Microsoft demonstrerar Windows 8

Permalänk

Till mobil/Surfplatta ok! men till en dator nej

Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Jag håller inte helt med om att Windows 7 är bra... Krashar alldeles för ofta... blå/grönskärm med minnesdumpning och omstart händer flera gånger i månaden. Men man måste ju använda programmet eftersom andra tillverkare gör bra program till operativsystemet. Snack om att ta betalt för andras arbete.

Har aldrig hänt mig under de år jag har kört. Dags att kolla hårdvaran på datorn? Alt. dra ner på porrsurfandet?

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Jag kan ge dig ett enkelt tips, dela med mig av mina upptäckter, på hur du får Windows 7 att krascha till blåskärm. Det räcker med att du har en korrumperat mp4 fil, startar upp VLC (brydde mig inte om att testa ifall andra spelare får samma effekt), och baaboom får du blåskärm. Jag tog samma fil körde den i VLC på en Linux maskin, och ja den var inte tipp topp, men den fick i alla fall endast VLC att ibland krascha. Jag bryr mig inte om att gräva djupt i sådana här frågor - först när det handlar om implikationer på arbetsplatser - men en observation är att program fortfarande på något sätt har alltför stora rättigheter i systemspace. Det ska inte gå att få blåskärm av sådana småsaker.

Testade detta nu - Varken VLC eller Windows krashade. Rör sig förmodligen om SBS-fel i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag kan ge dig ett enkelt tips, dela med mig av mina upptäckter, på hur du får Windows 7 att krascha till blåskärm. Det räcker med att du har en korrumperat mp4 fil, startar upp VLC (brydde mig inte om att testa ifall andra spelare får samma effekt), och baaboom får du blåskärm. Jag tog samma fil körde den i VLC på en Linux maskin, och ja den var inte tipp topp, men den fick i alla fall endast VLC att ibland krascha. Jag bryr mig inte om att gräva djupt i sådana här frågor - först när det handlar om implikationer på arbetsplatser - men en observation är att program fortfarande på något sätt har alltför stora rättigheter i systemspace. Det ska inte gå att få blåskärm av sådana småsaker.

Någon månad efter att Windows 7 släppts fanns en annan lite "kul" grej man kunde leka med. Ifall man på skrivbordet drog två fönsterramar i ett visst läge mot varandra fick man en tvär omstart av systemet, inte ens blåskärm. Det ordnade upp sig efter någon månad i och med ej-av-mig-identifierad-uppdatering.

Jag skrev inte det här för att basha Windows 7, utan bara för att visa att så fantastiskt stabilt är det dock inte.

Windows 7 är stabilt punkt slut. Om man får blåskärm osv så är det väl oftast hårdvarurelaterat.
Det är ju inte så att man slänger ihop en prisvärd spel dator och lägger in Mac OS x.
Och därför blir det problem för en del....

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag kan ge dig ett enkelt tips, dela med mig av mina upptäckter, på hur du får Windows 7 att krascha till blåskärm. Det räcker med att du har en korrumperat mp4 fil, startar upp VLC (brydde mig inte om att testa ifall andra spelare får samma effekt), och baaboom får du blåskärm. Jag tog samma fil körde den i VLC på en Linux maskin, och ja den var inte tipp topp, men den fick i alla fall endast VLC att ibland krascha. Jag bryr mig inte om att gräva djupt i sådana här frågor - först när det handlar om implikationer på arbetsplatser - men en observation är att program fortfarande på något sätt har alltför stora rättigheter i systemspace. Det ska inte gå att få blåskärm av sådana småsaker.

Kan du ge länk till mp4-filen? För jag har haft flera korrupta mp4-filer utan att Windows kraschade. Oftast går det att öppna videon, spela den fast den slutar när det blir korrupt (t.ex. slutet av videon).

Minns inte ens när jag hade blåskärm senast. Tror det var under Windows 7 betan. Sedan dess har jag inte råkat ut för blåskärm.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Det är ju inte så att man slänger ihop en prisvärd spel dator och lägger in Mac OS x.

Det gjorde jag. Funkar prima.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Inte ett nytt Windows ME eller Vista tack. Hade inte tänkt byta från Windows 7 ändå.
Bättre att gå direkt till Windows 9 sen.

Jo. Eller kanske Win 10 lol

Permalänk
Medlem

Detta tycks ju vara Windows "Mobile" 8 (/Phone 8) hoppas jag.

Att införa liknande GUI till PC vore ju ett practical joke av klass.

Permalänk
Medlem

om detta är det som kommer användas på PC:s, då kommer det då inte finnas något windows 8 på min dator kan jag lova...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

ser ut att följa trenden där vartannat windows är skräp

Permalänk
Medlem

Jag sitter hemma på datorn och jobbar, plockat med mig min tablet ut påvägen till jobbet har samma applikationer alternativt med tablet UI, full cloud support (egen server hemma/ på jobbet). Bara jobba vidare, när jag kommer tillbaka eller till jobber kör jag bara vidare, samma OS allting bara funkar inget strul.

Man ser vilka som tänkt till, de lyssnade väl på lite feedback från personer med lite vett i huvudet.
Valen var väl:
"Vi kan spendera massor i att skapa ett tablet baserat OS vilket inte fungerar till desktop och bara kör vissa program".
Eller
"Vi avvaktar på Windows 8 och skapar ett OS vilket fungerar med alla typer av enheter så som/med touch, mus, tablet, pc".
Inga limiteringar på appar/program mellan 3-4 separata OS, det här känns så rätt speciellt när de har snackat om cloud så pass mycket. Auto save och du har allt på din tablet/desktop.

Permalänk
Medlem

Hm bra för tabletter & mobiltelefoner ,men för vana datoranvändare så ser det ut som skräp... .
Aldrig en touchscreen skärm hemma vid skrivbordet ,skärmar har en tendens att bli tillräcklickt skitiga ändå.
Vore trevligare om dom kunde köra mer modulärt att man kan välja moduler man vill ha installerat. tex en grundbult med funktioner ,sen spel modul & kotorsmodul osv.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Ordet bloated fick en ny innebörd i och med windows 8!

Jag blev inte alls imponerad snarare det motsatta, jag tyckte MS gjorde en dålig presentation, där de kunde ha förklarat sig bättre, då de flesta är nyfikna för hur det blir för vanliga användare.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Självklart kommer det floppa.

win 95 = skit
win 98 = bra
win millenium = skit
win XP = bra
win Vista = skit
win 7 = bra
win 8 = ser ni trenden?

Haha

Du har nog missat ganska mycket va? Windows 98SE, Windows 2000 Server och Windows 2003 Server/Desktop (XP64) Windows 2008 räknas inte de?
Anledningen till att Win7 blev en hitt är att de ändrade knappt något. Alla program som hade problem att anpassa vid Vista launch där bland annat drivrutiner behövde knappt ändra något om något alls till Win7

Angående videon tycker jag att de är lite väl tablet baserad, inget nytt för vanliga PC om man inte har en touch baserad skärm och vill leka de 10 första minuterna och swipa små fyrkanter från en sida till en annan där en shortcut/macro fixar biffen mycket snabbare.

ps "Because it's a PC it got a filesystem" - Really, är det dessa personer som jobbar på Microsoft? Undrar om Ballmer kommer få personen att lämna Windows 8 dev, men kanske Ballmer inte kommer märka något alls.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Man kan byta enkelt mellan det klassiska gränssnittet och detta nya om man så vill utan att behöva logga ut. Dessutom kan man köra det gamla parallellt med det nya gränssnittet. Jag tycker det ser intressant ut. Är mest intresserad av om det blivit mer resurssnålt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det gjorde jag. Funkar prima.

Skojar du? Spelar du på osx!? I så fall, installera dualboot med win7 och få ca 30fps gratis (förutsatt att du nu har en licens;)). SPel går mycket mycket bättre på win7. Det är inte en åsikt, det är ett fakta.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Jag förstår att många tycker inte om de stora förändringar. Men personligen tycker jag att det var dags för MS att göra denna stora förändring. Det finns alltid folk som inte gillar det ena eller den andra. När de byte från Vista till Windows 7 klagade alla det är ju likadant. Nu när de gör en stor förändring klagar alla, va fan det är inte samma sak. Det MS vill göra att det ska vara lika enkelt att använda PC, tablet och din mobil, man ska känna igen sig överallt. Eller vad tycker ni?

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Skrivet av Djinn1982:

Jag förstår att många tycker inte om den stora förändringen. Men personligen tycker jag att det var dags för MS att göra denna stora förändringar. Det finns alltid folk som inte gillar det ena eller den andra. När de byte från vista till windows 7 klagade alla det är ju likadant. Nu när de gör en stor förändring klagar alla va fan det är inte samma sak. Det MS vill göra att det ska vara lika enkelt att använda PC, tablet och din mobil, man ska känna igen sig överallt. Eller vad tycker ni?

Först tyckte jag det känndes väldigt tablet optimerat vilket det ändå är. Men man kan som sagt köra klassiskt och det nya parallellt med varandra vilket är oehört fräckt anser jag. Sen att man kan byta mellan det klassiska och nya gränssnittet är riktigt användbart. Detta knyter samman alla datorer och surfplattor. Samt så undrar jag om smartphones kommer använda detta också? Eller blir det Windows Phone 8 som gäller där? Jag tycker detta verkar bra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det här ser ut i mina ögon att vara en kopia på win 7 för desktops, som i sin tur är en kopia av win vista. Blir nog skitspännande att testa det här sen!

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Varför tror alla att det enda man kollar är väder, aktier, nyheter, tweet........
är det inte dags att dom kommer på något nytt som man verkligen använder..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Först tyckte jag det känndes väldigt tablet optimerat vilket det ändå är. Men man kan som sagt köra klassiskt och det nya parallellt med varandra vilket är oehört fräckt anser jag. Sen att man kan byta mellan det klassiska och nya gränssnittet är riktigt användbart. Detta knyter samman alla datorer och surfplattor. Samt så undrar jag om smartphones kommer använda detta också? Eller blir det Windows Phone 8 som gäller där? Jag tycker detta verkar bra.

Jag tror Win Phone 8 kommer vara samma gränssnitt. Som det ser ut nu vill de ha det lika enkelt oberoende vill maskin man kör på.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Skulle inte ha något emot att dedikera 192 pixlar på bredden till en twitter stream, om prestandan är bra dvs.

Permalänk
Medlem

Ser bara intressant ut.

Otroligt att folk tror att de måste använda detta. Man kan fortfarande köra på vanliga "desktop systemet". Bara intressant med nya grejer.

För övrigt är alla dessa påståenden om att "varann windows är skit" skitsnack. Vista i sig var inte skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xe:

Ser bara intressant ut.

Otroligt att folk tror att de måste använda detta. Man kan fortfarande köra på vanliga "desktop systemet". Bara intressant med nya grejer.

För övrigt är alla dessa påståenden om att "varann windows är skit" skitsnack. Vista i sig var inte skit.

I min tro kommer det bli som Windows Media Center, lite kul i början och sedan skiter man i att starta det varje gång. Vista var mer eller mindre skit pga att den var ostabil pga dåliga drivrutiner från nVidia och Creative och ATI där de första två orsakade Blue Screen och den sista startade om stup i kvarten med felmeddelande.

Man kan dock inte skylla på Microsoft helt på grund av detta men att de släppte Vista i RC stadiet kan man skylla helt och hållet på dem.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Varför tror alla att det enda man kollar är väder, aktier, nyheter, tweet...

Därför att det är vad de flesta personer gör. (Och för att det är en concept demonstration)

Användare som besöker forum såsom detta är inte genomsnitts användare; och är inte målgruppen för denna presentation.

Skrivet av Commander:

I min tro kommer det bli som Windows Media Center

Windows Media Center är högst användbart i rätt sammanhang. Detta sammanhang är dock inte när du sitter vid ditt skrivbord.

Permalänk
Skrivet av anon127781:

Så hur skulle Du designa ett tablet OS?
För övrigt såg jag inget lagg och Windows 8 kommer till skillnad från Android att ha grafikacceleration, flyter Androids OS hyffsat med widgets m.m. så flyter nog Win 8 på tablets MED acceleration.

Ja iochförsig men det är ju ett OS som också ska användas på datorer. Och jag säger inte att det kommer lagga, eftersom datorer och tablets har blivit så kraftfulla på senaste tiden, bara att jag tycker det är onödigt.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk

Vet inte om jag känner mig så sugen på det där.. det finns väl säkert ett klassiskt skrivbord o så, som man kan använda istället för.
Kändes lite onödigt blorpigt.

Skrivet av Danne:

Varför tror alla att det enda man kollar är väder, aktier, nyheter, tweet........
är det inte dags att dom kommer på något nytt som man verkligen använder..

Håller med det är tråkigt då sånna här stora aktörer låter sig svepas med i trender

Permalänk
Medlem

Vista är/var inte skit.
Operativsystem bygger i stort sett på 4 grunder. Stabilitet, säkerhet, prestanda och användarvänlighet/UI.
Vista skrotades och började om efter halva tiden, vilket gjorde väl att de fick lite panik i och med att de låg efter. Vista fokuserade på stabilitet och säkerhet (inget är 100% givetvis), och sen släpptes det.
Många verkar tro att MS misslyckades med Vista och gjorde ett nytt försök med Win7, men så är inte fallet.
Windows 7 är Vista men där det hunnit jobba på prestanda och UI också. Det är helt rätt approach tycker jag..dvs att bygga en stadig grund först innan du börjar dekorera och inreda.

Sen att Vista hade kompabilitetsproblem i början...no shit...de stänge ju av access till kernelen. I tidigare Windowsversioner gick olika antivirusprogram in och bytte ut delar av kernelen till egna varianter...tro fan att det blir instabilt. Så MS blockade det och gav programmerare andra API:n att använda..så då krävdes det att många program uppdaterades. (inte för att MS klantat sig och råkat sabba program, som folk verkar tro, utan för att de gjorde nåt de skulle gjort för länge sen)

Och desssutom behöves det då nya drivrutiner..så belv ju extra jobb att gå över till Vista... MEN..here's the kicker...anledningen att det INTE behövdes när man gick till Win7 från Vista är för att man redan gjort det ett par år tidigare. De grova ändringar som skiljer Vista/7 från tidigare generationer hade man redan konfronterat. Eller för de som gick från XP till 7 hade säkert uppdaterat sina program de senaste åren så de redan var kompatibla innan man bytte OS.

Folk verkar tro att Vista var defekt, men 7 var rätt. Hade de inte infört de där grejerna redan i Vista hade nya program och dfrivrutiner inte kommit förrän runt Win7 lanseringen och då hade man haft typ samma problem som vi haft med Vista.

Frustrerande när folk dömer utan att förtstå varför saker är som de är.
MS klantade sig med Vista..ja...men för att de släppte det innan det var färdigt..inte för att de införde sakerna som gjorde program inkompatibla. Windows 7 hade inte funnits utan Vista som tog de tuffa stegen och fick ta folks skit. Jag körde själv Vista ända från beta, då det kallades Longhorn, och jag trivdes med det. Det var bara lite tyngre och segare, men gillade det ändå..och Win7 som är trimmat Vista gillar jag ännu mer.

(till dig med kraschande Win7...finns säkert andra skilllnader på din linux och din win7 installation..t.ex drivrutinerna är ju knappast samma.och som du själv säger är det inte samma program. Men ja...Windows kan ju vara lite känsligare med hårdvaruproblem än linux...men so what....jag löser de problemen och håller mig till Windows..och har som många andra, inte problem med blåskärmar)

Och angående Win8...MEdia Center är väldigt användbart..har det på min HTPC, men använder det aldrig på min desktop. Räkna med att det nya ni sett är ett Tablet-skal..det är inte meningen att det ska köras på en desktop, lika lite som media center är menat till musklickande mediakonsumtion. (man kan om man vill givetvis)..men knappast att jag tycekr de ska ta bort varken tablet mode eller MC bara för att jag inte använder det på alla datorerna.

Och sen sa han at de bara visat en liten del av nyheterna i Win8. Ta det lugnt..de kommer till DX12 och allt det också. Knappast att tablet mode är allt. Häng inte upp er på det. Däremot tror jag inte det kommer vara akut för vanlgia användare att skaffa Win8 på desktops. Windows 7 funkar bra och kommer nog finnas länge till.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Skrivet av Djinn1982:

Jag tror Win Phone 8 kommer vara samma gränssnitt. Som det ser ut nu vill de ha det lika enkelt oberoende vill maskin man kör på.

Ja det är antagligen så de vill ha det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av infinity08:

Testade detta nu - Varken VLC eller Windows krashade. Rör sig förmodligen om SBS-fel i ditt fall.

Skrivet av leafbranch:

Windows 7 är stabilt punkt slut. Om man får blåskärm osv så är det väl oftast hårdvarurelaterat.
Det är ju inte så att man slänger ihop en prisvärd spel dator och lägger in Mac OS x.
Och därför blir det problem för en del....

Skrivet av Spindel:

Kan du ge länk till mp4-filen? För jag har haft flera korrupta mp4-filer utan att Windows kraschade. Oftast går det att öppna videon, spela den fast den slutar när det blir korrupt (t.ex. slutet av videon).

Minns inte ens när jag hade blåskärm senast. Tror det var under Windows 7 betan. Sedan dess har jag inte råkat ut för blåskärm.

Ni får mig att le. Ni tycks glömma att det här är mitt jobb, så när sådant här händer testar jag det på flera maskiner. Det är inte exempel ifrån ett hemma-hos-reportage. Fast som jag skrev så lägger jag inte ner någon större tid på sådana här problem, eftersom det finns andra mer nödvändiga uppgifter att lösa på ett företag, och ofta då inte på klientdatorerna.

Att något är stabilt är en definitionsfråga. Inget är "stabilt punkt slut" så länge vi människor sätter ihop saker som består av mer än en sten. Buggar är en normal del mjukvara, och det går endast att arbeta mot 0-buggar, inte att uppfylla det. Nämnda buggar har jag demonstrerat för andra. Naturligtvis kan det vara hårdvarurelaterat i den meningen att det kan ha koppling till drivrutiner, men pga hur jag testat ut nämnda buggar, så är det inte fel på själva hårdvaran i sig, och om det rör sig om drivrutiner är de inte bundna till en tillverkare. Varför är just det här så känsligt?

Tyvärr, @Spindel, men jag samlar inte på dessa filer. Det är troligen ett extremfall, och orsaken till korruptionen är ett USB-minne med för långsam skrivning för stora filer. Det intressanta är dock effekten korruptionen fick i användarmiljö.