Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Och här sitter jag som fortfarande inte har tagit mig till månen efter 22 timmar!
Alldeles fruktansvärt dålig på detta spel. omloppsbana och skit fungerar och jag har spenderat otaliga timmar på nätet och läst guider.
mao. lärde mig mer om fysik med hjälp av KSP än min fysiklärare.

TWR > arkimedes princip

Köpte spelet igår, men kan ge dig ett bra tips som kommer hjälpa något otroligt i början.

Använd SRS när du lyfter! när du når runt 7000 meter så rotera så att du flyger österut runt 9000 meter vinkla dig 45grader mot horisonten, då hamnar du i ett bra läge för att få en omloppsbana som matchar "the mun"

Förenklar otroligt mycket när man inte behöver byta omloppsplan.

Köpte som sagt spelet igår, ligger i omlopp runt Duna och Minimus.
Ikväll blir det nog livestreaming och Bygge av en tankstation i omloppsbana runt Minimus och Kerbal. Räddnings aktioner kommer också ske för att hämta upp mina förlorade första farkoster som ligger i konstiga omlopp.
Ska kolla på lite mods också, vill testa kethene modden och bygga upp tankstationer runt om i solsystemet.

Det roligaste spelet jag kör på länge, tiden flyger förbi så fort!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Köpte spelet igår, men kan ge dig ett bra tips som kommer hjälpa något otroligt i början.

Använd SRS när du lyfter! när du når runt 7000 meter så rotera så att du flyger österut runt 9000 meter vinkla dig 45grader mot horisonten, då hamnar du i ett bra läge för att få en omloppsbana som matchar "the mun"

Förenklar otroligt mycket när man inte behöver byta omloppsplan.

Köpte som sagt spelet igår, ligger i omlopp runt Duna och Minimus.
Ikväll blir det nog livestreaming och Bygge av en tankstation i omloppsbana runt Minimus och Kerbal. Räddnings aktioner kommer också ske för att hämta upp mina förlorade första farkoster som ligger i konstiga omlopp.
Ska kolla på lite mods också, vill testa kethene modden och bygga upp tankstationer runt om i solsystemet.

Det roligaste spelet jag kör på länge, tiden flyger förbi så fort!

Rekommenderar KW Rocketry, tycker den var väldigt bra. Har också Kethane och en bunt andra inlagda om jag inte missminner mig men det var ett tag sen jag lirade senast. B9 Aerospace, Kerbal Engineer och EnhancedNavball kändes spontant positivt bekanta när jag kollade spaceport lite snabbt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Rekommenderar KW Rocketry, tycker den var väldigt bra. Har också Kethane och en bunt andra inlagda om jag inte missminner mig men det var ett tag sen jag lirade senast. B9 Aerospace, Kerbal Engineer och EnhancedNavball kändes spontant positivt bekanta när jag kollade spaceport lite snabbt.

Shit detta är ett farligt beroendeframkallande spel... redan suttit i 20 timmar på 3 dagar.. livsfarligt!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Laddade ner "Real Solar System" och installerade pluginet men fasen vad svårt det är att komma in i omloppsbana nu, var skitlätt att komma ut i LOE i vanilla KSP men inte ens med SpaceX Falcon Heavy ( http://forum.kerbalspaceprogram.com/threads/29388-LazTek-Spac...) ) når jag ut till LOE.

Hittar ingen bra Youtube video med tips om real solar system heller så hmm någon här som kör med den modden & har lite tips? Annars får jag helt enkelt köra med KSP storleken istället för IRL storleken

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Skrivet av JesperA:

Laddade ner "Real Solar System" och installerade pluginet men fasen vad svårt det är att komma in i omloppsbana nu, var skitlätt att komma ut i LOE i vanilla KSP men inte ens med SpaceX Falcon Heavy ( http://forum.kerbalspaceprogram.com/threads/29388-LazTek-Spac...) ) når jag ut till LOE.

Hittar ingen bra Youtube video med tips om real solar system heller så hmm någon här som kör med den modden & har lite tips? Annars får jag helt enkelt köra med KSP storleken istället för IRL storleken

Har inte testat den modden, men prova att installera Ferram Aerospace för mer realistisk atmosfär.
Vad är det för thrust på SpaceX raketen? Den verkliga raketen ligger på 5880 kN.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperA:

Laddade ner "Real Solar System" och installerade pluginet men fasen vad svårt det är att komma in i omloppsbana nu, var skitlätt att komma ut i LOE i vanilla KSP men inte ens med SpaceX Falcon Heavy ( http://forum.kerbalspaceprogram.com/threads/29388-LazTek-Spac...) ) når jag ut till LOE.

Hittar ingen bra Youtube video med tips om real solar system heller så hmm någon här som kör med den modden & har lite tips? Annars får jag helt enkelt köra med KSP storleken istället för IRL storleken

Om Real Solar System använder verklig skala (Kerbin=Jorden) så behöver du en hastighet på 22'000m/s mot 2'200m/s som i vanliga KSP för att komma i omloppsbana, och eftersom du måste upp genom atmosfären också måste du nog räkna på 30-40'000m/s DeltaV. Och det är bara för omloppsbana runt Kerbin. Nuffrorna är tydligen helt åt helvete men du förstår poängen.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Om Real Solar System använder verklig skala (Kerbin=Jorden) så behöver du en hastighet på 22'000m/s mot 2'200m/s som i vanliga KSP för att komma i omloppsbana, och eftersom du måste upp genom atmosfären också måste du nog räkna på 30-40'000m/s. Och det är bara för omloppsbana runt Kerbin.

Att han inte kommer upp i omloppsbana är garanterat för att det krävs mer delta-v, men dina siffror är helt off. Bara för att kerbin är 10 ggr mindre än jorden betyder det inte att orbital velocity är 10 ggr mindre Orbital velocity för jorden är ca 7800 m/s och det krävs minst 9400 m/s delta-v för att komma upp i omloppsbana.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Michaelo:

Att han inte kommer upp i omloppsbana är garanterat för att det krävs mer delta-v, men dina siffror är helt off. Bara för att kerbin är 10 ggr mindre än jorden betyder det inte att orbital velocity är 10 ggr mindre Orbital velocity för jorden är ca 7800 m/s och det krävs minst 9400 m/s delta-v för att komma upp i omloppsbana.

Right, kunde ge mig fan på att det var 22km/s men nu när jag kollade har du rätt.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Right, kunde ge mig fan på att det var 22km/s men nu när jag kollade har du rätt.

Frågan är hur du får sekundmenter till Delta-V. Det är helt olika saker.

Som att säga att 110km/h är 5 mil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leveller:

Frågan är hur du får sekundmenter till Delta-V. Det är helt olika saker.

Som att säga att 110km/h är 5 mil.

De första siffrorna jag skrev var hastighet, de andra var Delta-V (som oftast mäts i m/s).

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leveller:

Frågan är hur du får sekundmenter till Delta-V. Det är helt olika saker.

Som att säga att 110km/h är 5 mil.

Som sagt, både hastighet och delta-v mäts i m/s.

För övrigt hoppas jag på att kunna göra mitt första return mission till Eve idag, hoppas landaren räcker till

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Som sagt, både hastighet och delta-v mäts i m/s.

För övrigt hoppas jag på att kunna göra mitt första return mission till Eve idag, hoppas landaren räcker till

Kör du omoddat så vill i alla fall jag veta hur det gick.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Kör du omoddat så vill i alla fall jag veta hur det gick.

Kör inte omoddat, men har inga moddade delar iaf. Fick så stor inclination när jag kom fram till Eve att jag aldrig hade lyckats rätta till det och ha tillräckligt med bränsle för att ta mig hem, så jag la ner det och började spela annat Får lägga till ett asparagus-steg till på launchern om jag försöker igen så ska det nog gå

Själva landaren väger ca 20 ton och har ca 10000 m/s delta-v i vakuum om jag minns rätt, så man måste träffa ett berg också

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Eve är en svår nöt att knäcka. Försökte själv ett tag men trots att jag fick ner min landare med fulla tankar så räckte det inte hela vägen upp. Surt för det är det enda stället jag inte lyckats ta mig till och från än och eftersom det var ett sånt elände att bara få dit landaren så har jag inte orkat försöka mer sen dess. Kanske är dags igen snart.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

KSP 0.90 "Beta Than Ever", finns nu att ladda ner från Steam eller kerbalspaceprogram.com.

Permalänk
Medlem

Jag såg spelet på twitch och tänkte direkt att jag måste köpa spelet. Jul rean på Steam startar ganska snart. Ska bli roligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Har börjat köra nu igen med 0.90 och leker i career mode, valde normal men även det verkar för svårt för mig Får bara massor av surveymissions hela tiden och har valt "fel" i tech tree för att kunna göra dom. Känns spontant som att tech tree är helt åt fanders balanserat, varför ligger inte t.ex. stayputnik och basic jet engine direkt i första noderna? Känns som att de vore ganska bra att ha såhär i början.

Något abnormt positivt jag upptäckte i KSP nu är dock CKAN vilket hanterar moddar, är lite som apt-get men för KSP. Funkar skitbra för mig och moddarna läggs in för 0.90 allteftersom de officiellt får stöd för det. Att slippa strula runt med inställningar, installera saker i rätt ordning och rent allmänt jävlas med mappstrukturen för att få vissa saker att fungera är tamejtusan den bästa uppgraderingen av KSP hittills. Rekommenderar lösningen och mer info finns här http://forum.kerbalspaceprogram.com/threads/100067-The-Compre...

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

-40% rabatt på steam winter sale nu så nu har man äntligen skaffat sig detta

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

Jag har spelat över 30 timmar på spelet och tycker spelet är väldigt kul. Jag har stött på några problem som börjar irritera mig nu. Största problemet är att jag får CTD ibland. Har försökt minska RAM i spelets inställningar och det hjälper lite men inte helt. Jag använder 32 bitars versionen av spelet. Någon som har en lösning?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har spelat över 30 timmar på spelet och tycker spelet är väldigt kul. Jag har stött på några problem som börjar irritera mig nu. Största problemet är att jag får CTD ibland. Har försökt minska RAM i spelets inställningar och det hjälper lite men inte helt. Jag använder 32 bitars versionen av spelet. Någon som har en lösning?

Har/hade samma problem och ska på rekommendation av några på irc nu testa att köra -force-opengl som launch option för steam. Tydligen ska det inte funka så fantastiskt med fullscreen så fick tipset att även köra -popupwindow efter att ha stängt ner fullscreen i settings, ger i princip borderless.

Verkar lovande baserat på första uppstarten med de inställningarna då KSP nu drog 1.6GB istället för de vanliga 2.4GB direkt efter uppstart. Vissa saker såg dock lite småglitchiga ut så får se om jag upptäcker något mer framöver.

Kör du många moddar kan det också vara anledningen till CTD.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Har/hade samma problem och ska på rekommendation av några på irc nu testa att köra -force-opengl som launch option för steam. Tydligen ska det inte funka så fantastiskt med fullscreen så fick tipset att även köra -popupwindow efter att ha stängt ner fullscreen i settings, ger i princip borderless.

Verkar lovande baserat på första uppstarten med de inställningarna då KSP nu drog 1.6GB istället för de vanliga 2.4GB direkt efter uppstart. Vissa saker såg dock lite småglitchiga ut så får se om jag upptäcker något mer framöver.

Kör du många moddar kan det också vara anledningen till CTD.

Jag provade använda med opengl men det kraschade fortfarande. Jag kör utan mods. Igår provade jag installera om hela spelet och det verkar som det har löst problemet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Aldrig fått tanken att det skulle finnas en KSP-tråd här på swec, själv är man ett stort fan av spelet

Har spelat det i 370 timmar nu och har klarat av det mesta man kan göra, vilket känns lite tråkigt nästan, då det inte finns så mycket mer att utforska, men det kanske kommer mer i framtida uppdateringar.

Skulle vara lite kul att gå med i nån svensk "co-op community", bygga och samarbeta med grejer MHA dropbox som nån tidigare nämnde

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Aldrig fått tanken att det skulle finnas en KSP-tråd här på swec, själv är man ett stort fan av spelet

Har spelat det i 370 timmar nu och har klarat av det mesta man kan göra, vilket känns lite tråkigt nästan, då det inte finns så mycket mer att utforska, men det kanske kommer mer i framtida uppdateringar.

Skulle vara lite kul att gå med i nån svensk "co-op community", bygga och samarbeta med grejer MHA dropbox som nån tidigare nämnde

Då måste du vara avis på mig då som "bara" spelat 63 timmar och snart tänkte börja utforska ställen utanför Kerbins system. Mun och Minmus börjar kännas enkla nu, även om jag märkte igår att även de kan krångla när man försöker landa i en sluttning med en på tok för stor landare i hopp om att ta flera kontrakt på en gång.

Vid min förra uppskjutning av en stor landare kastade jag på 4st ion probes som nu ligger i LKO med ungefär 6k dV var, håller på att läsa på om hur jag ska få 2 av dom att nå Eve och Duna nu för att göra klart några kontrakt där. Älskar verkligen Career mode som pushar mig att testa nya saker, speciellt med scansat mission pack så det känns värt att göra obemannade besök innan jag skickar en kerbal till något nytt ställe.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Även jag har fastnat på detta spel, tyvärr är det ännu ett sådant spel som jag ser på youtube och tror att jag ska vara bra på, sen när jag väl spelar det är det katastrof! Dock har Scott Manley hjälpt mig en hel del så det går inte lika kasst som innan! Fast jag behöver ofta hjälp av stora raketer för att ta mig någonstans, så har stannat på science mode än så länge. Har gjort 30h på steam på kanske en månad och ytterligare ett par utan steam som drm på min laptop, men herregud det är alltid lika kul!

Om någon mot förmodan missat Scott Manley så kan jag starkt rekommendera han! Även moddet KW Rocketry som någon nämnde längre upp här är kanon om du som mig har svårt för att hushålla med resurserna Antar att det duger fint om du bara vill bygga grymmare raketer också!

Visa signatur

| Intel Core i5-4670K @ 3.4Ghz (Stock) | Asus Radeon R9 280 | Asus B85m-G | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x4GB 1600Mhz CL9 | Cooler Master B600W | Seagate Barracuda 1TB 7200RPM 64MB | Corsair Carbide 200r | AOC E2470Swhe 23.6" + LG L204WT 20.1" |

Permalänk

Imorgon så släpps 1.0! Just nu streamer Scott Manley på http://www.twitch.tv/ksptv . Finns mängder med nya spännande funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Imorgon så släpps 1.0! Just nu streamer Scott Manley på http://www.twitch.tv/ksptv . Finns mängder med nya spännande funktioner.

1.0 är nu officiellt släppt och spelet kan uppdateras som vanligt via Steam
SKa spela lite senare efter att jag kikat klart på SC2 WCS EU, är inget KSP geni men kul är det, inte lirat på ett tag så Career mode ska bli trevligt å testa på.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Steam kör nu 40% rabatt på Kerbal Space Program. Kostar 24€ istället för 40€.

Permalänk
Avstängd

Har spelet en massa och varit på div ställen hittade t.o.m några print screen http://imgur.com/a/LirPZ
så man kanske skulle uppta spelandet igen för det är en av dom bästa spelen jag kört och var ett tag sen man körde det nu Men månen är nog enda jag kört tur och retur i från så kanske skulle sikta högre där då

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Oj, längesedan det var aktivitet här, nyligen fått alla moddar man blivit beroende av att funka i 1.3.1 Pillar lite på en F4-Phantom. Fortfarande inte ens tagit mig till månen efter så många loggade timmar ^^ Jets håller mig busy.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SexMachine:

Det finns en mod för högre svårighetsgrad?!?

Oja...inte bara en, utan flera. Ett digert modpaket vid namn Realism Overhaul eller RO kort. Här kan du läsa mer.