Skyrim Mods (Bra mods här)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Det finns populära ENBs som Realvision och NLA som ser hyfsat fotorealistiska ut i vissa lägen. NLAs andra screenshot ser underbart ut.

Om du vill få skyrim att se bättre ut utan att förlita dig på en ENB så prova I Cant Believe Its NOT An ENB (mycket mer lättdrivet)

Det finns ett gäng ljussättnings overhauls också som RLO och ELFX. De är inte ENBs men de förstärker upplevelsen och fungerar bra ihop med ENBs.

För texturepacks kan du kika på Skyrim HD och Tamriel Reloaded HD.

Tack för tipsen! Det lutar nog åt Realvision för mig. Visst bör jag klara mig ganska långt med enbart denna ENB eller är det nästan ett krav att lägga till ytterligare mods?

Visa signatur

🎮 ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 9 7900X @ 5,6 GHz | MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 12GB | 32 GB DDR5 @ 5600 MHz | 1 TB PCIe 3 SSD
💻 Asus TUF Gaming A15 | AMD Ryzen 7 5800H @ 4,4 GHz | NVIDIA GeForce RTX 3060 | 16 GB DDR4 @ 3200 MHz | 512 GB PCIe 3 SSD
📽 Intel NUC 8 | Intel Core i3 8109U @ 3,6 GHz | 8 GB DDR4 @ 2400 MHz | 250 GB SATA SSD
📺 LG OLED65B16 | 📺 ASUS VA247HE | 🖱 Logitech G502 X | ⌨️ Logitech G413 TKL | 🔈 Argon Audio Forte A5 | 🎧 Sennheiser HD 650 & FiiO K5 Pro ESS

Permalänk
Inaktiv

@AMD-FX
Varsego

@Beemo:
Sjävl är jag riktigt sugen på någon av dessa ENBs 1 2 3 4, tror att moddarna som är med på sidan, de rekommenderade alltså, är ungefär vad som krävs för screensen. 4an är en lirare som nickar Electricsheep, tror inte ENBn är uppladdad, men har för mig att han kan tänka sig att dela med sig av den.

Ska du endast ha texturmoddar så.. Skyrim HD, SMIM, SFO, RWT, sedan kan man utöka med massa mindre, men dessa är rätt grundliga vad jag minns.
Jag gillar inte stora pack för det mesta, som t ex Tamriel Reloaded och The Ruffeled Feather (tror jag de stavas), men de brukar många tycka om. SMC är dock rätt nice, men den kanske är lite jobbig om man bara vill tanka ett par moddar..
aMidianborn = bra sk*t
Finns massor som jag tycker är värt o ha, men det blir svårt att säga vad just du känner behov utav, ser dock att du kan kötta på med vad som helst i princip, tack vare GPUn.

Edit: Project Parallax, och andra Parallax moddar, är myycket trevligt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beemo:

Tack för tipsen! Det lutar nog åt Realvision för mig. Visst bör jag klara mig ganska långt med enbart denna ENB eller är det nästan ett krav att lägga till ytterligare mods?

Nej det är inget krav. ENBs gör faktiskt en hel del åt helhetsupplevelsen, men texturpaket kan vara trevliga om man ogillar de ibland lågupplösta som skyrim har eller vill ha parallax mapping t ex.

Det finns en sida som heter skyrim gems http://skyrimgems.com/ där du kan hitta massor med bra moddar, och jag rekommenderar Top files på skyrimnexus.
Om du bara vill kolla på grafikmoddar så har du "visuals and graphics" kategorin.

RLO och ELFX gör nätterna och inomhusbelysningen mycket vackrare, men de kan ändra spelupplevelsen lite då man kan ha svårare att se saker i spelet pga mörker.
Jag kom också på modden Purity som gör en hel del för att liva upp grafiken.

Om du vill fixa till skyrims UI så rekommenderas SKSE och SkyUI.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Nej det är inget krav. ENBs gör faktiskt en hel del åt helhetsupplevelsen, men texturpaket kan vara trevliga om man ogillar de ibland lågupplösta som skyrim har eller vill ha parallax mapping t ex.

Det finns en sida som heter skyrim gems http://skyrimgems.com/ där du kan hitta massor med bra moddar, och jag rekommenderar Top files på skyrimnexus.
Om du bara vill kolla på grafikmoddar så har du "visuals and graphics" kategorin.

RLO och ELFX gör nätterna och inomhusbelysningen mycket vackrare, men de kan ändra spelupplevelsen lite då man kan ha svårare att se saker i spelet pga mörker.
Jag kom också på modden Purity som gör en hel del för att liva upp grafiken.

Om du vill fixa till skyrims UI så rekommenderas SKSE och SkyUI.

Okej men då tror jag man får testa Realvision, Skyrim HD, Realistic Lighting Overhaul & Purity. Ska man boota dem i någon specifik ordning?
[edit] Ser nu att Steam vill att jag kör "Skyrim High Resolution Texture Pack". Bör detta inaktiveras om man kör Skyrim HD?

Visa signatur

🎮 ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 9 7900X @ 5,6 GHz | MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 12GB | 32 GB DDR5 @ 5600 MHz | 1 TB PCIe 3 SSD
💻 Asus TUF Gaming A15 | AMD Ryzen 7 5800H @ 4,4 GHz | NVIDIA GeForce RTX 3060 | 16 GB DDR4 @ 3200 MHz | 512 GB PCIe 3 SSD
📽 Intel NUC 8 | Intel Core i3 8109U @ 3,6 GHz | 8 GB DDR4 @ 2400 MHz | 250 GB SATA SSD
📺 LG OLED65B16 | 📺 ASUS VA247HE | 🖱 Logitech G502 X | ⌨️ Logitech G413 TKL | 🔈 Argon Audio Forte A5 | 🎧 Sennheiser HD 650 & FiiO K5 Pro ESS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beemo:

Okej men då tror jag man får testa Realvision, Skyrim HD, Realistic Lighting Overhaul & Purity. Ska man boota dem i någon specifik ordning?
[edit] Ser nu att Steam vill att jag kör "Skyrim High Resolution Texture Pack". Bör detta inaktiveras om man kör Skyrim HD?

Realvision, ENBn dvs, är inte direkt som de andra, den är lite som utökade AA sliders, och annat smått o gott. Jag brukar dra in ENBn när allt annat är fixat.
Kör, 1. Skyrim 2. Dawnguard 3. Dragonborn 4. Hearthfire 5. Skyrim High Resolution Texture Pack 6. Skyrim HD 7. Realistic Lighting Overhaul 8. Purity. Så skulle jag nog gjort i alla fall. (Du ska alltså ha Skyrim High Resolution Texture Pack, så får Skyrim HD skriva/prioriteras över det den känner för. Dragonborn och Heartfire(eller hur den nu stavades) kan du byta plats på, de har jag för mig inte spelar någon roll)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beemo:

Okej men då tror jag man får testa Realvision, Skyrim HD, Realistic Lighting Overhaul & Purity. Ska man boota dem i någon specifik ordning?
[edit] Ser nu att Steam vill att jag kör "Skyrim High Resolution Texture Pack". Bör detta inaktiveras om man kör Skyrim HD?

Varje mod brukar ha rekommendationer på deras nexusmods sidor för hur varje esm och esp ska laddas. Ordningen spelar roll i vissa fall, och en del moddar kräver patchar.
Skyrim High Resolution Texture Pack kan du låta installera om du vill, det är en "dlc" som lägger till texturer, men skyrim HD borde skriva över texturerna i den modden vid start av skyrim så det spelar inte så stor roll tror jag.

Jag glömde förresten bort Vividian ENB förut, den verkar väldigt bra med

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luminous:

Varje mod brukar ha rekommendationer på deras nexusmods sidor för hur varje esm och esp ska laddas. Ordningen spelar roll i vissa fall, och en del moddar kräver patchar.
Skyrim High Resolution Texture Pack kan du låta installera om du vill, det är en "dlc" som lägger till texturer, men skyrim HD borde skriva över texturerna i den modden vid start av skyrim så det spelar inte så stor roll tror jag.

Jag glömde förresten bort Vividian ENB förut, den verkar väldigt bra med

Den skriver inte över alla, jag har typ 500 texturmoddar och det är fortfarande ett antal från DLCn som används. (nej, sorjligt nog överdriver jag inte..)

Permalänk
Medlem

@anon186252: Det brukar vara så, det är väl inte alla texturer som är jätteviktiga.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luminous:

@wille93: Det brukar vara så, det är väl inte alla texturer som är jätteviktiga.

Har för mig att jag tyct bättre om vissa utav dem, än 4k varianterma. Det är samma med t ex Skyrim HD, den är riktigt bra, för det mesta, men vissa saker saknas, och vissa texturer är inte så fina, eller inte riktigt min smak. Summerat så skulle jag aldrig skippa någon mod/DLC som förbättrar grafiken, bara för säkerhetsskull (den är ju inte jobbig att ha där, bara att låta den ligga före moddarna så är allt lugnt)

Permalänk
Medlem

Lite bilder på Konan ENB som jag inte hört talas om förut. Ska ta och testa den ENBn http://konanenb.tistory.com/category/SCREENSHOT

Konan ENB v5.04
http://konanenb.tistory.com/attachment/cfile25.uf@252CD642528...

Konan ENB v5.05 Beta
http://konanenb.tistory.com/attachment/cfile29.uf@2357A646529...

Edit:
Lite för färgstarkt för min smak så jag går tillbaka till den gamla ENBn

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

En ny ENB som heter Tetrachromatic ENB http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/73848/? som verkar bra. lite färgstark, men ger en bra atmosfär

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Om någon är sugen på att skapa en ny installation med en bra lagom grund av aktuella moddar så släppte Hodilton nyligen en väldigt simpel guide att gå efter. Inte lika invecklad och tidskrävande som STEP, men det kan ändå vara en idé att komplettera med STEP's sektion om hur man städar upp esm-filerna.

Det blir nog en installation för min del iaf Är särksillt intresserad av att prova Vivid Weathers med tillhörande ENB! Sjukt nice att det fortfarande läggs så mycket energi på detta spel.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Om någon är sugen på att skapa en ny installation med en bra lagom grund av aktuella moddar så släppte Hodilton nyligen en väldigt simpel guide att gå efter. Inte lika invecklad och tidskrävande som STEP, men det kan ändå vara en idé att komplettera med STEP's sektion om hur man städar upp esm-filerna.

Det blir nog en installation för min del iaf Är särksillt intresserad av att prova Vivid Weathers med tillhörande ENB! Sjukt nice att det fortfarande läggs så mycket energi på detta spel.

pDHkOMw6Hvc

Såg den idag. Moddar gör spelet långvarigt och ett av få spel jag spelar

Btw Enderal släpps i sommar (tyska versionen). Den engelska kommer senare https://www.youtube.com/watch?v=Ry7EZ29K5po

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Ingen som har gått över till Fallout 4?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Skrivet av Bean:

Ingen som har gått över till Fallout 4?

Lirade självklart en del när det släpptes. Men som vanligt så är det så otroligt mycket man irriterar sig på i Bethesdas original. Jag slutade halvvägs och tänkte att jag låter moddarna mogna innan jag ger mig på det igen. Tråkigt nog så vill Bethesda mjölka DLC's ett tag innan dom släpper SDK'n, så det har inte hänt så mycket som jag hoppats på än.

Men Fallout är lite väl mycket lekstuga för min smak egentligen. Elder Scrolls tilltalar mig mycket mer. Helt olika spel.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Ingen som har gått över till Fallout 4?

Fallout serien har aldrig tilltalat mig alls, Jo föresten Fallout Tactics har det, men det är ju ett strategispel Vet dock inte om det är samma företag som gjort det spelet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Bästa grafik moddarna till skyrim?

Hej, kom över skyrim på en steamrea för ett tag sedan, kom sedan på så här på kvällen att skyrim har många grafiska moddar, så tänkte höra vilka moddar/paket ger bäst grafik i spelet? Sitter på 970 kort och en 1440p skärm så vore kul att se vad man kan skrämma ur komponeneterna:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Välkommen till träsket. Du kommer aldrig att bli nöjd

Permalänk
Medlem

@flancen: Oj, finns en miljon olika, och allt är beroende på din egen smak.

www.nexusmods.com/skyrim/? - är ditt hem för mods. Leta där i träsket efter det som passar dig.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flancen:

Hej, kom över skyrim på en steamrea för ett tag sedan, kom sedan på så här på kvällen att skyrim har många grafiska moddar, så tänkte höra vilka moddar/paket ger bäst grafik i spelet? Sitter på 970 kort och en 1440p skärm så vore kul att se vad man kan skrämma ur komponeneterna:)

Beror på vad du tycker är snyggaste grafiken... det är liksom en smaksak. Vissa gillar det ena andra gillar det andra. Jag själv blir aldrig nöjd så numera kör jag vanilla... med någon ENB och egna config inställningar.

Lycka Till och som @Vimm: sa tidigare... Välkommen till Träsket.

MVH

Permalänk
Hedersmedlem

@flancen *Trådar sammanfogade*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

hittade denna moden för grafiken nu: http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/607/? någon annan ni tycker skulle förbättra bilden?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Inaktiv

Om du kikar igenom den här sidan så kommer du nog se lite tips. Annars brukar frågan komma upp rätt ofta i tråden, så ser du inget på just denna kan du gå tillbaka ett par sidor
Står det förkorttningar som "SMIM, RWT" osv, då brukar det bara vara att googla på det, då de flesta hellre skriver/säger dessa än "Static Mesh Improvement Mod, Realistic Water Textures"..

Permalänk
Medlem

Var noga med att läsa vad dom olika kräver.
Du vill inte vara med om konflikter.

Så håll reda på var du håller på med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Realistic Water Two heter den.. Fy på dig wille93..

Permalänk
Inaktiv

Kan man snacka Oblivion mods här också eller finns det en separat tråd för det?

Permalänk
Avstängd

För mig gå det bra, men vi kan göra en egen tråd (om det inte finns) om du har mycket att säga om det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Ska finnas en tråd för Oblivion. Nästan säker på det. Återkommer om jag hittar den

Edit:
Hmm, troligen borttagen. Trodde inte Sweclockers raderade hela trådar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

hej igen, har nu provat installera 2k grafikmodden(via nexus programmet) spelar det någon roll vilken väg man startar skyrim om det är via nexus eller via steam?:)

tycker inte grafiken blev såå jätte mkt bättre med den stora modden, måste man "aktivera" den i spelet på något sätt?

http://postimg.org/image/ybahpas0b/

http://postimg.org/image/qh9w3wk7f/

bilder är med nexus som "launcher" och med steam som launcher:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP