Microsoft demonstrerar Windows 8

Permalänk
Medlem

Blev nästan lite rädd först att dom skulle ha tagit bort den typiska fönsterhanteraren. Men den är kvar

Skulle nog inte uppskatta windows phone themat på min 26" skärm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oj oj oj vilket tablet UI äntligen nåt som har lite mer substans, live title grejen är smutt som fan. (Är ifs fortfarande tveksam som satan till en tablet, men om den har fullt OS under så kanske). Tycker conceptet är rätt nice tbh Microsoft ser fan ut att lägga manken till på senaste tiden speciellt får väl hoppas att de inte messar upp så som de gjorde med vista
Either way vi har väl snart ett tablet UI vilket funkar som en riktig dator snart, det vill säga en table jag personligen skulle kunna tänka mig att köpa. Just nu är en tablet en leksak eftersom att en bärbar vad än fanboisen säger fungerar och är 100 gånger snabbare när du ska arbeta och inte bara kolla tidningen

Permalänk
Medlem

hoppas verkligen att man kan stänga av det här helt, så det inte ligger i bakgrunden och drar 6gb ram och slöar ner hela maskinen..

weather apps, twitter apps och sånt är totalt ointressant för mig

Permalänk
Medlem

Tycker nästan dem kan släppa det som en speciell version för surfplattor då det ser riktigt bra ut för det ändamålet.. Dock kommer jag aldrig släppa något sånt nära min stationära/laptop. Såvida man inte kan stänga av allt sånt onödigt skit vill säga

Visa signatur

LazyPunK

Permalänk
Inaktiv

Verkar inge vidare alls..

Permalänk
Medlem

Nu blev man ju för första gången i princip, intresserad av en tablet.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

W8 ser ut att skapa tablets som helt kan ersätta bärbara datorer. Längtar efter en tablet med tangentbordsdocka som kan köra samma program som jag använder på stationära burken.

Skrivet av Vasadu:

Jag håller inte helt med om att Windows 7 är bra... Krashar alldeles för ofta... blå/grönskärm med minnesdumpning och omstart händer flera gånger i månaden. Men man måste ju använda programmet eftersom andra tillverkare gör bra program till operativsystemet. Snack om att ta betalt för andras arbete.

Då har du antingen hårdvaru-/drivrutinsproblem eller använder dåligt skrivna tredjepartsprogram.

Jag har ännu inte fått en enda BSOD i W7 som beror på annat än handhavandefel. Startar om datorn kanske 1-2 gånger per månad (sätter den i viloläge under nätterna samt när jag jobbar), och har inga stabilitetsproblem. Har sett fler kernel panics i OS X än BSOD i W7, så för mig (och uppenbarligen många andra) är W7 förmodligen Microsofts stabilaste OS hittills.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

På tablet heller telefon, ja tack. PC, HELL NO.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Wow vad folk inte tänker!
För det första...du kan för helvete få Win7 att se ut som Win95 med klassiska teman. De tar sällan bort saker..vilket är lite av anledningen att det blir rätt bloated.
Dock är Win7 väldigt polerat och trimmat/bantat från en del "fett" som hängt med länge. T.ex tjänster för skrivare/fax som brukade starta varje gång man startar datorn oavsett om man ens har en skrivare. Lite smått onödigt. Win7 startar tjänster när de behövs sen stänger av dem igen.

Så oroa er inte..man kan ha normala utseendet...dessutom vore det rätt konstigt om MS efter just ha finpolerat gränssnittet i Win7 att dumpa allt igen. Nä, det man såg av desktopen i videon var det gamla vanliga Win7.

Jag tror att Win8 kommer vara en lagom uppgradering av Win7 för desktops. Stöd för nyare hårdvara, DX12, IE 10, polering av UI/prestanda osv. Den stora förändringen blir ARM-stöd och Touch-UI (precis som Windows Media Center just nu inte är obligatoriskt, utan ett skal för HTPC)
Så det är egentligen expansionen av windows till andra apparater som är den stora grejen. Nu kommer du kunna köra samma program på en tablet som på din dator. Behöver inte fixa specialoffice osv. Lär ju markant öka enkelheten i att jobba med flera plattformar. Den som har PC och tablet med t.ex Ios eller Android vet ju vad jag pratar om. Skulle själv behöva en Ventrilo-app till symbian, ios eller android..inte hittat nåt av dem.
Framtiden är ju att "alla" apparater ska vara kompatibla med varandra, och detta är ju ett rätt stort steg, så sluta gnälla...Win7 är inte Touch-UI som default. (iaf inte på PC..men antagligen autostartar det på tablets)

(Btw..som de andra sagt..har du blåskärmar är det hårdvarufel eller drivrutinsproblem, eller ev programproblem. Jag har kört Vista sen beta och Win7 sen det släpptes och bara haft 1 BSOD och det var i Vista och pga av defekt DVD-brännare, så skyll inte på Windows 7. Tips..kör memtest och testa minnena. Koppla även ur allt som du inte absolut behöver och försök sn få datorn att blåskärma. Nästa tips...stäng av automatisk omstart vid krasch..och skriv upp koderna du ser vid blåskärm och googla dem)

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem

Vi får se vad som händer, tror absolut inte att det blir sämre, MS har ju lärt sig med tanke på Vista.
Annars så vart jag inte så imponerad av videon..
Jag tycker Windows 8 ska vara lite mer fritt med inställningar och inte vara bunden till just så här ska det vara, man vill välja själv utseende osv det tycker jag är viktigt,sen självklart stabilt..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Om man fixar en bra balans på allt så kanske, om man typ kan ha Windows 7 mode på menyn och task mangement sen ha skrivbordet eller det nya UIt som en tab så kanske det hade fungerat. Eller om man har kinect inpluggat kan man styra specifika funktioner från avstånd med detta UI.
Men som sagt vanliga windows fönster och startmenyn är viktig för mig. Detta känns som tablet och touch / skrivbordsdronens drömm. Man verkar däremot få rätt stor kontroll på hur man vill ha allt vilket känns som ett stort steg fram!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

EXAKT! Fattar inte heller varför folk gör detta antagande direkt av sådär. Det är till och med visat att man kan ha Windows precis som vanligt. Interfacet är såklart främst för tablets och laptops!

Skulle säga att det beror på felaktig hårdvara?! Har inte haft en krasch i Windows 7 i över 1 år nu. Till och med Creative's X-Fi drivisar funkar ju vettigt nu.

De är möjligt att de år hårdvaran de är fel på... Men de är Windows jobb att hantera detta! Funkar utmärkt i Linux... Har inte kraschat en enda gång på samma dator och använder Linux ungefär lika mycket. De kan hända att program kraschar... precis som i windows. Men i Linux stänger man bara ner dem och startar om programmet istället för hela datorn utan förvarning. Enda problemet är att vissa program inte finns till Linux så jag måste ha båda... Annars hade valet varit lätt. Grattis och stabilt... mot ja... 1000+ kr och kanske inte helt 100.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar bli grymt att använda till tablets men kanske inte en vanlig pc utan touch-screen. Tror dock att tanken med denna versionen av windows att man ska kunna använda samma program för både sin vanliga dator och pekplatta, vilket kommer leda till en jävla massa bra saker som normalt sätt inte finns till en tablet då PC marknaden är rätt mycket större. Om dom lyckas med detta vet jag dock inte men man kan ju alltid hoppas

Permalänk
Medlem

Endast tablets

Hade varit intressant med lite mer nyheter om vilka förändringar och funktionalitet som kommer i win 8 för de som kör på en stationär eller laptop.

Det ser nice ut för tablets men hur kunde det ta så lång tid för MS att jobba på det? De har ju promote:at tablets i all evighet känns det som.

Ska bli intressant att testa!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tycker det är otroligt likt UIn i blackberry playbook.
http://www.youtube.com/watch?v=eA-o0O5_zms&feature=channel_vi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shad0w:

W8 ser ut att skapa tablets som helt kan ersätta bärbara datorer. Längtar efter en tablet med tangentbordsdocka som kan köra samma program som jag använder på stationära burken.

Då har du antingen hårdvaru-/drivrutinsproblem eller använder dåligt skrivna tredjepartsprogram.

Jag har ännu inte fått en enda BSOD i W7 som beror på annat än handhavandefel. Startar om datorn kanske 1-2 gånger per månad (sätter den i viloläge under nätterna samt när jag jobbar), och har inga stabilitetsproblem. Har sett fler kernel panics i OS X än BSOD i W7, så för mig (och uppenbarligen många andra) är W7 förmodligen Microsofts stabilaste OS hittills.

Anser att de är operativsystemets uppgift att hantera den här typen av problem i så fall. Linux har inte kraschat en enda gång på samma dator... så hårdvaran kan inte vara så dålig. Använder Linux och Windows ungefär lika mycket. De finns dock en del program jag vill använda som bara finns till Windows... så man är så illa tvungen.

Och om de nu är hårdvaran de är fel på... Vilken del är trasig i så fall... Den kraschar bara... och dumpar minnet och startar om.... Och de tyder på fel på......

Min slutsats är att de är operativsystemet de är fel på... Och de hade jag gärna bytt ut om jag fick tillgång till samma program i till exempel Linux... men vi är inte där än.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Avstängd

Windows 7 funkar bra för mig.

Permalänk
Medlem

Ingen som har tänkt på att Windows 8 lämpar sig perfekt för Xbox 360? Går ju styra både med handkontroll (left/right trigger för slide höger/vänster osv.). Bara att byta ut nuvarande Windows Media Center mot Windows 8 så har man en kraftfull PC i varje hem (eller åtminstone 50 miljoner hem).

Detta kan ju även förklara varför Valve utvecklar ett Big Picture Mode för Steam. Jag såg aldrig nyttan till det förut, men nu ser jag verkligen det.

Och till er övriga som har missat grejen: Detta user interface är till för tablets/tv-skärmar. Det kommer finnas vanligt Desktop Mode. Windows 8 ska även ha stort fokus på spel med bättre prestanda osv.

Det är Windows! Du kommer kunna köra _allt_ som du kan idag men också anpassat för andra enheter. Awesome!

Permalänk
Medlem

Hur var det med att Windows 8 skulle göra PCn till ledande spelplattform då?

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Snajsigt värre !
Jag hoppas dock att de kan få tablet-gränssnittet och desktop-gränssnittet att lira bra ihop. Det såg inte alls bra ut när starknappen och aktivitetsfältet trycktes in för att en "app" skulle få plats. Hoppas man kan dra in appar över skrivbordet och vanliga program.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Musikälskare

Kommer kör på Win7 ett bra tag till, detta såg inte alls bra ut.. Bloatat som vanligt när det kommer nya saker från MS

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Win2000 var väl bra? Det tyckte jag i alla fall

släng in windows NT skit och windows 2000 bra då trenden håller

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Vikken storlek kommer detta ha måntro??

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Hedersmedlem

Presentationen ser väl inte helt realistisk ut, men jag antar att det mest av allt är en konceptdemonstration. På ett sätt verkar det ju inte göra Windows 8 unikt, eftersom han hänvisar till att det nya gränssnittet är uppbyggt av javascript och HTML5 teknik. Jag uppfattar det mest som att gränssnittet bara körs igång ovanpå befintlig skrivbordsmiljö.

Permalänk
Sötast

Such dramatic music, for a completely dull presentation.

Permalänk

Det enda jag egentligen kan se Windows 8 till är tablets och HTPCs. Såg inte jätte lockande ut.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Medlem

Verkar bli ett grymt bra tablet-OS för geeks och folk som vill ha en hel dator istället för en stor telefon som tablet. Men de är ju inte först med lite vettig multitasking, se RIMs Playbook tex. Men den här verkar ju fungera bättre än vad Playbooken gör. Vi får dock vänta och så! De kanske körde det där på en 990X, vad vet vi?

Däremot så tror jag att den stora massan, alla tekniskt inkompetenta släktingar, kommer att föredra iOS först på grund av den extrema simpelheten och Andriod sen för att det finns lite mer utrymme för personliga inställningar.

Men som sagt, do want! ... till en tablet.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pettor:

Skulle säga att det beror på felaktig hårdvara?! Har inte haft en krasch i Windows 7 i över 1 år nu. Till och med Creative's X-Fi drivisar funkar ju vettigt nu.

Jag kan ge dig ett enkelt tips, dela med mig av mina upptäckter, på hur du får Windows 7 att krascha till blåskärm. Det räcker med att du har en korrumperat mp4 fil, startar upp VLC (brydde mig inte om att testa ifall andra spelare får samma effekt), och baaboom får du blåskärm. Jag tog samma fil körde den i VLC på en Linux maskin, och ja den var inte tipp topp, men den fick i alla fall endast VLC att ibland krascha. Jag bryr mig inte om att gräva djupt i sådana här frågor - först när det handlar om implikationer på arbetsplatser - men en observation är att program fortfarande på något sätt har alltför stora rättigheter i systemspace. Det ska inte gå att få blåskärm av sådana småsaker.

Någon månad efter att Windows 7 släppts fanns en annan lite "kul" grej man kunde leka med. Ifall man på skrivbordet drog två fönsterramar i ett visst läge mot varandra fick man en tvär omstart av systemet, inte ens blåskärm. Det ordnade upp sig efter någon månad i och med ej-av-mig-identifierad-uppdatering.

Jag skrev inte det här för att basha Windows 7, utan bara för att visa att så fantastiskt stabilt är det dock inte.

Permalänk

Ser hyffsat ut för tabletanvändning men värdlöst för skrivbordet, jag fick inte se en sak som det gav mig på skrivbordet som inte Windows 7 redan ger. Trots att han sa att det kommer köra på skrivbordsdatorer med tangentbord och mus så hoppas jag att det då är som ett sekundärt alternativ och med ett finslipat Windows 7 som huvudalternativ, eller i alla fall et alternativ.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Ser roligt ut att prova, lite som ipaden, dock tror jag ej att jag lämnar linux för det där