Skyrim Mods (Bra mods här)

Permalänk
Medlem

Mina granar ser ut så här:

Jag vill att de ska se ut så här:

Vilken mod ger mig detta?

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Mina granar ser ut så här:

http://i.imgur.com/v0jGnCG.jpg

Jag vill att de ska se ut så här:

http://i.imgur.com/aYEycWv.jpg

Vilken mod ger mig detta?

Kan vara ute och cykla nu, sitter dessutom på jobbet, men!
Tror du kan få likadana granar om du installerar Skyrim Flora Overhaul (SFO), och sedan installerar Enhanced Landscapes, som har en optional plugin som ändrar utseendet på SFOs granar.
Tänk dock på att Enhanced Landscapes ändrar ganska mycket mer än bara granarna, väldigt trevlig mod dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan vara något på spåren! Enhanced Landscapes är den enda modden jag inte tittat på.
Skall kollas, tackar!

Permalänk
Medlem

Du hade helt rätt, nu har jag de nya granarna
Märkligt nog är de gamla kvar också. Mindre granar ser ut som de nya, de större är fortfarande den äldre varianten. Spelar mig ingen roll, blir ganska trevligt ändå

Permalänk
Medlem

Finns det nåt sätt att halvera antalet döda träd i SFO? ser inte så kul ut när det är så många av dem

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Det finns ju denna mod som tar bort många träd från Hjaalmarch - borde väl vara där du stöter på flest döda träd?

http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/30734/?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det finns ju denna mod som tar bort många träd från Hjaalmarch - borde väl vara där du stöter på flest döda träd?

http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/30734/?

Det kanske var Enhanced Landscapes tillägg som lade till dessa träden. Jag fick dock ta bort Enhanced Landscapes och SFO (vet dock inte vilken mod som orsakade det) men texturer hänger en halvmeter upp i luften och fullt med hål i grafiken. Kan vara någon annan mod som orsakar det då jag fått hål i grafiken på andra ställen innan jag lagt in Enhanced Landscapes och SFO

Spelet började likna Gothic 3 innan Community patchen fixat de flesta felen i det spelet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Lägger en liten post här så man hittar tillbaka, bra tråd och ska definitivt läsa igenom de senare delarna av den när det är dags att avnjuta Skyrim igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det kanske var Enhanced Landscapes tillägg som lade till dessa träden. Jag fick dock ta bort Enhanced Landscapes och SFO (vet dock inte vilken mod som orsakade det) men texturer hänger en halvmeter upp i luften och fullt med hål i grafiken. Kan vara någon annan mod som orsakar det då jag fått hål i grafiken på andra ställen innan jag lagt in Enhanced Landscapes och SFO

Spelet började likna Gothic 3 innan Community patchen fixat de flesta felen i det spelet

stämmer, men det är ett val man själv gör en bit in i installationen, så lägg tillbaka modden men utan träden?

Permalänk
Medlem

@MsSmith:
Jo, men så var det med texturproblemen som kom till med SOF och Enhanced Landskapes. Vilken mod det nu var som orsakade att det hängde en del texturer en halvmeter upp i luften samt an massa hål i grafiken vet jag inte. Hur fixar man detta då? Måste vara en annan mod som inte är kompatibel som jag redan lagt in. Får se om jag orkar stänga av alla mods för att ta reda på vilken som är orsaken. Jag har ju fler textur mods installerade sedan innan

Sorry lite sluddrigt skrivet. Vaknade precis nyss (jobbar natt)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Väldigt snart släpps Enderal. Engelska versionen kommer i slutet av juli

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Hål i grafiken? Som att det saknas något?
Mig veterligen kan det bero på två saker:
1. VRAM tar slut och vissa texturer blir antingen svarta eller syns inte alls.
2. En mesh i en mod blir inte riktigt installerad (exempelvis har jag en variant av varg som alltid är osynlig)

Testa att installera moddarna en gång till och se om det löser problemen. Flytande gräs är väl en inställning i skyrimprefs tror jag.

Permalänk
Inaktiv

@AMD-FX: Min gissning är att du har något landskaps overhaul eller typ ETAC då dessa typer kan bråka på så vis, ofta utav den anledningen det behövs kompabilitetspatchar för sånna moddar. Flygande träd är endast en variant. Det kan vara att de är under marken, i husen, you name it.. Eller att t ex stolar gör något liknande. Moddar som förändrar placering och eller mark är det du ska ta en titt på helt enkelt. Vissa är bara slarvigt gjorda och har flygande objekt trots att man inte gjort fel, dock ovanligt och troligen inget som finns numera
Det är föresten just landskaps overhauls man brukar kika på om man vill förändra vilka träd (eller annat, som t ex gräs) som är placerade var. Förenklat sagt måste du säga till spelet vad för träd som ska stå vart, och att göra detta själv är ju i princip att göra en sådan mod . Alternativ nummer 2 är ju att helt enkelt byta ut alla döda träd texturer mot något annat och lura spelet att det där är döda träd.. typ.. Säg att de heter " Dötträd.dds " osv osv, och så byter du ut dessa filer mot de du vill ha. (osv = meshes, och vad mer det nu kan vara) Detta gör ju dock så att alla dessa byts ut samt att det kan bli problem med placering i alla fall.. Placering går dock att ordna med Jaxons moddarna om jag inte minns fel.. Men jag tycker nog att du bör kika efter något overhaul istället, bör väl finnas någon som håller med om att alla döda träd kan fara

Kan självklart vara något som blivit korrupt eller nått under installation eller blabla.. också, men tja.. det vet du nog vid det här laget. Det är ju trots allt skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@AMD-FX: Hål i grafiken? Som att det saknas något?
Mig veterligen kan det bero på två saker:
1. VRAM tar slut och vissa texturer blir antingen svarta eller syns inte alls.
2. En mesh i en mod blir inte riktigt installerad (exempelvis har jag en variant av varg som alltid är osynlig)

Testa att installera moddarna en gång till och se om det löser problemen. Flytande gräs är väl en inställning i skyrimprefs tror jag.

Nej det är inte VRAM som tar slut. Har ju 4 GB på grafikkortet och sedan skulle det aldrig vara på samma ställe heller. Jag ska ta bild nästa gång. Jag vet ett ställe där det är fullt med hål efter att ha installerat en mod. Återkommer...

Skyrim omoddat har ju hål i grafiken som original. Jag kallar det slarvjobb från Bethesda. Om ni inte har hål i grafiken så måste ni ha missat det

Skrivet av anon186252:

@AMD-FX: Min gissning är att du har något landskaps overhaul eller typ ETAC då dessa typer kan bråka på så vis, ofta utav den anledningen det behövs kompabilitetspatchar för sånna moddar. Flygande träd är endast en variant. Det kan vara att de är under marken, i husen, you name it.. Eller att t ex stolar gör något liknande. Moddar som förändrar placering och eller mark är det du ska ta en titt på helt enkelt. Vissa är bara slarvigt gjorda och har flygande objekt trots att man inte gjort fel, dock ovanligt och troligen inget som finns numera
Det är föresten just landskaps overhauls man brukar kika på om man vill förändra vilka träd (eller annat, som t ex gräs) som är placerade var. Förenklat sagt måste du säga till spelet vad för träd som ska stå vart, och att göra detta själv är ju i princip att göra en sådan mod . Alternativ nummer 2 är ju att helt enkelt byta ut alla döda träd texturer mot något annat och lura spelet att det där är döda träd.. typ.. Säg att de heter " Dötträd.dds " osv osv, och så byter du ut dessa filer mot de du vill ha. (osv = meshes, och vad mer det nu kan vara) Detta gör ju dock så att alla dessa byts ut samt att det kan bli problem med placering i alla fall.. Placering går dock att ordna med Jaxons moddarna om jag inte minns fel.. Men jag tycker nog att du bör kika efter något overhaul istället, bör väl finnas någon som håller med om att alla döda träd kan fara

Kan självklart vara något som blivit korrupt eller nått under installation eller blabla.. också, men tja.. det vet du nog vid det här laget. Det är ju trots allt skyrim

Jag har JKs stads mods, men det ska väl inte påverka landskapet?
Jag får göra en ny profil och aktivera en efter en och se vad som händer. Blir ju lite rörigt efter ett tag om man byter mods och glömmer ta bort nån patch eller nåt som är till den modden jag tog bort. SMIM kan inte vara en orsak till hålen?

Jag håller i alla fall på och laddar upp ett klipp så att det är lättare att se än på stillbilder

Så där nu är videon uppe. Som ni ser så är det rejäla hål och ett av de få som jag hittat i området

Edit:
Verkar som Unbelievable Grass Two är orsaken till problemet som även lägger till berg som blir knasiga. Får testa en annan gräsmod om det inte finns någon patch till den modden

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Det var inte jättevackert hörrö
Jag använder Verdant samt AceeQs egen variant på Unbelievable grass two - inga hål vad jag upptäckt än

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det var inte jättevackert hörrö
Jag använder Verdant samt AceeQs egen variant på Unbelievable grass two - inga hål vad jag upptäckt än

Jag tror jag använder AceeQs version, men läste att man ska stänga av Grass Clipping Fix.esp för att slippa hålen som även andra har haft problem med. Jag hade den filen aktiverad. Ska kolla hur det funkar nu

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: aha det är en mod jag inte har aktiv alls

Permalänk
Inaktiv

@AMD-FX: Sexigt värre..
Men ja, det verkar ju vara något sånt som jag tänkte på, hade dock inte själva gräsmoddarna i huvet.. men absolut kan det finnas liknande inbökat dära.
JKs kan ställa till med sådant, men just dessa skulle jag inte oroa mig över, om du inte har något som förändrar samma plats. Säg t ex att du har något playerhome i någon stad som lägger till ett hus, då kanske JKs ville ha ett träd mitt i.. Just JKs grejer kommer nog vara rätt uppenbara om de är problemet, och då är det troligen en enkel patch som behövs som nästan är garanterad att finnas, alternativt gör du din egen med hjälp av Jaxons moddarna.. tror att den jag tänker på hete " Jaxons positioner ".

Permalänk
Medlem

Funkar nu när jag stängde av Grass Clipping Fix.esp som följer med Unbelievable Grass Two. Skönt att jag slapp ta bort modden helt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

AMD-FX Enderal har ju kommit ut fast bara i tysk version än så länge, har du testat det?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Avstängd

Jag har inte testat Enderall ännu (på grund av datorhaveri och min laptop inte klarar Skyrim...) men Nehrim tyckte jag fungerade fint med engelsk textning. (iof så har jag baskunskaper i Tyska så fungerar ok ändå för mig, men jag föreställer mig någon som inte kan tyska öht nog ändå borde kunna köra utifrån den textade dialogen ganska problemfritt, jag tror att man fattar ganska bra ändå, då även NPC dialoger och annat av vikt var textade.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

AMD-FX Enderal har ju kommit ut fast bara i tysk version än så länge, har du testat det?

Nej, jag väntar tills den engelska versionen släpps i slutet av juli
Mod Organizer kommer väl till pass så man slipper att avinstallera alla moddar. Bara att göra en ny profil för Enderal I och för sig så ska väl NMM också ha profiler numera, men föredrar Mod Organizer som är så lätt att använda när man väl har lärt sig programmet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag kanske är långt efter men jag vill ändå tipsa om modden: "Helgen reborn". Otroligt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jejja:

Jag kanske är långt efter men jag vill ändå tipsa om modden: "Helgen reborn". Otroligt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Den har jag installerad men inte gjort så mycket på den än

Har lite problem med Skyrim på senare tid. Det är en släpande linje mitt på skärmen och bara i Skyrim och inte i andra spel. Frågan är om det är någon inställning i skyirm.ini eller skyrimprefs.ini som orsakar detta?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jejja:

Jag kanske är långt efter men jag vill ändå tipsa om modden: "Helgen reborn". Otroligt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Håller på med den nu men funderar på att lägga ned. För många monotona quests. Just nu ska jag ta varenda rekrytering på uppdrag och jag vill orkar verkligen inte det.

Permalänk
Medlem

Jag vill byta ut löven på björkarna så de blir friskt gröna istället för höströda.
Använder den här modden som jag tolkar ska göra just det
http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/75491/?

En gång har träden varit gröna... Sedan var jag tvungen att pilla med Enhanced Landscapes för mina granars skull och sedan dess är de inte gröna längre Trots att jag installerar modden och skriver över filer så blir de inte gröna.

Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Håller på med den nu men funderar på att lägga ned. För många monotona quests. Just nu ska jag ta varenda rekrytering på uppdrag och jag vill orkar verkligen inte det.

Kämpa igenom. Värt det på slutet när Helgen är återuppbyggt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag vill byta ut löven på björkarna så de blir friskt gröna istället för höströda.
Använder den här modden som jag tolkar ska göra just det
http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/75491/?

En gång har träden varit gröna... Sedan var jag tvungen att pilla med Enhanced Landscapes för mina granars skull och sedan dess är de inte gröna längre Trots att jag installerar modden och skriver över filer så blir de inte gröna.

Vad gör jag för fel?

Load order? Vad kör du för program när du lägger in mods? Mod Organizer är bättre då det aldrig skriver över något utan hamnar i en egen mapp. Jag ska testa modden också och se om mina blir gröna

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Load order? Vad kör du för program när du lägger in mods? Mod Organizer är bättre då det aldrig skriver över något utan hamnar i en egen mapp. Jag ska testa modden också och se om mina blir gröna

Den har ju ingen ESP så loadorder ska inte spela roll - men den installerades sist av alla moddar i NMM

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Jag vill byta ut löven på björkarna så de blir friskt gröna istället för höströda.
Använder den här modden som jag tolkar ska göra just det
http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/75491/?

En gång har träden varit gröna... Sedan var jag tvungen att pilla med Enhanced Landscapes för mina granars skull och sedan dess är de inte gröna längre Trots att jag installerar modden och skriver över filer så blir de inte gröna.

Vad gör jag för fel?

Beroende på exakt vad det är du har "pillat" med i EL och eventuellt SFO så kan det vara så att träden nu har nya modeller, vilket innebär att dom då troligtvis även använder andra texturer än de som används för standard-träden. Då har textur-modden du vill installera i efterhand ingen effekt eftersom den bara påverkar standard-träden.

Du får se över igen mer exakt vad du har gjort för ändringar sen träden var gröna. Är det nya träd från SFO som du använder nu så får du försöka hitta en mod som ändrar just deras texturer, alternativt fixa det själv i Photoshop, om du inte vill gå tillbaka till de gamla träden då dvs.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro