Apple hindrar hemmafixare från att uppgradera hårddisken i Imac

Permalänk
Medlem

Jag vill veta apples tankebanor kring det här. Varför? Pengar? Visst men hur jävlar stor är inkomsten från interna hårddiskar :S Inte är de så giriga att de gör allt för att göra det svårt för en användare.
Jag ställer mig helt emot sånt här. Att någon ska diktera för dig vad du får och inte får göra med en sak du själv köpt och äger.

Permalänk
Medlem

Haha ni är ju för söta
Kan ni inte snälla inse följande: Sweclockers läsare är inte ens i närheten av Apples tilltänka kundgrupp.
Swec = mecka med hårdvara, överklocka etc.
Apple = bry sig inte det minsta om hårdvara (speciellt inte när det gäller iMac) och bry sig mindre om pris/performance så länge performance är tillräckligt bra.
Swec != Apple.

I just det här fallet förstår jag klart varför Apple har valt att göra som de gör. De kan bygga en bättre dator genom att hämta info från diskarna så det är precis vad de gör. För deras kundgrupp är avsaknaden av uppgraderingsmöjligheter irrelevant.

Kan du som läsare inte inse detta så är det bara att gilla läget - du förstår inte kundgruppen.
Personligen förstår jag inte hur folk frivilligt kan välja Windows som OS om man inte är applikationsberoende men jag accepterar att det är så och respekterar folks val

Jag funderar starkt på att ersätta min Apple Cinema Display 30" med just en 27" iMac och köra den som skärm och web/ftpserver.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Är PGA av sådana här saker och alla andra restriktioner som alla apple produkter har som gör att jag starkt ogillar allt som apple tillverkar och kommer tillverka, installerar inte ens quicktime för windows i min dator, är det hårdvara/mjukvara av apple så är det totalt bannlyst hös mig, tycker Apple har samma status som valfri otäck religiös sekt med jobs som överstepräst..Ju för dom går i kånken desto bättre!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

All tempinfo finns redan i standarddiskar, går fint att läsa av direkt via normala satakabeln, så det här handlar enbart om att de är snika o vill jävlas, om det hade funnits något tekniskt argument så hade jag haft en liten förståelse för att avvika från standard, men här finns inget behov av det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Blir så glad av den här nyheten Fanboysen får vad de förtjänar.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hahahah detta är ju bara löjligt. Apple, snacka om att vara giriga.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Haha ni är ju för söta
Kan ni inte snälla inse följande: Sweclockers läsare är inte ens i närheten av Apples tilltänka kundgrupp.
Swec = mecka med hårdvara, överklocka etc.
Apple = bry sig inte det minsta om hårdvara (speciellt inte när det gäller iMac) och bry sig mindre om pris/performance så länge performance är tillräckligt bra.
Swec != Apple.

I just det här fallet förstår jag klart varför Apple har valt att göra som de gör. De kan bygga en bättre dator genom att hämta info från diskarna så det är precis vad de gör. För deras kundgrupp är avsaknaden av uppgraderingsmöjligheter irrelevant.

Kan du som läsare inte inse detta så är det bara att gilla läget - du förstår inte kundgruppen.
Personligen förstår jag inte hur folk frivilligt kan välja Windows som OS om man inte är applikationsberoende men jag accepterar att det är så och respekterar folks val

Jag funderar starkt på att ersätta min Apple Cinema Display 30" med just en 27" iMac och köra den som skärm och web/ftpserver.

Aa, för Windows är det enda operativet som existerar utanför OS X btw. Förövrigt, bygga en bättre dator..? Aa dom gör ju ett ypperligt jobb "host". Jag kan inte förstå hur man kan vilja betala 10lax+ extra på skräp jag heller.

Permalänk
Medlem

Humancentipad säger jag bara. Det South Park avsnittet sammanfattar hela Applehysterin.
http://www.southparkstudios.se/episodes/1501/
Vill man prompt köra Apple så kan man köpa en 3000-4000 kr dator från typ Dell eller HP och en Mac OS X från Apple store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Haha ni är ju för söta
Kan ni inte snälla inse följande: Sweclockers läsare är inte ens i närheten av Apples tilltänka kundgrupp.
Swec = mecka med hårdvara, överklocka etc.
Apple = bry sig inte det minsta om hårdvara (speciellt inte när det gäller iMac) och bry sig mindre om pris/performance så länge performance är tillräckligt bra.
Swec != Apple.

I just det här fallet förstår jag klart varför Apple har valt att göra som de gör. De kan bygga en bättre dator genom att hämta info från diskarna så det är precis vad de gör. För deras kundgrupp är avsaknaden av uppgraderingsmöjligheter irrelevant.

Kan du som läsare inte inse detta så är det bara att gilla läget - du förstår inte kundgruppen.
Personligen förstår jag inte hur folk frivilligt kan välja Windows som OS om man inte är applikationsberoende men jag accepterar att det är så och respekterar folks val

Jag funderar starkt på att ersätta min Apple Cinema Display 30" med just en 27" iMac och köra den som skärm och web/ftpserver.

Oroa dig inte. Kommentarerna här kommer inte att förändra något och du kommer fortfarande att få betala överpris för din iMac.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Frågan är om Apple bryr sig så mycket om att hemmafixarna blir sura för att de inte kan byta hårddisk själva då de ändå är i minoritet

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Haha ni är ju för söta

I just det här fallet förstår jag klart varför Apple har valt att göra som de gör. De kan bygga en bättre dator genom att hämta info från diskarna så det är precis vad de gör. För deras kundgrupp är avsaknaden av uppgraderingsmöjligheter irrelevant.

Kan du som läsare inte inse detta så är det bara att gilla läget - du förstår inte kundgruppen.
Personligen förstår jag inte hur folk frivilligt kan välja Windows som OS om man inte är applikationsberoende men jag accepterar att det är så och respekterar folks val

Jag funderar starkt på att ersätta min Apple Cinema Display 30" med just en 27" iMac och köra den som skärm och web/ftpserver.

.. De har ju absolut inte gjort detta för att bygga en "bättre dator". Apple har alltid handlat om att utnyttja okunskap hos folk till att ta ut bedrägeripriser.

Det är exakt samma sak som när du glider in i något skitbutik och ska köpa en "märkesdator" totalt skit, men du betalar mer än om det allra senaste.

Det jag stör mig mest på dock, är den totalt sinnesjuka uppfattningen av att mac på någotvis skulle vara att föredra vid videoredigering. De två bästa programmen Sony vegas/After effects finns ju på pc, och prestandan är ju på en helt annan nivå i en PC.

Hela märket inriktar sig ju på okunskap,naivitet eller total hjärnblödning.. Borde liksom SMS-lån vara olagligt.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Detta är en icke-nyhet. Alla som köper mac är medvetna om att de köper låsta system.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Låt de hålla på.. lite roligt att nästan 900 pers har sagt nej till att de inte skulle kunna tänka dig köpa en dator med ej uppgraderbar hdd..

Men tänk lite på allt folk som köpte mp3 spelare och sånt då? 512Mb var ju inte länge sen det var ohyggligt mycket. idag klarar ju sig folk inte under 32Gb verkar det som ju.. utvecklingen går så fort så man knappt ändå hinner med att fylla hdd'na med någon vettig information ändå så. jag har nog någon TB jag kan slänga rakt av men den finns där bara för man har plats. hade jag inte haft platsen så hade jag troligen haft bra mycket bättre koll på vad jag har på datorn plus att det varit lite finare mapp träd.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Låt de hålla på.. lite roligt att nästan 900 pers har sagt nej till att de inte skulle kunna tänka dig köpa en dator med ej uppgraderbar hdd..

Men tänk lite på allt folk som köpte mp3 spelare och sånt då? 512Mb var ju inte länge sen det var ohyggligt mycket. idag klarar ju sig folk inte under 32Gb verkar det som ju.. utvecklingen går så fort så man knappt ändå hinner med att fylla hdd'na med någon vettig information ändå så. jag har nog någon TB jag kan slänga rakt av men den finns där bara för man har plats. hade jag inte haft platsen så hade jag troligen haft bra mycket bättre koll på vad jag har på datorn plus att det varit lite finare mapp träd.

Jag tänker mer på reparation än uppgradering. Hårddisken i min gamla laptop dog och 5 skruv senare var den igång igen. Vad tror du en standard firma hade tagit för den "reparationen"?
Annars är det ju fler och fler som faktiskt börjar köpa på sig SSD och det är ju lite surt att inte kunna byta till en sån i efterhand.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

men ju dyrare de är desto bättre..? eller?

Haha, jaa, va ska man säga...

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att "Svenssons" som köper Imac kommer bry sig ett skit om detta. Köpare reggade på sweclockers däremot är en annan femma. Fast att gemene man i hushållen blir blåsta på diskuppgradering av apple är patetiskt.

För egen del, så länge de inte drar en liknande valls på nästa Mac Pro är det skit samma.

Permalänk
Medlem

Vad är "Imac"?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Dom börjar knyta ihop påsen lite hårdare nu.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Dom jag vet som kör mac kör med extra hdd's via usb men mac kanske kommer med en egen standard där med

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta är en icke-nyhet. Alla som köper mac är medvetna om att de köper låsta system.

Min MBP är inte ett dugg mer låst än valfri bärbar PC. Jag kan byta hårddisk/minne om jag vill och vill jag inte köra OS X går det utmärkt att dra in Linux eller Windows.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

är det någon som är förvånad? och nej, det är inte för att de ska kunna bygga bättre system. Det är bara för att ta ett steg till mot att ingenting som det är ett äpple på fungerar tillsammans med något som det inte är ett äpple på och tvärt om...

Permalänk

Och vem är förvånad över detta, det är väl apples grej att göra system som inte går att pilla med.

Permalänk
Medlem

Dum-Svensson som köper färdiga datorer bryr sig ändå inte vid köptillfället om vad som händer när garantin går ut.
Antingen har dom en förlängd svindyr garanti/försäkring som dom tror ska täcka alla fel.
Eller så köper dom ändå en ny dator efter ett par år.
apple är ju bara en färdigbyggd intel-dator dator som alla andra med illa passande innehåll till prislappen

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför dem ska hålla på så här! Känns som man enbart itererat kunder. Skulle vara bättre av dem att säga ifrån sig garantin om man byter hårddisk eller liknande det är någonting man kan förstå anledningen till.

Btw är inte (nya?) imacen ett helvete att öppna? kanske inte är så många som är villiga att byta disk själva i vilket fal?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Inaktiv

Detta borde väl ändå resultera i en anmälan till konkurrensenheten i EU motsvarande vad Microsoft åkte på gällande IE. Detta fallet är ju än värre då man direkt förhindrar användandet av annan produkt än från apple.
Ser fram emot att få läsa den domen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Dum-Svensson som köper färdiga datorer bryr sig ändå inte vid köptillfället om vad som händer när garantin går ut.
Antingen har dom en förlängd svindyr garanti/försäkring som dom tror ska täcka alla fel.
Eller så köper dom ändå en ny dator efter ett par år.
apple är ju bara en färdigbyggd intel-dator dator som alla andra med illa passande innehåll till prislappen

Håller med här, därför är det egentligen onödigt att göra såhär eftersom det bara irriterar. Tror snarare dom förlorar än tjänar på detta, vad fan kostar en hårddisk liksom...

Skönt att så många trycker nej för att göra en statement Har aldrig köpt en färdig dator för att byta ut nåt senare, har ett saftigt hembygge och en laptop och laptopen förblir orörd tills den byts ut ^^

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Trots att jag överlag gillar OS X och Apples hårdvara (att köra "hackintosh" tar ju bort en stor del av smidigheten som är så trevlig med OS X, hur kul är det att behöva ändra kext-filer och köra allehanda fulhack varje gång man kör en systemuppdatering? (och det där var en retorisk fråga, inte en uppmaning till Sweclockers fjortonåringar som älskar att krångla med varenda liten grej att bräka ur sig hur roligt det är när datorn inte startar och det kommer rök från nätagget)) så tycker jag att det här är att gå för långt.

Det känns faktiskt inte som att det är motiverat att låsa hårdvaran på det här sättet, diskbyte var trots allt redan begränsat till de av oss som vågade plocka isär maskinen ganska totalt (i jämförelse med att byta disk i en ATX-låda där man lossar ett par tumskruvar, tar av en sidoplåt och rycker disken).

Fy Apple.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Apple är det äckligaste företaget med sina produkter men den gråa massan köper skiten ändå.

Permalänk
Medlem

Tänk Imac i framtiden. Hårddisken är skrivskyddad och det finns färdiga dokument man kan öppna och skriva ut. Inga problem med den då man inget kan göra och designen är lika snygg som vanligt. Priset är dock lite högre, eftersom det är en viss kostnad att skriva dokument. Tangentbordet är bara där för syns skull, du kan ändå inte skriva. Dock fungerar musen som vanligt och du kan starta program och titta på allt som medföljer. *ironi i fall någon missar det trots de stora bokstäverna mellan raderna*

Som många andra verkar det lite knepigt, men pengar är bra att ha och Apple har lärt sig hur man samlar på dem. Jag ser fortfarande inte skälet till att använda/köpa en Apple produkt och kommer troligen aldrig göra, vilket min plånbok är glad för. Men uppenbarligen ser andra något med dem som jag missat.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Alltså om det hade haft någon som helst teknisk fördel hade jag haft lite förståelse i alla fall men iom att det går utan problem att läsa av hårdiskens temperatur (om HD tune kan läsa av temperaturen så kan väll Apple)

det enda positiva med apple är deras logga som jag tror är en hedring till Alan turing även om de flesta tror på newton + deras skärmar (som inte är deras)

Namnet har dom ju iaf snott från Beatles skivbolag. Det blev sen en namntvist angående Apple och man kom fram till en förlikning i domstol. Apple (i-bolaget då) fick rätt att använda namnet utom i musiksammanhang. Sen kom iPod och iTunes, ville man gå ifrån Apple då? Nej då, man sket i domstolsbeslutet och använder Apple även där. Det gick till domstol igen och en domstol kom nu fram till att det gick jättebra för i-bolaget att använda Apple även inom musikbranschen. Har man bara tillräckligt med pengar så kan man köpa allt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730