Permalänk
Lego Master
Skrivet av DavidtheDoom:

Tänk på att du inte ska uppåt för att få en omloppsbana. Du ska falla runt planeten. Dvs bränn i sidled.

Jo, jag vet, jag har provat det lite löst "på känn", men jag har förstått att jag måste engagera mig i var peri-nånting ligger. Konceptet begriper jag, har bara inte blivit vän med map-vyn än.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Shudnawz:

Jo, jag vet, jag har provat det lite löst "på känn", men jag har förstått att jag måste engagera mig i var peri-nånting ligger. Konceptet begriper jag, har bara inte blivit vän med map-vyn än.

Periapsis: Lägsta punkten på omloppsbanan över ytan. (En negativ periaps ligger alltså under ytan.

Apoaps: Högsta punkten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Lego Master
Skrivet av DavidtheDoom:

Periapsis: Lägsta punkten på omloppsbanan över ytan. (En negativ periaps ligger alltså under ytan.

Apoaps: Högsta punkten.

Så var det. Återkommer när jag har lyckats med något vettigt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Extremt kul spel! Sitter på 151 timmar just nu och har nyligen landat på både Eve och Duna. Eve-resan var obemannad, atmosfären är alldeles för tjock, så jag hade inte i närheten av den DeltaV som behövdes. Däremot så lyckades jag lyfta drån Duna, men sitter fast i omloppsbana med stackars Jebediah där. Får väl skicka ett räddningsteam som måste rendezvoua med honom nån gång xD

Här är en gammal bild där jag dömde en kerbal till livstidsstraff på Minmus för att han åkte iväg från the Mun utan Jebediah (I ett tidigare uppdrag dvs):

Visa signatur

Amd Radeon HD 6990 4gb, Intel Core i5-3570k, Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz, ASUS P8Z77-V Deluxe, Cooler Master Sniper Storm (Chassi), 3st skitgamla 19"-skärmar, fungerar hyffsat i Eyefinity, 1x BenQ XL2420T

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Jo, jag vet, jag har provat det lite löst "på känn", men jag har förstått att jag måste engagera mig i var peri-nånting ligger. Konceptet begriper jag, har bara inte blivit vän med map-vyn än.

Flyg rakt upp tills du når 10.000 meter. Sedan ska du vända skeppet i 45 grader åt väst, om du kollar på bollen där nere i mitten så ska du se talet 90 90 grader från det röda strecket, sikta på det. När du är i rymden (70km) så ska du vänta tills den gröna ringen är på strecket mellan det blåa och bruna på bollen. Sikta skeppet mitt i den ringen, och så är det bara att köra full fart på motorerna!

Notera att du inte bör åka för fort i atmosfären, försök att inte överstiga 100m/s innan 10.000m, då du förlorar kraft mot atmosfären istället. När du utför din gravity turn (När du vänder skeppet) så kan du börja öka farten till 500-1000m/s. För att vara säker på att du har en omloppsbana bör du åka över 2200 m/s när du bränner mot den gröna pricken.

Visa signatur

Amd Radeon HD 6990 4gb, Intel Core i5-3570k, Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz, ASUS P8Z77-V Deluxe, Cooler Master Sniper Storm (Chassi), 3st skitgamla 19"-skärmar, fungerar hyffsat i Eyefinity, 1x BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoolishBalloon:

Flyg rakt upp tills du når 10.000 meter. Sedan ska du vända skeppet i 45 grader åt väst, om du kollar på bollen där nere i mitten så ska du se talet 90 90 grader från det röda strecket, sikta på det. När du är i rymden (70km) så ska du vänta tills den gröna ringen är på strecket mellan det blåa och bruna på bollen. Sikta skeppet mitt i den ringen, och så är det bara att köra full fart på motorerna!

Notera att du inte bör åka för fort i atmosfären, försök att inte överstiga 100m/s innan 10.000m, då du förlorar kraft mot atmosfären istället. När du utför din gravity turn (När du vänder skeppet) så kan du börja öka farten till 500-1000m/s. För att vara säker på att du har en omloppsbana bör du åka över 2200 m/s när du bränner mot den gröna pricken.

Inte över 200 m/s under 10000m har jag hört. Också värt att tänka på är att ju långsammare man flyger desto mer tid tillbringar man i den låga atmosfären där bränsleekonomin är dålig.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Skrivet av MaxWarp:

Inte över 200 m/s under 10000m har jag hört. Också värt att tänka på är att ju långsammare man flyger desto mer tid tillbringar man i den låga atmosfären där bränsleekonomin är dålig.

Ursäkta, mitt fel. Man ska hålla sig mellan 100-150 helst, absolut inte över 200. TWR blir värre och den specifika impulsen hinner inte "ikapp" om man nu kan säga det, men väl uppe i 10km när man gravity-turnear så ska man se till att börja boosta på. Jag brukar dock se till att apoapsis aldrig ligger mer än 45 sekunder framför mig för att ha en så effektiv uppskjutning som möjligt.

Och för er som vill flyga långt, se till att använda Asparagus-staging, googla upp det om ni inte vet vad det är! Det kan ge er mycket mer DeltaV med samma vikt och samma mängd bränsle!

Visa signatur

Amd Radeon HD 6990 4gb, Intel Core i5-3570k, Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz, ASUS P8Z77-V Deluxe, Cooler Master Sniper Storm (Chassi), 3st skitgamla 19"-skärmar, fungerar hyffsat i Eyefinity, 1x BenQ XL2420T

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MaxWarp:

Inte över 200 m/s under 10000m har jag hört. Också värt att tänka på är att ju långsammare man flyger desto mer tid tillbringar man i den låga atmosfären där bränsleekonomin är dålig.

Skrivet av FoolishBalloon:

Ursäkta, mitt fel. Man ska hålla sig mellan 100-150 helst, absolut inte över 200. TWR blir värre och den specifika impulsen hinner inte "ikapp" om man nu kan säga det, men väl uppe i 10km när man gravity-turnear så ska man se till att börja boosta på. Jag brukar dock se till att apoapsis aldrig ligger mer än 45 sekunder framför mig för att ha en så effektiv uppskjutning som möjligt.

Och för er som vill flyga långt, se till att använda Asparagus-staging, googla upp det om ni inte vet vad det är! Det kan ge er mycket mer DeltaV med samma vikt och samma mängd bränsle!

Nja man får höfta lite beroende på vilken typ av raket man har. Två saker är dock sanna:

  • Största problemet i början av uppskjutningen är luftmotståndet. - Detta kompenserar man genom att inte flyga allt för snabbt.

  • Bränsleeffektiviteten är alltid högre om man bränner bränslet snabbt så man blir av med vikten och inte behöver kämpa mot gravitationen en längre tid.

Spelar man med FAR t ex så är bränsletankarna faktiskt en bärande kropp och gravity-turn bör startas bra tidigare. Någonstans mellan 6-8.000 är ganska lämpligt. Har man en riktigt stor jävel till raket så kan man börja strax efter 4.000m men bara värt det om det är en svår styrd raket.

En äkta gravity-turn kräver inte att man styr raketen själv till låt säga 45° utan är helt självutförande genom att nosen dras ner pga både aerodynamik och kraftlagarna på hur raketmotorn och gravitationen påverkar farkosten och vart vikten ligger fördelad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja man får höfta lite beroende på vilken typ av raket man har. Två saker är dock sanna:

  • Största problemet i början av uppskjutningen är luftmotståndet. - Detta kompenserar man genom att inte flyga allt för snabbt.

  • Bränsleeffektiviteten är alltid högre om man bränner bränslet snabbt så man blir av med vikten och inte behöver kämpa mot gravitationen en längre tid.

Spelar man med FAR t ex så är bränsletankarna faktiskt en bärande kropp och gravity-turn bör startas bra tidigare. Någonstans mellan 6-8.000 är ganska lämpligt. Har man en riktigt stor jävel till raket så kan man börja strax efter 4.000m men bara värt det om det är en svår styrd raket.

En äkta gravity-turn kräver inte att man styr raketen själv till låt säga 45° utan är helt självutförande genom att nosen dras ner pga både aerodynamik och kraftlagarna på hur raketmotorn och gravitationen påverkar farkosten och vart vikten ligger fördelad.

Anlednignen till att man gravity-turnear tidigare i FAR är för att det är i större skala. KSP har skalan 1:11 jämfört med vårt solsystem, varför det är ganska stor skillnad på hur mycket DeltaV man behöver för en stabil omloppsbana, ju mer man behöver, desto tidigare ska man påbörja gravity turnen, så länge atmosfärens tryck inte är för högt.

KSP har katastrofalt dålig aerodynamik, det är därför man manuellt behöver vända raketen, och jag sade 45 grader då det var en nybörjare som jag formulerade mig till, jag börjar själv gravity turnen på ca 7500m, men då med endast ett par grader. Men jag förstår helt vad du menar, olika spel har också olika fysikmotorer

Visa signatur

Amd Radeon HD 6990 4gb, Intel Core i5-3570k, Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz, ASUS P8Z77-V Deluxe, Cooler Master Sniper Storm (Chassi), 3st skitgamla 19"-skärmar, fungerar hyffsat i Eyefinity, 1x BenQ XL2420T

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FoolishBalloon:

Anlednignen till att man gravity-turnear tidigare i FAR är för att det är i större skala. KSP har skalan 1:11 jämfört med vårt solsystem, varför det är ganska stor skillnad på hur mycket DeltaV man behöver för en stabil omloppsbana, ju mer man behöver, desto tidigare ska man påbörja gravity turnen, så länge atmosfärens tryck inte är för högt.

KSP har katastrofalt dålig aerodynamik, det är därför man manuellt behöver vända raketen, och jag sade 45 grader då det var en nybörjare som jag formulerade mig till, jag börjar själv gravity turnen på ca 7500m, men då med endast ett par grader. Men jag förstår helt vad du menar, olika spel har också olika fysikmotorer

FAR har samma skala som Vanilla. Dock ger raketkroppen lyft. Dvs du kan fortfarande stiga en hel del med en "gravity-turn" samtidigt som du ökar hastighet parallellt över ytan. Därför börjar man tidigare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Skulle ta ett sväng runt mun för första gången nyss, med min experimentraket för att få ihop lite science. Höll på att gå åt helvete

När jag skulle skicka en crew report från low orbit upptäckte jag att elen var slut, jag hade glömt solceller. Försökte generera mer med motorn men det gick inte med min motor. Kunde inte styra heller, hade ingen rcs. Kom runt mun och tillbaka i kerbin orbit och lyckades bromsa ner mig till kerbin trots att jag inte kunde styra

Jeb kom tillbaka hem och jag fick 340 science

Nu ska jag fixa solceller och skicka iväg honom på en likadan resa fast till minmus

Edit: Resan till minmus med likadan raket fast med solceller gick bra

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Michaelo:

Skulle ta ett sväng runt mun för första gången nyss, med min experimentraket för att få ihop lite science. Höll på att gå åt helvete

När jag skulle skicka en crew report från low orbit upptäckte jag att elen var slut, jag hade glömt solceller. Försökte generera mer med motorn men det gick inte med min motor. Kunde inte styra heller, hade ingen rcs. Kom runt mun och tillbaka i kerbin orbit och lyckades bromsa ner mig till kerbin trots att jag inte kunde styra

Jeb kom tillbaka hem och jag fick 340 science

Nu ska jag fixa solceller och skicka iväg honom på en likadan resa fast till minmus

Edit: Resan till minmus med likadan raket fast med solceller gick bra

Härligt Det tar lite tid innan man lär sig allt kring vilka motorer som genererar elektricitet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Lego Master

Kan meddela att jag nu faktiskt lyckats landa på Mun med livet i behåll på stackars Bill. Däremot kom han aldrig därifrån, jag glömde sätta igång SAS när jag lyfte, så raketen gjorde av med sjukt mkt bränsle innan jag fick styr på skiten. Men konceptet fungerar!

Har bilder på annan dator, laddar upp senare.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Shudnawz:

Kan meddela att jag nu faktiskt lyckats landa på Mun med livet i behåll på stackars Bill. Däremot kom han aldrig därifrån, jag glömde sätta igång SAS när jag lyfte, så raketen gjorde av med sjukt mkt bränsle innan jag fick styr på skiten. Men konceptet fungerar!

Har bilder på annan dator, laddar upp senare.

Snart kommer ju 0.23 Vilket inkluderar en Trevlig kombinations motor som kan bränna LqF + syre från luftintag och LqF + Oxidizer internt.
Väntar med spänning!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Uppdateringen släpps 10 pm UTC, alltså 23:00 svensk tid.
Scott Manley har en video på sin YouTube-kanal där han visar nyheterna i 0.23:
http://www.youtube.com/watch?v=EdcRtEE1NI8&feature=c4-overvie...

Permalänk
Medlem

Nybörjare på Kerbal Space Program och skulle åka till Mun men gick lite snett när jag skulle ut ur omloppsbanan jag hade lagt mig i, fick slut på bränsle och nu är Jebediah Kerman fast utan bränsle i en oval omloppsbana runt Kerbin. Finns det något vis eller några tips på hur jag skulle kunna hämta hem honom? Jebediah själv ser dock ut att trivas, sitter och ler nere i hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

http://i.imgur.com/IYv9pEs.png

Nybörjare på Kerbal Space Program och skulle åka till Mun men gick lite snett när jag skulle ut ur omloppsbanan jag hade lagt mig i, fick slut på bränsle och nu är Jebediah Kerman fast utan bränsle i en oval omloppsbana runt Kerbin. Finns det något vis eller några tips på hur jag skulle kunna hämta hem honom? Jebediah själv ser dock ut att trivas, sitter och ler nere i hörnet.

Låter som ett klassiskt räddningsuppdrag. Det kan bli lite knixigt i och med den elliptiska omloppsbanan, men absolut inget som är omöjligt. Antingen bygger du en raket med en hitchhiker-modul att ta hem Jeb i, eller så tar du en flerplatscockpit och lämnar en plats ledig, sedan är det bara att försöka tajma och matcha hastigheter och inklination. Räkna inte med att du lyckas på första försöket, men skam den som ger sig ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Låter som ett klassiskt räddningsuppdrag. Det kan bli lite knixigt i och med den elliptiska omloppsbanan, men absolut inget som är omöjligt. Antingen bygger du en raket med en hitchhiker-modul att ta hem Jeb i, eller så tar du en flerplatscockpit och lämnar en plats ledig, sedan är det bara att försöka tajma och matcha hastigheter och inklination. Räkna inte med att du lyckas på första försöket, men skam den som ger sig ...

Såg någon på twitch som gjorde detta för några månader sen.
Vi kan väl bara säga att han behövde skicka upp 3 räddningsraketer
Har inte börjat spela själv än men ska ta mig tid vid tillfälle!

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Lite inspiration för Xealo:

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Misstänkte att det skulle finnas en tråd

Lirat detta en del på sistone, uppe i runt 20 timmar nu och idag lyckades jag äntligen ta en Kerbal till en annan himlakropp och tillbaka. Jeb och Bill sitter på en varsin sida av månen i sina månlandare och err... grillar korv eller nått <.<

Bob tog sig till minmus och tillbaka dock med så mycket bränsle kvar att han nog kunde ha hängt kvar på minmus bra mycket längre och samlat mer science. Men han ska tillbaka igen imorrn eller så nu när jag har en fungerande raket.

Fick dock tillräckligt med science från minmusexpeditionen för att äntligen börja låda upp lite roligare saker och mest spänd är jag nog på mina Skipper raketer och docking ports. Kan hända att nästa projekt blir en rymdstation.

I övrigt har jag probes över både mun och minmus som snart scannat dem båda efter kethane och en minmusbas känns inte helt tråkigt som projekt...

Så mycket att göra och så lite tid!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Willhelm:

Misstänkte att det skulle finnas en tråd

Lirat detta en del på sistone, uppe i runt 20 timmar nu och idag lyckades jag äntligen ta en Kerbal till en annan himlakropp och tillbaka. Jeb och Bill sitter på en varsin sida av månen i sina månlandare och err... grillar korv eller nått <.<

Bob tog sig till minmus och tillbaka dock med så mycket bränsle kvar att han nog kunde ha hängt kvar på minmus bra mycket längre och samlat mer science. Men han ska tillbaka igen imorrn eller så nu när jag har en fungerande raket.

Fick dock tillräckligt med science från minmusexpeditionen för att äntligen börja låda upp lite roligare saker och mest spänd är jag nog på mina Skipper raketer och docking ports. Kan hända att nästa projekt blir en rymdstation.

I övrigt har jag probes över både mun och minmus som snart scannat dem båda efter kethane och en minmusbas känns inte helt tråkigt som projekt...

Så mycket att göra och så lite tid!

Det kommer en tid när man känner att man inte orkar göra allt när man redan gjort det en gång

Har dock lätt slagit ihjäl 3-400h på detta spelet senaste året.

Härligt med en ny initierad! Lycka till och posta gärna bilder på dina skapelser.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det kommer en tid när man känner att man inte orkar göra allt när man redan gjort det en gång

Har dock lätt slagit ihjäl 3-400h på detta spelet senaste året.

Härligt med en ny initierad! Lycka till och posta gärna bilder på dina skapelser.

Förstår redan vad du menar, uppskjutningar flera gånger på raken känns ganska tråkigt... men kanske blir roligare nu när jag fått nya bitar

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Förstår redan vad du menar, uppskjutningar flera gånger på raken känns ganska tråkigt... men kanske blir roligare nu när jag fått nya bitar

Ett tips är att strunta i aerodynamics.
Lås upp fissionsmotorn och fler science-prylar så blir det mycket roligare.
Modden KW Rocketry är integrerad i tech tree och innehåller fler bränsletankar och motorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MathNinja:

Ett tips är att strunta i aerodynamics.
Lås upp fissionsmotorn och fler science-prylar så blir det mycket roligare.
Modden KW Rocketry är integrerad i tech tree och innehåller fler bränsletankar och motorer

Har sakta börjat komma till samma insikt, tyvärr har jag spenderat ganska balanserat i tech-tree men det är väl en lärdom helt enkelt.

Har kollat på KW Rocketry men inte lagt in den ännu. Kör för närvarande moddarna B9, MechJeb, Enhanced Navball, någon dockingmodd som en youtubare sa var bra och Kethane. Datorn gnäller redan om RAM-användningen trots att det enligt alla instrument på datorn ska finnas mer att ta av

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Willhelm:

Har sakta börjat komma till samma insikt, tyvärr har jag spenderat ganska balanserat i tech-tree men det är väl en lärdom helt enkelt.

Har kollat på KW Rocketry men inte lagt in den ännu. Kör för närvarande moddarna B9, MechJeb, Enhanced Navball, någon dockingmodd som en youtubare sa var bra och Kethane. Datorn gnäller redan om RAM-användningen trots att det enligt alla instrument på datorn ska finnas mer att ta av

Tänk på att KSP är ett 32bit-program, vilket gör att det inte kan använda mer än ungefär 4gb RAM, och det tuggas upp rätt fort.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Willhelm:

Förstår redan vad du menar, uppskjutningar flera gånger på raken känns ganska tråkigt... men kanske blir roligare nu när jag fått nya bitar

Yea, de första bitarna kommer man jävligt långt på.
Hojta till om du vill ha en tutorial eller så, kan spela in och ladda upp senare i veckan.

Skrivet av MathNinja:

Ett tips är att strunta i aerodynamics.
Lås upp fissionsmotorn och fler science-prylar så blir det mycket roligare.
Modden KW Rocketry är integrerad i tech tree och innehåller fler bränsletankar och motorer

Aerodynamics är grymt att ha om man vet vart man kan hitta sina poäng. Första lådan är grym och typ sista med Reaper engine.

Skrivet av Willhelm:

Har sakta börjat komma till samma insikt, tyvärr har jag spenderat ganska balanserat i tech-tree men det är väl en lärdom helt enkelt.

Har kollat på KW Rocketry men inte lagt in den ännu. Kör för närvarande moddarna B9, MechJeb, Enhanced Navball, någon dockingmodd som en youtubare sa var bra och Kethane. Datorn gnäller redan om RAM-användningen trots att det enligt alla instrument på datorn ska finnas mer att ta av

Skrivet av Shudnawz:

Tänk på att KSP är ett 32bit-program, vilket gör att det inte kan använda mer än ungefär 4gb RAM, och det tuggas upp rätt fort.

Mitt förslag är att skita i alla Mods framförallt MechJeb tills du kan flyga och docka själv. För fungerar inte de för dig så kommer du aldrig kunna klara det själv när det blir fel.

Mods är annars jäkligt trevligt.
Jag spelar med FAR, Deadly reentry, Kerbal Procedual Farings och lite annat visuellt gott för att göra det svårare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Mitt förslag är att skita i alla Mods framförallt MechJeb tills du kan flyga och docka själv. För fungerar inte de för dig så kommer du aldrig kunna klara det själv när det blir fel.

Kan mechjeb flyga åt mig? Använder den för att få data om "true altitude" och hur mycket delta-v jag har kvar mestadels.

Använder den iofs även för att slippa spendera så mycket rcs fuel på att rikta mot noder. Dock verkar den funka ganska dåligt, eller så gör jag fel, i tajta situationer som landningar så där får jag köra allting manuellt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Hjälpsam

Började nyligen köra igen, nu i career mode Riktigt trevligt att man hela tiden måste pusha gränserna.

Jeb kör fortfarande hårt;
- Första landning var på Minimus (så låg gravitation att den är enkel att komma hem ifrån). Tog temp, kollade atmosfär och kollade de två olika ämnena hur de uppförde sig, EVA och markprov.
- Andra landning på Mun (tog två försök, problem med att hitta plan mark). Tog temp, kollade atmosfär och kollade de två olika ämnena hur de uppförde sig, EVA och markprov.
- Nästa steg är att ta sig till en av månarna av de andra planeterna.

Det e kul!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Willhelm:

Kan mechjeb flyga åt mig? Använder den för att få data om "true altitude" och hur mycket delta-v jag har kvar mestadels.

Använder den iofs även för att slippa spendera så mycket rcs fuel på att rikta mot noder. Dock verkar den funka ganska dåligt, eller så gör jag fel, i tajta situationer som landningar så där får jag köra allting manuellt.

Om du bara vill ha data så rekommenderar jag kerbal engineer.

Skrivet av Fluf:

Började nyligen köra igen, nu i career mode Riktigt trevligt att man hela tiden måste pusha gränserna.

Jeb kör fortfarande hårt;
- Första landning var på Minimus (så låg gravitation att den är enkel att komma hem ifrån). Tog temp, kollade atmosfär och kollade de två olika ämnena hur de uppförde sig, EVA och markprov.
- Andra landning på Mun (tog två försök, problem med att hitta plan mark). Tog temp, kollade atmosfär och kollade de två olika ämnena hur de uppförde sig, EVA och markprov.
- Nästa steg är att ta sig till en av månarna av de andra planeterna.

Det e kul!

Jag tog duna som första ställe att ta en kerbal och Eve var första landningen av en sond.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Kan mechjeb flyga åt mig? Använder den för att få data om "true altitude" och hur mycket delta-v jag har kvar mestadels.

Använder den iofs även för att slippa spendera så mycket rcs fuel på att rikta mot noder. Dock verkar den funka ganska dåligt, eller så gör jag fel, i tajta situationer som landningar så där får jag köra allting manuellt.

Oooh det dök upp mer saker nu när jag kom längre in i Tech Tree, verkar väldigt väl integrerat i spelet med MechJeb tycker jag

Landar massa skit på månen men har inte helt kopplat det här med att landa på en bestämd plats ännu, verkar som att mina motorer tar för lång tid att bromsa så jag hamnar aldrig riktigt där jag siktar. Blir väl "to the youtube!" och lära mig mer helt enkelt ^^

Ska läsa mekanik denna termin och börjar redan se fram emot det pga det här spelet

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |