Processorkylare vintern 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

hahaha

Permalänk
Medlem

Mitt snart 8 år gamla vattenkylnings-kit från Zalman piskar samtliga dessa kylare med sina 35 grader vid full load på en Q6600 klockad till 3 GHz...luftkylning är för torrbollar!

Nuff said?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

EDIT: Bekräftat, ramen är samma som Spirit. Med andra ord fungerar det, dock med varningsflagga för att VRM-kylaren trycks bort några millimeter. Vi ska försöka komplettera resultaten så snart som möjligt.

NAJS. Då tycker jag ni fått med alla dom viktiga kylarna, vattenkylarna är ju redan recenserade.

Permalänk
Medlem

Intressant test, men hade som många andra sett en jämförelse med åtminstone ett av de slutna vattenkylnings systemen som finns. Hur de slutna systemen är rangordnade sedan sägs ju lite på modellnummer osv.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Har själv en Silver Arrow och är mycket nöjd. Tyst, lättmonterad och kyler bra.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk

är vattenkylning väldigt komplicerat för nån som aldrig använt det?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Har själv en Silver Arrow och är mycket nöjd. Tyst, lättmonterad och kyler bra.

Nån som vet om asus P8P67 pro har dubbla PWM uttag för CPU fläktar?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

är vattenkylning väldigt komplicerat för nån som aldrig använt det?

Nej, klarar du sätta ihop en dator, så klarar du att bygga ett vattenkylningssystem utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Nån som vet om asus P8P67 pro har dubbla PWM uttag för CPU fläktar?

P67 pro har två stycken 4-pins uttag... Vet inte exakt på rak arm hur det andra uttaget kan styras dock.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Mitt snart 8 år gamla vattenkylnings-kit från Zalman piskar samtliga dessa kylare med sina 35 grader vid full load på en Q6600 klockad till 3 GHz...luftkylning är för torrbollar!

Nuff said?

Njaaa, inte riktigt Nuff said än.
Svara gärna på följande: Vad fick du betala för den vattenkylningen? Och hur mycket tid har du lagt ner på att installera systemet och på underhållning?

Jag skulle säga att luftkylning är till för dom som vill ha bra kylning för ett bra pris utan en massa tidskrävande jobb.
För att skaffa vattenkylning behövs mer tid, pengar och intresse.

Varför skaffa vattenkylning när det räcker med luft? Mindre utgifter och mindre tidskrävande än vattenkylning. Visst om man ska extrem klocka eller något åt det hållet, men inte ens du har klockat din processor särskilt högt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜

Nu har jag lagt till resultat för Thermalright HR-02 Macho i tabeller och på infosida, kan behövas lite F5 för att allt ska uppdateras.

Här syns skillnaderna mellan monteringsramarna, den nya är några millimeter smalare. Förstår att Thermalright vill ha "multilösningar" för många kylare, men då blir det också problem med vissa moderkort. Med nya ramen GÅR det, dock måste VRM-kylaren pressas någon millimeter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Vad är det för konstig fläktstyrning som medföljer Zalman CNPS12X? Motståndet skiljer ju bara 100 rpm! Kan det verkligen stämma?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av BlySprytan:

jag fick med förgrenings kontakt på min silver arrow

Jag med!

Visa signatur

VISA med minst 1% Cashback på ALLT du handlar - ÖVERALLT! Använd min länk - få 200kr! https://www.refunder.se/b/54ef91636f489

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nu har jag lagt till resultat för Thermalright HR-02 Macho i tabeller och på infosida, kan behövas lite F5 för att allt ska uppdateras.

Här syns skillnaderna mellan monteringsramarna, den nya är några millimeter smalare. Förstår att Thermalright vill ha "multilösningar" för många kylare, men då blir det också problem med vissa moderkort. Med nya ramen GÅR det, dock måste VRM-kylaren pressas någon millimeter.
http://www.sweclockers.com/image/red/2011/12/30/Thermalright_...

Bra att ni uppdaterar artikeln så här i efterhand.

Själv hade jag gärna sett Thermalright Archon med i testet, finns det möjlighet att lägga till denna också eller är det möjligtvis så att den dyker upp i separat test senare?

Permalänk

Mycket bra test/recension.
Jag gjorde rätt som valde H60 istället för en luftkylare.
Jag har lägre temperatur och tystare dator.

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monsterspelaren:

Mycket bra test/recension.
Jag gjorde rätt som valde H60 istället för en luftkylare.
Jag har lägre temperatur och tystare dator.

Hur vet du det? (du kör inte samma förutsättningar, inte samma processor, inte samma bräda, inte exakt samma klock och sannolikt inte exakt samma spänning så du kan inte jämföra dina temps mot testet)
...
Tysthetsälskare som tex SilentPCreview brukar konstant såga vattenkylning pga relativt högljudda fläktar och surrande/vibrerande pumpar tex. (även om de normalt sett förstås inte pressar maskinerna lika hårt som medelswecaren)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hur vet du det? (du kör inte samma förutsättningar, inte samma processor, inte samma bräda, inte exakt samma klock och sannolikt inte exakt samma spänning så du kan inte jämföra dina temps mot testet)
...
Tysthetsälskare som tex SilentPCreview brukar konstant såga vattenkylning pga relativt högljudda fläktar och surrande/vibrerande pumpar tex. (även om de normalt sett förstås inte pressar maskinerna lika hårt som medelswecaren)

Då vi kör nästan samma klock, dock har jag högre spänning.
+ att jag kör med ett stängt chassi
Och jag ligger 10 grader kallare i temp (full load)
Då tror inte jag att en av dessa luftkylare skulle vara bättre i min setup.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Skrivet av Monsterspelaren:

Då vi kör nästan samma klock, dock har jag högre spänning.
+ att jag kör med ett stängt chassi
Och jag ligger 10 grader kallare i temp (full load)
Då tror inte jag att en av dessa luftkylare skulle vara bättre i min setup.

Din sensor är förmodligen trasig, för en H60 kyler inte bättre än de bästa luftkylarna, speciellt inte 10 grader bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Att ha med ett slutet vattenkylningssystem som jämförelse hade ju inte skadat då man t ex kan få H60 från Corsair för en lite billigare peng än testvinnaren!

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Din sensor är förmodligen trasig, för en H60 kyler inte bättre än de bästa luftkylarna, speciellt inte 10 grader bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för att jag nu har bra temp på min CPU med min H60 så är min tempgivare trasig?
alla cpu:er är olika.

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Skrivet av Monsterspelaren:

Bara för att jag nu har bra temp på min CPU med min H60 så är min tempgivare trasig?

Ja, förmodligen.
H60 kyler inte bättre än låt säga Thermalright Silver Arrow. Och ändå kyler din H60 10 grader kallare än Silver Arrow?
Det skulle såklart kunna vara så att Sweclockers moderkort visar 10-15 grader för högt, men det tror jag inte för det skulle isåfall betyda att deras i7:a 4,6Ghz går onormalt sval. Det troligaste är att ditt moderkort har en sensor som är defekt eller så är den riktigt dåligt kalibrerad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oj, vad ni började bråka.

Exakta temperaturer blir ju väldigt olika beroende på rumstemperatur, chassi, fläktkonfiguration (hur många, hur högt luftflöde/statiskt tryck), monteringsplats av radiator (in/utblås), plats i rummet (golvet, skrivbord, hörn).

Om någon får lägre temp med en H60 än vad den tror att luftkylarna skulle ge i sitt chassi så får ni väl anta att det stämmer, och sen jämföra med alla andra tester där det inte stämmer och ta det som blir rätt flest gånger.

Ta t.ex. Silver Arrow, i de flesta test matchar den NH-D14 och går lite lägre i temp, men en stor testsida, OC3D, fick fram att Silver Arrow inte alls hängde med i hög överklockning, så visst finns det möjlighet att resultat skiljer sig i enstaka fall. Det är därför man jämför många tester.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Oj, vad ni började bråka.

Exakta temperaturer blir ju väldigt olika beroende på rumstemperatur, chassi, fläktkonfiguration (hur många, hur högt luftflöde/statiskt tryck), monteringsplats av radiator (in/utblås), plats i rummet (golvet, skrivbord, hörn).

Om någon får lägre temp med en H60 än vad den tror att luftkylarna skulle ge i sitt chassi så får ni väl anta att det stämmer, och sen jämföra med alla andra tester där det inte stämmer och ta det som blir rätt flest gånger.

Ta t.ex. Silver Arrow, i de flesta test matchar den NH-D14 och går lite lägre i temp, men en stor testsida, OC3D, fick fram att Silver Arrow inte alls hängde med i hög överklockning, så visst finns det möjlighet att resultat skiljer sig i enstaka fall. Det är därför man jämför många tester.

Äntligen någon som förstår!

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Skrivet av Monsterspelaren:

Äntligen någon som förstår!

Jag vill inte förstöra stämningen, men din H60 är fortfarandet inte bättre än de bästa luftkylarna. -.-

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Exakta temperaturer blir ju väldigt olika beroende på rumstemperatur, chassi, fläktkonfiguration (hur många, hur högt luftflöde/statiskt tryck), monteringsplats av radiator (in/utblås), plats i rummet (golvet, skrivbord, hörn).

Jepp, men sen diffar säkert även tempgivarna ganska mycket beroende på CPU och moderkort. Behöver inte betyda att givaren är trasig - kan bara vara annorlunda kalibrerad. Det går inte att göra en tillförlitlig jämförelse från cpu till cpu på det viset helt enkelt...
Och vi vet ju inte ens om jämförelsen är gjord i samma testprogram!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monsterspelaren:

Bara för att jag nu har bra temp på min CPU med min H60 så är min tempgivare trasig? alla cpu:er är olika.

Alltså hur kan det vara så svårt att förstå att du hade fått en ÄNNU kallare CPU med en highend luftkylare. Bara för att du har ett visst kylningsresultat i förhållande till div. tester så betyder det inte att du inte hade fått än bättre resultat med en riktig kylare. Du har alltså missat den biten att hårdvara med bättre prestanda ger bättre resultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, men sen diffar säkert även tempgivarna ganska mycket beroende på CPU och moderkort. Behöver inte betyda att givaren är trasig - kan bara vara annorlunda kalibrerad. Det går inte att göra en tillförlitlig jämförelse från cpu till cpu på det viset helt enkelt...
Och vi vet ju inte ens om jämförelsen är gjord i samma testprogram!

Nä, det är ju därför jag rekommenderar att man tittar på förhållandet i varje test, sen jämför flera tester, ser man då att t.ex. Phanteks slår NH-D14 och Silver Arrow i 5 av 7 tester, så får man ju anta att det stämmer i de flesta fall och köra på en sån om man nu ska vara värst. Var så jag gjorde

De flesta tester jag sett har ju sagt att enkelradiatorer som H60, H80 mfl. halkar efter dubbeltornkylarna en bit, plus att de brukar låta mer med standardfläktarna, därför tror jag också att postaren i fråga här skulle få ännu kallare med byte av H60 mot t.ex. Silver Arrow, om nu H60n har så bra resultat redan.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

skulle säga att håller man sig inom top 5 av bästa kylaren så spelar det ingen direkt roll. någon grad hit eller dit spelar ingen roll för den alldaglige överklockaren som dom flesta här på forumet går inom den kategorin. det som fick mig välja nhd14 var att den är lite kortare än dom andra vilket gör att den bör gå in i mitt chassi bättre. har inte monterat den än.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

Jag har köpt dessa delar
moderkort: http://cdon.se/hemelektronik/asus_p8z68-v_pro%2c_z68%2c_socke...
chassi: http://cdon.se/hemelektronik/chassi-tower_bitfenix_shinobi_mi...
minne: http://cdon.se/hemelektronik/corsair_vengeance_dual_c_ddr3_8g...

Får en Thermalright Silver Arrow plats ? Var köper man en grenkontakt för PWM till Thermalright Silver Arrow?

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Skrivet av capefear:

Jag har köpt dessa delar
moderkort: http://cdon.se/hemelektronik/asus_p8z68-v_pro%2c_z68%2c_socke...
chassi: http://cdon.se/hemelektronik/chassi-tower_bitfenix_shinobi_mi...
minne: http://cdon.se/hemelektronik/corsair_vengeance_dual_c_ddr3_8g...

Får en Thermalright Silver Arrow plats ? Var köper man en grenkontakt för PWM till Thermalright Silver Arrow?

Det moderkortet har dubbla CPU-fan-kontakter vad jag ser på bilder på google, så du behöver ingen grenkontakt om du skaffar en SA
Kolla längst till höger här när du zoomat upp, det står CPU FAN på den nedre och CPU FAN OPT på den lite högre upp.

http://techinstyle.tv/wp-content/uploads/2011/05/P8Z68-V.jpg

Eftersom du varit smart och köpt lågprofil-minnen så lär du inte ha andra problem heller med plats.
(Den där höga kylflänsen gör ju ingen nytta, så skaffar man nytt minne finns det ingen anledning att ha annat än LP)

Sidofläkten på chassit sitter dessutom i nederkant, så den borde gå att ha kvar på också utan problem ser det ut som iaf.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX