Du får gärna visa en källa av antalet sålda high end grafikkort som stärker din tes om att det säljs lika många high end PCs.

Källa: http://www.vgchartz.com/

Skrivet av Tomhas:

Sen vilket är de mest spelade spelen? och i vilka spel utövas den mesta esporten i? CS, Wow, starcraft? Inget av det finns till konsol så datorn är nog så långt ifrån död den kan vara

Visst finns esport inom konsol spel men inte i lika stor utsträcknings nej men detta har ingen betydelse iom. att det är så pass få i det stora hela som sysslar med det.

Det enda som håller PCn vid liv som spelplattform är en liten hängiven grupp militanta datornördar som avskyr och bojkottar allt annat.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nu syftar jag på exklusiva spel, och det är tre titlar där som är PC exklusiva, Onlive är inte ens ett spel, och den där listan är inte direkt något att gå efter, vart är Uncharted 3, Infamous, Gears of War 3, och vart är Skyrim? Duke Nukem Forever är inte ens me. Ganska svag releaselista att gå efter, för både PC och konsol.

Jag har förstås räknat bort OnLive på denna lista 11/133 istället för 12/134 Här finns länkar till de fullständiga listorna till PC, Xbox 360 och PS3. Förstår inte riktigt hur de har valt de "heta" spelen men Skyrim (Multi), Uncharted 3 (PS3), Infamous 2 (PS3), Gears of War 3 (Xbox 360) och Duke Nukem Forever (Multi) finns med i de kompletta listorna.

Några PC exclusives jag hittade i listan:
Section 8: Predjudice
The Witcher 2
Starcraft II: Legacy of the Void
Might & Magic: Heroes VI
Neverwinter
Sword of the Stars 2
TrackMania 2
DoTA 2
Red Orchestra 2
Firefall (MMOA)
Star Wars: The Old Republic (MMORPG)
Torchlight II
Stronghold 3
Tropico 4
King Arthur 2
Age of Empires Online (MMORTS)
Gettysburg: Armored Warfare (Free2Play online steampunk RTS/FPS)

Skrivet av Gender Bender:

Strategispel kan jag hålla med om fortfarande är en aktuell genre på PC. Det är ju trots allt mus som fortfarande regerar. Men jag måste säga att Move-kontrollen är riktigt nice i RUSE, så strategi är fullt möjligt med en rörelsekontroll. Dock kanske inte lika optimalt som en mus
http://www.youtube.com/watch?v=SLnVGlWAzhU

Sen ryktas de att Wii 2 kommer få touch screen på kontrollen, något som skulle underlätta en hel del i strategispel.

Men att en PC fortfarande är nr1 för strategi måste jag faktiskt hålla med om RUSE tror jag är de enda strategispelet med Move-stöd till PS3, och de enda kanske tom? Och Xbox 360 har inget med stöd för Kinect så vitt jag vet, men däremot Halo Wars som funkar helt okej med handkontroll, synd bara att de suger Sen har ju både PS3 och 360 Civilization Revolution som är riktigt skoj, så turbaserad RTS är absolut inga problem med en handkontroll

Civilization Revolution (PS3 och DS) var rätt roligt men jag saknade "epic"-känslan som man har i Civ IV och Civ V på PC. Men du har rätt att handkontrollern verkar inte vara någon begränsning i turbaserade strategispel. Tack för videon blev lite sugen på att testa R.U.S.E. igen

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av M0rditz:

Några PC exclusives jag hittade i listan:
Section 8: Predjudice
The Witcher 2
Starcraft II: Legacy of the Void
Might & Magic: Heroes VI
Neverwinter
Sword of the Stars 2
TrackMania 2
DoTA 2
Red Orchestra 2
Firefall (MMOA)
Star Wars: The Old Republic (MMORPG)
Torchlight II
Stronghold 3
Tropico 4
King Arthur 2
Age of Empires Online (MMORTS)
Gettysburg: Armored Warfare (Free2Play online steampunk RTS/FPS)

Kul lista då den är felaktig
Section 8 Prejudice är 360 tids-exklusivt, snarast motsatsen till PC exklusivt XD
The Witcher 2 har bekräftad konsolversion på gång, samma med Torchlight II och jag antar Tropico 4 då förra spelet var multiformat.
MMO, strategi och ett par indie-games hittar man alltid som PC exklusiva. Men då hittar man RPG, FPS och ett par indie-games som konsol-exklusiva också, skillnaden brukar väl bara vara att på konsol har de oftast en högre budget på AAA titlar och lägre på indie games än PCs motsvarigheter

Skrivet av Mytos:

För mig är konsoler ett komplement. Vissa spel som Heavy Rain är helt underbara, men man får inte glömma att PC:n emellanåt kommer med fantastiska spel som tex Amnesia. Gillar man bara de mest själlösa AAA titlarna och skiter helt i grafiken, så kan jag förstå varför man alla gånger föredrar konsoler.

För mig är det tvärt om, PC det har man för de få exklusiva som är värda att nämnas, The Witcher, Amnesia och nått MMO. Tyvärr är det i övrigt rejäl brist på vettiga exklusiva såvida man inte älskar WoW/Sims/MMO.
På konsol får du istället flera hundra exklusiva med rejäl budget oftast, massvis med RPG och FPS, Racing, sport, casual eller hardcore. Tidigare hade man ju PC som komplement för att täcka upp de som släpptes på "fel format" men nu får man inte ens det, och vettiga exklusiva är tyvärr få och långt emellan. Är väl Valve och Blizzard kvar, även om de också börjat fokusera mer på att släppa på konsol också...