Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

någon som har något bra tips... jag vill helst få upp så mycket som möjligt men har svårt att hitta en vettig design.

Så här gjorde jag för att få upp en tank av största modellen till min station. Lyckades efter fler svordomar än det får plats i ett Eminem-album docka eländet men fan vet om det var värt besväret, speciellt med tanke på att jag inte har en aning om vad jag ska ha den till egentligen. Det var som att fickparkera en lastbil med teflonhjul på en frusen sjö ungefär, fast i 3D. De mindre tankarna går dock rätt smidigt att få dit om man nöjer sig med det.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Bygger på min Kerbin Internal Space Station ("KISS", fyndigt nog. får läsa't på engelska )

http://i.imgur.com/1cbNp5X.jpg

Fått upp 2 rätt biffiga bitar.
Tycker dock det är sjukt svårt att helt på egen hand komma i rätt bana som den existerande stationen, utan att använda moden mechJeb.
Någon som har nå knep?

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

galet mycket tålamod.
lyckades plocka ihop till en station men det tog sådan tid att jag blev helt less på spelet

har tagit en paus nu i ett par månader och lär nog göra det ett tag till.
förhoppningsvis så släpps det lite mer skoj fram till sommaren

Permalänk
Medlem

Första solcellsarrayen fastsatt Nu ska man bara göra samma sak en gång till >_< Var inte lätt att docka med dendär långa arrayen som satt fast som en lång flaggstång längst fram Som att försöka trä en nål med tråden fastsatt på en lans.

http://i.imgur.com/YL2yteZ.jpg

edit: båda panel-arrayerna på

http://i.imgur.com/0COaNps.jpg

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av katanaa:

Var inte lätt att docka med dendär långa arrayen som satt fast som en lång flaggstång längst fram Som att försöka trä en nål med tråden fastsatt på en lans.

Haha! Ja det låter inte jättesmidigt direkt. Själv lyckades jag subba bort min station genom att trycka på "End flight" vid fel tillfälle och hade ingen färsk backup. Skickade upp en ny men har inte orkat bygga mycket på den. Har siktat längre bort i stället, närmare bestämt mot Jools månar. Har lyckats skicka besättningar till Laythe, Vall och Pol och tillbaka igen. Jobbar på Tylo nu men hittills har alla försök gått åt pipan.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Märkte nu när jag skulle docka en ny modul att.. man kunde ju inte docka direkt i dendär gul-grå hubben.. utan måste ha satt på dock-prylarna på samtliga sidor av den som man vill docka på :/ där sprack de rymdstationsplanerna Men har ju lärt sig nu iaf.. den hårda vägen.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Aj aj. Alltid lika underbart när man upptäcker såna missar.

Själv hade jag lyckats transportera en landare med 6000 liter (eller vad fan de nu använder) raketbränsle till Tylo, bara för att upptäcka att nästan varenda droppe gick åt enbart till landningen. Inget hopp om att komma upp igen alltså. Bara att gå till baka till ritbordet.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Fick bygga vidare på motsatta sidan av stationen istället

http://i.imgur.com/ALDOvuo.jpg

Längtar tills de slänger in lite mer saker att göra i spelet, typ slänga ut kommunikationssateliter eller nått, möjlighet att mina, utföra experiment(?) etc etc.
Just nu känns det som att man mest kan.. transportera saker Visst är det kul att bygga bas, men vore trevligt om det var lite sims-aktigt på något sätt så man kan ha forskningsmoduler och utveckla saker etc istället för att bara fylla massa omloppsbanor med skrot Och att man behövde skicka upp raketer med proviant (mat, vatten, annat som går åt) med jämna mellanrum

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Du får väl koppla loss den kassa sektionen och skicka upp en ny då...

Spelet blir vad man gör det till tycker jag. Gillar du att bygga stationer och baser så finns det ju en massa mods att leka med också. Själv tröttnade jag snabbt på mina stationer och började satsa på att skicka expeditioner till andra planeter och månar i stället. Reglerna jag satt upp för mig själv är att inte använda några mods förutom DEMV mk5-rovern, och att gubbarna måste återvända till kerbin igen för att jag ska räkna det som ett lyckat uppdrag. Helst ska jag dessutom bara göra en uppskjutning från Kerbin vilket ju förvisso är omöjligt för vissa destinationer.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Nya moderskeppet uppe i omloppsbana, äntligen!
Måste av-aktivera all RCS på små-podsen bara. går åt RCS-soppa som tusan när jag ska rotera mitt skepp.. men snabbt och agilt är det!
http://i.imgur.com/QvX3NwN.jpg

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av katanaa:

Nya moderskeppet uppe i omloppsbana, äntligen!
Måste av-aktivera all RCS på små-podsen bara. går åt RCS-soppa som tusan när jag ska rotera mitt skepp.. men snabbt och agilt är det!
http://i.imgur.com/QvX3NwN.jpg
http://i.imgur.com/QvX3NwN.jpg

Fan jag lyckas inte ens docka med Mach Jeb xD

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av katanaa:

Nya moderskeppet uppe i omloppsbana, äntligen!
Måste av-aktivera all RCS på små-podsen bara. går åt RCS-soppa som tusan när jag ska rotera mitt skepp.. men snabbt och agilt är det!

Hehe. Snyggt.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fan jag lyckas inte ens docka med Mach Jeb xD

Nä det är inte det lättaste!
http://kerbalspaceport.com/lazor-docking-cam/ kan nog underlätta lite (även om bilden från kameran är av halvdan kvalitet) vid själva dockningsbiten.

Det svåraste tycker jag är att få till dedär sista kilometrarna innan man når den station man ska docka med. Är ett jädrans massa pill och timewarpande innan man ligger tillräckligt nära

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Rätt bra tutorial för rendez-vous och dockning finns här. http://forum.kerbalspaceprogram.com/showthread.php/37971-Orbi...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Drog just hem Protractor-moden. Verkar vara riktigt användbar när man ska till andra planeter, så man får en hum om launchwindows etc Rekommenderas!

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Min station strax innan att jag råkade trycka End flight, utan backup
Laggade som tusan såfort man var i närheten av den dock.. ~1000 delar blev lite tungt för fysikmotorn

http://i.imgur.com/cD0q140.jpg

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Backuper är bra att göra ibland.

Men vad tusan skulle du med alla xenonmotorerna till egentligen? Kan tänka mig att det ser lite fränt ut i mörkret men annars?

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Bara för utseendets skull. Lyser blått å trevligt när de är igång

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Får väl presentera min egna rymdstation också
ISS

Magnifik vy av Duna från Ike

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk

Tjena. Har spelat detta lite och irriterar mig oroligt på den sak. Ibland när man bygger en raket och sätter på en del så kommer det upp en tom symbol där ute till höger. Så även fast man har bränsletankar och en motor så händer inget när man avfyrar raketen. Den bara står där. Sen kan man plocka ner hela raketen, bygga en ny och då funkar det plötsligt att bara sätta dit motorn så kommer det upp en sådan symbol av sig själv.

Vad gör jag för fel?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av katanaa:

Nä det är inte det lättaste!
http://kerbalspaceport.com/lazor-docking-cam/ kan nog underlätta lite (även om bilden från kameran är av halvdan kvalitet) vid själva dockningsbiten.

Det svåraste tycker jag är att få till dedär sista kilometrarna innan man når den station man ska docka med. Är ett jädrans massa pill och timewarpande innan man ligger tillräckligt nära

Nu lyckades jag allt ^^
Inga mods användes förutom mach Jeb. MachJeb användes dessutom endast till att ha orbital data framme så man kunde jämföra inklination och apoapsis/perapoapsis.
Dockningen skedde med en jäkla massa RCS-thrusters och pillande. Svettigt. Rendezvou skedde med det inbyggda verktyget.

EDIT:
Och så var min ODV (Orbital Decent vehicle) Dockad på stationen. Ska åka upp med ett litet paket med Escape Pods med.

Nu går det fasiken framåt när man har fått häng på skiten ^^

Skrivet av addy1995:

Får väl presentera min egna rymdstation också
ISS
http://i.imgur.com/Qqm6l3B.jpg

Magnifik vy av Duna från Ike
http://i.imgur.com/j23O1BB.jpg

Riktigt stiligt. Allt med en raket från Kerbin eller blev det att docka i orbit?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt okej. Har inte fastnat i det riktigt.

Men jag ångrar inte att jag köpte det. Tycker det är värt det för att stödja spelstudios med innovativa idéer.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Riktigt stiligt. Allt med en raket från Kerbin eller blev det att docka i orbit?

Nej det hade varit lite svårt att få upp hela dendär från Kerbin. Började som en liten raket med en 4 mans bit under sig och sen docknings portar på 4 ställen.

Är nog runt tjugo inviduella uppskjutningar som har gjorts för att få till den där rymdstationen. Jag använder bara en mod och det är Quantum Struts. Det används för att få lite stabilitet på hela rymdstationen så den inte skakar sönder

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av addy1995:

Nej det hade varit lite svårt att få upp hela dendär från Kerbin. Började som en liten raket med en 4 mans bit under sig och sen docknings portar på 4 ställen.

Är nog runt tjugo inviduella uppskjutningar som har gjorts för att få till den där rymdstationen. Jag använder bara en mod och det är Quantum Struts. Det används för att få lite stabilitet på hela rymdstationen så den inte skakar sönder

Jag tänkte på vad du behövde för att komma till Dune/ike?

Nu har jag allt fått kläm på det hela. Fan vad MachJeb är onödigt. Mycket lättare att göra allt själv ju.

Klicka gärna på bilden:

  1. Kvarvarande tank från första skeppets dockning

  2. Långdistansskepp. Under Construction. Plats för 3+4 Kerbonauts. 6 dockningsportar.

  3. Här blir det intressant. En Heavy Thug för att bogsera stationen eller bitar bort från stationen. Har mängder av thrusters. 4st bakåt-/framåtvinklade små Liquid F engines (små orange:a). Huserar permanent i orbit. Dockningsmöjligheter både fram och bak. Kan ta med större bränsletank och motor för större bogseringsuppdrag i omloppsbana. Kommer användas för att montera många små delar från samma raket till den större konstruktionen.

  4. Liten motor från dockningen. Skall kaseras. Har även en sond på sig så går att docka med liten satelit och skicka långväga. Kan eventuellt användas som kinetik-kill-vehicle om skrot närmar sig stationen.

  5. ODV - Orbital Decent Vehicle. Kan ta 3+4 Kerbonauts för säker landning i vatten.

  6. Första Motorn som blev kvar från bogseringen av stationens första bit. Även denna med en sond på sig för distanskontroll. KKV eller liten satellitmotor troligt ändamål. Just nu extra centervikt till stationen och Full bränsletank.

  7. Centerkärnan i rymdstationen

    1. Första biten Plats för 4+2 Kerbonauts. Lite bränsle

    2. Bränsletankar.

    3. Nyaste tillskottet. Det blev fullt på stationen och jag insåg att Bränsletankarna kunde användas för att bygga vidare på stationen

  8. Användes för att få upp senaste stationsbiten. Användes även för Monopropellant Leverans.

På stationen finns totalt 9st kerbonauter i dagsläget. Fler kommer behövas för kontroll bland annat för min långdistans raket och även för den framtida Mun-basen som planeras (liten in orbit, mindre på ytan).

De gröna sträcken är massa extra tankar som inte var nödvändiga för dockning men hade bränsle kvar vid dockning.
Just nu har jag överskott av Liquid Fuel men mina dockningar slukar monopropellant så jag har lite problem att få upp detta i omloppsbana.

Förslag på något roligt att göra med stationen kanske?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Har fastnat ordentligt, det enda som fattas är multiplayerfunktionen då hade det varit guld! Hoppas det kommer i framtiden..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av goblin_techies:

Har fastnat ordentligt, det enda som fattas är multiplayerfunktionen då hade det varit guld! Hoppas det kommer i framtiden..

Snackade med en vän igår och vi kom fram till detsamma. Grymt om man kunde besöka varandras stationer. Vet inte hur detta skulle kunnas implementeras. Kanske genom att man bara får besöka med ett skepp i varderas universum åt gången eller helt enkelt man börjar från scratch i ett Co-op Universum.

Nu har station Nr.2 satts i omloppsbana. Ligger på stabila 100.979m x 100.375m omloppsbana med en inklination på >0.01°.
Fulltankad just nu och huserar en 4 Kerbals, 2 i stationen och 2st på min bogsertross.

Tog mig en uppskjutning för stationen och en för kommandomodulen som sitter högst upp tillsammans med bogsertrossen.
Väldigt skoj nu när man har lärt sig med dockandet ^^

Leka lite på månen? Har kvar min Kommandokapsel i omloppsbana @ 40km höjd.

Inte första gången jag är på månen men första gången med en dockningsbarfarkost. Har inte bestämt mig ännu om jag ska återvända med kommando kapseln till kerbin eller kanske docka med en av rymdstationerna. Eller kanske använda kommandokapseln för byggandet av en station runt månen?

Raylie Kerbin är så jävla nöjd just nu. =D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

De körde en twitch-stund tidigare ikväll där de visade bla lite inträde-i-atmosfären-eld-effekter, rover-hjul och lite annat smått

http://no.twitch.tv/kerbalsp/b/373843525

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av katanaa:

De körde en twitch-stund tidigare ikväll där de visade bla lite inträde-i-atmosfären-eld-effekter, rover-hjul och lite annat smått

http://no.twitch.tv/kerbalsp/b/373843525

0.19 Re-entry heat. Mining och Rover parts.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tänkte på vad du behövde för att komma till Dune/ike?

Nej det var en litet en mans fartyg med en nuclear engine och 2 stora bränsle tankar som boosters ut ur atmosfären.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av goblin_techies:

Har fastnat ordentligt, det enda som fattas är multiplayerfunktionen då hade det varit guld! Hoppas det kommer i framtiden..

Har pratats mycket om det där på deras forum. Inget som är prioriterat idag eller de kommande månaderna.

Ett annat sätt som fungerar är att göra ett gemensamt save som syncas i t.ex Dropbox. Då kommer alla ändringarna som den ena personen gjort upp på den andra personens save och vice versa

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO