ADSL2+ från Telia, slippa Smart-router?

Permalänk

ADSL2+ från Telia, slippa Smart-router?

Jag har nyligen skaffat mig bredband via Telia, som jag fick vänta fem veckor på att få inkopplat eftersom de glömde bort min beställning.
Mot bättre vetande valde jag Telia trots att jag visste att man får deras Smart-router även om man bara vill ha bredband, inte bredbandstelefoni eller digitaltv, och även om man bara skall ha ADSL2+, vilket jag är hänvisad till då jag bor 1896 meter från telestationen. Detta vågade jag eftersom jag läst på internet (bra källa där ) att det skall räcka med i princip vilket ADSL2+-modem som helst så skall man kunna köra på det och sin egen router/brandvägg etc. Jag beställde Bredband 12-24, som hann byta namn till 12-30 innan jag fick det.
Jag köpte mig ett Zyxel P-660H-61 ADSL2+ Triple Play-modem, svarta modellen. Detta har jag uppgraderat till senaste firmware, 3.40 PE.10, så att det skall stödja Annex M.
Nu till problemet. Kör jag uppkopplingen via Thomson-routern så får jag 16 Mbit ner och 1,95 Mbit upp. Lite konstigt eftersom han som bodde i huset innan jag flyttade dit hade bredband från Tele2, också med någon Thomson-router, och han fick ut 22 Mbit ner.
Kör jag däremot uppkopplingen via mitt Zyxel-modem så får jag 6 Mbit ner och 0,8 Mbit upp. Jag flashade in firmwaren till ett liknande modem, P-660HW-61, där det finns en nyare modell som heter 3.40 PE.11. Då höjdes upstreamhastigheten till 1,89 Mbit, men downstream var det lika slött.
Jag har kollat inställningarna i modemet, och vad jag kan se så är de korrekta, bryggad koppling, LLC, 8*35 och allt vad det nu skall vara.
Hur är detta möjligt? Vad skall jag göra? Jag vill inte gärna köra Smart-routern eftersom jag har mina egna prylar, och gillar att köra min Linuxbrandvägg som jag själv har koll på.

Permalänk
Medlem

Hmm kan man ställa in den ZyXEL routern så att den står på ADSL2+, eller är det mixed per standard? Om fallet är så att den inte går att ändra från mixed (din ZyXEL router) kan det vara så att inställningen hos din ISP är ställd på mixed med, dvs olika standarder för ADSL och då kan ditt modem automatiskt välja G.DMT. Som är en äldre standard där du inte får ut mycket hastighet, det du kan göra i så fall är att ringa telia och be dem hård-ställa din port till ADSL2+

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Tyvärr hittar jag ingen sådan inställning.
Det man kan välja på är Encapsulation [RFC 1483/PPPoA/ENET ENCAP/PPPoE], där har jag förstått att man skall välja det första,
sedan Multiplexing [LLC-based/VC-based], det första här också, sedan VPI och VCI, skall tydligen vara 8 resp. 35, sedan kommer ATM QoS Type [CBR/UBR/VBR-nrt/VBR-rt], där vet jag inte vad det skall vara, men det verkar inte göra något skillnad vad jag än väljer. Därefter dessa grejer som jag inte rört: Peak Cell Rate (PCR)= 0, Sustain Cell Rate (SCR)= 0, Maximum Burst Size (MBS)= 0.
Enligt manualen skall modemet ha något som heter Zero Configuration Internet Access, dvs att det själv skall ställa in sig rätt efter att ha pratat med telestationen när man kopplar in det första gången. Dessutom är det ju ett modem som Telia själva har skickat ut med sina bredbandsabonnemang tidigare, så det "borde" ju funka.
Jag har förresten två likadana modem, det blir samma hastighet på bägge. Jag har även testat utan splitterdosa för att se om den dämpade för mycket, men det blev ingen skillnad där heller.

Edit: Förresten så måste det väl vara ADSL2+ med upstreamhastighet på 1,75-1,8 Mbit?

Permalänk
Medlem

Har du provat och reseta modemet efter firmwire updaten?

Permalänk
Skrivet av adapter:

Har du provat och reseta modemet efter firmwire updaten?

Japp, två ggr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Danielli:

Edit: Förresten så måste det väl vara ADSL2+ med upstreamhastighet på 1,75-1,8 Mbit?

Hmm ja kan nog vara så, googlade lite snabbt och det verkar som att Annex M i vilket fall är rekommenderat till ADSL2/2+ hittade inget om g.dmt

Sen att telia har använt det modemet tidigare behöver inte betyda att deras inställning för bredbandet är samma, dvs standarder kan ha ändrats etc, har du testat med mer än 1 dator för att utesluta det?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Hmm ja kan nog vara så, googlade lite snabbt och det verkar som att Annex M i vilket fall är rekommenderat till ADSL2/2+ hittade inget om g.dmt

Sen att telia har använt det modemet tidigare behöver inte betyda att deras inställning för bredbandet är samma, dvs standarder kan ha ändrats etc, har du testat med mer än 1 dator för att utesluta det?

Japp, har testat med två datorer, Linux på bägge visserligen, men samma resultat.
Testade även med ett D-Link DSL-300T som skall klara ADSL2+ med senaste firmware enligt D-Link. Fick då downstreamhastighet på 3 Mbit.
Det _kan_ vara så att jag har missuppfattat, och det i själva verket är Zyxel Prestige 660H-D1 som fungerar med Telia. Dock hittar jag inga specar på nätet på dessa två modem, så jag vet inte vad skillnaden skulle vara.

Men nog finns det väl folk som kör annat än Telias Smart-gateway på ADSL2+? De flesta trådar jag hittar handlar bara om att köra annat modem på VDSL, och det bor jag för långt från telestationen för.

Permalänk
Medlem

hehe ok antar att du har provat det mesta. Men jag skulle nog rekommendera den silvriga zyxel P660H-D1. Jag har 2 st här hemma du kan få köpa ett för 100kr + frakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Danielli:

Men nog finns det väl folk som kör annat än Telias Smart-gateway på ADSL2+? De flesta trådar jag hittar handlar bara om att köra annat modem på VDSL, och det bor jag för långt från telestationen för.

Jag har Telia 12-24 Mbit och kör ett Zyxel P-660H-D1 Tripple play modem, får 14 Mbit ner och 2 Mbit upp. Telia säljer fortfarande Zyxel-modem: https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.d...

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Finns modem på tradera från 1 kr som går ut i morron den blir nog billig tror jag

Permalänk

Jag skall testa med ett modernare modem så får vi se...

Permalänk

Det löste sig, jag köpte ett D-Link DSL-320B och kom upp i ungefär samma hastigheter som med Telias Thomson-gateway. Jag satt med för gammalt modem helt enkelt.

Så slutsatsen av denna tråd är att om man har ADSL2+ från Telia så funkar det inte så bra med Zyxel Prestige 660H-61, däremot kan Prestige 660H-D1 fungera, och jag har personligen verifierat att D-Link DSL-320B fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Danielli:

Det löste sig, jag köpte ett D-Link DSL-320B och kom upp i ungefär samma hastigheter som med Telias Thomson-gateway. Jag satt med för gammalt modem helt enkelt.

Så slutsatsen av denna tråd är att om man har ADSL2+ från Telia så funkar det inte så bra med Zyxel Prestige 660H-61, däremot kan Prestige 660H-D1 fungera, och jag har personligen verifierat att D-Link DSL-320B fungerar.

Prestige 660H-61 fungerar alldeles ypperligt till ADSL2+, jag har själv använt det i flera år. Man får bara se till att uppgradera till den senaste firmwaren som släpptes. Den till den trådlösa varianten fungerar prima även till modemet/routern utan WiFi: P-660HW-61_3.40(PE.11)C0

Permalänk
Medlem

Prestige 660H-D1 fungerar fint, sitter på ett sånt nu och får ut samma hastighet som jag hade med telias skit modem (adls 30, inte för att jag får ut 30 utan snarare 20/2)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5