Processorkylare vintern 2011

Permalänk
Medlem

Är det jag som är blind eller är Noctua NH-D14 med i vissa av graferna men inte i testet i övrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

hade vart intressant att se hur dessa kylare står sig mot Thermalright HR-02 Macho samt Noctua NH-D14. Men men man kan inte få allt

EDIT: Aha såg nu att Noctua NH-D14 fanns med på ett hörn med.

Hittar inte NH-D14 alls i testet, vilket är lite konstigt då Silver Arrow är med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

jag undrar varför stock-kylaren inte var med som referens?

hsh, med en H80 för knappa 700 spänn kommer jag knappt upp i temperaturerna som kylaren i testet hade på load@4.6ghz... ...

Klock säger inte så mycket det är spänningen som gör processorn het. Sen om du testar under samma förhållanden är frågan också.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Förväntade mig mer kända modeller. Vissa finns ju inte ens i Sverige, vad är då vitsen med detta test?

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Hittar inte NH-D14 alls i testet, vilket är lite konstigt då Silver Arrow är med.

Kolla på Temperaturer-grafen.

Permalänk

Bra test men ni glömde HR-02 Macho?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

jag undrar varför stock-kylaren inte var med som referens?

Håller med, och varför kör ni inte testerna vid standardklock?

Kanske duger stockkylaren, men ni vill göra sponsorer glada??

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Håller med, och varför kör ni inte testerna vid standardklock?

Kanske duger stockkylaren, men ni vill göra sponsorer glada??

Detta är väl ändå ett ställe där vi sysslar med överklockning?? Därav namnet på sidan

Helt klart skall tester fokuseras på sådant vi älskar att lägga pengarna på!!

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Håller med, och varför kör ni inte testerna vid standardklock?

Kanske duger stockkylaren, men ni vill göra sponsorer glada??

Stockkylaren är inte med för den klarar inte av en i7:a på 4.6 GHz. Anledningen till att standardklock inte är med är nog tidsbrist samt att ingen förväntas köra en 2600K:a oklockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Jag skulle aldrig rekommendera en kylare som täcker alla fyra minnesplatserna då man måste montera loss hela kylaren om man skulle få minnesproblem och behöver testa modulerna, så tänk på det ni som skall köpa ny kylare.

Jag märkte det när jag fick 8Gb RAM till i julklapp:P För att sätta i dem var jag tvungen att montera loss kylaren som satt över RAMplatserna. Men för att göra det var jag tvungen att ta bort grafikkortet och för att göra det var jag tvungen att ta bort ljudkortet...

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Thermalright Silver Arrow .. Woff alltså! Men synd att ni inte kunde få in åtminstone nån inbyggd vattenkylningslösning med i testet (H100?) för referensens skull.
Kom igen nu Emil jag vet att du kan testa och uppdatera listan! =P

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Besviken på bara ett användningsscenario. Tycker ni borde kört stockklock, en "vardagsklock" (typ den ni hade) och en extremklock med monsterspänning. Vad jag vet vinner NH-D14 över Silver Arrow vid högre värmeutveckling, vilket väl är mer relevant eftersom processorn inte dör vid 65 C.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drey:

Stockkylaren är inte med för den klarar inte av en i7:a på 4.6 GHz. Anledningen till att standardklock inte är med är nog tidsbrist samt att ingen förväntas köra en 2600K:a oklockad.

Hoppas du driver med mig. Just nu sitter jag på en stockkylare och det funkar alldeles utmärkt @4.6ghz!

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem
Citat:

Dark Rock Pro C1
Fläktarna ingår i silent wings serien

Ja det gör dem, men du kan inte köpa dem separat utan måste antingen gå på lille/storebror.
Har själv denna kylare, en av sakerna som diskuteras relativt häftigt är dess vikt å DET är nåt som verkligen bör tas i beaktning.
Kylaren har nästan 1cm flex längst ut, detta med noggrant åtdragna skruvar.

Nu har jag inte "modern" CPU PhII x3 720.
Men att spöa den till 1,56vcore å dra ut 3,96ghz för att hamna på 62-63c
Normal klock är dock bara 3,6ghz med 1,5vcore å 100% load temp 57c

Mitt problem med högre klock är 1: Dålig revision av CPU 2: Heatpipes har inte direkt kontakt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av KebbZ:

Trevligt med lite läsning! Nu väntar man bara på ett test av: slutna vattenkylnings-system

Varför ska dem testa de? Enda skillanden på de olika modellerna är ju klisterlappen på framsidag, alla görs ju av samma tillverkare iaf...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Lär nog inte slutas rekommenderas denna skräpkylaren till folk ändå (snart kommer folkstormen av fanbois av hyper212:an och skriker åt mig) , swecare är otroligt förtjust i den, trots att det gång på gång visar sig, att trots nya fläktar som köps med, som gör att priset på den blir densamma som många dyrare kylare här, ändå är sämre.

Hyper 212 plus + en 120mm nexus är fortfarane ohyggligt prisvärt (229 + 69 kr betalade jag 6 mån sen) om man vill ha ett tyst system och klara lättare överklockning. Arctics kylare kan vara ett alternativ, annars finns få konkurrenter i den prisklassen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Asus Strix GTX 970 | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem

Tack för ett mycket bra test! Bra sweclockers!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd

Har ett moderkort av samma modell som användes i testerna men jag har högprofil-ram (corsair vengeance) i alla fyra platserna, vilken är bästa kylaren som fortfarande tillåter mig använda de minnen jag har?

Permalänk

Då får man se vilken man tar till sin nya dator då...
Den prisvärda, rekommenderade eller bäst i test...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KebbZ:

Trevligt med lite läsning! Nu väntar man bara på ett test av: slutna vattenkylnings-system

Håller med! Hade hoppats på att de skulle vara med i detta test men...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Äh, NH-D14 får hänga med ett tag till känns det som

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

monterade en "be quite dark rock advanced" (samma fäste som pro) och jag kan bara hålla med, den är fruktansvärt krånglig att få fast. Precis att jag fixade det själv..skulle nog se till att ha hjälp för att montera den större modellen. Fast den kyler bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Varför ska dem testa de? Enda skillanden på de olika modellerna är ju klisterlappen på framsidag, alla görs ju av samma tillverkare iaf...

Kan så vara men de använder olika typer av fläktar och egna anpassningar. Läser man tester på de olika modellerna på andra sajter så ser man att det faktiskt skiljer en del mellan modellerna. Av den anledningen hade det varit kul att se ett test här på Sweclockers. Vi vet ju att killarna kan göra bra tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Klock säger inte så mycket det är spänningen som gör processorn het. Sen om du testar under samma förhållanden är frågan också.

nä, jag har ett "normalt" chassi ... och jag körde iofs prime95, inte occt .. men om det skiljer så mkt, så betyder ju det att swec's test är helt meningslöst, eller hur?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av KebbZ:

Trevligt med lite läsning! Nu väntar man bara på ett test av: slutna vattenkylnings-system

Det har dom redan gjort. Har för mig att de även har testat H80 och H100, det är bara att lägga ihop och jämföra.

http://www.sweclockers.com/recension/13538-antec-kuhler-h2o-6...

http://www.sweclockers.com/recension/13968-antec-kuhler-h2o-9...

http://www.sweclockers.com/recension/14330-corsair-hydro-h80-...

http://www.sweclockers.com/recension/12510-corsair-h70-mot-h5...

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Lite besviken på testet som så många andra här också tycks vara. Varit snack om att det skulle bli ett extremt massivt test. Saknas dels vissa kylare samt så hade det varit trevligt med ett test med extremt hög spänning.

Permalänk

bra test men kunde ha varigt bättre!

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Bra att min gamla Arctic Cooling är ok, har kört med den i 3 år nu och PWM styrningen gör den ljudlös.
Det är iof en Arctic Cooling Freezer 7. Men som jag fattar det så är den ända skillnaden, är att den nya versionen har bara en liten irriterande liten fläkt.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzor:

Där ser man, nu har man ångrat att man köpte Noctua kylaren, silverarrow var ju en aning bättre!

Jag förstår din känsla.:( Själv hade man tur och såg detta testet - jag bytte ut Noctunan mot silverarrow:en - innan det är dags för ett litet bygge framåt nästa år.:)

Trevligt test för övrigt.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Vad innebär PWM?

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q